Cap voor smal, ovaal hoofd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 18:58

Aangezien ik veiligheid heel erg belangrijk vind, ook op de kar, ben ik op zoek naar een nieuwe geschikte cap.
Ik ben alweer sinds 2015 uit de wereld van caps en ruiterkleding, dus ik heb ook geen flauw idee van hoe en wat tegenwoordig.

Wel weet ik dat de prijzen net als alles inmiddels een stuk hoger liggen.

Welke zouden jullie aanraden? Budget wat ik in gedachte heb na wat onderzoek is Max €150.

:j

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:42

Er zijn eigenlijk maar twee soorten modellen op de markt. En dat geldt voor alle helmen (paardijcaps, motorlhelmen). Een voor ovale hoofden en een voor ronde hoofden. Daarom is het het beste om naar een goed gesorteerde winkel te gaan en te gaan passen. Als de verkoper weet welk model het beste bij je hoofd past dan kan deze je de juiste caps aanbieden. Want er zit onderling toch wel verschil in comfort in. En dan zoek je beste voor jouw hoofd uit (en uiteraard die je het leukst/mooist/betaalbaar vindt).

Blub001
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-12-19

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:47

De meeste caps zijn het ronde model. Zijn er geen merken of modellen specifiek voor het ovale hoofd?

miereneter

Berichten: 2529
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:48

Uvex past goed op mijn ovalen hoofd. Maar ik raad aan om caps te gaan passen, vond het verbazend hoe verschillend de verschillende caps in de winkel op mijn hoofd zaten.

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:56

Ik heb de harrys horse challenge cap. Enige die ik echt fijn vind zitten met erg ovaal hoofd. Andere modellen van hh zitten niet lekker bij mij.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:58

Ik heb eerder dit jaar wat modellen gepast en had toen een Casco op m’n hoofd die lekker zat. Was volgens mij een Casco choice, kindercap; ik heb niet alleen een ovaal hoofd, maar ook een klein hoofd. De Casco Mistrall zat ook lekker.

Mijn huidige cap is zo’n modelletje dat iedereen vroeger had; fluweel met een klep met fluweel en zo’n strikje achterop. Probeer te bedenken welk merk het is, geloof BR.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:54

Ik heb een OneK.
Die hebben verschillende modellen en verschillende prijsklassen.

Deze cap heeft ronde liners en ovale liners.
Zelf heb ik een ovale liner, omdat deze beter past als een ronde liner.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:55

Mijn ovale hoofd past eigenlijk alleen Samshield. Vroeger ook uvex, maar daar kon ik vorige keer niet slagen.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:58

caps moet je echt passen. Elk merk heeft zowel de ronde als ovale modellen in zijn assortiment.
Maar daar naast heb je ook dieperen en minder diepe, zwaardere en lichtere, met dikkere en dunnere voering.
Daarom moet je echt zelf in de winkel gaan passen wat bij jou het lekkerst zit.

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:03

Ik heb de Harry’s Horse Challenge gehad met een ovaal hoofd, maar m’n Samshield zit wel echt beter maar die valt buiten je budget.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 21:10

Samshield is me echt veel te veel geld, hoe goed ze ook zullen zijn.
Toen de ouderwetse cap met elastiek onder de kin en strik aan de achterkant niet meer mocht werd het zo’n halve meloen, de nieuwe cap die toen verplicht werd.
Ik heb daarna een HH pro gehad, die zat erg fijn, daarna een BR Zenith, maar die drukte nogal op de voor en achterkant van mijn hoofd naarmate ik mij meer inspande.

En nu weet ik het dus even niet. :=
Laatst bijgewerkt door Lous op 27-08-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Blub001
Berichten: 44
Geregistreerd: 04-12-19

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:12

Hier ook een BR Zenith maar die is aan de zijkanten van mijn hoofd eigenlijk iets te ruim.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:16

Ik heb die Horka Arrow. Toen ik m kocht, vond ik m niet mooi, maar wel lekker zitten op m’n ovale hoofd en dat is dan toch wat telt.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:17

Volg het even mee,hier hetzelfde: ovaal en klein hoofd,wel 3 van harrys horse maar niet echt super aansluitend.elke cap schuift van mijn hoofd als ik met mijn hoofd heen en weer schud.soms zou het beter zijn als mijn hoofd met een mal word gemeten/ gegoten en een passende cap word aangemeten

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:43

Mijn kleine, ovalen hoofd past alleen Charles Owen. Wel wat prijziger maar ik heb nog nooit zo’n fijne cap gehad!
Daarvoor heb ik altijd Casco gehad, maar na een halfuurtje kreeg ik toch altijd hoofdpijn.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:59

Ik heb nog nooit een perfect passende cap op gehad. Heb nu een samshield, liner wat verknipt en dat zit dan het best van alles wat ik op gehad heb. :=

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:22

De caps van Kramer (knightsbridge heten ze geloof ik) pasten mij ook goed! Heb nu een Onek en die is ook speciaal voor smal en ovaal hoofd.

Heb ook nog een oude Harry’s Horse cap, blauw met bruine klep. Die past mij redelijk.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 01:29

Tip van een ruitersport medewerker. Ga naar een goede ruitersportzaak!

Caps moet je echt passen.

Samshield, Casco, Charles Owen zijn ovaal.
De QHP Glitz cap is ook een topper!

Als je echt een heel erg ovaal hoofd hebt ga je verder met niks wegkomen (binnen het assortiment wat ik ken) Anders zou mogelijk een Uvex of KEP met + liners passen.

Maar gewoon naar een goede ruitersportzaak gaan is altijd verstandiger dan bestellen. Het is toch je hoofd, daar kan je niet zonder.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 02:01

Nou het was wel de bedoeling om te gaan passen, dat weet ik al jaren ;)
Maar ik vind het dan wel een fijn idee wat eventuele opties zijn.

Samshield en KEP vallen definitief al af. Vooral die laatste, ik vind die prijs echt te idioot voor woorden.

Maar bedankt voor de tips in ieder geval, kan ik die ook op het lijstje bijschrijven.

miereneter

Berichten: 2529
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:04

Ben erg verbaasd dat mensen de Casco's op hun ovale hoofd passen. Ik vind ze prachtig, en had er een, maar kreeg er barstende koppijn van. Drukte op mijn voor- en achterhoofd omdat hij te rond was (de Mistral II). Zijn ze van pasvorm veranderd?

muppetmayo

Berichten: 3396
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:39


Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:54

Met mijn ovalen hoofd was ik het beste uit met Uvex. Die van 300,00 zat het aller allerlekkerste, maar dat vond ik als volleerd cap-smijter en slingeraar zonde van mijn geld. Die van 100,00 zat ook prima en was een stuk prijsvriendelijker. Het fijne van Uvex vond ik naast de pasvorm ook het gewicht: dat scheelt wel een bak op je kop.

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:35

Na een jaar lang alle caps te passen die een ruitersportzaak maar had als ik er in kwam, had ik eindelijk de cap gevonden die mijn ovale hoofd goed pastte: de Charles Owen en dan alleen model AYR8.

Na al die jaren dacht ik dat het normaal was dat je je hand aan de zijkant bij je cap kon stoppen, maar er zijn dus caps waar dat niet zo is :+
Je mag hem wel iets aan de strakke kant kopen, want hij gaat nog vormen rond je hoofd.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Cap voor smal, ovaal hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:39

Casco zit op mijn ovale hoofd nooit lekker.

Uvex daarentegen wel.

Lijsken
Berichten: 1023
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:45

Elise_K schreef:
Na een jaar lang alle caps te passen die een ruitersportzaak maar had als ik er in kwam, had ik eindelijk de cap gevonden die mijn ovale hoofd goed pastte: de Charles Owen en dan alleen model AYR8.

Na al die jaren dacht ik dat het normaal was dat je je hand aan de zijkant bij je cap kon stoppen, maar er zijn dus caps waar dat niet zo is :+
Je mag hem wel iets aan de strakke kant kopen, want hij gaat nog vormen rond je hoofd.



Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb nog nooit een ander model gevonden dat past dus ik hoop dat ze deze nooit uit het assortiment halen.