Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maureen13
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-07-22

Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 02:58

Hoihoi, ik heb een paar dagen geleden de premiere chesta smal rijlaarzen besteld (zie foto). Nu vraag ik mij af of ze hoog genoeg zijn. Ik heb hiervoor alleen maar rubberen rijlaarzen gehad en heb nu voor het eerst 'duurdere' rijlaarzen gekocht. Ik rijd 1 keer in de week op de manege in een normale manegeles waarin we af en toe dressuren, af en toe springen en in de zomer veel naar het bos gaan.
Alvast bedankt!
Groetjes, Maureen

maureen13
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-07-22

Re: Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 02:58

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 03:30

Nope. Mag zeker 5 cm bij, als het niet meer is.

Celebi
Berichten: 3653
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 04:01

Als ik naar je knie kijk op die eerste foto kunnen ze niet veel hoger toch? Zeker met springen wil je je laarzen niet helemaal in je knieholte hebben zitten. Vind wel dat er veel speling zit tussen je kuit en enkel. Zijn ze niet te wijd? Ze lijken daardoor wat af te zakken als je je voet anders neerzet.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:18


Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:47

Naast dat deze laarzen helaas te kort zijn, is hij te wijd. Hij slobbert om je benen. Hierdoor zal de laars snel erg lelijk om je been gaan zitten. Rubberen laarzen hebben vaak wat ruimte rondom je been, (kunst)leren laarzen horen aansluitend te zitten.

maureen13
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-07-22

Re: Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 12:33

Bedankt voor alle reacties al. De laarzen zïtten wel aangesloten bij mijn kuit. Ik wil liever echt geen jophurs met chaps en ik denk dat het wel kan met 1 keer per week. Bedankt allemaal! :)

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:37

Ik denk dat ze tijdens het rijden nog veel verder gaan zakken. Ze zijn echt 5-7 cm te kort.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:40

Je laarzen zijn alleen niet hoog genoeg als ze blijven haken onder het zweetblad van het zadel. Je merkt vanzelf of dat bij dressuur of bij springen gebeurt, of bij geen van beide.
Aangezien je lange benen hebt en ik vermoed dat je op een manege met veelzijdigheidszadels rijdt, zal het met een gewone dressuurles wel meevallen, dan zullen je stelten er wel ruim onder uitkomen, maar je zou met springen wel eens net aan de rand van het zweetblad kunnen uitkomen. En dat is tamelijk hinderlijk.

hannelot
Berichten: 970
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:40

Bij mij zijn ze altijd te hoog omdat ik echt maar 1.45 m ben. Daarom draag ik altijd jodhpurs. Maar ik denk dat ze nog iets hoger mogen bij jou.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:07

Ik vind ze ook te kort en te wijd. Rond je enkel hoort die in te zakken, maar de rest van de laars hoort glad te blijven.

Op de eerste foto zie ik groeven bij je kuit. Op de 2e foto grote vouwen bij je achterste been, volgens mij een behoorlijk druk boven je enkel. In de 3e foto loopt een lange vouw van je enkel naar je kuit.
En vergeet ook niet gaat laarzen uitlopen, ze worden alleen maar wijder.

Qua hoogte wil je idealiter zo hoog mogelijk waarbij je knie nog wel comfortabel kunt buigen. Zo te zien is die vrij flexibel leer waardoor ze weinig hoeven in te zakken (dat zou inlopen en hoogte inschatten lastiger maken)

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:19

Te kort en niet passend. Ik zou een keer goede laarzen kopen waar je lang mee doet, hier krijg je spijt van.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zijn mijn laarzen hoog genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:51

Veel te kort en het is ook net of de bolling van je kuit anders is dan hoe de laars gesneden is. Ze zien er zo in ieder geval niet mooi uit.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:00

Zijn ze hoog genoeg?

Als jij er blij mee bent en ze zitten lekker en ze passen in jouw budget dan is het prima toch? Ja, op dit moment is het mode om je laarzen zo hoog te hebben dat ze in je knieholtes schuren. Maar lagere laarzen zijn echt niet minder ofzo hoor. Ik heb nog nooit laarzen gehad die tot de maximale hoogte zaten en ik rijd er echt niet minder om hoor. :+

Doe waar jij blij van wordt.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 22:34

Iris82 schreef:
Zijn ze hoog genoeg?

Als jij er blij mee bent en ze zitten lekker en ze passen in jouw budget dan is het prima toch? Ja, op dit moment is het mode om je laarzen zo hoog te hebben dat ze in je knieholtes schuren. Maar lagere laarzen zijn echt niet minder ofzo hoor. Ik heb nog nooit laarzen gehad die tot de maximale hoogte zaten en ik rijd er echt niet minder om hoor. :+

Doe waar jij blij van wordt.


Nou dus dat! Zitten ze lekker? Prima! Lekker mee rijden :D

Bartholo
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 18:06

Het is moeilijk om de hoogte van de laarzen te beoordelen op basis van alleen de foto. Een goede richtlijn voor de hoogte van rijlaarzen is dat ze tot net onder de knie moeten komen en een goede pasvorm moeten hebben om comfortabel te zijn tijdens het rijden. Het is belangrijk om de laarzen te passen voordat je ze koopt, zodat je zeker weet dat ze de juiste hoogte hebben en goed aansluiten op jouw benen. Als de laarzen te laag zijn, kan dit problemen veroorzaken tijdens het rijden en kan dit ook invloed hebben op de uitstraling.