Outdoor-rijlaars zonder rits?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 16:36

Hoi,

Alweer een laarzentopic, helaas.
Ik heb nu anderhalf jaar Ariat Bromont laarzen. Helaas ging na een jaar van een laars de rits stuk, en nu heeft ook de rits van de andere laars de geest gegeven. Vervangen is mogelijk, maar de waterdichtheid is nu dus ook definitief verleden tijd. Best zuur voor laarzen in deze prijsklasse, vond ik zelf.
Zijn er laarzen die beter geschikt zijn in mijn situatie?

Ik rijd gemiddeld vier maal per week, altijd buiten, in weer en wind. Ik rij dressuurmatig maar we maken ook wekelijks buitenritten. De paarden staan op een weide met – bij slecht weer in de winter – de bijhorende blubber. Ik probeer niet met mijn rijlaarzen tot de enkels in de modder te gaan, maar met opzadelen, op- en afstijgen is modder onvermijdelijk. Ik denk dat dit sowieso uiteindelijk dodelijk is voor alle rijlaarzen met rits.

Ik zoek dus laarzen zonder rits waar ook intensief mee gereden kan worden zonder dat ze binnen de kortste keren doorslijten. In ander topics zie ik wel Muck Boots en bijvoorbeeld de Ariat Grasmere aangeraden worden, maar houden die zich goed bij vele uren op het paard?

Wie heeft tips en ervaringen?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:40

Hier gelukkig getrouwd met mijn Ariat Grasmeres. :j Deze zomer zo'n 50 km per week gereden en ze blijven tot nu toe goed.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:55

Ik volg, heb nu met een grove zool en laag dus niet ideaal

Vind de ariat wythburn er ook goed uitzien

Oef de grasmere zijn wel goed aan de prijs

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:58

Hoe strikt kan je zijn in het niet aanraken van modder?

Ik gebruik nu eenvoudige, warme kaplaarzen van de gamma (en 's zomers joppers), om paard uit de wei te halen. Pas als paard helemaal opgezadeld is, wissel ik van schoenen/laarzen. De andere laat ik dan staan. Met afstijgen hetzelfde.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:02

Ik heb deze al 3 jaar
https://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoen ... _3668.html

Ik ga er dus wel tot mijn enkels mee in de blub (lees: 20 trekpaarden en 1 waterbak aan de uitgang van de wei)
Rijden, uitmesten, prijskampen, en ik durf mijn laars-onderhoud best ondermaats te noemen :')
Zijn nog steeds waterdicht en lekker warm

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:11

Ariat heeft genoeg laarzen zonder rits, dus ik zou kijken voor een paar Ariat's :j

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:20

Ik heb de ariat windermere. Gaan al 3 jaar mee en ik heb er wat mee in de bagger gelopen toen ik de paarden nog aan huis had.
Ze lopen heerlijk en zijn ook super fijn om mee te rijden!

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 21:33

Wijslander schreef:
Hier gelukkig getrouwd met mijn Ariat Grasmeres. :j Deze zomer zo'n 50 km per week gereden en ze blijven tot nu toe goed.

Heb je toevallig foto’s van de binnenzijde? Dit je niet met plooien als ze inzakken?


LoveBodin schreef:
Hoe strikt kan je zijn in het niet aanraken van modder?

Ik gebruik nu eenvoudige, warme kaplaarzen van de gamma (en 's zomers joppers), om paard uit de wei te halen. Pas als paard helemaal opgezadeld is, wissel ik van schoenen/laarzen. De andere laat ik dan staan. Met afstijgen hetzelfde.

Zo deed ik het met m’n Bromonts, maar ook dat was blijkbaar teveel...


Granoek schreef:
Ik heb deze al 3 jaar
https://www.ej.nl/ruiter/laarzen-schoen ... _3668.html

Ik ga er dus wel tot mijn enkels mee in de blub (lees: 20 trekpaarden en 1 waterbak aan de uitgang van de wei)
Rijden, uitmesten, prijskampen, en ik durf mijn laars-onderhoud best ondermaats te noemen :')
Zijn nog steeds waterdicht en lekker warm

Interessant, deze zou ik dus niet overwegen omdat er vermeld wordt dat het geen rijlaarzen zijn, maar kan dus wel!


Sure_lee schreef:
Ik heb de ariat windermere. Gaan al 3 jaar mee en ik heb er wat mee in de bagger gelopen toen ik de paarden nog aan huis had.
Ze lopen heerlijk en zijn ook super fijn om mee te rijden!

Zelfde vraag als voor Wijslander, heb je een foto?

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:45

Neem even contact op met Ariat. Ritsen mogen niet zo snel stuk gaan. Hun service is zeer netjes en redelijk dus even je probleem uitleggen en dan hoor je wel of ze je kunnen helpen.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 22:23

Helaas, na de eerste rits was het antwoord dat ritsen niet onder garantie vallen. Heel zuur vond ik dat...

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:26

Ik raad de horka laarzen af, mischien heb ik gewoon pech maar ik heb een kort model van die horka laars, na 1 winter is er gewoon een scheur in het leer gekomen waar je voet buigt en ik heb er echt niet heel veel mee gelopen of gereden. Ik kan ze dus nog wel dragen maar waterdicht zijn ze zeer zeker niet meer.
Overgens heb ik er geen stallen mee gemest ( paard staat niet op stal) en blubber valt ook heel erg mee

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 22:46

Oryani schreef:
Helaas, na de eerste rits was het antwoord dat ritsen niet onder garantie vallen. Heel zuur vond ik dat...


Bij Ariat zelf of in de winkel? Want Ariat zelf is erg netjes ook als het om ritsen gaat. Ze willen graag kwaliteit leveren en op zulke dure laarzen zouden toch ritsen moeten zitten die meer dan een jaar mee gaan. Heb zelf ooit problemen met de ritsen op chaps gehad wat netjes door ariat is afgehandeld. Met mij meer die problemennhadden met ritsen in laarzen en dat hebben ze toen ook netjes opgelost. Zeg natuurlijk niet dat dit altijd geldt en zal zeker per geval besproken en bekeken worden maar mijn ervaring is dat hetmin de winkel al snel afgeschoven wordt terwijl het merk juist kwaliteit wil leveren en net een stapje verder gaat om de klant tevreden te krijgen.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8300
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:22

Duplo schreef:
Ik volg, heb nu met een grove zool en laag dus niet ideaal

Vind de ariat wythburn er ook goed uitzien


Ja ik heb de wythburn h2o!
Ik vind het super laarzen voor de winter. Ik zet ze onder de kraan als er veel blubber aan zit en ze zitten na 2 winters intensief gebruik en veel modder nog super.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 10:33

@Muiz, zijn ze dan ook goed waterdicht? Heb je geen last van de haakjes op je zadel?

@thats_me, bij de winkel die aan hadden gegeven mijn vraag aan Ariat voorgelegd te hebben.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8300
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:40

Ik vind ze super waterdicht, sowieso tot aan de veters. Ik behandel ze wel aan het begin van het seizoen met waterafstotende spray maar dat is meer voor mijn gevoel dan dat het nodig is.
De haakjes heb je geen last van. Tot vorig jaar reed ik op een westernzadel met brede fenders en heb geen krassen gezien.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:43

ik heb de ariat grasmere! heerlijke warme laarzen , ook de enigen waar ik geen koude voeten in krijg
ook heb ik muck boots artic adventure geen ervaring met het rijden nog

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:45

Ariat Whytburn zijn ook goede!

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:49

Ik mishandel mijn Ariat Grasmere laarzen.
Ik stamp er de hele winter mee door de modder, rijd ermee, spoel ze af, laat ze in de bijkeuken op de vloerverwarming drogen en de dag erna stamp ik er weer mee door de modder.
Ik vet ze ongeveer 1x per jaar in (voor het nieuwe koude seizoen, niet eens in het voorjaar voor ik ze weg zet) en verder spray ik het suede een keer.
Vorige paar heeft het 7 winters volgehouden, waarbij ik vorige winter alleen nog door de modder stampte met de oude, het rijden deed ik al in de nieuwe. Eind vorige winter waren ze op, toen hield ik geen droge voeten meer, dus heb ze toen weggegooid en ben de nieuwe niet alleen voor rijden gaan gebruiken, maar ook weer voor door de modder stampen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:57

https://www.agradi.nl/muck-boot-pacy-ii ... gKBaPD_BwE

Ik heb deze dit jaar gekocht zijn bijzonder comfortabel en iig waterdicht ben er ook al mee de zee ingelopen. Het is natuur rubber en neopreen waardoor je ze gewoon kan schoonspuiten en afentoe keer insmeren met verzorging voor het rubber. Weet nog niet hoe ze het op langere termijn houden.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 11:13

Ik heb de Canada laarzen van Harry's horse, heel tevreden van om aan de stal met rond te lopen en om met te rijden, ik doe zelden nog mijn rijlaarzen aan omdat ik met deze laarzen meer steun heb in mijn stijgbeugels. En ze zijn in de winter ook lekker warm.
Ik zorg er wel voor dat als ze echt vuil zijn van de modder ik ze laat drogen en dan afborstel, schoonmaak en opnieuw invet, kwestie van goed ondehouden en dan gaan ze lang mee.

nmoeleker

Berichten: 3
Geregistreerd: 30-10-18

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:21


Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:45

Ik heb de Ariat Wythburn H2o (of iets in die trant). Ze zitten heerlijk en zijn lekker warm! Met thinsulate voering in de schacht. Ook is het onderste deel waterdicht.

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:57

Ik heb ook de Ariat Grasmere laarzen. En die worden ook mishandeld hier :o
Iedere winter bagger ik ermee door de modder, plassen etc. En schoonmaken daar doe ik niet aan hoor.

Ik heb ze inmiddels al een jaar of 10 en ze zijn nog steeds waterdicht en superlekker warm. Nooit koude voeten in deze laarzen! En ik ben een enorme koukleum :brr:
Wat ik verder een groot voordeel vind, is dat ze lekker lopen.

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:00

Ik heb de ariat grasmeres en de horka highlanders, ik heb ze nu 3 jaar.
Ik rijd net zoals jij enorm veel buitenritten en dressuurwerk in de piste.
Ze zijn beide overwoestbaar en ik ben er echt niet zuinig op, amper poetsen en ik loop er gewoon mee door de blubber en door de koeienstal :o Ze zitten beide netjes rond mijn voet, al zou ik de highlander wel afraden als je smalle kuiten hebt.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Outdoor-rijlaars zonder rits?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 13:17

Bedankt voor alle reacties! De Wythburn en Grasmere spreken me allebei het meeste aan, ik heb de Wythburn besteld. Heel erg benieuwd...