Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
kattyvds schreef:bigone schreef:Zet er eens een andere ruiter op, iemand die echt nergens van onder de indruk is. Geen commentaar op jou maar soms verklaart het wel wat .
Na contact met vorige eigenaar blijkt het schrikken er ook al geweest te zijn.
Annelies81 schreef:Je kan proberen je paard anders om te leren gaan met spanning.
Ik doe zelf bij paarden die schrikachtig buiten zijn......eerst een schrik- en obstakeltraining aan de hand, dan aan de dubbele lijnen en dan buiten de dubbele lijnen. Op die manier creeer je dat je paard zekerder gaat worden en niet overal meer van schrikt.
Gini schreef:Eerste vraag: wat voor type paard is het? Is het een alert paard? Schrikt die wel vaker van dingen, maar dan zonder de extreme reactie van meteen wegvluchten?
Solistar schreef:Heb je de mogelijkheid met anderen samen te rijden? Lekker kilometers maken met zijn tweeën (ander paard mee) en in de groep en zo vertrouwen op te bouwen?
Solistar schreef:Bedenk ook dat sommige paarden in de herfst gewoon wat frisser zijn en extremer kunnen reageren. Dat is volgens mij ook best normaal
kattyvds schreef:Na een half jaar in de nieuwe stalling (bij 5 andere paarden) voelt hij zich goed. Zo goed dat hij niet meer opkijkt of moeite doet om naar me toe te komen, wanneer ik hem kom halen (of is dat niet zo okay?).
kattyvds schreef:Maar eens we vertrekken op wandeling, is hij gespannen.
Het eerste half uur verloopt stroef, ...
kattyvds schreef:Natuurlijk heb je een weg uitgestippeld en kan je soms niet anders om er langsheen te gaan, maar waar het kan zal ik een volgende maal de zin van het paard volgen dan. Dit is een beetje anders dan het paard het signaal te geven dat hij op jou mag vertrouwen.
Ik ga met jouw tips aan de slag! Dank je
Devitootje schreef:Wat vind je hier zelf van? Zou je niet liever willen dat als hij je ziet, hij zoveel zin heeft om iets met jou te gaan doen, dat hij naar je toekomt?
Citaat:Heb je wel eens gehoord van trigger stacking? Het feit dat reactie heftiger wordt en ook schijnbaar om niets, geeft aan dat zijn emmertje helemaal vol zit en dus overloopt wat hij op die manier uit.
Citaat:Hoe is hij als je aan de hand gaat wandelen?
Citaat:Ik zou in ieder geval helemaal bij het begin beginnen en de tripjes vanaf het erf heel kort maken (misschien in het begin maar een paar meter of misschien kom je in het begin niet verder dan de erfgrens) - denk babystapjes en maak het leuk voor hem.
Buitenritjes zijn toch alleen maar leuk als je er beide plezier aan beleeft?
anitaroot schreef:Misschien is het een vreemde vraag. Maar ik heb hem geloof ik nog niet voorbij zien komen. Heb je je paard al eens fysiek na laten kijken. Uit ervaring weet ik dat paarden die in hun lijf niet goed zitten, sneller schrikken. Maar misschien dat je dat zelf ookal bedacht had en dat heb laten uitsluiten.
Verder schreef iemand het al eerder. Het jaargetijde veranderdt. Hierbij spelen de aspecten van geluid, geur en licht en grote rol.
Neem kleine stappen en doe tijdens de wandelingen eens wat oefeningen zo kun je je paard ook weer uit de freeze halen.
Ik wens jullie heel veel plezier en succes!
kattyvds schreef:Helaas is dat nog niet gelukt. Ik wilde hem eerst volledig leren kennen alvorens met andere paarden mee te gaan. Ik denk inderdaad dat het mogelijk is om zo meer vertrouwen te geven, op voorwaarde dat het ‘medepaard’ zelf vol vertrouwen is.
Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, Ubermetrics en 9 bezoekers