Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngeK
Berichten: 872
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:26

Interessant topic van beide zijden.

Ik lees bij "niet voor beginners" namelijk ook "gaat bokkend de baan door, vliegt weg van elke wapperende jas en kan niet stilstaan". En daar heb ik gewoon geen zin in.

In feite is natuurlijk geen enkel "eigen paard" geschikt voor beginners, want echte beginners moeten eerst ervaring opdoen onder begeleiding voordat ze zelf de volledige verantwoordelijkheid zouden moeten krijgen over een paard (niet zozeer alleen qua rijden/mennen, maar ook qua verzorging, leefomstandigheden en overige training). Op het moment dat je de manege- en bijrijdpaarden hebt "uitgespeeld" ben je sowieso geen echte beginner meer. Dus ja, ik zou het waarderen als paardenverkopers wat concreter zijn. ("Als x tijdens het rijden niet aan het werk gezet wordt, kan ze wel eens schrikken, wat zich uit in een paar galopsprongen of een bokje")


Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:29

BoktVerlaten schreef:
Vraag inderdaad goed door! Advertentieteksten zijn niet altijd even duidelijk!

Paard heeft een handleiding…”
…die volledig in het Chinees is, en we zijn ‘m bij de vorige verhuizing kwijtgeraakt.

“Paard is bekend met zadel en hoofdstel…”
…van een veilige afstand. Dichterbij konden we niet komen.

“Paard is licht aangereden…”
…totdat niemand op stal er meer op durfde.

“Paard is verkeersmak…”
…op een verlaten landweg tussen de velden.

“Paard is bomproof”
Paard is niet vooruit te branden.

“Paard is 100% bomproof”
Paard komt nauwelijks van de poetsplaats af.

“Paard is erg sensibel”
Paard is de bak niet rond te rijden zonder sprongetjes, bokjes en sprintjes.

“Uitstekend paard voor beginners…”
…want harder dan een sukkeldrafje loopt hij niet, dus aan een B-proef hoef je niet eens te denken.

“Een echte merrie…”
…dus let goed op vingers en tenen, houd voldoende afstand, en houd er rekening mee dat je de helft van de maand een compleet ander paard zult hebben.

“Prima fokmerrie”
Onberijdbaar, vreselijke bouw en stokkreupel, maar de baarmoeder doet het nog!

“Goed voorwaarts…”
…we hebben de rem nog niet kunnen vinden, dus we parkeren hem steeds tegen het hek.

“Op zoek naar een plaats met 24/7 weidegang…”
…want geen stal houdt deze brokkenmaker binnen.

“Zou het goed doen in de dressuurring…”
…want hij laat geen hindernis heel.

“Uitstekend springpaard”
Geen omheining houdt dit paard in de wei.

“Geweldig recreatiepaard”
Dressuur en springen kan hij niet, alleen voor stapritjes buiten is hij nog geschikt.

“Drie correcte gangen…”
…en een heleboel gekke dribbeltjes.

“Goede bewegingen”
Het lijkt wel modern ballet, hoe dit paard zich bokkend en trappend door de bak beweegt!

“Ideale kinderpony”
Te klein om op te rijden voor iedereen die van de basisschool af is, en te duur als grasmaaier.


Dit is fantastisch! _/-\o_ _/-\o_ :')

Fly_high

Berichten: 3297
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:39

IngeK schreef:
Ik lees bij "niet voor beginners" namelijk ook "gaat bokkend de baan door, vliegt weg van elke wapperende jas en kan niet stilstaan".


Zoiets ja :=

Maar dat verschilt nog wel, soms worden er wel hartstikke eerlijke dieren als niet voor beginners zijnde aangeboden :j het hoeft niet per se gelijk te staan aan staatsgevaarlijk.

Ik vind jaren rijervaring en/of aantal eigen paarden trouwens helemaal nietszeggend over rijkunsten, ik ken zoooo veel mensen die gewoon hartstikke lang hartstikke slecht blijven rijden (myself included :+ ). En als je 30 jaar lang koudbloeden hebt gehad ofzo denk ik nog steeds niet dat je dankzij je ervaring een goede match gaat zijn met een jong springpaard :o

Ik merk aan mezelf ook dat ik steeds minder stuntpiloot word juist naarmate ik meer ervaring op doe en eigenlijk beter leer rijden. Over 10 jaar hoef ik waarschijnlijk ook niets te horen van "niet voor beginners" paarden, ongeacht wat voor werstrijdniveau ik dan ga rijden.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

vikawiek

Berichten: 1476
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-23 14:37

Thioro schreef:
Nu wil ik gewoon lange teugel slenteren in het bos, àls ik al zin heb om te rijden. Dus wil ik gewoon een brave bok die z'n ding doet.

Dit is inderdaad het type paard waarvan ik besloten had dat dat bij mij past :j
Toch zag ik bij de paarden die aan m'n eisen voldeden dat ze niet onzeker, sterk, heet, sensibel, etc. waren, maar toch niet geschikt voor beginners. En dat geval dus doorvragen, naast de algemene vragen die ik stel.
Bedankt voor jullie antwoorden:)

Cartoonist found dead, details are sketchy

Melzazu
Berichten: 1746
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:52

vikawiek schreef:
Thioro schreef:
Nu wil ik gewoon lange teugel slenteren in het bos, àls ik al zin heb om te rijden. Dus wil ik gewoon een brave bok die z'n ding doet.

Dit is inderdaad het type paard waarvan ik besloten had dat dat bij mij past :j
Toch zag ik bij de paarden die aan m'n eisen voldeden dat ze niet onzeker, sterk, heet, sensibel, etc. waren, maar toch niet geschikt voor beginners. En dat geval dus doorvragen, naast de algemene vragen die ik stel.
Bedankt voor jullie antwoorden:)


Veel succes en plezier met het vinden van jouw nieuwe maatje *\o/*

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

vikawiek

Berichten: 1476
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-23 14:55

dankjewel :D

Cartoonist found dead, details are sketchy

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:14

Ik zou kijken of je ook meer via via een leuk paard kan vinden, want verkopers zijn niet altijd even betrouwbaar en zeker mensen meenemen.

Niveau is moeilijk te bepalen. Mijn ouders reden al en zette mij vanaf 0 erop. Op mijn 12e mocht ik een hengst pony "redden" en had ik mijn eerste pony. Toen reed ik al een aantal jaren wedstrijden.
De pony daarna gingen we kijken en liep mijn vader ook op te scheppen, terwijl ik pas hard gevallen was en bang was geworden. De pony die ik toen kreeg was totaal niet geschikt voor op dat moment. Met een andere pony weer vertrouwen terug gekregen en kon ik weer overal opstappen.

Ook beginners kunnen een goede basis hebben en een goede houding en overkomen, waardoor ze toch met paarden fijn kunnen werken en doorgroeien. Maar dat heeft ook te maken met de lessen en begeleiding die je daarbij krijgt.

Advertenties neem ik niet zo serieus. Niet geschikt voor beginners betekent ook heel vaak dat de huidige eigenaren niet de beste ruiters zijn of niet zo handig in de omgang met paarden. Vaak blijkt het enorm mee te vallen als zo een paard bij de juiste persoon terecht komt.

Maar er zijn wel veel paarden waar iets werk aan zit en dat moet je kunnen zien bij aankoop. Een heet ogend paard kan super braaf zijn, maar daar moet je vaak niet gespannen op gaan zitten. Een slome duikelaar kan een kronkel hebben en een rodeo weggeven om iets kleins, zeker als ze daardoor al vaker hebben geleerd daarmee weg te komen.

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:27

Ik zou het ook altijd even vragen als het paard je verder wel aanstaat :)

Mijn eerste IJslander werd verkocht als niet voor beginners. Voornamelijk omdat ze gevoelig was op beenhulpen en absoluut niet tegen klemmen kon, dan schoot ze in de stress. Met gevoelig op been was ze ook niet hysterisch, ze ging echt niet uit haar plaat als je haar per ongeluk eens een harde hulp gaf, het was gewoon been = vooruit. Ik heb met dit paard mijn angst voor strandritten overwonnen, ze ging alleen op buitenrit aan een losse teugel, echt een doodbraaf dier zolang je niet ging klemmen.

Mijn oudste IJs nu zou ik ook niet verkopen aan een beginner. Ze kan buiten nogal hevig zijn en in galop kent ze maar 1 standje: loeihard. Daar moet je niet van onder de indruk zijn of je hebt een probleem. Verder alles wat je kunt wensen in een paard, súper betrouwbaar, kunt er in de bak zo een kind opzetten.

Ik ben zelf ook niet direct de dapperste, een bokker of eentje die ervandoor gaat moet je mij echt niet geven. Maar deze 2 niet voor beginners paarden waren echt top, zeker de oude heb ik me altijd onwijs veilig op gevoeld. Ja, ze gaat hard in galop, maar ik heb ze in 3 passen stil als het moet. Door die controle vind ik het nu ook leuk om met haar een stuk te crossen, bij een ander paard zou ik het doodeng vinden. Ben heel blij dat ik bij hun heb doorgevraagd want heb er echt 2 ontzettend goede paarden aan gehad :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:52

Fly_high schreef:
Zoiets ja :=

Maar dat verschilt nog wel, soms worden er wel hartstikke eerlijke dieren als niet voor beginners zijnde aangeboden :j het hoeft niet per se gelijk te staan aan staatsgevaarlijk.

Ik vind jaren rijervaring en/of aantal eigen paarden trouwens helemaal nietszeggend over rijkunsten, ik ken zoooo veel mensen die gewoon hartstikke lang hartstikke slecht blijven rijden (myself included :+ ). En als je 30 jaar lang koudbloeden hebt gehad ofzo denk ik nog steeds niet dat je dankzij je ervaring een goede match gaat zijn met een jong springpaard :o

Ik merk aan mezelf ook dat ik steeds minder stuntpiloot word juist naarmate ik meer ervaring op doe en eigenlijk beter leer rijden. Over 10 jaar hoef ik waarschijnlijk ook niets te horen van "niet voor beginners" paarden, ongeacht wat voor werstrijdniveau ik dan ga rijden.

Voordoordelen over koud bloeden...
Kan je zeggen dat ik er ken die veel heviger zijn dan mijn draver of de Zangersheide merrie van mijn zus.

Een tinker wordt ten onrechte ideaal beginnerspaard genoemd. Die kroppen alles op en als de laatste druppel valt...

Leef en laat leven.

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:59

IJsco's.... _O-

Scheurijzers zijn het :j doet me denken aan zo'n IJsco. De eigenaar was altijd een beetje bang van dat paard omdat ze ging "kachelen" zoals ze dat noemde.
Dat paard deed echter niks raars maar had gewoon een hoog basistempo en soms moest je even melden dat je het echt meende maar dan luisterde ze wel.
Ze trok een beetje haar eigen plan als het haar te tam werd maar lette wel op de ruiter. Als ze dan een aanleiding had nam ze je wel mee als ze vertrok. Het was geen 0 - 100 in drie galopsprongen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Captain

Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:05

Art_Ificious schreef:
Fly_high schreef:
Zoiets ja :=

Maar dat verschilt nog wel, soms worden er wel hartstikke eerlijke dieren als niet voor beginners zijnde aangeboden :j het hoeft niet per se gelijk te staan aan staatsgevaarlijk.

Ik vind jaren rijervaring en/of aantal eigen paarden trouwens helemaal nietszeggend over rijkunsten, ik ken zoooo veel mensen die gewoon hartstikke lang hartstikke slecht blijven rijden (myself included :+ ). En als je 30 jaar lang koudbloeden hebt gehad ofzo denk ik nog steeds niet dat je dankzij je ervaring een goede match gaat zijn met een jong springpaard :o

Ik merk aan mezelf ook dat ik steeds minder stuntpiloot word juist naarmate ik meer ervaring op doe en eigenlijk beter leer rijden. Over 10 jaar hoef ik waarschijnlijk ook niets te horen van "niet voor beginners" paarden, ongeacht wat voor werstrijdniveau ik dan ga rijden.

Voordoordelen over koud bloeden...
Kan je zeggen dat ik er ken die veel heviger zijn dan mijn draver of de Zangersheide merrie van mijn zus.

Een tinker wordt ten onrechte ideaal beginnerspaard genoemd. Die kroppen alles op en als de laatste druppel valt...


Ik verbaas me er inderdaad altijd over dat haflingers en tinkers als makkelijk gezien worden. M.i. zijn dit veel 'lastigere' paarden omdat ze heel goed weten wat ze willen en wat niet, én hierbij ook hun kracht kennen. :') En zeker voor beginners zijn dit gewoon geen ideale paarden want je moet zeer consequent zijn en stevig in je schoenen staan.

996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:10

Interessant topic :)

Wij verkopen zelden aan echte beginners. Ook als wij verwachten dat de paarden er op dat moment wel braaf genoeg voor zijn.

Probleem is dat je management er niet bij kan verkopen. Hoe braaf een paard is en blijft is ook afhankelijk van management. Bij een beginner met weinig of slechte begeleiding kan dat snel misgaan.

Als we al aan beginners verkopen, zijn het vaak de trainers die de paarden komen proberen om een inschatting te maken of het passend is voor de klant. Zij kennen de klant, weten hoe deze rijdt. Door het paard te voelen en observeren kunnen ze eigenlijk altijd een correcte inschatting maken of het past. Daarbij zijn deze trainers nauw betrokken bij het management (de paarden komen veelal bij hen op stal) en zullen ze zorgen dat deze paarden passend gevoerd worden en de paarden blijven bijrijden om te zorgen dat het paard ook vertrouwen blijft houden en dus braaf blijft.

Als je zelf onzeker bent over je kunde en je niet helemaal zeker voelt of je wel/niet een beginner bent, zou ik zo’n paard niet kopen TS. Als je echt interesse hebt kun je altijd even bellen. Mocht je toch willen gaan proberen altijd even je trainer/instructeur meenemen en die ook laten voelen.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 16:22

Captain schreef:
Ik verbaas me er inderdaad altijd over dat haflingers en tinkers als makkelijk gezien worden. M.i. zijn dit veel 'lastigere' paarden omdat ze heel goed weten wat ze willen en wat niet, én hierbij ook hun kracht kennen. :') En zeker voor beginners zijn dit gewoon geen ideale paarden want je moet zeer consequent zijn en stevig in je schoenen staan.

Ehm, er is best een hoop "rommel" uit GB en Ierland gehaald wat ze daar aan de straatstenen niet kwijt konden. Gaan we het nog niet hebben over tot raskenmerk verheven karakterfouten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Aankoop van nieuw paard, wanneer ben je beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 18:11

Toen ik een paard zocht, vroeg ik altijd wat ze daarmee bedoelden. Ik houd niet van een onzeker paard bijv.

Mijn paard stond ook bij niet voor beginners. Waarom? Moest nog veel gebeuren. Rij-technisch totaal niet voor elkaar. Omdat hij veilig voelde en wel braaf, gekocht. Veel lessen ingestoken en nu beste beestje ooit! Ik had geen ervaring met recht richten maar dit alles geleerd... 3x per week les.... Kost veel geld en tijd. Maar stel ik had er geen energie/geld ingestoken was ik nog nergens en het paard ook niet.

Oskar <3

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:01

ikke schreef:
IJsco's.... _O-

Scheurijzers zijn het :j doet me denken aan zo'n IJsco. De eigenaar was altijd een beetje bang van dat paard omdat ze ging "kachelen" zoals ze dat noemde.
Dat paard deed echter niks raars maar had gewoon een hoog basistempo en soms moest je even melden dat je het echt meende maar dan luisterde ze wel.
Ze trok een beetje haar eigen plan als het haar te tam werd maar lette wel op de ruiter. Als ze dan een aanleiding had nam ze je wel mee als ze vertrok. Het was geen 0 - 100 in drie galopsprongen.


Haha, dat inderdaad. Ze bedoelen het goed, ze zijn gewoon erg werkwillig en ze lopen graag ver, lang en hard. Mijn oudje ging wel van 0 naar 100 in slechts 1 galopsprong, accelereren kon ze als de beste :') Maar ho was ho, altijd, zonder twijfel. Ik had met haar de afspraak dat ze op 1 (veilig en steeds wisselend stuk) haar zin mocht doen als ik "toe maar" zei, de rest van de rit deden we mijn zin. Honderden heerlijke, veilige kilometers mee gereden.

Het hangt ook af van wat en hoe vaak je wilt werken, dus ik zou dat ook meenemen in je overwegingen TS ;) Bovenstaand paard bijvoorbeeld is echt met zéér grote voorsprong het betrouwbaarste dier dat ik ooit gereden heb, maar ik reed haar wel 5x per week. Soms korte ritjes, soms lange van 15 tot 25 km. Dat had ze nodig en dan kon je lekker relax met een lang teugeltje op pad. Als je haar enkel in het weekend voor een ritje meenam, had je je handen vol en ging ze in draf al het erf af...

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:13

Narcissa schreef:
ikke schreef:
IJsco's.... _O-

Scheurijzers zijn het :j doet me denken aan zo'n IJsco. De eigenaar was altijd een beetje bang van dat paard omdat ze ging "kachelen" zoals ze dat noemde.
Dat paard deed echter niks raars maar had gewoon een hoog basistempo en soms moest je even melden dat je het echt meende maar dan luisterde ze wel.
Ze trok een beetje haar eigen plan als het haar te tam werd maar lette wel op de ruiter. Als ze dan een aanleiding had nam ze je wel mee als ze vertrok. Het was geen 0 - 100 in drie galopsprongen.


Haha, dat inderdaad. Ze bedoelen het goed, ze zijn gewoon erg werkwillig en ze lopen graag ver, lang en hard. Mijn oudje ging wel van 0 naar 100 in slechts 1 galopsprong, accelereren kon ze als de beste :') Maar ho was ho, altijd, zonder twijfel. Ik had met haar de afspraak dat ze op 1 (veilig en steeds wisselend stuk) haar zin mocht doen als ik "toe maar" zei, de rest van de rit deden we mijn zin. Honderden heerlijke, veilige kilometers mee gereden.

Het hangt ook af van wat en hoe vaak je wilt werken, dus ik zou dat ook meenemen in je overwegingen TS ;) Bovenstaand paard bijvoorbeeld is echt met zéér grote voorsprong het betrouwbaarste dier dat ik ooit gereden heb, maar ik reed haar wel 5x per week. Soms korte ritjes, soms lange van 15 tot 25 km. Dat had ze nodig en dan kon je lekker relax met een lang teugeltje op pad. Als je haar enkel in het weekend voor een ritje meenam, had je je handen vol en ging ze in draf al het erf af...

Oh ja, zo'n paard heeft een poosje ook bij ons op stal gestaan.
Dat paard liep klasse 4 internationaal enkelspan. Als die baas ook maar iets deed wat leek op een wagen of tuig pakken, klom ze bijna uit d'r stal.
Die heb ik eens in galop het erf af zien gaan dat de groom er achteraan kon hollen want paard wachtte niet tot ie het hek dicht gedaan had _O-
Maar was de baas er niet of kwam ie duidelijk niet om te gaan rijden, zat ze het liefst de hele dag bij je op schoot. Hoe meer knuffels hoe beter.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 19:32

Suzanne F. schreef:
Als er staat: niet voor beginners, dan bedoelen ze niet dat je zoveel rijervaring moet hebben. Ze bedoelen dat het een paard is wat niet geschikt is voor een onzekere ruiter.
En als ik jou zo hoor moet je daar niet aan beginnen, dat is een recept voor ellende. Koop een leuk lief betrouwbaar paard waar je fijn mee kan rijden en laat de ‘niet voor beginners’ paarden maar staan.


Als er in een advertentie staat dat het paard niet voor beginners is dan kunnen er in mijn optiek 2 dingen aan de hand zijn (ik generaliseer een beetje):
1. De eigenaar wil zijn/haar paard niet verkopen aan de beginnende ruiter.
2. Het paard is absoluut niet braaf genoeg voor een beginner.

Is het een (al dan niet jong) sportpaard met een goede afstamming en leeftijd dat zou je die kunnen scharen onder 1.
Is het een paard vanaf een jaar of 7/8 op L niveau, dan wordt het paard meestal verkocht omdat de eigenaar er ook niet goed mee overweg kan.
Optie 1 zou ik niet doen als je een onzekere ruiter bent en optie 2 eigenlijk ook niet, want het paard heeft ingesleten vervelend gedrag of mankeert wat. Daar word je als gevorderde ruiter ook niet vrolijk van.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar het is goed om je bewust te zijn van je eigen kunnen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers