Ik heb een jaarling verkocht. Een paar weken voor het ophalen is het paard aanbetaald. In het koopcontract staat dat vanaf dat moment alle risico's ook voor de koper zijn. Koper kon haar namelijk pas een maand later ophalen.
Een maand later kwamen ze om haar op te halen. Ze heeft het paard goed bekeken. Alles was in orde. We hebben beide het contract ondertekend en ze heeft de rest van het bedrag betaald.
Ze hebben haar zelf meegenomen in de trailer en 15 minuten later belde ze in paniek op. Het paard was namelijk gevallen en kon niet opstaan, want ze lag klem.
Ik ben er heen gegaan en heb haar wel zonder al te veel moeite omhoog gekregen.
We zagen wel dat ze 1 achterbeen niet wilde belasten, dus de koper had besloten haar toch te laten nakijken door de dierenarts.
Daar aangekomen een foto gemaakt en nu is de twijfel of er een breukje zit bij de knie achter of dat het fragment wat is verschoven door de klap die ze heeft gemaakt. Zowel de dierenarts als 2 klinieken zijn er niet zeker van, dus over een paar dagen een nieuwe foto maken.
Nu komt het punt. Kopers hebben haar dus volledig betaald met koopcontract. Daarna zelf vervoerd en ik was niet aanwezig tijdens het transport, maar nu ze zich heeft bezeerd (wat zeker weten goed komt volgens de dierenarts) wil de koper dat ik haar terug neem, want ze wil geen paard met een eventuele breuk in zijn been.
Uiteraard ga ik daar niet mee akkoord, want ze heeft zelf het transport gedaan en ik heb ook geen idee hoe ze heeft gereden. Dit ligt volledig buiten mijn macht.
Natuurlijk super sneu voor ze, maar transport blijft altijd een risico helaas. Ze hoopt op zijn minst dat ik bijdraagt in alle dierenarts kosten, transport en stalgeld van de stal waar ze nu staat.