Angst bij rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 17:44

Allereerst, sorry als ik dit onderwerp in het verkeerde topic zet, ik wist niet zo heel goed waar hij het beste bij past.

Ik zit namelijk met iets wat het rijden vrij makkelijk maakt.
Ik rij pas kort paard (1,5 jaar) en ben 20 jaar. Ik heb ontzettend veel plezier in het rijden en het is echt mijn lust en mijn leven. Ik rij op een manege met veel verschillende paarden.

In het begin viel ik wel is, heb toen ook wat gebroken, maar gek genoeg ben ik er zonder veel bijgedachtes weer op geklommen. 6 maanden ongeveer heb ik ontzettend veel ontwikkeling doorgemaakt. Ik durfde echt leider van het paard te zijn (in hoeverre dat kan na nog geen jaar rijervaring toen haha), en ik had echt vertrouwen erin.

Nou ben ik afgelopen maanden op wat meer gevorderde paarden gezet (lees paarden waarvan de hobby bokken, rengalop zonder dat te vragen, doen alsof ze rodeo paarden zijn ) en daar ben ik dus 2-3 keer vanaf gevallen.

Dit kwam iedere keer door hen, niet omdat ik bijvoorbeeld een keiharde ruk in de mond gaf ofzo.

Ik ben die zelfverzekerdheid verloren en ga er nu van uit dat 'ieder paard geen zin heeft om te rijden' en 'mij er dus af gaat bokken en doen als ik iets van ze vraag'. Dit slaat nergens op, dat weet ik, maar makkelijker gezegd dan echt gevoeld...

Ik vroeg mij af of meer mensen dit hebben of hebben gehad en misschien tips hebben om hier mee om te gaan.

Liefs! <3

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:47

Lekker een tijdje op een makkelijk paard zitten. Jezelf dwingen om op paarden te zitten waar jij je niet fijn bij voelt maakt die angst alleen maar erger. Weer vertrouwen in jezelf krijgen en lekker genieten van het rijden, die lastige paarden komen later wel weer ;)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:20

1,5 jaar op een manege is veel te kort om moeilijke paarden te kunnen corrigeren. Vraag gewoon of je op een braaf paard mag,anders vind je het straks niet meer leuk en dat zou jammer zijn.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:28

Vraag of je weer op wat bravere paarden mag, paardrijden is een hobby en moet leuk blijven.

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-18 18:37

Thanks allemaal voor de reactie! Dat heb ik idd al gevraagd, en ik krijg nu meestal wel enigzins rustige paarden. Maar toch zit het nog in je hoofd weetjewel...

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:53

Ga weg van de moeilijke paarden en doe ervaring op op gemakkelijke, betrouwbare paarden. Je vertrouwen kan je snel kwijtgeraken en het duurt heel lang vooraleer je zo iets terug hebt opgebouwd. Ik spreek uit ervaring. Je hebt echt nog onvoldoende rijervaring om met moeilijkere paarden te rijden. Rijd op je gemak en geniet vooral en leer eerst echt de basis. Dit kan jaren duren.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:34

Er zijn genoeg mensen die al met dan de helft van hun leven hebben paard gereden en nog steeds niet blij worden van "moeilijke paarden". Je hebt hele nuchtere mensen die prima overweg kunnen met die wilde paarden, maar als je zelf weet dat je wat sneller angstig wordt dan hou je het toch lekker bij rustige brave dieren?

Als je echt heel angstig bent geworden, zou ik eerst wellicht een keer prive les nemen, lekker op een brave koudbloed die zich niets aantrekt van jouw angst.
Als je echt heel bang bent dan kan het nog wel eens werken om gewoon een lekker wijntje te drinken van tevoren (niet teveel, haha) maar dan kan je je lijf vaak wel iets meer ontspannen. Dit doe ik ook wel eens tegen stress als ik op concour moet.

Ik ben vaak genoeg gevallen, je moet altijd even een drempel over, maar dit gaat na verloop van tijd weer over. Gewoon zorgen dat je op een paard zit wat je vertrouwd en dan komt alles wel weer goed!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 20:58

[OPG] Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Ik herken je verhaal. Ik heb dit momenteel met mijn eigen pony.. Al spelen daar wel iets andere dingen mee dan 'moeilijke paarden'. Mijn pony is nog vrij groen en zelf bang.. Maar ik kan mij heel goed vinden in jou.. Omdat jij niet 'verplicht' bent op die moeilijke paarden stappen zou ik zelf eerst weer eens privé les nemen op een makkelijk paard. Dan kan je samen werken aan je angst. Dat heeft mij geholpen. Ik heb intensief begeleiding gehad en sinds deze week durf ik weer zelfstandig te rijden, ook al is hij er weer vandoor geschoten en ik het uit heb kunnen zitten heb ik mijzelf wel gered en ook mezelf weten te herpakken.. Misschien helpt het om mijn topic eens door te lezen?

Lepeltje23

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-10-14
Woonplaats: Bij paal 29 aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:05

Ik ben ook een beginnende, al wat oudere ruiter en precies een jaar geleden, toen ik eigenlijk nog maar net was begonnen een flinke smak gemaakt. Ben direct gestopt met groepslessen en heb privélessen genomen op een fijn paard. In het begin ging ik tijdens het rijden erg"in mijn hoofd zitten" en direct kwam de angst weer. Een tijdje heb ik toen elke keer als ik weer ging denken o jee.... straks gaat het weer mis een liedje in mijn hoofd genomen (in mijn geval Faith van George Michael) zo ging ik in ieder geval niet doemdenken en kon ik mijn lichaam toch ontspannen houden. Op den duur, doordat het goed bleef gaan ging de angst naar de achtergrond en nu na een jaar is het bijna zo goed als weg. Zingen in mijn hoofd is nu niet meer nodig :D

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:08

pienx schreef:
Allereerst, sorry als ik dit onderwerp in het verkeerde topic zet, ik wist niet zo heel goed waar hij het beste bij past.

Ik zit namelijk met iets wat het rijden vrij makkelijk maakt.
Ik rij pas kort paard (1,5 jaar) en ben 20 jaar. Ik heb ontzettend veel plezier in het rijden en het is echt mijn lust en mijn leven. Ik rij op een manege met veel verschillende paarden.

In het begin viel ik wel is, heb toen ook wat gebroken, maar gek genoeg ben ik er zonder veel bijgedachtes weer op geklommen. 6 maanden ongeveer heb ik ontzettend veel ontwikkeling doorgemaakt. Ik durfde echt leider van het paard te zijn (in hoeverre dat kan na nog geen jaar rijervaring toen haha), en ik had echt vertrouwen erin.

Nou ben ik afgelopen maanden op wat meer gevorderde paarden gezet (lees paarden waarvan de hobby bokken, rengalop zonder dat te vragen, doen alsof ze rodeo paarden zijn ) en daar ben ik dus 2-3 keer vanaf gevallen.

Dit kwam iedere keer door hen, niet omdat ik bijvoorbeeld een keiharde ruk in de mond gaf ofzo.

Ik ben die zelfverzekerdheid verloren en ga er nu van uit dat 'ieder paard geen zin heeft om te rijden' en 'mij er dus af gaat bokken en doen als ik iets van ze vraag'. Dit slaat nergens op, dat weet ik, maar makkelijker gezegd dan echt gevoeld...

Ik vroeg mij af of meer mensen dit hebben of hebben gehad en misschien tips hebben om hier mee om te gaan.

Liefs! <3




Les 1. En heel ruw gezegd. Bij een paard wat al een tijd beleerd is en dan nog gaat bokken onder het zadel komt het nooit door het paard dat hij jou er af gooit.

Zo een paard probeert veelaleer te vertellen dat hem iets dwars zit. Anders bokt hij niet zo.
Dus manege paarden die dat gedrag vertonen. Gewoon niet meer op rijden. Ze zitten niet goed in hun vel.


Lekker een paard kiezen wat braaf is en waar je toch wat van kunt leren.
Je hebt nog een heel leven voor je. En je bent net begonnen met rijden. Laat iemand anders z'n botten maar breken door die zogenaamd moeilijke paarden. :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:20

Ik rij vanaf mijn 7e. Nu dus zo'n 33 jaar. Ben ruim 2 maanden terug hard gevallen. En nu ook angst om op te stappen. Herken het dus helemaal. Het is een hele normale reactie of je nu kort rijdt of juist wat langer. Belangrijkste is om weer vertrouwen te krijgen dus idd stap eerst op een braaf en rustig paard. Dat ga ik zelf ook doen :j

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:09

Absolem schreef:
pienx schreef:
Allereerst, sorry als ik dit onderwerp in het verkeerde topic zet, ik wist niet zo heel goed waar hij het beste bij past.

Ik zit namelijk met iets wat het rijden vrij makkelijk maakt.
Ik rij pas kort paard (1,5 jaar) en ben 20 jaar. Ik heb ontzettend veel plezier in het rijden en het is echt mijn lust en mijn leven. Ik rij op een manege met veel verschillende paarden.

In het begin viel ik wel is, heb toen ook wat gebroken, maar gek genoeg ben ik er zonder veel bijgedachtes weer op geklommen. 6 maanden ongeveer heb ik ontzettend veel ontwikkeling doorgemaakt. Ik durfde echt leider van het paard te zijn (in hoeverre dat kan na nog geen jaar rijervaring toen haha), en ik had echt vertrouwen erin.

Nou ben ik afgelopen maanden op wat meer gevorderde paarden gezet (lees paarden waarvan de hobby bokken, rengalop zonder dat te vragen, doen alsof ze rodeo paarden zijn ) en daar ben ik dus 2-3 keer vanaf gevallen.

Dit kwam iedere keer door hen, niet omdat ik bijvoorbeeld een keiharde ruk in de mond gaf ofzo.

Ik ben die zelfverzekerdheid verloren en ga er nu van uit dat 'ieder paard geen zin heeft om te rijden' en 'mij er dus af gaat bokken en doen als ik iets van ze vraag'. Dit slaat nergens op, dat weet ik, maar makkelijker gezegd dan echt gevoeld...

Ik vroeg mij af of meer mensen dit hebben of hebben gehad en misschien tips hebben om hier mee om te gaan.

Liefs! <3




Les 1. En heel ruw gezegd. Bij een paard wat al een tijd beleerd is en dan nog gaat bokken onder het zadel komt het nooit door het paard dat hij jou er af gooit.

Zo een paard probeert veelaleer te vertellen dat hem iets dwars zit. Anders bokt hij niet zo.
Dus manege paarden die dat gedrag vertonen. Gewoon niet meer op rijden. Ze zitten niet goed in hun vel.


Lekker een paard kiezen wat braaf is en waar je toch wat van kunt leren.
Je hebt nog een heel leven voor je. En je bent net begonnen met rijden. Laat iemand anders z'n botten maar breken door die zogenaamd moeilijke paarden. :(:)


Ik ben het idd eens met jou. Een paard doet nooit zomaar iets..

Anoniem

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:35

Helemaal eens met wat vaker wordt gezegd. Bokken en ervandoor gaan heeft niks met moeilijke paarden te maken. Dat heeft met discomfort van het paard te maken. Dus zelfs het rustigste paard kan dit doen wanneer hij pijn heeft. Ook al rijd je 50 jaar, wanneer een paard zich zo gedraagt moet je afstappen hij Wil je iets vertellen. Hier kan jij overigens niks aan doen dit is de verantwoordelijkheid van de manege

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 10:05

Absolem schreef:
pienx schreef:
Allereerst, sorry als ik dit onderwerp in het verkeerde topic zet, ik wist niet zo heel goed waar hij het beste bij past.

Ik zit namelijk met iets wat het rijden vrij makkelijk maakt.
Ik rij pas kort paard (1,5 jaar) en ben 20 jaar. Ik heb ontzettend veel plezier in het rijden en het is echt mijn lust en mijn leven. Ik rij op een manege met veel verschillende paarden.

In het begin viel ik wel is, heb toen ook wat gebroken, maar gek genoeg ben ik er zonder veel bijgedachtes weer op geklommen. 6 maanden ongeveer heb ik ontzettend veel ontwikkeling doorgemaakt. Ik durfde echt leider van het paard te zijn (in hoeverre dat kan na nog geen jaar rijervaring toen haha), en ik had echt vertrouwen erin.

Nou ben ik afgelopen maanden op wat meer gevorderde paarden gezet (lees paarden waarvan de hobby bokken, rengalop zonder dat te vragen, doen alsof ze rodeo paarden zijn ) en daar ben ik dus 2-3 keer vanaf gevallen.

Dit kwam iedere keer door hen, niet omdat ik bijvoorbeeld een keiharde ruk in de mond gaf ofzo.

Ik ben die zelfverzekerdheid verloren en ga er nu van uit dat 'ieder paard geen zin heeft om te rijden' en 'mij er dus af gaat bokken en doen als ik iets van ze vraag'. Dit slaat nergens op, dat weet ik, maar makkelijker gezegd dan echt gevoeld...

Ik vroeg mij af of meer mensen dit hebben of hebben gehad en misschien tips hebben om hier mee om te gaan.

Liefs! <3




Les 1. En heel ruw gezegd. Bij een paard wat al een tijd beleerd is en dan nog gaat bokken onder het zadel komt het nooit door het paard dat hij jou er af gooit.

Zo een paard probeert veelaleer te vertellen dat hem iets dwars zit. Anders bokt hij niet zo.
Dus manege paarden die dat gedrag vertonen. Gewoon niet meer op rijden. Ze zitten niet goed in hun vel.


Lekker een paard kiezen wat braaf is en waar je toch wat van kunt leren.
Je hebt nog een heel leven voor je. En je bent net begonnen met rijden. Laat iemand anders z'n botten maar breken door die zogenaamd moeilijke paarden. :(:)


Dankje voor je reactie! Ja, dat door hen komt misschien een beetje verkeerd over, maar ik bedoel hier mee te zeggen dat ik met mijn rijden het paard geen pijn doe. Tuurlijk kan het wel door mij komen maar ik zoek geen evenwicht in zijn mond, geen geen schoppen ipv been geven, ik ben geen stuiterbal in het zadel wat heb een 'rughernia' geeft.

Dat is ook zo, ik heb het al meerdere keren aangegeven dat ik op een rustig paardje wil waar ik vertrouwen in en bij heb.. Kan helaas niet altijd gehoor aan worden gegeven..

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 10:07

Lepeltje23 schreef:
Ik ben ook een beginnende, al wat oudere ruiter en precies een jaar geleden, toen ik eigenlijk nog maar net was begonnen een flinke smak gemaakt. Ben direct gestopt met groepslessen en heb privélessen genomen op een fijn paard. In het begin ging ik tijdens het rijden erg"in mijn hoofd zitten" en direct kwam de angst weer. Een tijdje heb ik toen elke keer als ik weer ging denken o jee.... straks gaat het weer mis een liedje in mijn hoofd genomen (in mijn geval Faith van George Michael) zo ging ik in ieder geval niet doemdenken en kon ik mijn lichaam toch ontspannen houden. Op den duur, doordat het goed bleef gaan ging de angst naar de achtergrond en nu na een jaar is het bijna zo goed als weg. Zingen in mijn hoofd is nu niet meer nodig :D


Dit is zo'n goede tip!! Ik probeer idd altijd mn gedachtes ergens anders op te zetten als ik de spanning voel aankomen, maar het lukte me nooit! Ik ga liedjes zingen binnenkort *\o/*

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:15

Ik zou benen maken naar een andere manege.

Het gedrag dat jij beschrijft hoort simpelweg niet. Jonge dieren willen nog wel eens uit levenslust er vandoor gaan en 's winters kan een paard 'stalmoed' hebben (liefst op te lossen door voor de les een half uurtje los gek doen en spelen).

Maar bokken wil doorgaans zeggen dat het dier rugpijn heeft.
Niet per se dat jij stuitert of je evenwicht verliest, maar gewoon een slecht passend zadel en te vaak met te weinig 'achterhand helpt mee' ruiters moeten dragen.

Ik heb heel wat plezierige uren op manegepaarden doorgebracht die van de slachter kwamen - maar een bedrijf moet wel goed selecteren welke dieren het zware manegewerk aankunnen.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:06

Ik verplaatst dit topic van [RUI] Ruiter naar [RT-V] Rijtechnische Vragen :)

Succes !

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:22

Het is belangrijk dat je jezelf de tijd gunt om het vertrouwen op te bouwen. Je moet jezelf niet gaan dwingen, niet gaan denken 'ik moet stoppen met bang zijn' want dat helpt niet. Paarden zijn gevoelig en pikken zoiets op. Geef jezelf de tijd en doe het rustig aan.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:31

Ik zou ook zeggen; vraag of je op de braafste paarden mag of ga heel rap naar een andere manege.
Een manege hoort te kijken en overleggen met jou op wat voor paarden je wil rijden, ze horen je niet zomaar op de bokkende beesten te zetten. Je moet met plezier paardrijden, en dat plezier moet je nu even terugvinden door een lief paard dat geen vlieg kwaad doet en waar je met vertrouwen op kan zitten.

Dat bokken wat die paarden doen ligt overigens niet direct aan jou, maar waarschijnlijk aan het simpele feit dat er iemand op zijn rug zit. Een vrolijk bokje op zn tijd kan, maar een paard gaat echt niet zomaar aan de kletter en een rodeo weggeven omdat ze dat leuk vinden. Grote kans dat er iets in de rug of in de mond of ergens anders niet goed zit, en als daar niet naar gekeken, geluisterd of wat aan gedaan word, zou ik ook snel naar een andere manege vertrekken waar ze wel kijken naar wat de paarden aangeven.
Ook vind ik het niet normaal dat je na 1,5 jaar al op die paarden gezet word, maar dat terzijde.

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 12:33

Gotovic schreef:
Het is belangrijk dat je jezelf de tijd gunt om het vertrouwen op te bouwen. Je moet jezelf niet gaan dwingen, niet gaan denken 'ik moet stoppen met bang zijn' want dat helpt niet. Paarden zijn gevoelig en pikken zoiets op. Geef jezelf de tijd en doe het rustig aan.


Dankjewel voor je reactie! Het is zo moeilijk hè angst, omdat het zo subjectief is. Je kan het niet even uitschakelen...

equilover
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 12:35

prugelpiet schreef:
Ik zou ook zeggen; vraag of je op de braafste paarden mag of ga heel rap naar een andere manege.
Een manege hoort te kijken en overleggen met jou op wat voor paarden je wil rijden, ze horen je niet zomaar op de bokkende beesten te zetten. Je moet met plezier paardrijden, en dat plezier moet je nu even terugvinden door een lief paard dat geen vlieg kwaad doet en waar je met vertrouwen op kan zitten.

Dat bokken wat die paarden doen ligt overigens niet direct aan jou, maar waarschijnlijk aan het simpele feit dat er iemand op zijn rug zit. Een vrolijk bokje op zn tijd kan, maar een paard gaat echt niet zomaar aan de kletter en een rodeo weggeven omdat ze dat leuk vinden. Grote kans dat er iets in de rug of in de mond of ergens anders niet goed zit, en als daar niet naar gekeken, geluisterd of wat aan gedaan word, zou ik ook snel naar een andere manege vertrekken waar ze wel kijken naar wat de paarden aangeven.
Ook vind ik het niet normaal dat je na 1,5 jaar al op die paarden gezet word, maar dat terzijde.


Dankjewel voor je reactie! Ik ben eigenlijk heel blij dat jullie allemaal zeggen: 'vraag om een rustig paard.' Als ik bij mijn manege aangeef dat ik écht niet op paard X wil omdat die juist echt meega onrustig is krijg ik de opmerking: ik kan niks beloven.. Dus dat geeft mij het gevoel van oh, dit mag ik dus niet vragen of aangeven. Maar voorkeuren en dingen melden zijn dus wel gewoon normaal om te doen, zo te horen...

horsegirl007
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-11-18

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:20

mmm moeilijk. Het moet wel leuk blijven natuurlijk!!

horsegirl007
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:21

Ja ik had hier ook last van in het begin, maar na een tijdje stop het

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: Angst bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:32

Vervelend dat je zoveel angst hebt terwijl paardrijden juist zo leuk hoort te zijn! Ik ken het gevoel, rijd sinds mijn 15e nu paard maar heb het ook heel rustig op moeten bouwen omdat ik bang was om te vallen. En juist wanneer je bang bent gaat het mis natuurlijk terwijl als je zelfverzekerd bent je bijna nooit valt. Bijna, daar zit de adder. Hoop dat je voor jezelf een manier vindt om het te overwinnen, de rustigste paarden van de manege is inderdaad een goed idee! Uiteindelijk moet je het zelf doen, maar er is niks mis mee om te vragen!! Heel veel succes!