Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:31

@ Annexudith: wat super goed dat je het buiten rijden weer hebt opgepakt! Gewoon lekker doen waar je je prettig bij voelt en idd grote kans dat het met je jonge paardje vanzelf weer goed komt met draven en galopperen. Je rijdt voor je plezier, niet omdat dat moet.

@horseloverl: welkom hier! En ja, het is heel herkenbaar wat je schrijft, ik ben een stuk ouder dan jij, maar deed ‘vroeger’ de meest idiote dingen met en op paarden en vond niks eng. Dat is nu wel anders, ik ben veel voorzichtiger geworden. Dat jij angst hebt na zo’n valpartij is heel normaal en komt bij heel veel ruiters voor. Ik heb het eigenlijk alleen in de Rijbak waar ik destijds gevallen ben, met buitenritten heb ik er geen last van. Zodra ik in de rijbak kom gaan mijn hersenen standaard naar alarmfase 1. :D Het was veel erger, de scherpe randjes zijn eraf. Het is nu vaak zo dat als ik er eenmaal op zit de spanning snel zakt. Ik heb wel nog steeds de afspraak met mezelf dat als de spanning zodanig toeneemt dat ik me niet veilig voel ik eraf mag van mezelf. In al die tijd is dat nu 1x voor gekomen, maar het geeft gewoon rust dat ik niks moet wat finaal tegen mn gevoel indruist. Heb je elke keer spanning als je gaat rijden? Of alleen in bepaalde situaties? Als je altijd spanning hebt zou ik misschien toch onderzoeken of een professional je hiermee kan helpen, mij heeft het iig wel veel inzicht gegeven. ;)

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...


Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:15

Grondwerk ging bij mij weer redelijk. Tot gister. Denk dat meneer geen zin had. Steeds al happen naar m'n jas, touw of zweep. Maar wel speels, dus dat negeer ik dan. Tot dat ik een cirkel vroeg. Meneer wou niet meer na 2 cirkels ofzo en ging recht tegen over me staan. (waar ik al heel slecht tegen kan) en vervolgens begon hij gericht te dreigen met bijten. Nou ja ik weer helemaal in spanning. Zweep weggedaan. Toen kwam er nog een 2 span langs gereden, meneer werd een halve hengst en was bijna niet te houden, dus ik naar binnen. Ging hij gewoon lekker in een draf je naar binnen (hij mag nog niet draven ivm 6weken gecontroleerd stapwerk). Nah ja eenmaal binnen even wasplaats meegenomen em weer naar buiten toen ik iets rustiger was, maar zoveel spanning kan wel janken. Gaat laatste tijd echt alleen maar slechter. Ga vandaag maar de dubbele lijnen er aan knopen. En dan hopen dat ie wat rustig blijft en mee wil werken. Woensdag krijg ik hulp, maar ik weet even niet zo goed wat ik met die angst aan moet. Als ik kon rijden had ik gewoon alleen gereden, maar dat kan nu niet.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:08

Wat vervelend Marije, en misschien zeg ik nu ik iets wat niet iedereen in me dank af zal nemen maar....mijn paard haalt t niet in z’n hoofd om te happen/bijten. Hij krijgt dan echt een pets... :o
Het lijkt alsof jouw paard erg onzeker wordt van je angst en terughoudendheid, goed dat je hulp krijgt....verder zou ik toch echt proberen zelf op de binnenhand te blijven en je paard met je longeerzweep uit jouw ruimte te houden, dan kan het bijna niet dat je paard zich naar je toe kan draaien, je lichaamshouding en zweep kunnen je paard ‘voortdrijven’...Doet je paard dat beloon dan meteen met je stem...heel veel succes en in de hele training een stapje terug doen is echt geen schande, :(:) maar wees wel duidelijk naar je paard toe wat gewenst gedrag is en wat niet...

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:56

Pallatin schreef:
Wat vervelend [***], en misschien zeg ik nu ik iets wat niet iedereen in me dank af zal nemen maar....mijn paard haalt t niet in z’n hoofd om te happen/bijten. Hij krijgt dan echt een pets... :o
Het lijkt alsof jouw paard erg onzeker wordt van je angst en terughoudendheid, goed dat je hulp krijgt....verder zou ik toch echt proberen zelf op de binnenhand te blijven en je paard met je longeerzweep uit jouw ruimte te houden, dan kan het bijna niet dat je paard zich naar je toe kan draaien, je lichaamshouding en zweep kunnen je paard ‘voortdrijven’...Doet je paard dat beloon dan meteen met je stem...heel veel succes en in de hele training een stapje terug doen is echt geen schande, :(:) maar wees wel duidelijk naar je paard toe wat gewenst gedrag is en wat niet...


Wat je zegt probeer ik dus ook. Maar er gaat dus iets niet helemaal goed. Of het is zijn gedrag of mijn indruk die ik geef. Als hij me hapt krijgt ie wel gelijk een touw tegen z'n hoofd of een tik op z'n neus. Dat tolereer ik namelijk echt niet ondanks m'n angst. En hij weet het ook dondersgoed. Dus denk dat mijn angst wel mee speelt. Ga vandaag even terug naar simpel dubbele lijnen. En desnoods als dat niet wil maak ik er een enkele lijn van en ga ik wel rondjes stappen. Vandaag toch niet zo lang want slecht weer hahaha we zien het wel hoe het komt. Meestal gaat het met hulp wel beter. Is ook al een hele tijd geleden dat ik grondwerk les heb gehad ivm corona toestand enzo.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:35

@AnnexUdith, wat goed dat je gewoon weer naar buiten gaat! Hopelijk groeit jullie vertrouwen naar elkaar en jullie zelf hier enorm van en neemt de spanning af.

Ik durf momenteel echt niet meer buiten te rijden.
Wij hebben Limbo nu 7 maanden, in die tijd heb ik een paar keer met 2 stalgenoten buitenritten gemaakt en dat ging echt heel goed, kleine schrikjes soms, maar niks bijzonders.
Tot ik met een een andere stalgenoot naar buiten wilde en ik kwam niet verder dan 100 m, hij draaide steeds om naar stal. Sindsdien gaat t bergafwaarts.
Mijn dochter heeft t aantal keer geprobeerd, met andere, maar was ook drama. Toen instructrice er mee naar buiten, dat ging perfect. Dochter en ik paar keer met zn tweeën (zij te paard en ik fiets), ging niet perfect maar wel goed. Soms een heftig draai en dans moment.
Maar vorige week ging mijn dochter met een andere meid van stal en haar moeder en dat was 1 groot drama. Terwijl t op de paarden was van de eerste ritten.
Eerste 10 min goed en ineens staakt hij, draait om, bokt, komt omhoog
Dus buitenritten parkeren we even, ik ga echt de gok niet wagen.

Rijden in de binnen/buitenbak gaat echt goed. Oké, er is veel wat ik rij technisch nog moet leren haha.
Ik ben dus erg bang voor versnellen. Draven geen probleem, maar de gedachten dat hij in galop overgaat en ik geen controle heb, dat is mijn angst.
Vorige week had ik les en heb ik dit gezegd tegen mijn instructrice en we hebben geoefend met middendraf, dus langzaam opbouw van meer snelheid. Dit vond ik in t begin eng, maar nu durf ik hem los te laten hier in. En hij denkt na 2x op de lange zijde dit gedaan te hebben, dat hij de 3e x dit ook moet doen. Wat goed is voor mij, want ik leer zo dat ik hem onder controle heb, want ik bepaal wanneer hij welke snelheid mag haha.

Ook merkte ik afgelopen woensdag dat ik nog meer bereikt heb. De bak was gesproeid en er lagen wat kleine plassen in, daar scheen de zon op. We stappen op en hij deed niks anders dan hard snuiven, kijken, weg willen draaien. Ik heb echt 15 min met hem overal langs gestapt en hem laten zien dat t niks is. Daarna heb ik heerlijk met hem kunnen werken
Ik vond het echt spannend in t begin en normaal zou ik zijn afgestapt, nu dus niet.

Zo, dit werd nog een heel verslag haha

Aha....Dat bedoelen ze dus met een *klik* met een paard hebben...Limbo, mijn grote knappe vent op stal❤❤

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:32

Hoi jongens. Ik wilde dit toch ff kwijt. Deze enorme angsthaas gaat vanavond voor het eerst naar les! Mijn vorige paard was heel moeilijk en vaak wat gebroken op les, paard nooit meer de trailer optillen etc. Nu gaan we vanavond met mijn nieuwe 5 jarige reus. Vind het enorm spannend maar heb er ook zo enorm veel zin in! De eerste stap naar weer wedstrijd ruiter worden :D

Roze schoentje

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 14:46

Wouw goed, succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:49

Probeer er vooral lekker van te genieten! Ik heb sinds kort een nieuwe juf, op basis van de klassieke dressuur. Ben nu vooral bezig met rechtrichten en naar voren. Deze week voor het eerst het gevoel dat ik het begin te snappen. Hij liep zo lekker vandaag. Als ik zo aan het rijden ben heb ik ook geen tijd om aan iets anders te denken dus de angst krijgt geen ruimte. En als hij geconcentreerd bezig is ziet hij ook geen spoken. Win win dus.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:16

SusanH schreef:
Probeer er vooral lekker van te genieten! Ik heb sinds kort een nieuwe juf, op basis van de klassieke dressuur. Ben nu vooral bezig met rechtrichten en naar voren. Deze week voor het eerst het gevoel dat ik het begin te snappen. Hij liep zo lekker vandaag. Als ik zo aan het rijden ben heb ik ook geen tijd om aan iets anders te denken dus de angst krijgt geen ruimte. En als hij geconcentreerd bezig is ziet hij ook geen spoken. Win win dus.


Ah das super fijn als je zo gefocused kunt rijden! Ik ben net terug. Paard vond het nog wel spannend maar heeft zich keurig gedragen en echt enorm lekker kunnen rijden!

Roze schoentje

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:46

Top!

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-20 11:18

19wendy80 schreef:
Ik durf momenteel echt niet meer buiten te rijden.
Wij hebben Limbo nu 7 maanden, in die tijd heb ik een paar keer met 2 stalgenoten buitenritten gemaakt en dat ging echt heel goed, kleine schrikjes soms, maar niks bijzonders.
Tot ik met een een andere stalgenoot naar buiten wilde en ik kwam niet verder dan 100 m, hij draaide steeds om naar stal. Sindsdien gaat t bergafwaarts.
Mijn dochter heeft t aantal keer geprobeerd, met andere, maar was ook drama. Toen instructrice er mee naar buiten, dat ging perfect. Dochter en ik paar keer met zn tweeën (zij te paard en ik fiets), ging niet perfect maar wel goed. Soms een heftig draai en dans moment.
Maar vorige week ging mijn dochter met een andere meid van stal en haar moeder en dat was 1 groot drama. Terwijl t op de paarden was van de eerste ritten.
Eerste 10 min goed en ineens staakt hij, draait om, bokt, komt omhoog
Dus buitenritten parkeren we even, ik ga echt de gok niet wagen.

Rijden in de binnen/buitenbak gaat echt goed. Oké, er is veel wat ik rij technisch nog moet leren haha.
Ik ben dus erg bang voor versnellen. Draven geen probleem, maar de gedachten dat hij in galop overgaat en ik geen controle heb, dat is mijn angst.
Vorige week had ik les en heb ik dit gezegd tegen mijn instructrice en we hebben geoefend met middendraf, dus langzaam opbouw van meer snelheid. Dit vond ik in t begin eng, maar nu durf ik hem los te laten hier in. En hij denkt na 2x op de lange zijde dit gedaan te hebben, dat hij de 3e x dit ook moet doen. Wat goed is voor mij, want ik leer zo dat ik hem onder controle heb, want ik bepaal wanneer hij welke snelheid mag haha.

Ook merkte ik afgelopen woensdag dat ik nog meer bereikt heb. De bak was gesproeid en er lagen wat kleine plassen in, daar scheen de zon op. We stappen op en hij deed niks anders dan hard snuiven, kijken, weg willen draaien. Ik heb echt 15 min met hem overal langs gestapt en hem laten zien dat t niks is. Daarna heb ik heerlijk met hem kunnen werken
Ik vond het echt spannend in t begin en normaal zou ik zijn afgestapt, nu dus niet.

Zo, dit werd nog een heel verslag haha


Jammer dat het met buitenritten niet wil, op de een of andere manier is dat toch de droom he… Heeft hij niet een paard waar hij heel erg aan hangt? Misschien dat die meer vertrouwen aan Limbo kan geven? Of misschien oefenen met wandelen? En inderdaad dan maar even niet, met een beetje pech neem je die ervaringen weer mee naar het rijden in de bak en voor je het weet doe je zo weer een stap terug...

Wel heel fijn dat het rijden in een bak wel goed gaat, wel trots op zijn he! En dat controle-dingetje snappen we denk ik allemaal wel… Galop vind ik ook nog steeds een spannend iets, het helpt ook niet mee dat Menda dat ook nog steeds moeilijk vindt.

Maar wat goed dat je niet toegegeven hebt aan je spanning met de waterplassen, zo hebben jullie samen toch ontspanning kunnen vinden, lekker bezig!
En elk stapje voorwaarts is er weer 1!


Horseloverl schreef:
Hoi jongens. Ik wilde dit toch ff kwijt. Deze enorme angsthaas gaat vanavond voor het eerst naar les! Mijn vorige paard was heel moeilijk en vaak wat gebroken op les, paard nooit meer de trailer optillen etc. Nu gaan we vanavond met mijn nieuwe 5 jarige reus. Vind het enorm spannend maar heb er ook zo enorm veel zin in! De eerste stap naar weer wedstrijd ruiter worden :D


Wat dapper dat je dan wel die stap zet ondanks je angst, onwijs stoer!

Horseloverl schreef:
Ik ben net terug. Paard vond het nog wel spannend maar heeft zich keurig gedragen en echt enorm lekker kunnen rijden!


En nog gaver dat je dan ook beloond bent met een heerlijk ritje! Lekker van die overwinning genieten!

SusanH schreef:
Ik heb sinds kort een nieuwe juf, op basis van de klassieke dressuur. Ben nu vooral bezig met rechtrichten en naar voren. Deze week voor het eerst het gevoel dat ik het begin te snappen. Hij liep zo lekker vandaag. Als ik zo aan het rijden ben heb ik ook geen tijd om aan iets anders te denken dus de angst krijgt geen ruimte. En als hij geconcentreerd bezig is ziet hij ook geen spoken. Win win dus.


Wat super zeg!
En fijn ook dat je het begint te snappen, dan kun je denk ik dus ook al meer met gevoel rijden? Dat is wel een hele grote stap voorwaarts, gaaf zeg!


maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-20 11:20

Dit plaatje kwam ik tegen en vond het wel heel passend voor ons allemaal :D


Afbeelding

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-20 14:11

Hoe gaat het met iedereen?
Zijn er nog mooie progressies geboekt?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:17

Ik heb sinds vorige week mijn eerste eigen pony op stal staan! Het begint vreselijk te kriebelen om er op te stappen, maar ik vind het ook reuze spannend. :o
Nog even wat meer grondwerken, en dan gaan we de stap zetten denk ik...

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:21

Ik merk dat ik teveel wil soms. Van het weekend was er wat te doen op stal, alles anders en dus spanning bij paard. Ik kan hem daar op zich prima doorheen rijden nu (als in: geef hem een opdrachtje, de clou is, dan ben je zelf ook geconcentreerd bezig). Maar ik wil dan ook dat hij net zo fijn loopt als hij de hele week al had gelopen. Dat lukte natuurlijk niet, en dan ga ik me richten op wat om ons heen gebeurt en me daar enorm aan storen. Dat helpt voor geen ene meter :+ . Vandaag was alles weer rustig op stal en heb ik weer fijn kunnen rondsturen.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:14

Heel herkenbaar hoor Susan, al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik dan alle ‘anderen dingen’ Rondom de bak dan als oorzaak zie van eventuele spanning bij mijn paard, maar eigenlijk is het mijn spanning wat mijn paard spiegelt. Ik rijd niet nog steeds niet graag in de bak omdat ik daar destijds gevallen ben, maar ik weet ondertussen dat mijn paard echt mijn spanning spiegelt. Tuurlijk vindt hij ook wel eens iets eng, maar als ik daar op reageer wordt het alleen maar erger. Ik rijd veel in een heeeel druk bos, en ondanks alle gekkigheden daar kan ik tot nu toe daar wel prima een leger kabouters verjagen...gek genoeg zijn er daar veel minder kabouters omdat ik zelf daar meer op m’n gemak ben....

@ Britt, wat super leuk! Wat voor pony heb je gekocht?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:17

maitestar23 schreef:
Hoe gaat het met iedereen?
Zijn er nog mooie progressies geboekt?


Dit weekend zowaar op een vreemd paard gestapt! Nou ja vreemd, 6 jarig paard van vrienden van ons.
Gevraagd of ik even mocht rijden
Meer dan 15 min stappen was het niet, wat al heel veel moeite kosten, aangezien het een paard is met gebruiksaanwijzing. Reageert zeer slecht op been. Dus moest ook nog met zweep rijden, wat ik nog nooit gedaan heb en beetje spannend vond.
Na 15 min kwam de stress opzetten en ben ik afgestapt. Maar heb t toch maar mooi gedaan!

En was vandaag erg blij om op mijn eigen grote vertrouwde vriend te stappen

Aha....Dat bedoelen ze dus met een *klik* met een paard hebben...Limbo, mijn grote knappe vent op stal❤❤

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:22

@Britt, wat leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe pony. En lekker op je gemak vertrouwd raken aan elkaar en stap voor stap rustig opbouwen

@Susan, ik heb daar ooit een mooi artikel over gelezen. Dat je soms de fout maakt, gelijk het gevoel te willen hebben waar je je laatste training mee afsloot. Terwijl er zoveel factoren toen waren, waardoor je met zo'n goed gevoel eindigde.
En als je dat dan niet weer gelijk ervaart, het je tegenvalt

@Pallatin, fijn het zo'n spiegeltje haha. Ik weet ook altijd donders goed dat Limbo mijn eigen spanning terug geeft. Maar dan nog valt het niet altijd mee om dat om te buigen
Laatst bijgewerkt door 19wendy80 op 13-07-20 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Aha....Dat bedoelen ze dus met een *klik* met een paard hebben...Limbo, mijn grote knappe vent op stal❤❤

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:27

19wendy80 zo is het precies. Dat gevoel was zo fijn, dat wilde ik terug. Terwijl dat natuurlijk niet kan. Paard en ik versterken elkaar in de spanning. Hij ziet iets, ik verstrak en dat wekt meer spanning op. Terwijl als ik los blijf, impuls opwek en hem iets opdraag hij het zo kwijt is.

Wel stoer dat je op een vreemd paard bent gestapt!

Pallatin bos lijkt me ook heerlijk, maar spannend. We gaan volgende week met Hocus op vakantie. Dan hoop ik toch ook wel in het bos te durven rijden. Grappig dat jij in het bos meer durft. Ik vind dat wel heel spannend.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:32

Grappig al die verschillen idd...waar iedereen zich vertrouwd voelt.

Ik zou willen dat ik alleen op buitenrit durfde. Maar momenteel durf ik het zelfs niet met andere.
Het fijnste rijd ik in de buitenbak, daar zijn wij (lees ik) het meest ontspannen. Veilig afgebakend, ik zie alles om mij heen.
Binnenbak wil ik nog weleens focussen op geluiden en daar reageert Limbo dan weer op. Maar met oortjes in, durf ik daar tegenwoordig ook gewoon alleen te rijden

Aha....Dat bedoelen ze dus met een *klik* met een paard hebben...Limbo, mijn grote knappe vent op stal❤❤

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:38

Ik ben eigenlijk op het moment wel trots! Heb me namelijk aangemeld bij een andere manege (mijn vaste rijden is voor de vakantie gestopt.) Vorige week heel veel spanning, de nieuwigheid van de situatie maar ook een paard dat toch wel een beetje sensibel was, en eigenlijk ook niet per se van zijn vriendjes en zijn eten wegwilde en daarmee al vanaf de eerste paar seconden al allerlei zorgen aanwakkerde bij mij... uiteindelijk liep het paard wel ontspannen (niks mis met het paard) maar ik kreeg er niet zo veel van mee want ik vond het heeeel spannend.

Deze week een veel koudbloediger paard en dat was niet makkelijker (want veel meer energie nodig om te laten bewegen) maar het voelde wel veel vertrouwder, lekker met 4 solide hoeven op de grond :)

Maar hoe dan ook: trots dat ik het avontuur aangegaan ben, en ook trots dat ik het idee heb dat ik nog allemaal wegen open zie om verder te gaan. En dat ik denk dat er dan zelfs nog wel een keer kan zijn dat ik dat paard van de vorige les makkelijker kan vertrouwen en er wel fijn op kan rijden. (Maar misschien nog niet per se de volgende les :) )
(En misschien kan ik zelfs over een paar maanden eens kijken of er een klein buitenritje te doen is, want dat is toch wel echt iets wat ik heel graag weer eens zou doen.)

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:03

SusanH schreef:
19wendy80 zo is het precies. Dat gevoel was zo fijn, dat wilde ik terug. Terwijl dat natuurlijk niet kan. Paard en ik versterken elkaar in de spanning. Hij ziet iets, ik verstrak en dat wekt meer spanning op. Terwijl als ik los blijf, impuls opwek en hem iets opdraag hij het zo kwijt is.

Wel stoer dat je op een vreemd paard bent gestapt!

Pallatin bos lijkt me ook heerlijk, maar spannend. We gaan volgende week met Hocus op vakantie. Dan hoop ik toch ook wel in het bos te durven rijden. Grappig dat jij in het bos meer durft. Ik vind dat wel heel spannend.


Wat jij in het eerste stukje schrijft heb ik ook, of ik erger me dat ie kijkt naar iets wat ie imo al tig keer gezien heeft, maar als ik paardlief dan met druk langs t ‘enge’ ding rijd maak ik t alleen maar erger... :')
Ik vind het bos heerlijk...als hij dan al eens schrikt is hij het na een paar meter alweer kwijt omdat ik meer relaxt ben...denk dat het ook helpt dat een paard dan langs iets engs kan en het niet in het volgende rondje weer moet passeren zoals in de bak. Ik ga wel altijd met een ander paard en dat mag best een flinke druktemaker zijn, daar heeft de mijne dan weer helemaal niks van. M’n bijrijder neemt de mijne wel alleen mee op pad, maar ik doe dat zelden....
Super leuk dat je met Hocus op vakantie gaat. Kun je niet met een bekende ruiter/paard mee naar buiten? Het heeft mij enorm geholpen dat ik de eerste keren buiten met een vriendin mee ging die het geen probleem vond om naar huis te gaan als ik bang was...en dat meende ze ook. Die eerste rit buiten scheet ik bagger van tevoren, maar toen we een stukje op weg waren en ik merkte dat m’n paard zo braaf en relaxt was dat ik meteen alle spanning kwijt was... Ik spring zelfs af en toe een boomstammetje terwijl ik dat in de bak niet durf...stom hè? :')

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:09

@Shadow, echt onwijs stoer van je!

@Pallatin, ik ben nu dus zover, dat ik het ook irritant vind als hij in de bak iets onbenuligs eng vind....een bloemetje onder het hek van de buitenbak bijv....En daar stuur ik hem dan expres paar keer langs.

In de binnenbak staan bij ons pionnen in de hoek, zodat we met zn allen goed hoeken rijden, en als zo'n ding dan ineens omvalt zie ik hem al kijken. Dan is t eerst schuin lopen en snuiven, maar na 3x volte om zo'n pion en t is goed. En nu wordt dat steeds minder. Ook omdat ik zelf vertrouwen heb dat ik hem kan laten zien dat t niet eng is.

Maar buiten is hij op een gegeven moment erg gaan klieren, ronddraaien, terug naar stal wil, snel schrikken
Dat gaat mij nog even te ver haha

Aha....Dat bedoelen ze dus met een *klik* met een paard hebben...Limbo, mijn grote knappe vent op stal❤❤

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:10

We gaan daar zeker iemand zoeken om bij aan te sluiten :j

Shadow goed bezig!

Zebrastreep

Berichten: 9720
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:27

Vandaag toch weer wat spanning. Ik was een weekje naar Ameland , wou daar graag een strandrit maken. Ik vermoed dat ik de angst om met paard en al weer te vallen op een ander paard minder heb dan op mijn eigen paard. Helaas was het best slecht weer de hele week en waaide het ook hard. Dus die rit hou ik dan maar te goed.

Vandaag mijn paardje weer gereden. Ze voelde in het begin lekker vlot wat voor haar doen goed is. Ze had er toch wel weer zin in. Concentratie was alleen bij beide ver te zoeken. Halverwege raakte ik nog in gesprek met een medewerker van stal en Paardje stond er lekker op rust bij.

Daarna was het gewoon vaak struikelen en sloom. Er was ook veel afleiding stond een groep mensen te kijken hoe er eikenprocessie rupsen werden verwijderd dus daar hou je dan onbewust ook wel rekening mee. Eigenlijk schrikt ze daarvan niet maar ze was af en toe wel kijkerig. Zo ook naar de paarden die in de wei naast de bak staan.

Uiteindelijk maar gestopt ze voelde niet goed door het struikelen. Ze wou ook amper vooruit.... en ja hoor na een paar minuten stappen ging ze stilstaan en moest mevrouw gewoon even plassen. Daarna weer lekker vlot en struikelde ook veel minder. Ze gaan vaak helemaal op in het moeten plassen en let dan echt niet meer op waar haar benen heen gaan. Vond het al vreemd omdat het de laatste tijd weer erg goed ging.

Nou ja in ieder geval was ze erg braaf vandaag en leek ze wel blij om me weer te zien. Het was verder wel relaxt.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KDS en 35 bezoekers