Terug beginnen paardrijden zonder manege? Hoe?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sevenofnine

Terug beginnen paardrijden zonder manege? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-24 19:03

Ik hoor graag wat de bokkers vinden van mijn dilemma of wat jullie zouden doen in mijn situatie. Ik zit al een hele tijd te twijfelen.

Het is 10 jaar geleden dat ik nog regelmatig ben gaan paardrijden. Ik ben gestopt vanwege school en het feit dat ik met manege lessen na 10 jaar te hebben paardgereden al jaren nog maar amper voorruitging. Het was niet mogelijk om een halve stal te nemen, laat staan een eigen paard - ik was toen minderjarig dus toen hebben mijn ouders dat meteen afgeblokt. Ondertussen besef ik wel dat ze het goed voorhadden met mijn financiële en educatieve toekomst :+ Mijn beste ervaring heb ik opgedaan bij een fokkerij waar ik vroeger in dichtbij woonde. Toen reed ik voor het eerst met blije, wakkere paarden die goed waren afgericht. In het begin enkel fokmerries die tussen de veulens in zaten, later ook een beetje op de bravere jonge sportpaarden (ik ben nooit een held geweest te paard). Ik heb daar slechts beperkt informele lessen gehad van de eigenaar waarmee ik meer leerde dan 5 jaar op een manege. Nu onthoud ik daar vooral van hoe groot het manege/niet manege paard verschil is en dat ik bescheiden moet zijn over mijn kunnen :')

Achja, da's het verleden, nu ben ik een gestresseerde volwassene met een kantoor job en allerlei opstapelende stressproblemen. Ik moet iets doen. Ik wil dus, na andere dingen te hebben geprobeerd, terug paardrijden. Niets heeft me zo aangesproken en mijn gezondheid zo versterkt als dat (op de vallen na, maar dat negeren we nu :Y) )

Probleem: hoe? Ik wil echt niet terug naar een manege. Als jonger persoon kon ik over bepaalde dingen kijken, maar nu niet meer; paarden die kreupel 2 lessen per dag draaien, suffe beestjes die duidelijk slecht in hun vel zitten,... Ik neem aan dat er goeie maneges zijn ook, ik heb zelfs eens op een vrij goede gereden - maar zelfs daar pasten de zadels vaak niet en reden mild kreupele paarden soms nog mee in de les. Manege houder zijn is niet makkelijk, dat neem ik aan. Maar qua dierenwelzijn hebben veel maneges toch wat te verbeteren. Ik stop er niet graag geld in om die reden. Ook verwacht ik niet veel te hebben aan de les bij een manege omdat ik daar voordien al niet meer vooruit ging. Ik heb al wat rondgevraagd bij de maneges in de buurt, ik krijg geen directe antwoorden als ik vraag naar wat ik daar zou zoeken; dressuurgerichte les alleen of in kleine groep. Dat geeft me ook geen goed gevoel.
Mijn paardenkenissen zijn niet meer in de buurt/zelf gestopt, dus ik kan niet om ritten gaan bedelen :D En dan denk ik - moet ik misschien meteen een halve stal zoeken? Ik heb hier geen ervaring mee, en ik maak me zorgen dat mijn niveau ondertussen weer beter wat opgefrist wordt. Moeilijk zonder paard.

Ook heb ik gezocht naar kleine stallen waar ze les op eigen paarden geven. Enkel iets gevonden met pony's. Daar pas ik helaas niet op.

Dus het lijkt me dat ik enkele opties heb:
- meteen halve stal/bijrijdpaard zoeken
- manege lessen nemen, even op mijn kin kloppen en eventueel die manege als springplank naar halve stal gebruiken
- mailen naar pensionstallingen in de buurt en vragen of er zo'n kleine les-situaties zijn met eigen paarden? Ik weet niet of dat geapprecieerd gaat worden, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Zijn er nog dingen die ik vergeet? Of is voor jullie de keuze simpel? Alvast bedankt om mijn gezeur te hebben gelezen :=
Laatst bijgewerkt door sevenofnine op 01-10-24 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Re: Terug beginnen paardrijden zonder manege? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:07

Bijrijdpaard zoeken?

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-24 19:08

Sorry, halve stal is Vlaams voor bijrijdpaard :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:09

Ik denk dat in jou geval een halve stal zoeken misschien de beste optie is. Eentje waarmee je kan lessen en daarnaast ook nog wat zelf kan oefenen. Daar ga je toch meer van leren dan ergens weer op een manege te beginnen.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:15

Kan me wel voorstellen dat een paar keer weer op het paard gezeten hebben bij de manege wel een mooie springplank is naar een bijrijdpaard.
Maar jee, ja snap je wel dat je die niet wilt sponsoren als het daar zo slecht is.

Dan zou ik toch een advertentie maken met gezocht bijrijdpaard maar ook benoemen dat je er een poos uit bent geweest

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-24 19:19

Inderdaad, een halve stal waar ik les kan bij volgen zou ideaal zijn imo.
En eerlijk zijn over mijn huidige niveau is ook zeker iets wat ik zal doen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:27

Je zou ook een oproepje kunnen doen in een facebook groep wat betreft paardenspullen in je regio. Daar zitten enkel paarden mensen op en wie weet bieden zij wel lessen aan op hun eigen paard(en) of weten ze iemand.

Een halve stal zou ook zo slecht nog niet zijn mits je daar wel lessen mee neemt. Rijden is 1 ding maar de verzorging eromheen net zo belangrijk en zo bouw je wel echt een band ook op met het paard ipv 1x in de week even een uurtje rijden.

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:40

Indd oproepje plaatsen, er zijn mensen die een les aanbieden op hun eigen paard, stel dat gaat goed, je liefde is er nog, kun je opzoek naar een halve stal. Ivm je ervaring is het fijn om alvast terug in het ''paardenwereldje'' te zitten, vind je denk ik ook iets sneller een bijrijd paard.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-24 21:54

Ik ben niet tegen klussen doen. Lijkt me zelfs normaal. Maar ik moet wel eerlijk zijn over de tijd die ik kan spenderen. Nadruk zal zeker lessen enz zijn.

Fijn dat jullie me snappen ivm situaties op maneges!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 22:00

Een halve stal kost tijd, die je zo te lezen niet hebt.
Dan toch opzoek naar een goede manege, daar kom je alleen om te rijden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-24 22:33

Ah nee zo erg is het niet. Ik heb een weekend - dan regel ik met mijn werk een vroege ochtend en een avond om op tijd te stoppen tijdens de week en dan moet het lukken. Als ik rondkijk naar wat andere mensen doen zie ik vrij weinig halve stallen die 7/7 komen. Maar ik denk dan; dat is allemaal te bespreken met de mensen waar je dan terecht komt en die ken ik nog niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 23:24

Ik zou wel beginnen op een manege. Al zijn het maar 3 lessen.

Of iemand zoeken die particulier lessen geeft op eigen paarden.

En vanuit die opties zoeken naar een bijrijpaard.

Een bijrijdpaard kan, maar dan kom je wss uit op 1 waar je niet gelijk op kan/mag rijden. Wa ook prima is want daar leer je ook heel veel van..

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 00:16

Welke buurt woon je? Ik zoek nog een bijrijder, haha. Ik snap je gevoel trouwens helemaal hoor! Mijn partner wil ook leren rijden, maar niet via een manege

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-24 17:29

Ik woon ook in Vlaams-Brabant! ik stuur je een pb.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie