Starten met een hengst hoe zit dat nou?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lottexfox

Starten met een hengst hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 23:58

Ik had een vraag over het starten met een hengst. Ik weet dat je L2+1 L springen +1 of M eventing moet rijden. Maar stel nou ik rijd M2 en B springen. Ik heb dus mijn L2 winst maar niet mijn L springen winst en mag mijn hengst dus uitbrengen in de dressuur. Maar mag ik dan met die L2 winst ook B springen met mijn hengst of moet ik daar ook apart nog L voor springen?

Ik ben momenteel niet op zoek naar een hengst maar er kan altijd wat leuks op mijn pad komen. ( ik heb ervaring met hengsten! Dus geen opmerkingen ik heb ze alleen niet gestart)

DJZ

Re: Starten met een hengst hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 02:30

Als het goed is, is het of of.. Dus of dressuur L2+1, of L springen of M eventing. Dus als jij M2+1 bent, mag je zonder problemen een startkaart aanvragen :)

Het is zelfs zo, dat mocht je een barok, Fries, Tinker of een arabier hengst willen uitbrengen, dan mag dat zonder startkaart op stamboek/rassen wedstrijden. Deze wedstrijden moeten wel volgens het Knhs regelement worden georganiseerd en door een Knhs jurylid worden beoordeeld. Als je dan L1+1 bent, mag je al een startkaart aanvragen en officieel starten :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:35

Het is “of” inderdaad. Anders zouden mensen die alleen maar dressuur rijden, ineens moeten gaan springen en eventing doen om met een hengst te mogen starten :D

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:19

Oh echt van die hele regel heb ik nog nooit gehoord.

Ik ben namelijk op het punt dat ik moet gaan kiezen of ik mijn zelf gefokte hengst wil castreren of niet. Maar als ik hem dus hengst hou zou ik nooit met hem mogen starten omdat ik nooit officieel wedstrijden heb gereden...?

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:26

Sanet schreef:
Het is “of” inderdaad. Anders zouden mensen die alleen maar dressuur rijden, ineens moeten gaan springen en eventing doen om met een hengst te mogen starten :D

De vraag is of ze met M2 dressuur de hengst in het springen mag uitbrengen, waar ze alleen B springen geklassificeerd is.
Maw, of ze voor het uitbrengen van een hengst in springen, ook in springen L moet zijn ondanks dat ze met dressuur M2 is.

Anders gezegd: moet je de gevraagde kwalificatie hebben voor de specifieke tak waar je in uit wilt komen met een hengst.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:13

Het is of. Ik start met mijn hengst in het Z1 dressuur, ben ooit alleen B in het springen geclassificeerd geweest met m’n pony. Dat heeft dus geen invloed op het starten van de hengst.

En DDDara dat klopt inderdaad. Je moet eerst met een merrie of ruin zoals in de beginpost staat gestart zijn geweest :j Op rassenwedstrijden en onderlinge wedstrijden zijn er nog weleens uitzonderingen, maar dit zijn de KNHS regels.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:18

Ibbel schreef:
Sanet schreef:

De vraag is of ze met M2 dressuur de hengst in het springen mag uitbrengen, waar ze alleen B springen geklassificeerd is.
Maw, of ze voor het uitbrengen van een hengst in springen, ook in springen L moet zijn ondanks dat ze met dressuur M2 is.

Anders gezegd: moet je de gevraagde kwalificatie hebben voor de specifieke tak waar je in uit wilt komen met een hengst.

Zo las ik hem ook. Maar nee, eenmaal gekwalificeerd maakt het niet meer uit in welke discipline je start. Om TS te antwoorden :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:39

Nog nooit van die regel gehoord...
Ik ben gewoon in de b begonnen met mijn (dek)hengst.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:56

roekes schreef:

Even in je profiel gespiekt, gaat het dan om aangespannen sport?

Kan me voorstellen dat de regels anders zijn?

Dressuur, springen of eventing bij KNHS starten mag je in ieder geval geen startkaart voor aanvragen met een hengst als je geen L2 dressuur, L springen of M eventing bent geweest.

Vind ik trouwens hartstikke scheef net zoals bij predicaten :') L2 proefje is imo niet te vergelijken met de eisen in de andere twee disciplines

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:12

DDDara schreef:
Oh echt van die hele regel heb ik nog nooit gehoord.

Ik ben namelijk op het punt dat ik moet gaan kiezen of ik mijn zelf gefokte hengst wil castreren of niet. Maar als ik hem dus hengst hou zou ik nooit met hem mogen starten omdat ik nooit officieel wedstrijden heb gereden...?

Die regel bestaat al best wel lang.
Het klopt dat als jezelf nog nooit officiële wedstrijden hebt gestart, je ook niet je hengst mag starten.
Je kan natuurlijk prima wedstrijden rijden met een ruin/merrie totdat je de kwalificaties hebt om je hengst te mogen starten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:24

Achtergrond van deze regels is, is dat er ergens iets van een 'toets' van de rijvaardigheid van de ruiter moet zijn, voordat je je met een hengst op een wedstrijd terrein begeeft.

Dit voor de veiligheid van iedereen.
En dan kun je discussiëren of dit de manier is om dit te doen / maar dit is de reden.

Als L2 plus 1 bent ( met dus een merrie of ruin) heb je je ticket om met een hengst op een KNHS wedstrijd terrein te komen , welke wedstrijd dit dan ook is...

( Of L1 springen plus 1 / of M Eventing)
Laatst bijgewerkt door Punz op 05-09-24 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Iedereen een Connemara!!

.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:26

roekes schreef:

Dan heb je ws met een ander paard wel aan de voorwaarden voldaan.
Of het was mennen, of geen knhs. :)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:33

Of men heeft het niet in de gaten gehad en is ze per ongeluk door de regels geglipt
Staan wel meer ruinen nog als hengst op papier.

Maar de regel is idd al oud.
Meen vroeger zelfs M dressuur?

Ik vind hem wel goed, in een drukke rijbaan losrijden kost wat vaardigheid.
Dan is het wel fijn dat mensen dat leren op een paard met wat minder hormonen.
En nee niet elke hengst toont dat, maar dat weet een ander niet

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:48

Het gaat inderdaad om het mennen. Er lopen best wel veel hengsten voor de wagen op wedstrijden.

Een enkeling vertoond hengsten gedrag. Ik zie vaker lastige merries dan lastige hengsten☺️

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:22

Klopt, bij mennen zijn de regels anders.

Ja ik vind het ook een beetje een lastige regel. Bij ons zijn de hengsten vaak ook makkelijker dan de gemiddelde ruin of merrie :+
Maar begrijp wel dat ze ergens voor de veiligheid een grens hebben getrokken, begreep toen dat het in het verleden in de B nog weleens mis ging... maar gok dat het bij die combi's ook mis gaat als ze een ander wel in het L2 hebben uitgebracht.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie