November 2020 Haflinger gekocht die wat vet stond, niet zo lang onder zadel, lief paard, voornamelijk voor de koets gelopen, had me wel eens een keer uit het niets gehapt, maar na een gerichte tegenreactie, niets meer gemerkt. kusjes geven enzv, allemaal geen probleem.
Bij de proef sessies voor de koets en onder zadel echt op zijn gedrag bij het optuigen/opzadelen gelet, niets aan te merken, oortjes naar voor, lief ect.
Een echte tuttelpony is mijn haf ook niet, maar hoeft ook niet.
Na twee x rijden begon hij boos te doen op het zadel, bleek deze ook twee maten te klein, dit is aangepast, positieve clickertraining naar het zadel,
Osteopaat laat komen. bleek een beginnende maagzweer of een ferme maaglast te hebben, verder niet veel speciaals,en we waren weer op weg.
Graanvrij voer, meer speekselmakende producten, supplementen.
Nieuw zadel laten opmeten, duurde helaas door corona 6 maand voor hij er was,
paard was netjes wat gewicht verloren. stond prachtig in zijn lijf.
Nieuw zadel past ook, hij liep lekker over de rug, lessen gingen prima...
langzaamaan begon dit slechter en slechter te gaan en werd hij lastiger en lastiger.
ik doe ook aan academisch dressuur, longeren, dressuur en buitenrijden. Ik doe ook aan clickeren met voedselbeloning.
Ik merk dat hij heel voedselgericht is en dat hij dan wat opdringerig wordt, en dit steeds vaker.
Regelmatig zet ik hem terug op zijn plek.
voor de ene of andere reden wordt hij ook altijd erg boos als ik langs hem op de grond sta en huppel (doe alsof ik ga opspringen bv) oeh nee dan is hij boos.. maar met een barebackpad via een stoeltje opspringen absoluut geen probleem, oren naar voor, en vrolijk
Nu hij wou bokken bij het rijden heb ik de zadelpasser laten komen, zadel was te groot, tot het maximum bijgevuld, en bontje eronder en dan zou het tijdelijk wel passen tot ik hem wat meer bijgevoederd had.
Ondertussen op een voeding gezet waar terug iets meer eiwit inzat.. gedrag bleef.
Osteopaat laten komen, aan de schoft gecorrigerd, oorzaak het zadel.. zadel kon niet genoeg aangepast worden, dus zadel opnieuw verkocht (amper 6 maand oud) en nu een albion aangeschaft, na twee passessies met maar liefst 12 zadels..
Echter heb ik inmiddels de fun verloren in het hele paardengebeuren.
Hij is erg boos op zijn deken( ik had hem geschoren omdat ik zo iets van, ja eindelijk deze winter eens doortrainen) niet dus..
hij beet bij het aandoen van beenbescherming, hij dreigt bij het opzadelen...
ik begrijp goed dat hij door de pijn van een niet goed passend zadel een link gelegd heeft, en ik probeer dit adhv positieve training op te lossen, (zadel laten zien, hij doet z'n oren plat, hij doet ze terug naar voor, ik klik en haal het zadel weg (na het geven van het koekje) en zo ook tot op zijn rug, het helpt een héééééél klein beetje...
Nu heb ik hem een beetje verlof gegeven, maar dat helpt ook niet,
osteopaat OPNIEUW langsgekomen, wederom hetzelfde probleem bij de schoft, (van zijn vorig zadel nog) bij haar ga ik ook lessen met academisch in januari en op juiste manier longeren.
Ik heb hem terug gereden, het eindigde met dat hij lekker lang en laag kon strekken en ook beide kanten galop ging vlot, bok-loos en dat is allemaal positief, maar zijn kwaad gedrag ...
zelfs als ik de stal inkom oren, plat, neus opgetrokken, terwijl ik nooit iets naar hem toe heb gedaan in de stal, altijd alles positief gelinkt..
maar ik denk dat heel veel door de voedselbeloningen komt, hij dwingt ze bijna af.
ik dacht deze nu geheel weg te laten en wat minder van mijn gevoel (wanhopig gevoel tegenwoordig) om een fijne verstandhouding te hebben, te laten varen en hem eens wat meer "dominanter" te gaan behandelen, aka meer zeggen dan vragen..
maar is dit de juiste aanpak?
meneer is fysiek in orde,
behandeld door de osteopaat, wordt regelmatig met de massagegun door mij gemasseerd (wat hij geweldig vind)
nieuw pokke duur zadel
nieuw ergonomisch hoofdstel,
zacht bit
fatsoenlijk voer, winterkruiden, rozenbottel, supplementen ...
you name it, i got or tried it!
bovendien heb ik ook aan een dierenmedium gevraagd enkele vragen voor Woezel te stellen, dit reflecteerde allemaal op mij, aka ik was niet duidelijk en consequent genoeg. wat echt wel klopt, ik denk dat ik teveel menselijk gevoel probeer te weerspiegelen op hem, terwijl hij net in het hier en nu leeft. Ik heb veel grondwerk filmpjes gekeken nu maar voor ik echt een "reset" wil doen van onze relatie en verstandhouding wou ik hier toch even polsen en mijn nek uitsteken...
dus zijn er mensen die ook zo iets hebben meegemaakt en me willen delen wat hun geholpen heeft?
ik ben geen leek in paarden, en krijg academisch les (grond en longe) in januari, maar of dat zijn dominante gedrag gaat verminderen twijfel ik, ik denk eerder dat het respect is tussen ons twee...
ps: ik ben erg gevoelig ingesteld en dit neertypen is voor mij zoiezo al iets moeilijk aangezien ik me blootstel aan de meningen van anderen, dus vraag ik voor respect en vriendelijke reacties.