Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:23

Chaps beschermen je benen, niet alleen tegen het schuren van de beugelriemen, maar ook tegen trappen van andere paarden.
Je scheenbeen is een kwetsbaar iets en alleen een lapje stof van je rijbroek geeft dan echt geen bescherming. Veel chaps zijn vrij dun en geven ook nog wel te weinig bescherming, maar allicht meer dan alleen een rijbroek.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:57

Marije_jiplover schreef:
Chaps beschermen je benen, niet alleen tegen het schuren van de beugelriemen, maar ook tegen trappen van andere paarden.


Daar geloof ik niets van. Wil je een beetje bescherming hebben dan moet je chaps van bodyprotector-materiaal nemen. Een normale chap (maar ook de eenvoudigere laarzen) maken volgens mij nauwelijks verschil.
Daarnaast is het schoppen tegen de scheenbenen ook niet echt een reeel risico volgens mij, tenminste niet bij het rijden op normale, goed opgevoede paarden. (Er kan altijd wat gebeuren. Maar ik heb meer mensen hun polsen of knieen zien bezeren dan hun scheenbenen. Moeten we nou ook polsbeschermers en kniebeschermers aan? Feitelijk heb ik trouwens nog niemand hun scheenbeen zien bezeren door een schop van een paard. Wel door het onvoorzichtig tegen kruiwagens en bankjes oplopen Knipoog )

Overigens is het bezwaar van Urielle wel reeel. Maar een jodphurbroek zou ook een optie zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:00

Toevallig is er bij ons op stal iemand getrapt door een paard terwijl hij op een ander paard zat, en heeft daardoor zijn scheen- en kuitbeen gebroken.
Deze persoon droeg geen chaps of laarzen.
Ikzelf heb op een heel ander moment en een heel ander paard op een heel andere stal ook al eens een trap tegen mijn scheen aangekregen, gelukkig met mijn leren rijlaarzen aan.
Het is weken gevoelig geweest, maar het bot was gelukkig nog wel heel.
Daarom rijd ik zelf het liefst en het veiligst met mijn (leren) rijlaarzen als ik met andere paarden rijd. Ik zal ik elk geval niet zonder stevige chaps te paard gaan.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:12

Marije_jiplover schreef:
Daarom rijd ik zelf het liefst en het veiligst met mijn (leren) rijlaarzen als ik met andere paarden rijd. Ik zal ik elk geval niet zonder stevige chaps te paard gaan.


En dan maar hopen dat het paard niet 10 cm hoger schopt, tegen je knie bv... Natuurlijk kan het gebeuren, maar ik vind het tamelijk vergezocht. Je zou ook kunnen argumenteren dat het dragen van rijlaarzen op stal gevaarlijk is omdat die niet genoeg bescherming bieden tegen een paard op je tenen... Maar uiteindelijk denk ik dat dat zaken zijn waar je zelf over na moet denken. 't Is maar net wat je nodig hebt en in welke situatie. (Een cap is wat dat betreft toch een iets andere orde... hoewel ik het ook daar al wonderlijk vind als mensen een niet-passende goedgekeurde cap accepteren en een wel-passende oude cap niet. Dan hou je meer de regels in het oog dan de veiligheid, een verkeerd uitgangspunt.)

Als het op een manege een reeel risico is dat paarden tegen je benen aanschoppen tijdens het rijden, lijkt me dat de manege eerder iets met de paarden moet gaan doen dan met de ruiters.

Butsmuts
Berichten: 523
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:53

Even off-topic...

Citaat:
Een cap is wat dat betreft toch een iets andere orde... hoewel ik het ook daar al wonderlijk vind als mensen een niet-passende goedgekeurde cap accepteren en een wel-passende oude cap niet.


Ook een keer meegemaakt op een manege. Een tante die hevig gepikeerd was dat ze tijdens de manegeles een cap op moest. Ze kon naar eigen zeggen goed genoeg rijden en vond dat ze wijs genoeg was om die beslissing zelf te nemen. Cap had ze niet meegenomen, dus moest ze er een uitzoeken uit de voorraad van de manege. Daaruit koos ze ‘uit principe’ de grootste niet goedgekeurde cap die ze vervolgens ging dragen zonder kinbandje.

Het vervolg laat zich raden: mevrouw gaat niet goed genoeg mee in een sprongetje en pleurt van haar paard. Cap raakt de grond voor haar. Ze valt op haar rug en klapt met haar hoofd op de grond.

Wat er daarna gebeurde was helemaal tenenkrommend: de dame in kwestie kon niet eens meer rechtop zitten zonder hartstikke duizelig en misselijk te worden. Wij stelden voor een ambulance te bellen maar dat wilde madam niet. Ze hebben toen haar vriend gebeld, die zijn auto de bak in heeft gereden (!!!) om haar in te laden want ze kon na een half uur nog steeds niet rechtop zitten. En toen zijn ze naar huis gegaan. De volgende ochtend is ze wel weer wakker geworden (zou me niet hebben verbaast als dat niet zo was) en is ze toch maar naar de huisarts gegaan, die constateerde een gekneusd evenwichtsorgaan.

Dit hele verhaal staat tot op heden met stip op nummer één in mijn lijstje van stommiteiten! Koe Koe Koe

Over jodphurs: ik heb er nooit problemen mee gehad, ook zonder jodphurbroek. Die van mij zijn hoog genoeg dat ze niet onder de beugel kunnen schuiven.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:33

Ik dacht altijd dat het vooral voor het buitenrijden 'veiliger' was, scherpe takken enzo die langs je kuiten schuren... Kan verder ook niet echt wat verzinnen.

Mijn grote trots Dionysos (v. Spielberg) 27/5/2008 - 25/7/2013

Alejandra132
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:09

Als je geen chaps draagt dan kan het dat je vel schuurt en zo maar jah.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:12

14 jaar later %)

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Jodhpurs zonder chaps --> onveilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 23:32

Ik draag altijd chaps, zomer en winter weer of geen weer. Ik heb persoonlijk ook niet ervaren dat chaps of geen chaps veel scheelt in de temperatuur als je al een lange rijbroek draagt. T'shirts en handschoenen doen in mijn beleving meer. Maar dat zegt niet veel. Mijn thermostaat heeft nooit goed gewerkt. wat de veiligheid betreft weet ik het niet. ik vind chaps gewoon prettiger. zonder wiebelen die jodphurs zo vervelend om mijn enkels.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers