Enorm gevoelige paardenmond?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, A_nouk, SayaJones, C_arola, Dyonne

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:08

Heb je zelf al gecontroleerd of het nog erg gevoelig is in de mond? Als het nog pijnlijk is merk je dat snel genoeg. Anders kijken of ze het ook doet als je bitloos gaat rijden. Er moet een reden zijn dat ze zo doet, en die zul je eerst moeten uitpuzzelen. Andere optie is haar een maand of wat rust te geven, en dan weer op te pakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:10

Fakewell schreef:
Hallo allen,

Ik zit nu sinds 3 weken met een erg probleem en ten einde raad..

Het is een jong paard wat nu twee maand onder het zadel is.
Ze liep erg goed, was braaf had wat streken, gewoon als een normaal jong paard. Plots werd ze enorm gevoelig in de mond, direct tandarts erbij gehaald en deze heeft 2 wolfstanden verwijderd en de rest bijgeslepen.
Zadelmaker heeft rug gecontroleerd icm het zadel. Was ook in orde.

Maar nu blijft het probleem zich voordoen en wordt alleen maar erger.
Aan de longe is niets te merken, tenzij bijgezet. Ze slaat dan enorm met haar hoofd en houd het zo hoog dat ze me bijna met zijn hoofd tegrn de mijne slaat.
Met rijden begint het in stap direct, meteen slaan, hoofd zo hoog.. Draven lukt maar geen of weinig stuur, galop waag ik me niet aan.

Hebben verschillende bittem geprobeerd, enkel gebroken, dubbel gebroken en een ongebroken trens.
Maar niets lijkt te helpen..

Iemand idee├źn?

Dus als ze druk van het bit voelt als ze bijgezet is aan de longe dan begint ze te slaan met haar hoofd? hoe oud is het paard? is ze aan het wisselen? heeft ze een laag verhemelte/ hangend rooster wellicht? Als je geen contact hebt met het bit, doet ze dan niets?

Het is lastig te beoordelen wat het kan zijn, het lijkt me verstandig om eerst alles uit te sluiten waar ze pijn/ last van zou kunnen hebben.

Daarnaast kan het ook aangeleerd gedrag zijn geworden (associatief) en dan is het belangrijk dat er goed en kundig doorgepakt word. Dubbele longe is een hele fijne om de aanleuning weer terug goed te krijgen zonder gevaar voor de ruiter.