Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 22:29

Dag beste mensen :D

Na het overlijden van mijn paard ben ik rustig opzoek naar een nieuw paard. Ik zie regelmatig advertenties voorbij komen die aangeven dat het paard niet voor beginners is. Ik vind het alleen moeilijk om te bepalen of ik dat ben of niet.

Wat informatie over mij:
Ik ben op m'n 6de begonnen met rijden (nu 21) en vanaf m'n 13de verzorgpony's en sinds 7 jaar eigen paarden. Qua kennis met verzorging gaat het prima (uitgeleerd ben je nooit), op stal wordt gezegd "oh dat moet je even aan Vikawiek vragen, die weet dat wel" en aan de hand ben ik ook zeker in de omgang met paarden.
Tijdens het rijden ben ik alleen niet heel zeker, vooral de eerste weken wanneer ik een paard net ken vind ik spannend. Al is dat een tijd waarin ik vooral poets en bij m'n paard zit omdat het paard ook moet wennen.
Tussen 2016 en 2021 heb ik weinig gereden.
Mijn vorige paard die dus recentelijk overleden is heb ik de eerste 2 jaar alleen mee gewandeld en dat vond ik prima. In 2021 dus opgepakt onder het zadel en toen ik dacht dat we beide wel weer een les aankonden raakte ze geblesseerd.

Rechtop zitten kan ik, ik heb een stille hand, alle 3 de gangen gaan prima al is mijn zit in galop niet heel goed. Mocht een paard ervandoor gaan kan ik die zonder paniek terug halen.

Zouden jullie mij onder beginner indelen?

Ik vind het zelf lastig in te schatten, mede omdat een beginner op een manège anders is dan beginners met een eigen paard

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:32

Ik zou je wel onder beginner indelen, want ik zou bijvoorbeeld je pas onder gevorderd schalen als je een paard rijtechnisch kunt bijscholen of een paard kan corrigeren in ongewenst gedrag. Of een onzeker paard zekerheid kunnen geven.
Maar ik zou het niet helemaal afschrijven, en wanneer je twijfelt zou ik gewoon eens vragen waarvoor een paard een gevorderde ruiter nodig heeft.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:34

Het maakt niet veel uit, je hebt geen onafhankelijke zit en dan maakt je een beginner, als je dat niet kunt dan heb je ondanks 50 jaar ervaring gewoon niet genoeg ervaring. Dat is niet erg, maakt je als men niet minder. Werk aan je onzekerheid!

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:34

Ik denk dat daar meestal niet per se je rijden mee bedoelt wordt, maar wel de omgang met het paard. Dus geen onzeker iemand die nog veel moet leren en geen leiding kan nemen. Zo lang jij door kan pakken en zeker bent vanaf de grond, en later ook het zadel komt dat rijtechnische vanzelf wel.

Daarnaast is elk ander paard wennen dus ik denk niet dat ze de nieuwe Anky bedoelen. :)

Edit: als jij onzeker bent óp het paard zou ik niet bij zo'n paard gaan kijken. :)

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:38

Als er staat: niet voor beginners, dan bedoelen ze niet dat je zoveel rijervaring moet hebben. Ze bedoelen dat het een paard is wat niet geschikt is voor een onzekere ruiter.
En als ik jou zo hoor moet je daar niet aan beginnen, dat is een recept voor ellende. Koop een leuk lief betrouwbaar paard waar je fijn mee kan rijden en laat de ‘niet voor beginners’ paarden maar staan.

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:39

Ik denk dat het per paard verschilt wat er met 'niet voor een beginner' bedoeld wordt :) kan te maken hebben met sensibiliteit en temperament, maar bijvoorbeeld ook met onzekerheid en de behoefte aan duidelijkheid en consequente handelingen. Ik zou een eigenaar gewoon vragen wat ze onder beginners verstaan inderdaad, met daarbij een eigen profielschets zoals in je OP om een beeld te schetsen :)

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 22:39

Zoiets dacht ik zelf ook, dankjewel voor je antwoord :j

Mijn vader, geen ervaring met paarden behave vasthouden bij de dierenarts, was mee bij het bezichtigen van een paard en die zei op de vraag of ik een beginner was
"Nee hoor! Die kan hartstikke goed rijden!". Mensen zonder ervaring vinden mijn niveau al heel wat, anderen met meer ervaring (en in dit geval het goed kunnen begeleiden van een paard) vinden je een beginner.

Ik vind dingen lastig in te schatten, mede door mijn autisme, dus ik denk dat ik de vraag waarvoor het paard een gevorderde ruiter nodig heeft zeker ook ga stellen. Stel de verkoper bedoelt iemand die recht van de manege komt, dat maakt het weer anders


Edit: ik ben inderdaad onzeker op het paard. Ook hierin een stuk autisme die mee speelt. Ik zoek ook een wat ouder paard (tussen de 10 en de 17) waarmee ik vooral lekker rustig op buitenrit kan. Geen sportambitie.
Het paard wat ik dus zoek staat meestal al niet bij 'niet voor beginners/onzekere ruiter'. Maar ik vroeg het me toch af :)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:43

Als je de eisen maar hoog genoeg opschroeft, ben je altijd een beginner.

In mijn optiek is het belangrijker dat je leest wat er niet in de ad staat en nee, dan bedoel ik niet die standaard-uitleg die je overal kunt vinden :D maar hoe is de ad echt geschreven.

Hoe meer men het paard aanprijst, in welke richting dan ook, hoe wantrouwiger ik zo'n ad bekijkt. Waar gaat dat mis. Je weet wel, goede wijn behoeft geen krans.

Tot slot: bij twijfel, ben eerlijk naar de verkoper.
Ik ben weleens bij een paard gaan kijken dat me aansprak maar waar ik ook twijfels bij had. Dat heb ik gemeld maar de verkoper vond dat ik toch eens moest komen rijden.
Ik heb dat paard gereden, ben daar ook blij mee maar heb haar niet gekocht. Dat begreep de verkoper. Hij zag wat ik bedoelde en gaf dat ook aan. Wij pasten niet bij elkaar en het is goed om daar eerlijk over te zijn.
Laatst bijgewerkt door ikke op 13-02-23 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:43

Mijn antwoord Vikawiek lardeer ik met een voorbeeld.
Iemand kwam bij mij buitenrijden op Hercule en ik kende haar niet. Ze vertelde "dat ze zooooo goed kon rijden". Geweldig dus ik dacht gelijk, dat is een 2de Anky en veel beter als ik. Onderweg ging het af en toe raar, dus ik had wat twijfels, maar Hercule bleef na af en toe een mondelinge correctie en/of knip met de vingers van mij vanaf Polie , braaf en betrouwbaar.
Dus na een tijdje vroeg ik:" wil je een stukje galoperen"?
Grote paniek en toen zei ze dat ze dat nog nooit gehad had in de les _O-

Dus ik vind jou geen beginner. Je hebt echt wel ervaring en nog belangrijker, je weet wat je wel en niet kunt. Zoek dus een tof paard die bij je past, die lief en betrouwbaar is.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:45

Een paard dat “niet voor beginners is” heeft meestal een zelfverzekerde ruiter nodig. Dat heeft mijn inziens niet te maken met de jaren ervaring en kennis. Ik heb zelf meer dan twintig jaar ervaring, heb drie paarden (gehad), maar ik zou nooit een paard kopen “die niet voor beginners is”. En dat is omdat een onzeker, angstig paard mij ook onzeker kan maken. Ik houd niet van de uitdaging. Zo ben ik nu eenmaal qua karakter, dat wordt helaas niet opgelost door kennis en ervaring. Ik lees in jouw tekst dat je onzeker kan zijn. Ik raad je aan voor een betrouwbaar en voorspelbaar paard te gaan.
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 13-02-23 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:50

EvelienKiss schreef:
Een paard dat “niet voor beginners is” heeft meestal een zelfverzekerde ruiter nodig. Dat heeft mijn inziens niet te maken met de jaren ervaring en kennis. Ik heb zelf meer dan twintig jaar ervaring, heb drie paarden (gehad), mijn kennis is groot, maar ik zou nooit een paard kopen “die niet voor beginners is”. En dat is omdat een onzeker, angstig paard mij ook onzeker kan maken. Ik houd niet van de uitdaging. Zo ben ik nu eenmaal qua karakter, dat wordt helaas niet opgelost door kennis en ervaring. Ik lees in jouw tekst dat je onzeker kan zijn. Ik raad je aan voor een betrouwbaar en voorspelbaar paard te gaan.

Met 3 paarden is je kennis niet groot........

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:50

Het eerste wat ik vraag als dat erbij staat is: Wat doet ie dan?
Want er is altijd een aanleiding dat dit erbij staat. Of hij staakt, of bokt, of gaat rennen of is gewoon stout. Of is heel sensibel maar vaak is het meer dan dat.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:50

Ja, ik zou je ook onder beginner scharen vanwege je onzekerheid en gebrek aan balans in het rijden.

Mijn vorige merrie, super mak en betrouwbaar en voorspelbaar maar ook heeeel heet en gevoelig zou daardoor met je aan de loop gaan.

Ik heb nu een jonkie die nog helemaal opgeleid moet worden en die zou daarom ongeschikt zijn.

Maar ik vraag in voorkomende gevallen waarom dat er bij staat.
Dat ik een paard zou kunnen rijden wil nog niet zeggen dat ik dat wil of daar lol aan heb.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:52

Dank je Benzz, ik heb het aangepast.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:54

EvelienKiss schreef:
Dank je Benzz, ik heb het aangepast.

ik ben het wel met je eens, als je onzeker bent zoek een paard welke bij je past.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:55

Citaat:
Het maakt niet veel uit, je hebt geen onafhankelijke zit en dan maakt je een beginner, als je dat niet kunt dan heb je ondanks 50 jaar ervaring gewoon niet genoeg ervaring. Dat is niet erg, maakt je als men niet minder. Werk aan je onzekerheid!


In drie gangen een stille hand hebben klinkt mij niet in de oren als 'geen onafhankelijke zit'.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:56

Benzz schreef:
EvelienKiss schreef:
Een paard dat “niet voor beginners is” heeft meestal een zelfverzekerde ruiter nodig. Dat heeft mijn inziens niet te maken met de jaren ervaring en kennis. Ik heb zelf meer dan twintig jaar ervaring, heb drie paarden (gehad), mijn kennis is groot, maar ik zou nooit een paard kopen “die niet voor beginners is”. En dat is omdat een onzeker, angstig paard mij ook onzeker kan maken. Ik houd niet van de uitdaging. Zo ben ik nu eenmaal qua karakter, dat wordt helaas niet opgelost door kennis en ervaring. Ik lees in jouw tekst dat je onzeker kan zijn. Ik raad je aan voor een betrouwbaar en voorspelbaar paard te gaan.

Met 3 paarden is je kennis niet groot........


Wat een vreemde opmerking? :') je kan daar echt totaal niet over oordelen als je iemand niet kent.
Ik heb 1 paard. Maar ik verzeker je dat ik een bak ervaring en kennis meeneem, want weet jij veel wat ik buiten dat ene paard allemaal met paarden heb uitgespookt?

Ook met 10 paarden kan je kennis niet groot zijn, met 3 paarden kan je meer weten en kunnen dan veel anderen.

TS: als ik jou verhaal lees, zou ik paarden ‘die niet voor een beginner zijn’ niet zo snel kopen. Vaak zijn het inderdaad paarden waar je net even handig voor moet zijn. Vaak is het subtiel omschreven voor niet altijd even braaf, sensibel of nog iets groen.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 13-02-23 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:57

Benzz schreef:
Met 3 paarden is je kennis niet groot........

Wat een onzin. Het aantal eigen paarden dat je gehad hebt, geeft niet aan hoeveel kennis je hebt.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 22:58

Suzanne F. schreef:
Het eerste wat ik vraag als dat erbij staat is: Wat doet ie dan?
Want er is altijd een aanleiding dat dit erbij staat. Of hij staakt, of bokt, of gaat rennen of is gewoon stout. Of is heel sensibel maar vaak is het meer dan dat.


Dit inderdaad, er is altijd een reden.
Als een paard niet voor beginners is, blijf ik meestal weg. Niet omdat ik mezelf onder beginner schaar, maar omdat ik geen zin heb in een hoop gedoe en ellende. Aan een lelijk paard of een slecht beweger wen je, maar als een paard niet braaf is, dan heb je daar iedere dag last van.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:02

Aangezien meerdere mensen reageren met wat een onzin: Dat je zelf overtuigd bent van je kennis.......goed verhaal, lekker kort. Paardrijden is zo moeilijk dat een paar paarden niet voltooien, dan jij zelf vind dat het anders is. jammer voor je.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:02

x_Milou schreef:
Suzanne F. schreef:
Het eerste wat ik vraag als dat erbij staat is: Wat doet ie dan?
Want er is altijd een aanleiding dat dit erbij staat. Of hij staakt, of bokt, of gaat rennen of is gewoon stout. Of is heel sensibel maar vaak is het meer dan dat.


Dit inderdaad, er is altijd een reden.
Als een paard niet voor beginners is, blijf ik meestal weg. Niet omdat ik mezelf onder beginner schaar, maar omdat ik geen zin heb in een hoop gedoe en ellende. Aan een lelijk paard of een slecht beweger wen je, maar als een paard niet braaf is, dan heb je daar iedere dag last van.

Precies dat, skip de rest van de onzin :j

Benzz schreef:
Aangezien meerdere mensen reageren met wat een onzin: Dat je zelf overtuigd bent van je kennis.......goed verhaal, lekker kort. Paardrijden is zo moeilijk dat een paar paarden niet voltooien, dan jij zelf vind dat het anders is. jammer voor je.

OK, hoeveel moet ik bieden dat je wel van mening bent dat ik weet waar het over gaat?

40 jaar ervaring? 10 paarden gehad? 5 paarden naar het ZZ-z gereden? De wereld rond gereden op een paard?
Laatst bijgewerkt door ikke op 13-02-23 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:03

Een paard wat "niet voor beginners" is kan in mijn ogen zoveel betekenen... Het paard kan onzeker zijn, waardoor het een ruiter nodig heeft die zeker in zijn schoenen staat. Het paard kan veel temprament hebben, waardoor je als ruiter handig moet zijn om daar mee om te gaan. Het paard kan ook sensibel zijn, sensibel op invloeden van buitenaf (bakmonsters) of sensibel op de hulpen van de ruiter.

Als ik mijn (eerste eigen) trekpaard nu zou moeten verkopen, zou ik er bij zetten dat hij niet geschikt is voor een beginner. Mijn paard is op en top koudbloed, zelfverzekerd, weet wat hij wel en niet kan. Maar hij is super sensibel op de hulpen. Iets te veel been is gegarandeerd in galop de bak door en te ruwe of snelle hulpen maakt hem in de war of zelfs boos.

En ikzelf ben absoluut geen topruiter en in het rijden vaak onzeker. Maar in dat wat we inmiddels samen kunnen, is het wel gelukt hem heel licht op de hulpen te krijgen. Maar dat licht op de hulpen zijn, maakt dat ik hem niet geschikt vind voor een net van de manege komende ruiter = beginner. In mijn ogen zou jij prima een match kunnen zijn met mijn paard en zou ik jou dus niet onder de "beginners" scharen. Bij een ander paard zou ik jou daar misschien wel onder scharen.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:04

Vraag inderdaad goed door! Advertentieteksten zijn niet altijd even duidelijk!

Paard heeft een handleiding…”
…die volledig in het Chinees is, en we zijn ‘m bij de vorige verhuizing kwijtgeraakt.

“Paard is bekend met zadel en hoofdstel…”
…van een veilige afstand. Dichterbij konden we niet komen.

“Paard is licht aangereden…”
…totdat niemand op stal er meer op durfde.

“Paard is verkeersmak…”
…op een verlaten landweg tussen de velden.

“Paard is bomproof”
Paard is niet vooruit te branden.

“Paard is 100% bomproof”
Paard komt nauwelijks van de poetsplaats af.

“Paard is erg sensibel”
Paard is de bak niet rond te rijden zonder sprongetjes, bokjes en sprintjes.

“Uitstekend paard voor beginners…”
…want harder dan een sukkeldrafje loopt hij niet, dus aan een B-proef hoef je niet eens te denken.

“Een echte merrie…”
…dus let goed op vingers en tenen, houd voldoende afstand, en houd er rekening mee dat je de helft van de maand een compleet ander paard zult hebben.

“Prima fokmerrie”
Onberijdbaar, vreselijke bouw en stokkreupel, maar de baarmoeder doet het nog!

“Goed voorwaarts…”
…we hebben de rem nog niet kunnen vinden, dus we parkeren hem steeds tegen het hek.

“Op zoek naar een plaats met 24/7 weidegang…”
…want geen stal houdt deze brokkenmaker binnen.

“Zou het goed doen in de dressuurring…”
…want hij laat geen hindernis heel.

“Uitstekend springpaard”
Geen omheining houdt dit paard in de wei.

“Geweldig recreatiepaard”
Dressuur en springen kan hij niet, alleen voor stapritjes buiten is hij nog geschikt.

“Drie correcte gangen…”
…en een heleboel gekke dribbeltjes.

“Goede bewegingen”
Het lijkt wel modern ballet, hoe dit paard zich bokkend en trappend door de bak beweegt!

“Ideale kinderpony”
Te klein om op te rijden voor iedereen die van de basisschool af is, en te duur als grasmaaier.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:06

BoktVerlaten schreef:
Vraag inderdaad goed door! Advertentieteksten zijn niet altijd even duidelijk!

Paard heeft een handleiding…”
…die volledig in het Chinees is, en we zijn ‘m bij de vorige verhuizing kwijtgeraakt.

“Paard is bekend met zadel en hoofdstel…”
…van een veilige afstand. Dichterbij konden we niet komen.

“Paard is licht aangereden…”
…totdat niemand op stal er meer op durfde.

“Paard is verkeersmak…”
…op een verlaten landweg tussen de velden.

“Paard is bomproof”
Paard is niet vooruit te branden.

“Paard is 100% bomproof”
Paard komt nauwelijks van de poetsplaats af.

“Paard is erg sensibel”
Paard is de bak niet rond te rijden zonder sprongetjes, bokjes en sprintjes.

“Uitstekend paard voor beginners…”
…want harder dan een sukkeldrafje loopt hij niet, dus aan een B-proef hoef je niet eens te denken.

“Een echte merrie…”
…dus let goed op vingers en tenen, houd voldoende afstand, en houd er rekening mee dat je de helft van de maand een compleet ander paard zult hebben.

“Prima fokmerrie”
Onberijdbaar, vreselijke bouw en stokkreupel, maar de baarmoeder doet het nog!

“Goed voorwaarts…”
…we hebben de rem nog niet kunnen vinden, dus we parkeren hem steeds tegen het hek.

“Op zoek naar een plaats met 24/7 weidegang…”
…want geen stal houdt deze brokkenmaker binnen.

“Zou het goed doen in de dressuurring…”
…want hij laat geen hindernis heel.

“Uitstekend springpaard”
Geen omheining houdt dit paard in de wei.

“Geweldig recreatiepaard”
Dressuur en springen kan hij niet, alleen voor stapritjes buiten is hij nog geschikt.

“Drie correcte gangen…”
…en een heleboel gekke dribbeltjes.

“Goede bewegingen”
Het lijkt wel modern ballet, hoe dit paard zich bokkend en trappend door de bak beweegt!

“Ideale kinderpony”
Te klein om op te rijden voor iedereen die van de basisschool af is, en te duur als grasmaaier.


_O-

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:10

Benzz schreef:
Aangezien meerdere mensen reageren met wat een onzin: Dat je zelf overtuigd bent van je kennis.......goed verhaal, lekker kort. Paardrijden is zo moeilijk dat een paar paarden niet voltooien, dan jij zelf vind dat het anders is. jammer voor je.

OK, arrogant.
Paarden hebben en houden bestaat niet alleen uit rijden én een paard hoeft niet van jezelf te zijn om het te rijden. Dus nee, je gaat tamelijk kort door de bocht.