Cap en haren wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:07

Zertab schreef:
Dus gewoon mijzelf houden aan 2x per week wassen, en tussendoor droogshampoo/zonder shampoo wassen?


Zo heb ik het wel aangepakt ja :). Wel zonder droogshampoo trouwens, daar kan ik niet zo goed tegen haha

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


Eapy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:18

Zo doe ik het ook :j gewoon een fijne droogshampoo vinden die goed werkt voor jouw haartype, ze zijn niet allemaal hetzelfde (gelukkig). Duurt even, maar dan heb je ook een fijne oplossing!

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:24

Bij mij deed een nieuwe cap wonderen, ik had ook eerst zo'n hele oude. Heb nu een luchtige van Harry's Horse en de binnenkant ervan kan je er zelfs uitnemen om te wassen (nog nooit gedaan wel :P ). Nu merk ik veel minder aan mijn haar dat ik gereden heb :)

CairnTerrier

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 10:29

Vaak je haren wassen is niet gelijk slecht voor je haar hoor. Ligt er uiteraard aan welke shampoo (zónder parabenen) je gebruikt. Elke dag je haren wassen is wellicht wat overdreven, maar drie tot vier keer per week wassen is zeker niet slecht.

Mijn ervaring is om je haar te ''wassen'' met alleen water dat je hiermee het vette en het zweetachtige niet uit je haar krijgt. Droogshampoo is een goede optie en heeft als voordeel dat je deze ook hebt met veel lekkere geurtjes, maar wellicht toch kijken naar een goede cap met goede ventilatie zodat je minder zweet in je cap.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-21 12:05

Ik ga sowieso kijken voor een nieuwe cap met uitwasbaar binnenstuk! :)

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 12:12

Ik doe een co-wash. Dit doe ik met conditioner, het klinkt raar, maar het werkt. Je was je haar dus met conditioner

Roze schoentje

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:12

CairnTerrier schreef:
Vaak je haren wassen is niet gelijk slecht voor je haar hoor. Ligt er uiteraard aan welke shampoo (zónder parabenen) je gebruikt. Elke dag je haren wassen is wellicht wat overdreven, maar drie tot vier keer per week wassen is zeker niet slecht.

Mijn ervaring is om je haar te ''wassen'' met alleen water dat je hiermee het vette en het zweetachtige niet uit je haar krijgt. Droogshampoo is een goede optie en heeft als voordeel dat je deze ook hebt met veel lekkere geurtjes, maar wellicht toch kijken naar een goede cap met goede ventilatie zodat je minder zweet in je cap.


:j zeker wel

Als je het wast met een shampoo, gebruiken de meeste mensen (voel je vooral niet aangesproken als je het niet doet) te veel shampoo. Daardoor haal je eigenlijk álle natuurlijke oliën weg uit je haar en blijft er niks over om het haar te voeden, want daarvoor zijn die oliën. Hoe minder vaak je het wast, hoe meer het gewend raakt om voor zichzelf te zorgen als het ware. Alle dingetjes die in shampoo zitten om het glanzend te maken, wordt nu gedaan door je haar zelf. Hetzelfde geldt voor je huid: hoe vaker je je uitgebreid wast, hoe meer je natuurlijke oliën en bacteriën meeneemt, hoe slechter het is. Mensen die 2x per dag douchen met zeep (dan heb ik niet over alleen even met water afspoelen en de erge zweetplekken wel met zeep) hebben ook vaak een droge huid.

Ik kan aanraden om je haar 1x goed te wassen met een normale hoeveelheid shampoo (~ ter grootte van een 2 euro munt) en 1x met een minimale hoeveelheid shampoo (~ ter grootte van een 1 eurocent munt), waarbij je de focus legt op de hoofdhuid en de rest met rust laat. Waarom wel iets shampoo gebruiken en niet alleen water? Simpel, water en olie mengen niet met elkaar. Dus alleen water zal nooit het vette uit je haar halen.

@TS: het is echt even doorzetten, vooral in het begin voelt je haar heel snel, heel goor. Maar het is echt aan te raden, want op de lange termijn scheelt het je én tijd én het is beter voor je haar. Maar 2x per week is ook al heel erg goed!

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-21 17:25

@Fernando: Bedankt voor je uitleg! Echter vraag ik advies gericht op hoe mensen dat doen als ze gereden hebben. Ik kan namelijk écht niet gaan werken met haar dat naar paard ruikt. Ik werk met mensen namelijk en daar zit niemand echt op te wachten.

Ik ben verder tevreden met 2x per week mijn haren wassen en dat wil ik eigenlijk niet vaker gaan doen.

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:08

Ah sorry! Ik dwaalde even weg :+ Misschien helpt het om je haar na de tijd even goed los te gooien (headbangen tijdens het los gooien, lekker muziekje erbij en het is nog leuk ook :') ) en daarna thuis te föhnen? Dit doe ik ook wel eens, misschien dat het jou kan helpen? Of haarparfum, al ben ik daar zelf niet echt fan van. Verder zou ik het echt niet weten, behalve een nieuwere cap te kopen en hiervan de vulling zo nu en dan te wassen… maar dat is al eens gesuggereerd…. Succes in ieder geval met je zoektocht TS!

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-21 22:11

Nieuwe cap komt er sowieso! Ik heb vanavond na het rijden droogshampoo gebruikt. Föhnen ben ik dan weer geen fan van... niet goed voor je haar en maakt mijn haar altijd droog en futloos. Laat het altijd natuurlijk opdrogen, krijg ik ook mooie krullen van :)

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:12

Ah jaloers! Wilde dat ik krullen had _/-\o_ Ik ben benieuwd hoe je het verder gaat doen! Gaat je vast lukken :j

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:02

Ik ben zelf ook een gebruiker van droogshampoo, maar op vlak van 'gezond voor je haar' is het natuurlijk niet echt een veel beter alternatief ten opzichte van daadwerkelijk je haar wassen. Zowel gewone als droogshampoo onttrekken de natuurlijke oliën uit haar en huid en het is die eigenschap die als 'ongezond' beschouwd wordt.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-21 17:04

Gini schreef:
Ik ben zelf ook een gebruiker van droogshampoo, maar op vlak van 'gezond voor je haar' is het natuurlijk niet echt een veel beter alternatief ten opzichte van daadwerkelijk je haar wassen. Zowel gewone als droogshampoo onttrekken de natuurlijke oliën uit haar en huid en het is die eigenschap die als 'ongezond' beschouwd wordt.


Wat zou jij dan aanraden? Ik kan dus niet ruikend naar paard naar mijn werk...

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:14

Dat weet ik niet, ik 'moet' mijn haar niet zo vaak wassen als jij, dus ook geen ervaring hoe je de wasbeurten kan verminderen op een zo gezond mogelijke manier. In het topic worden wel enkele tips gegeven die mij het uitproberen waard lijken (alleen water wassen, laten luchten, nieuwe frissere cap), maar dus geen persoonlijke ervaring daarmee.

JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:21


JeRekers

Berichten: 15
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Rooi

Re: Cap en haren wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:33

Hier inmiddels ruiter-af maar nog wel varkensboerin dus stinkhaar. Elke dag wassen is funest voor mijn krullen dus ik doe elke dag conditioner in en spoel het uit. Ook schoon maar zonder het droog worden van het haar.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-21 21:37


JustMyZtje

Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:55

Zertab schreef:
JustMyZtje schreef:


Maar dat is geen droogshampoo toch? Ik lees olie namelijk... dat moet ik ik echt niet op mijn hoofdhuid smeren.


Nee is geen droogschampoo nee, ik gebruik het vooral zodat mijn haar zacht aanvoelt en weer lekker ruikt :)

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:16

Ik heb een flinke bos krullen en spoel het elke avond even goed door onder de douche, en doe dan even een heel klein beetje conditioner op de puntjes. Ik was het maar 1x per week met een (krullen-)shampoo van de kapper. 's Morgens zie ik er dan uit als een ontploft schaap, dus dan douche ik even kort, maak m'n haar weer nat, dan maak ik het handdoekdroog en doe ik er een heel klein beetje (krullen-)creme (ook van de kapper) in. Daarna droog ik het aan de lucht / in de wind van de blower van mijn auto. Ik heb een buitendienstfunctie dus moet er altijd repre uitzien, en zo werkt het voor mij al jaren prima.
Alleen de losse linertjes van mijn caps (ik heb er 2 ivm meerdere paarden te rijden) steeds wisselen/wassen is bij mij niet genoeg. Daarvoor zweet ik teveel tijdens het rijden (en ik heb echt aardig ventilerende caps) en dat voelt niet fris anders.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marsie2, MissNancy84, Vagabondo en 38 bezoekers