Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannens
Berichten: 1403
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 15:23

Hoi!

Ik heb net, een beetje met knikkende knieën, een mail gestuurd naar een manege in de buurt. Ik heb al jaren het gevoel dat ik graag weer zou willen rijden en kijk altijd met veel plezier naar alle geweldige topics met foto's hier. Nu mijn studie is afgelopen, ik een baan met goed inkomen heb en na weken twijfelen over of ik het wel echt moest doen, net de knoop doorgehakt: Ik heb me aangemeld bij een manege. Stiekem vind ik het nu al spannend...

Nu heb ik natuurlijk nog niets teruggehoord, maar ik zit al wel te bedenken hoe en wat als ik dat straks wel terug hoor. Ik heb namelijk 0 spullen. De laatste keer dat ik een manege heb gezien was 12-13 jaar geleden (afgezien van een enkele keer een buitenrit met geleende spullen), waardoor ik dus echt 0 spullen heb. Ik heb geen broek, geen laarzen/schoenen, geen cap, etc.

Wat is nou echt noodzakelijk om te kopen, wat voor kwaliteit moet dat zijn (ik ben wel een beetje van goedkoop is duurkoop, dus het hoeft zeker niet de goedkoopste variant te zijn) en hebben jullie tips waar ik dat kan (gaan) kopen in regio Arnhem? Een cap wil ik graag niet online kopen, omdat ik van vroeger weet dat ik een groot hoofd heb met een aparte vorm... :x

Hebben jullie tips voor deze nu al stressende maar toch wel enthousiaste beginneling?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:25

Wat leuk dat je weer gaat beginnen met paardrijden! Ik wens je alvast veel plezier!

Ik kan Decathlon aanraden. :j

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:30

Ik raad ook de Decathlon aan, hebben ook fijne caps.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:31

Cap is inderdaad een must! Prijzen variëren nogal, dus kijk en pas gewoon in de winkel :)

Een rijbroek heb je ook al niet te duur. Ik zou dan persoonlijk eentje met een ledere zit nemen, die plakt niet zo in het begin als een silicone zit. Ik heb dit nogal als storend ervaren. Maar een rijbroek kan ook makkelijk vervangen worden door een jeans legging/tregging/iets waar veel stretch in zit. Belangrijk is wel dat er geen steentjes, of van die ijzeren pinnetjes op het zitvlak zitten (bij je kontzakken) dat kan het zadel beschadigen.

Qua schoeisel, is vrij 'duur' in uitgave, zou je de eerste paar keer wel door de voeten kunnen met een paar regenlaarzen met een hakje, en mocht je doorzetten rustig kijken naar een paar laarzen of johpurs met chaps.

Een paar (dunnere) handschoenen kan ook makkelijk met iets wat je misschien thuis ook nog hebt liggen. Sommige vinden het vervelend om met blote handen te rijden, want soms kunnen manege paarden wel eens wat trekken met de teugels.

Daar moet het zeker al mee lukken :)

Zick_Zack

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-20

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:03

Decathlon inderdaad, zelf ook lang een cap van gehad. Beste kan je ook even aan de manege vragen wat je al zelf mee moet nemen, voor de eerste lessen kan je vaak wel een cap lenen.

Mocht je voor het serieuzere werk gaan qua spullen: in Heteren zit een divoza :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:05

Een fijne cap is heel belangrijk!

Ik zou langs een ruitersportzaak gaan en daar wat gaan zoeken en passen.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:22

Decathlon/Divoza/Epplejeck hebben inderdaad veel aanbod en in verschillende prijsklasses. Vooral dingen uitproberen, passen en advies vragen in de winkel!

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:27

Shalimar schreef:
Ik raad ook de Decathlon aan, hebben ook fijne caps.



Inderdaad en ook super fijne en budget rij broeken

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:35

Ook hier het advies Decathlon (ook idd voor een cap, ik heb er 2 van ze gehad, en ze zaten prima) maar die moet je zeker even passen.
Om te starten, tja:
- cap dus
- fijne, goedzittende rijbroek
- Laarzen of jodhpurs/chaps
- lange (paardrij) sokken. Kost je de wereld niet en vind ik echt extra aan comfort geven.
- handschoenen.
En hoe onaardig dit ook klinkt, misschien een zweepje?
Vaak wordt er op een Manege met zweepjes gewerkt en wat er daar in de gevonden voorwerpen ligt is toch vaak roze met glitters.
Maar goed, ik zou zeker even vragen bij de Manege wat men van je verwacht als je er voor het eerst komt. Veel plezier!!

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:36

In principe hoef je voor een eerste les niks aan te schaffen. Als het goed is heeft de manege het een en ander te leen.

En verder? Kijk eens bij divoza.com ej.nl (epplejeck) De aanbiedingentijd komt er weer aan.
Maar ook Marktplaats en op Facebook kun je goed aan spullen komen.

Zelf vind ik jodhpurs en chaps prettiger dan laarzen.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:39

Een fijne cap is belangrijk, maar vaak hebben maneges ook wel caps te leen voor de eerste paar keren. Laarzen idem dito. Tenzij je 300% zeker weet dat je het leuk vind en blijft rijden, zou ik eens gewoon een paar keer spulletjes van hun lenen voor je er een klap geld tegenaan gooit.

Wat leuk dat je weer gaat paardrijden!

Mocht je wel echt zelf spulletjes willen gaan halen, zou ik ook eens naar de Decathlon gaan. Ruime keus in niet te dure kleding en schoeisel! Ik lees hier iets over een leren zitvlak: dat vind ik echt de horror om mee te rijden :=

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:44

Sannens schreef:
Hoi!

Ik heb net, een beetje met knikkende knieën, een mail gestuurd naar een manege in de buurt. Ik heb al jaren het gevoel dat ik graag weer zou willen rijden en kijk altijd met veel plezier naar alle geweldige topics met foto's hier. Nu mijn studie is afgelopen, ik een baan met goed inkomen heb en na weken twijfelen over of ik het wel echt moest doen, net de knoop doorgehakt: Ik heb me aangemeld bij een manege. Stiekem vind ik het nu al spannend...

Nu heb ik natuurlijk nog niets teruggehoord, maar ik zit al wel te bedenken hoe en wat als ik dat straks wel terug hoor. Ik heb namelijk 0 spullen. De laatste keer dat ik een manege heb gezien was 12-13 jaar geleden (afgezien van een enkele keer een buitenrit met geleende spullen), waardoor ik dus echt 0 spullen heb. Ik heb geen broek, geen laarzen/schoenen, geen cap, etc.

Wat is nou echt noodzakelijk om te kopen, wat voor kwaliteit moet dat zijn (ik ben wel een beetje van goedkoop is duurkoop, dus het hoeft zeker niet de goedkoopste variant te zijn) en hebben jullie tips waar ik dat kan (gaan) kopen in regio Arnhem? Een cap wil ik graag niet online kopen, omdat ik van vroeger weet dat ik een groot hoofd heb met een aparte vorm... :x

Hebben jullie tips voor deze nu al stressende maar toch wel enthousiaste beginneling?


Tweedehands is ook vaak wel goed te doen.
Ik weet niet welke maat je hebt?
Maar ik heb bijvoorbeeld echt mega veel ongebruikte of kort gedragen kleding die ik niet mooi meer vind :') En ik weet dat dat heel erg vaak voor komt.

Cap zou ik niet tweedehands doen, je moet zeker zijn dat hij nooit gevallen is (met of zonder ruiter).

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:47

Decatlon vind ik juist vreselijk, past me niks en slechte kwaliteit. Een fijne cap heb je wel nodig maar als je nog niet weet of je ermee door wilt gaan kun je daar misschien eerst wat lenen? Een leren zitvlak vind ik ook een drama, siliconen zit vind ik top dus dat is heel persoonlijk.

Veel plezier alvast!!

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 19:53

Regio Arnhem kan je bij Theo kevenaar kijken. Die hebben op dit moment extra veel korting. Ideaal voor een rijbroek bvb.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:13

Ik weet nog wel dat het eerste wat ik heb aangeschaft mijn chaps waren. Maar als je vrijwel zeker weet dat je ook weer blijft rijden, dan gewoon de basis: cap, rijbroek, chaps, schoenen, een zweep en waarschijnlijk handschoenen.
Een cap moet goed passen, en schoenen ook wel. Voor de rest is de basis prima, ook als het goedkoop is, als het een beetje ok aanvoelt. Je merkt vanzelf hoe je verder gaat, en dan kun je naar believen aanschaffen wat je belangrijk vindt. (Groei je bv door naar een verzorgpaard die ergens in de blub staat dan is warm en droog een hoge prioriteit. Krijg je helemaal de smaak te pakken bij het dressuurrijden dan is formele wedstrijdkleding een volgende stap. Maar dat zie je dan wel weer.)

Verder heb ik het zelf enorm snel koud dus in mijn uitrusting zitten ook een thermolegging en een thermoshirt met lange mouwen: ademend als je bezig bent maar het koelt niet zo snel af. En veel minder beperkend dan bv een jas.

(Overigens, maar niet verder vertellen, heb ik de meeste dingen helemaal niet specifiek als ruiterkleding. Een stretchbroek mist wat extra stof maar mijn rijbroeken gingen ongeveer net zo snel kapot als gewone stretchbroeken. Mijn handschoentjes (hele dunne) zijn van de hema. Mijn schoenen zijn bergschoenen.)
Dus begin gewoon met praktisch en basis en niet te gek, en dan zie je wel weer. Veel plezier!

x_dollface
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:08

Super leuk dat je weer gaat beginnen!

Als je nog niet zeker bent of je wilt blijven rijden dan hoef je voor je eerste les niet perse iets aan te schaffen. De cap kan je vast lenen van de manege en je kan een (sport)legging of andere stretchy broek dragen en als je het hebt een laarsje met hak.

Ik was voor mijn eerste les naar Epplejeck gegaan en had een cap van Harry’s Horse gekocht en leren jodhpurs met chaps. Oh, en sokken van Equitherme want die zijn lekker dun en passen goed om mijn brede kuit.

Leuke webshops vind ik:
- https://www.drunensruiterhuis.nl/
- https://www.houseofmontar.com/
- https://hypostore.nl/
- https://www.ej.nl/
- https://equestrianstockholm.com/

Heel veel plezier alvast! Ben wel benieuwd hoe het is gegaan dus hoop een update te lezen. *\o/*

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:16

Toen ik begon had ik een fijne legging aan, tweedehands gratis laarzen, en shirts/vesten uit mijn kast van de stapel: 'oude kleding'. Cap leende ik van de manege.

'Dat ik graag weer zou willen rijden' klinkt alsof je vroeger al hebt gereden en deze toffe hobby opnieuw en voor langere tijd weer oppakt. Dan zou ik inderdaad bij de decathlon of een winkel als divoza een goed passende budgetvriendelijke cap kopen. Alle caps die in NL worden verkocht voldoen aan de minimale veiligheidseisen. En via decathlon/divoza of tweedehands een rijbroek en rijlaarzen.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:19

Decathlon inderdaad! Alleen mijn rijbroek komt daar niet vandaan. Ik heb er wel 2 gehad van Decathlon, maar binnen de kortste keren waren die anderhalf keer zo groot. Daar heb ik dus iets meer geld tegenaan gegooid. Ik weet dat anderen uit mijn groep wel zweren bij de rijbroeken van Decathlon dus dat is persoonlijk.

Ik heb trouwens schoenen en chaps i.p.v. laarzen. Vind ik persoonlijk fijner.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:25

Ik zou eerst eens gaan kijken of je het nog zo leuk vind na een paar keer rijden ed.
Het belangrijkste om te hebben is een cap verder een niet te losse broek, ik rijd vaak zat met een normale skinny jeans, verder doe een paar stevige schoenen aan.

Wil je na een paar keer rijden doorgaan dan zou ik een rijbroek en evt. schoenen met chaps of laarzen erbij kopen, verder heb je eigenlijk niks nodig evt. kun je handschoentjes kopen als je het fijn vind om met handschoentjes te rijden.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:36

Bij ons op de manege kun je cap en laarzen lenen (mits beetje standaard voet/kuit). We zeggen ook altijd dat je in het begin nog niets hoeft te kopen omdat het handiger is eerst uit te vinden of je het (nog steeds of weer) leuk vindt.

Sannens
Berichten: 1403
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 19:42

Heel erg bedankt voor alle tips! Het is inderdaad iets wat altijd is blijven knagen, nadat ik als 14-15 jarige gestopt ben met paardrijden doordat ik werd bedreigd/gepest/geschopt door de mensen uit mijn lesgroep op de manege. Dit heeft toen al het plezier weggehaald, waardoor ik ben gestopt.

Ik ben nooit gestopt doordat ik de paarden niet leuk vond, of doordat ik de lessen niet leuk vond. Misschien dat ik daarom zo lang gewacht heb ook, omdat ik het wel spannend vind om weer te beginnen enzo. Ik kan in ieder geval heel veel met al jullie tips, dus daar ga ik zeker naar kijken!

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:44

Wat leuk! Ik woon net in Arnhem en ben ook na 10 jaar "pauze" afgelopen zomer weer begonnen met paardrijden. Bevalt heeel goed! :D Naar welke stal ga je?

Sannens
Berichten: 1403
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 22:51

Silenna schreef:
Wat leuk! Ik woon net in Arnhem en ben ook na 10 jaar "pauze" afgelopen zomer weer begonnen met paardrijden. Bevalt heeel goed! :D Naar welke stal ga je?


Wat een toeval! Ik woon sinds 2 maanden in Arnhem nu. Ik heb gemaild naar Manege Quadenoord. Hoe is het jou bevallen, na tien jaar weer beginnen? :D

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:54

Quadenoord is een leuke manege! Fijne sfeer en midden in het bos! Veel plezier!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Na jaren beginnen met paardrijden, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:58

Ik zou een jodphurbroek kopen, dan kun je met schoenen rijden.