Ik rij mezelf open bij mijn kont, help

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Ik rij mezelf open bij mijn kont, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 13:29

Ja ik wist niet zo goed waar deze vraag te plaatsen, maar ik ben vast niet de enige ruiter die hier last van heeft ook al schaam ik mij kapot.

Maar ik heb 2 rijleggings met die rubberen nopjes, maar ik rij mij dus elke les open bij mijn kont omdat ik glij in mijn rijbroek omdat de nopjes aan t zadel blijven plakken.

Is er geen bepaalde ondergoed die dit tegen gaat? :o want ik kamp dus na de les met een blaar op mijn kont :') |(

Of moet ik al die nopjes van de rijleggings slopen?
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 22-04-21 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Yummy

Berichten: 420
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:31

Bij rijbroeken hier geen last van? Ik heb hier bij leggings ook last van, doordat de stof irriteert. Bij rijbroeken helemaal niks.

Beide met siliconen ^^
Laatst bijgewerkt door Yummy op 22-04-21 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:32

Wow dat is rot. ipv bepaald ondergoed te kopen, zou je dan misschien geen andere rijbroeken nemen zonder nopjes?

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 13:33

Yummy schreef:
Bij rijbroeken hier geen last van? Ik heb hier bij leggings ook meer last van, doordat de stof irriteert.


Nee voorheen nooit last gehad met de oude rijbroeken met open rijden, maar heb mij gisteren met mijn nopjes rijbroek weer open gereden.

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:33

Is een rijbroek met kunstlederen zitvlak dan niet beter voor je? Ik heb er niet zoveel last van bij mijn rijbroeken met siliconen zitvlak, alleen de eerste paar keer moeten ze even "ingereden" worden en doen ze wel iets pijn, maar ik krijg er geen wonden van oid. Na een paar keer is het bij mij wel goed en doen ze geen pijn meer.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:33

Je hebt wel speciaal paardrijondergoed dus dat zou een optie kunnen zijn. Passen je broeken wel? Of misschien zit je in een te groot zadel waardoor je teveel schuift? Een rijbroek gemaakt van een dikkere stof zou ook een oplossing kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 22-04-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:33

Eelt kweken :P

Ik had er eerder ook vaker last van, vooral in de zomer als het warm is.
Maar dan gewoon van de naden bij welke rijbroek dan ook.
Pleisters plakken wil wel eens helpen. Normale of blaarpleisters o.d.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:34

Daarom had ik ook zo'n hekel aan stroeve rijbroeken. Leer, kunststof, nopjes, als het niet in het zadel gleed, reed ik mij open. Dus sorry, mijn enige tip is een rijbroek zonder stroef zitvlak. En dan eventueel een suède of wollen zitting op je zadel.

Yummy

Berichten: 420
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:35

NathalietjeB schreef:
Yummy schreef:
Bij rijbroeken hier geen last van? Ik heb hier bij leggings ook meer last van, doordat de stof irriteert.


Nee voorheen nooit last gehad met de oude rijbroeken met open rijden, maar heb mij gisteren met mijn nopjes rijbroek weer open gereden.



Waarom dan niet gewoon teruggaan naar normale rijbroeken ipv leggings? Als je er toen geen last van had

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 13:36

Monique1963 schreef:
Wow dat is rot. ipv bepaald ondergoed te kopen, zou je dan misschien geen andere rijbroeken nemen zonder nopjes?


Nou ja was laatst in de ej en veel rijbroeken hebben nu allemaal van dat rubberen spul op de zitvlakken, dus even kijken welk merk dat niet heeft.
Heb 10 jaar niet meer gereden dus misschien weer eelt kweken, maar dacht ga t eens op bokt voorleggen misschien ben ik niet de enige.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 22-04-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:36

Ik heb draag tegenwoordig rijbroeken zonder 'versteviging', dus geen leer/siliconen/rubber/... Dat bevalt mij een stuk beter (eerste keer in het zadel is het wel een beetje wennen, beetje glad/glibberig haha). Daarnaast heb ik speciaal rij-ondergoed van seducci aangeschaft voor een trektocht (+5u in het zadel per dag, 6 dagen) omdat ik bang was voor mijn kont, en dat is toen helemaal goed gegaan. Draag dat ondergoed sindsdien ook altijd als ik paardrij, ik heb het nu toch en het zit comfortabel!

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Ik rij mezelf open bij mijn kont, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:41

Ik heb een onderbroek van derrière Equestrian besteld bij epplejeck

Had me in de zomer open gereden op wedstrijd en dat is geen pretje als je meer paarden rijd.

Dus als ik meer paarden rijd op wedstrijd dan trek ik die aan. Het zit een beetje gek met lopen maar te paard is het wel echt fijn.

Ik zweer tegenwoordig bij de rijbroeken van PS of sweden perfecte pasvorm en hele zachte stof en ze blijven mooi.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:47

Ik heb dat ook met één broek. Ik los het op door er een hele dunne simpele legging eronder te doen.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:50

Ik heb nooit met siliconen, vindt het geplak en geschuif in de broek idd vreselijk en je 'zit' is weg. Kunstleer is wel prettig, of gewoon katoenen rijbroeken. Dan moet je wel goed in balans zitten. Bij wat langere 'zitten' is een bontje in het zadel zacht en stevig, en geen zere billen.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Ik rij mezelf open bij mijn kont, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:52

Je hebt van die speciale broekjes van Seducci Ook een ademende stof draagt prettiger. Let ook op de type siliconen/nopjes. Bij montar en Harry’s horse kreeg ik blaren. Bij pikeur en Samshield nergens last van.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:53

Ik draag altijd onderbroeken van katoen met paard rijden en dan het liefst hoge en brede dus geen strings en sexy broekjes.De maddy s van de zeeman of de katoenen van het Kruidvat zitten bij mij erg fijn.Nylon gaat broeien (kans op puistjes op je bips) of branden (schrale billen dus) bij mij.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:53

Wat voor ondergoed draag je nu dan? =P

Ik draag graag de naadloze slipjes van Hunkemöller. https://www.hunkemoller.nl/invisible-brazilian-zwart-116605.html Deze. Met sommige slips / strings rijd ik mezelf ook open, maar met deze niet (deze zitten gewoon erg fijn). Ik zou verschillende soorten ondergoed even uitproberen zodat je weet wat fijn is. Misschien dat iets met pijpjes juist wel of juist niet werkt bij jou.

Andere oplossingen: andere rijbroeken, seatsaver van wol gebruiken (dan plakken die nopjes niet), nopjes eraf pulken, wielrenbroekje aan onder je legging?

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: Ik rij mezelf open bij mijn kont, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:24

Ik heb dat ook bij rijbroeken met siliconen zitvlakken met van die nopjes. Leren of kunstleren zitvlakken nergens last van, dus ik koop er gewoon geen meer met siliconen. Daar rijd ik vrolijk 4 uur achter elkaar mee zonder ook maar ergens iets open te rijden. Qua ondergoed maakt het voor mij ook geen verschil, dan heb ik nergens last van als ik maar geen siliconen rijbroek aan heb.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Ik rij mezelf open bij mijn kont, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:50

Siliconen gaan minder plakken wanneer je ze wast met wasverzachter (daarom wordt het ook afgeraden) maar in jouw geval zou je het eens kunnen proberen, zodat je minder gaat schuiven in je broek?

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:22

NathalietjeB schreef:
Maar ik heb 2 rijleggings met die rubberen nopjes, maar ik rij mij dus elke les open bij mijn kont omdat ik glij in mijn rijbroek omdat de nopjes aan t zadel blijven plakken.

Mogelijk dat je leggings (iets) te groot zijn? Het voelt idd wel comfortabel als het een beetje "slobbert", maar dan gaat idd de boel schuiven met dit gevolg. De legging moet echt zo nauwsluitend zijn dat je jezelf erin moet worstelen zo ongeveer.

Ik heb een rijlegging van Harry's Horse met alleen siliconen op de knieën. Dat is wel een hele dunne en (vind ik) te koud voor dit weer. Maar dat zou dus ook nog een optie kunnen zijn, een legging met alleen siliconen op het knievlak.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Ik rij mezelf open bij mijn kont, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:31

Ik heb het ook hoor, maar ik rij western (dus meestal spijkerbroek, maar soms ook gewoon sportlegging). Ik smeer de boel voor ik ga rijden even flink in met vaseline. Dan blijft het lekker soepel en heb je minder wrijving. Sommige soorten onderbroeken willen ook nog wel 's helpen, bijvoorbeeld juist wel een string, of juist niet. Juist wel met pijpjes, of juist niet. Dat is echt voor iedereen anders en moet je dus een beetje uitproberen. Maar even zalfje erop om te voorkomen kan al enorm schelen!

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:40

Misschien als tussenoplossing even een panty onder je rijbroek doen. Die zorgt er voor dat je soepel over de stof van de rijbroek heen glijdt, waardoor het niet de kans krijgt te 'trekken' en wrijven aan je huid.

Maar voor de langere termijn weer lekker terug naar leggings als je die fijner vindt.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:44

Ik heb een gevoelige huid, en hou niet van rijbroeken die blijven "plakken" met kunstleder of siliconen. Voor mij maakt ondergoed weinig verschil. Een optie zou zijn om toch een andere rijbroek te proberen, met alleen stof bijvoorbeeld, als je daar in het verleden geen last mee hebt gehad: https://www.ej.nl/ruiter/kleding-access ... 4793,26253

Succes met de blaar. :(:)

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Ik rij mezelf open bij mijn kont, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:49

Ik heb dit ook met een rijlegging waar echt van die nopjes bij de knieën zitten.
Op zich is een siliconen zitvlak of met kunstleer heerlijk, maar dan degene die niet zó extreem plakken.
Er is nog genoeg op de markt dat wel steun geeft, maar niet zó stroef is.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:50

Je kan ook voor een wolletje op het zadel gaan. Zit lekker zacht haha.