Aansprakelijkheid verkoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Jillzie

Aansprakelijkheid verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 01:08

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Ik heb een jaarling verkocht. Een paar weken voor het ophalen is het paard aanbetaald. In het koopcontract staat dat vanaf dat moment alle risico's ook voor de koper zijn. Koper kon haar namelijk pas een maand later ophalen.

Een maand later kwamen ze om haar op te halen. Ze heeft het paard goed bekeken. Alles was in orde. We hebben beide het contract ondertekend en ze heeft de rest van het bedrag betaald.

Ze hebben haar zelf meegenomen in de trailer en 15 minuten later belde ze in paniek op. Het paard was namelijk gevallen en kon niet opstaan, want ze lag klem.

Ik ben er heen gegaan en heb haar wel zonder al te veel moeite omhoog gekregen.
We zagen wel dat ze 1 achterbeen niet wilde belasten, dus de koper had besloten haar toch te laten nakijken door de dierenarts.

Daar aangekomen een foto gemaakt en nu is de twijfel of er een breukje zit bij de knie achter of dat het fragment wat is verschoven door de klap die ze heeft gemaakt. Zowel de dierenarts als 2 klinieken zijn er niet zeker van, dus over een paar dagen een nieuwe foto maken.

Nu komt het punt. Kopers hebben haar dus volledig betaald met koopcontract. Daarna zelf vervoerd en ik was niet aanwezig tijdens het transport, maar nu ze zich heeft bezeerd (wat zeker weten goed komt volgens de dierenarts) wil de koper dat ik haar terug neem, want ze wil geen paard met een eventuele breuk in zijn been.

Uiteraard ga ik daar niet mee akkoord, want ze heeft zelf het transport gedaan en ik heb ook geen idee hoe ze heeft gereden. Dit ligt volledig buiten mijn macht.

Natuurlijk super sneu voor ze, maar transport blijft altijd een risico helaas. Ze hoopt op zijn minst dat ik bijdraagt in alle dierenarts kosten, transport en stalgeld van de stal waar ze nu staat.

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om de discussie over een eventueel verborgen gebrek te staken. Daar is nu voldoende over gezegd en blijven herhalen is voor niemand zinnig.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 18-04-25 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 01:52

Voor de wet heb jij het product geleverd en ben je hier als verkoper op geen enkele manier aansprakelijk voor. Het zou anders zijn als jij het paard voor ze zou vervoeren. Dan lever je pas op het moment dat hij op z'n nieuwe stal de trailer uit stapt.

Zie het als een bankstel. Je rekent af bij de kassa en laadt het in je auto. Als dat bankstel vervolgens tijdens het vervoer in jouw auto om wat voor reden dan ook beschadigd kan de ikea ook niets aan doen :+

Staat het je niet aan? Adem in, adem uit en scroll gewoon verder ;-)

imaudy

Re: Aansprakelijkheid verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 02:21

De verkoop was totaal afgehandeld, het was dus hun veulen en hun risico. Denk dat ze dat zelf ook wel snappen, maar dat ze zo reageren uit teleurstelling. Zou het kort houden door te zeggen dat het hun veulen was.

[o]

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:28

Oooh wat een vervelend verhaal :(
Kopers helemaal blij met hun nieuwe paardje, begint het avontuur zo!

Echter inderdaad totaal niet meer jouw verantwoordelijkheid...

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:30

Het is natuurlijk ontzettend balen voor hun maar dit kan altijd gebeuren, er kan altijd iets gebeuren vlak na aankoop. Jullie hebben beide het contract getekend en er is betaald. Niet jou probleem.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
"Down, down, down The Road...down The Witches Road" ~`Agatha Harkness ~

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:43

Wat ontzettend sneu voor het beestje :(:)
Voor jullie allemaal natuurlijk.

Maar...... dit is toch helemaal geen vraagstuk eigenlijk...?
Als het beestje nou lelijk van de laadklep gevallen was terwijl jij het vast had om in te laden ofzo, dan kan je er nog over discussiëren denk ik.

Maar veulen staat in de trailer waar ze zelf mee rijden. Is betaald. Dan is het vanaf dat moment sowieso uit jouw handen en volledig hun eigendom, verantwoordelijkheid en risico.

Waarom is er twijfel....? Is het jouw trailer die ze mochten lenen...? Heb jij het beestje in de trailer gezet en vinden ze dat je haar niet goed vastgezet hebt ofzo...? Op welke manier zien ze er enige verantwoordelijkheid van jou in...?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:49

Dat is een mooie.

Als je een fiets koopt, je fietst er mee naar huis , je valt omdat je niet op zat te letten en de fiets is beschadigd dan ga je toch ook niet terug naar de verkoper omdat je geen beschadigde fiets wil hebben?

Het risico ligt geheel bij de koper, het is hun probleem waar ze jouw probleem van proberen te maken.
Niet intrappen en terug duwen, zij hebben een gezond heel veulen van jouw geleverd gekregen en zij hebben er schade mee gekregen. Dat valt buiten jouw verantwoordelijkheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:55

Ik snap dat ze teleurgesteld zijn, maar jou treft geen enkele aansprakelijkheid. Ik snap ook niet goed waar ze het lef vandaan halen jou te vragen bij te dragen aan de dierenartskosten, transport en stalgeld?

*Burp*

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:55

imaudy schreef:
De verkoop was totaal afgehandeld, het was dus hun veulen en hun risico. Denk dat ze dat zelf ook wel snappen, maar dat ze zo reageren uit teleurstelling. Zou het kort houden door te zeggen dat het hun veulen was.

Dit inderdaad. Kort houden, het is erg vervelend dat zo zoveel pech hebben maar jij hebt er niks mee te maken. Dus nergens op ingaan, kort zeggen dat het hun jaarling is, je ze veel sterkte wenst en jij hem niet terug zult nemen en niet zult bijdragen aan kosten aan hun jaarling.
Daarmee is het klaar.

Hopelijk voor hen en de jaarling valt het uiteindelijk allemaal mee en is er geen blijvende schade.

koeien op de weg...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:58

Nee hoor jij hebt hier niets meer mee te maken. Als jij een auto koopt en je rijdt hem naar huis en jij rijdt ergens tegen aan dan krijg je ook je geld niet terug ook al was het pure pech...
In dit geval is het niet anders, het komt namelijk niet door een gebrek van het paard maar is gewoon domme pech.

Ze zullen denken niet geschoten is altijd mis, en het dus gewoon proberen.

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:03

Al zij echt van je paard af willen en jij hebt er nog een band mee dan kan je er voor je paard altijd voor kiezen om hem terug te nemen. Maar zeker niet voor het bedrag waarvoor hij weg ging. Ik zou het dan zo berekenen dat jij er met aftrek van de DA kosten en de tijd en het geld dat je er nog aan zal besteden er zeker geen verlies opmaakt. Dus dat zou dan een heel schappelijk bedrag moeten worden.

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:05

DDDara schreef:
Al zij echt van je paard af willen en jij hebt er nog een band mee dan kan je er voor je paard altijd voor kiezen om hem terug te nemen. Maar zeker niet voor het bedrag waarvoor hij weg ging. Ik zou het dan zo berekenen dat jij er met aftrek van de DA kosten en de tijd en het geld dat je er nog aan zal besteden er zeker geen verlies opmaakt. Dus dat zou dan een heel schappelijk bedrag moeten worden.

Dan zouden ze dus geld toe moeten geven want die kosten lopen natuurlijk snel op.

koeien op de weg...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:22

Op het moment dat ze de dam afreden met trailer en paard was het volledig hun verantwoordelijkheid. Natuurlijk heel zuur dat dit gebeurd is, maar jij hoeft hier echt helemaal niks mee. Nee, ik zou er heel duidelijk in zijn. En hopelijk voor het beestje komt alles weer helemaal goed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:29

Risico van de koper. Natuurlijk heel erg zuur maar dit had ook een week later tijdens een vervoer kunnen gebeuren en ik neem aan dat ze dan ook niet bij je zouden aankloppen.

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:34

Ik vraag me eigenlijk af, op basis waarvan denken / vinden zij recht te hebben op tegemoetkoming van jouw kant. Ergo, waarom zou jij zelfs het paard terug moeten nemen?

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:00

Ze kunnen natuurlijk altijd proberen, maar het lijkt mij toch ook dat jij hier niets mee te maken hebt. Super vervelend voor hen, nog meer voor het veulen.... maar hoe zou jij verantwoordelijk kunnen zijn hiervoor?

Als ik een paard koop, deze raakt in de eerste dagen bij mij geblesseerd om welke reden dan ook (probleem in de kudde, zenuwachtig gedrag omdat hij nog moet wennen, foute training,....) dan schuif je dat toch ook niet af op de verkoper?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:25

Daar heb jij verder niets meer mee van doen . Spijtig voor het veulen maar zij zullen de kosten zelf moeten dragen .
Ze hadden het nl ook kunnen verzekeren voor het transport .

Van de dam af is het hun risico

Chasing Dreams

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:37

De jaarling was al van haar op dat moment. Ze heeft haar eigen paard vervoerd. Het lijkt me niet dat je op welke manier ook aansprakelijk bent.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:39

Zo, Bokt is eensgezind :+

Maar inderdaad. Paard was volledig betaald en in hun eigen vervoer, dan kunnen ze hoog of laag springen maar dan is het echt hun eigen verantwoordelijkheid. Hoe zuur het ook is.

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:18

Verkocht is verkocht. Zodra het paard betaald is, evt koopcontract getekend, is het dier niet meer jouw verantwoordelijkheid. Hoe vervelend dat ook is voor de nieuwe eigenaren. Dit was namelijk niet door jouw toedoen, noch verborgen gebreken.
Oud stalgenoot heeft dit ook gehad. Paard verkocht, meegenomen door de nieuwe eigenaren. Met uitladen bij de nieuwe eigenaren heel lelijk van de klep gekomen en been gebroken. Voor dat paard kon echter niets meer gedaan worden. Gigantisch vervelend, maar ongelukken gebeuren en dat is dan niet de verantwoording van de oude eigenaar.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:23

Ik snap dat het je aan het hart gaat. Maar het paard was niet meer van jou. Ik snap ook dat zij hier van baalt. Proberen kan altijd.

Maar nee, jij bent niet aansprakelijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:29

Ze hadden het veulen gewoon kunnen verzekeren tijdens transport dus dure les.

Jij bent niet aansprakelijk want hun veulen.

Even onderschriftloos.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:51

Inderdaad, dit is helaas 100 % hun eigen risico en verantwoordelijkheid... jij moet dit veulen zeker niet terugnemen.

Wel echt een ***-situatie, met een pasgekocht veulen :(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:55

Niet jouw probleem.

Zakelijk zijn hier in.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:09

Zo, iedereen is het eens hier :D

Maar nog even een vraagje aan TS, is de vraag waarop de dierenartsen nog niet met zekerheid een antwoord kunnen geven of er door de val een breukje is ontstaan of dat er al een breukje/chip aanwezig was? Maw is de vraag of wat ze zien op de foto is ontstaan door de val of al aanwezig was? Ik heb namelijk het vermoeden dat de kopers het daarop proberen te gooien, een ‘verborgen gebrek’ wat al aanwezig was als ik een beetje tussen de regels door probeer te lezen.

In dat geval, daar is nog geen zekerheid over en tot dat er is zou ik helemaal nergens op in gaan. Maar zelfs als wat op de foto te zien is een chipje/ocd is die al aanwezig was, dan nog hoef je zeker niet aansprakelijk te zijn.
Wist jij of had je redelijkerwijs kunnen weten dat er een chip zat dan is het anders, maar als het een jaarling is die nooit op de foto gezet is dan hebben ze niet echt een poot om op te staan, zeker niet als je de jaarling als particulier hebt verkocht.

Run free Jordy.... 1997 - 2021