De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:35

Uiterlijk vertoon en status is eerder steeds minder belangrijk dan steeds meer.


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 22:39

Janine1990 schreef:
Festeropre schreef:
Je hebt een punt.

Toch in veel gevallen jammer dat het steeds meer zo wordt gezien.
Dat uiterlijk vertoon en imago een steeds grotere rol spelen in vooral de Westerse cultuur.
Hoe vrij is nog de interpretatie van een kind wat in zo’n cultuur opgroeit.
Maar het is idd aan de mens zelf


Ik merk daar persoonlijk niets van.
Een jaar of 12 geleden wilde ik dolgraag dure G-Star broeken dragen om er bij te horen... Maar kon ik het niet betalen... Nu kan ik het betalen, kan ik ze niet dragen door mijn lengte. Maar ben ik min of meer jaloers op mensen die hun broeken voor een prikje kopen.
Ik was onzeker. Ik wilde niet (letterlijk én figuurlijk) met mijn hoofd boven het maaiveld uit steken. Dan wil je overcompenseren, zoek je de oorzaak in alles wat je maar kan vinden. Het bleek een combinatie van factoren. Ik zat boven mijn niveau, mentaliteitsverschillen. Afstromen bleek de uitkomst.
Zelfacceptatie was cruciaal hierin. Die lengte heb ik uiteindelijk ook weten te accepteren. Betekent niet dat ik nog wat gezonde jaloezie heb naar iedereen met een confectiemaat die bij elke winkel terecht kunnen volgens de laatste mode en voor weinig geld.

Ik denk dat de vraag meer is: "Kunnen ouders hun kind gelukkig en tevreden leren zijn?" En om dat te kunnen, moet je zelf ook weten wat geluk en tevredenheid zijn.
Want het zit niet in het dure speelgoed, dat leren we allemaal als de kids nog heel erg jong zijn. En gelukkiger worden van krakend plastic of een knijper, dan van allerlei felle kleurtjes speelgoed.


Helemaal mee eens, dat is precies hoe ik mijn dochter ook wil opvoeden.
Maar probeer je in de praktijk maar eens staande te houden in een omgeving waarin ze steeds meten, zoals op school, of een club of vereniging.
Dan is het moeilijk om ze tevreden te houden met eenvoudige dingen, hoe goed je als ouder ook je best doet.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:48

Ik heb nooit meegedaan aan hypes, en heb me de afgelopen 20 jaar onwijs verbaasd over de wending die de paardensport heeft genomen hierin.
Waar men eerst de sterren van de hemel diende te rijden om respect te oogsten, draait het nu enkel nog om wie er het duurste materiaal heeft en is de rest bijzaak geworden.

Niets mis met kwalitatief goede producten die daardoor meer geld kosten, maar anno 2018 is de paardenwereld compleet doorgedraaid en gaat het enkel nog om aanzien oogsten door het gebruik van zo duur mogelijke spullen. Ontzettend infantiel gedrag.
Een stuk plastic met piepschuim en stof, beter bekend als een cap, hoeft geen 1000 euro te kosten om goed te zijn. Integendeel.
Ik lach me dan ook stuk om al die amateurs en semi prof's die kapitalen steken in frustsels, want wat sta je eigenlijk voor paal met al die schreeuwerige spullen.

Het zou een verademing zijn om in de paardenwereld weer nuchterheid en daadwerkelijke sport terug te zien ipv opschmuk en uiterlijk vertoon.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:34

Het maakt mij niet uit wat mensen op hun hoofd zetten. Al rij je graag met een pimpelpaars hoofddeksel.

Wat ik wel vervelend vind is dat ik tegenwoordig de gidsen binnenkrijg van de ruitersportzaken als complete modebladen en de gevolgen dat je voor simpele dingen steeds meer mag betalen omdat er een soort fashion van gemaakt wordt.

En je maakt mij niet wijs dat er mensen zijn die een dekje kopen van 350 euro omdat ze echt geloven dat dit dekje een wereld van verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 01:43

Ik heb 2 KEP caps van samen 2k.
Ik vind de pasvorm beter dan die van andere merken, en ik vind ze ontzettend mooi.
Wat een ander er van vindt maakt me niet veel uit eigenlijk.
Wat mijn laarzen betreft hetzelfde, enz..
Ik hou van mooie uitrustingen, zowel voor mezelf als voor mijn paarden.
Bij een ander vind ik het ook prachtig om te zien wanneer ze mooie spullen gebruiken.

Ik zie het trouwens in het protocol ook altijd terug dat de jury het ook altijd weet te waarderen.

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 05:15

Festeropre schreef:
Lukasje schreef:
Statussymbool? Nee, je status wordt bepaald door de manier waarop je je paard behandelt.


O ja?
In welke zin?
Ken nl. genoeg voorbeelden waarin mensen een hoge status hebben maar hun paarden toch niet werkelijk goed behandelen.
Was het maar waar....


Dat bedoel ik ook :)

Don't take anything for granted

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 06:55

Serieus? Maakt de jury er een opmerking over dat je dure spullen gebruikt? Dat vind ik wel heel erg eigenlijk dat zou niet mee moeten wegen in de score. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:08

Anoniem schreef:
Ik zie het trouwens in het protocol ook altijd terug dat de jury het ook altijd weet te waarderen.


Hier geloof ik dus echt helemaal niets van, of de kwaliteit van het jurycorps is wel heel hard achteruitgehold.
Het maakte mij echt niet uit of iemand met een goedkope cap of een cap van 1000,- rond reed.
Juist de bling leidt af imo en werkt bijna averechts. Wel een mooie uitrusting kopen maar een prutproef neerzetten. Ik dacht dan juist: steek je geld in lessen i.p.v. een dure uitrusting :+

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:23

Suzanh dat is helaas wel zo, dat heb ik wel zo ervaren.
Maar het stukje over kinderen en speelgoed etc het is een kunst om je kinderen plezier te laten hebben en ze gelukkig te houden als andere kinderen dood verwend wordenmet dure dingen en dat je ze zelf niet kan betalen. mijn kind is 5 en dat is dus nu al aan de gang, zelf had ik dat als kind ook dat het geld er niet voor was en dat is lastig maar je leert er wel mee omgaan. Blijf daar ook gewoon eerlijk in naar je kind, hier heeft de helft van de klas zo een kinder tablet. Wij hebben die niet nodig want wij spelen buiten, en natuurlijk mag ze wel eens op die van ons maar het zal nog jaren duren voordat ze zo een ding van hunzelf hebben!. Laats kwam ik bij de oogarts met dochter vraagt die hoeveel uur zit je op de ipad...zij zecht dat ze zo een ding niet heeft, en toen zij die man dat dacht ik al jij bent lekker bruin van het zonnetje en je beentjes hebben blauwe plekken!Hij gaf mij wel netjes uitleg over die vraag en vertelde dat hij veel kinderen krijgt met hoofdpijn omdat ze teveel op zo een ding zitten, Na meten heeft ze nu een brilletje waar dus ook geen merk op staat en geloof het of niet ook daar hoorde ik ouders wat over zeggen(tegen elkaar dan) maar het is maar net wat je kinderen aanwent en dat stukje doe je als ouders zelf!. Zo is het ook met de ruiters ze willen allemaal uitstralen dat ze het goed bezig zijn echter zit dat ook in je daden een echte jury kijkt daar zo doorheen!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:42

Ik vind het leuk om ervoor te zorgen dat paard en ik er leuk uit zien. Maar dat is in het dagelijks leven ook zo, ik houd ook van leuke kleren kopen en mijn best doen voor mijn uiterlijk. Niet elke dag trouwens. :D

Maaaar je kunt er ook mooi uit zien zonder duizenden euro's uit te geven en ik vind het heel zonde om honderden euro's uit te geven aan een cap. Of meer dan honderd euro voor een vest. Dat gaat echt nergens meer over.. Ik bedenk dan altijd dat ik liever meerdere goedkopere leuke spullen heb dan maar één ding omdat het zo duur is.

Ook vind ik bepaalde merken wel echt een status symbool geworden in de paardensport en daar doe ik absoluut niet aan mee. Mijn prioriteit ligt nog altijd bij mijn paard op de juiste manier rijden en niet bij het dragen van de duurste outfit.

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:51

Anoniem schreef:
Ik zie het trouwens in het protocol ook altijd terug dat de jury het ook altijd weet te waarderen.

Ik zou dan wel wat protocollen van je willen zien... want geloof er niks van eigenlijk :')
Tuurlijk waardeerd een jury het wanneer de combi goed verzorgd is en er netjes uit ziet.
Met welk type kleding en de prijs ervan maakt ze echt geen hol uit.
Ik heb altijd in normale kleding gestart (alleen mijn laarzen zijn maatwerk door mijn gekke benen :') )
En ik heb nooit in de beoordelingen gemerkt dat ik niet top of the range spullen had :')

Afbeelding

Ziet er toch keurig uit met mijn HH capje, oud pikeur jasje en goedkoop dekje :+
Ik ben trouwens wel van plan om ooit een Kep of Samshield te kopen... want heb vorige week met die van een vriendin gereden (kep) en man... wat een verademing qua pasvorm en warmte.
Maargoed... na het paard, nieuw zadel e.d. is mijn spaarvarkentje nu even erg mager :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:35

Ik heb een goedkope cap, maar heb nog nooit zo’n dure cap gepast ( om te voelen hoe die zit bedoel ik).
Durf dat eigenlijk gewoon niet aan voor mijn portemonnee :o
Met bling enzo op caps dat vind ik echt niet mooi, maar dat is gewoon heel persoonlijk en als een ander dat wel mooi vind is dat helemaal prima :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nessie

Berichten: 8574
Geregistreerd: 29-03-05

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:43

Ik heb dat ook niet op mijn protocol voorbij zien komen. Prachtig paard, mooie combinatie etc staat er vaker wel op. Maar niet van 'mooie cap' etc :P Daar zou het ook helemaal niet over moeten gaan. Je moet je kleden hoe jij dat prettig vind.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:47

Ieder zijn ding, wat ik meest lachwekkend vind: zijn de caps die zo’n beetje op de neus hangen en de ruiter volgens mij een niet te al te best zicht heeft. Dat ziet er echt niet uit haha.

De ruitermode is wat mij betreft ook doorgeslagen, wat een circus en een commercieel gedoe. Blijkbaar is er wel markt voor :D

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:51

Ik heb mijn samshield vooral om dat ie goed zit, hij is eenvoudig (matzwart) en de herstelmogelijkheden bij een val.

Ik heb onlangs een dure "bling" frontriem gekocht. Een zwarte met zwarte steentjes, dun, in een wave-vorm. Mijn hoofdstel is goedkoper, zwart, gecombineerde neusriem met dunne neusriem waar subtiel laklaagje overheen zit.

Mij witte dekje is ofwel van onze rijvereniging ofwel mijn Lemieux die ik gewonnen heb :D En mijn laarzen gewone basic ariats.

Mijn jasje heb ik in de uitverkoop gescoord bij Horsea en is eigenlijk het enige "opvallende" door het crème kraagje en de subtiele krijtstreep.

Heb ik duur spul? Ja. Heb ik bling? Ja. Heb ik lak? Ja.
Ben ik een flikkerende kerstboom? Hell no.

Duur spul hoeft niet noodzakelijk gelijk te staan aan een hobbelende discobal tussen wat lettertjes...

Kaula

Berichten: 2490
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:55

Ik heb zowel een samshield en een Kep Italia, maar ik heb niet bepaald het gevoel hiermee status te hebben afgekocht. Overigens rijd ik nog geen deuk in een pakje boter en ik denk ook zeker niet dat ik dat kan verhullen met een dure cap op mijn hoofd. Kan me ook niet voorstellen dat er grote aantallen mensen zijn die dit wel denken wanneer ze een cap uit het duurdere segment kopen.

Ben juist blij met de ontwikkelingen op ruitersport gebied, volgens mij wordt er veel meer nagedacht over comfort in plaats van traditie. Mensen hardlopen bijvoorbeeld al jaren in goed ademde kleding en dempende schoenen, waarom moeten wij dan als ruiter wegkwijnen in dikke rijbroeken en bloedhete caps.

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:32

Kaula schreef:
Ben juist blij met de ontwikkelingen op ruitersport gebied, volgens mij wordt er veel meer nagedacht over comfort in plaats van traditie. Mensen hardlopen bijvoorbeeld al jaren in goed ademde kleding en dempende schoenen, waarom moeten wij dan als ruiter wegkwijnen in dikke rijbroeken en bloedhete caps.


Daar ben ik het zeker mee eens maar niet met de prijzen die erbij horen. Goede fatsoenlijke kleding hoeft niet honderden tot zelfs duizenden euro's te kosten.

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:50

BarbaLala schreef:
Ik heb nooit meegedaan aan hypes, en heb me de afgelopen 20 jaar onwijs verbaasd over de wending die de paardensport heeft genomen hierin.
Waar men eerst de sterren van de hemel diende te rijden om respect te oogsten, draait het nu enkel nog om wie er het duurste materiaal heeft en is de rest bijzaak geworden.

Niets mis met kwalitatief goede producten die daardoor meer geld kosten, maar anno 2018 is de paardenwereld compleet doorgedraaid en gaat het enkel nog om aanzien oogsten door het gebruik van zo duur mogelijke spullen. Ontzettend infantiel gedrag.
Een stuk plastic met piepschuim en stof, beter bekend als een cap, hoeft geen 1000 euro te kosten om goed te zijn. Integendeel.
Ik lach me dan ook stuk om al die amateurs en semi prof's die kapitalen steken in frustsels, want wat sta je eigenlijk voor paal met al die schreeuwerige spullen.

Het zou een verademing zijn om in de paardenwereld weer nuchterheid en daadwerkelijke sport terug te zien ipv opschmuk en uiterlijk vertoon.


Grappig aan dit soort reacties vind ik altijd dat er maar één staat te lachen (ofwel zich druk maakt), terwijl het onderwerp waarschijnlijk alleen maar plezier beleeft aan zijn/haar hobby.

Wie er is er dan de wijze?

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:56

c_alsemgeest schreef:
Festeropre schreef:
Dat uiterlijk vertoon en imago een steeds grotere rol spelen in vooral de Westerse cultuur.

Beetje OT, maar dat klopt niet.
Uiterlijk vertoon en overdaad in ogenschijnlijke rijkdom is van alle tijden... alle culturen en alle rassen.
Het uiterlijke vertoon en het aanzien wat daarbij hoort is niet nieuw en niet ongewoon. Het zit in onze aard. Net als bij veel andere diersoorten trouwens :+
Alleen het oude boeddhisme is er een uitzondering op eigenlijk.


[ [url=m/Ljpok9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6QlfdI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Om nog maar te zwijgen van het dierenrijk: daar wordt je status alleen maar bepaald door hoe mooi je kan zingen, hoe sterk je bent, hoe mooi je kleuren zijn etc.

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:59

Ik ga sowieso niet honderden euro's uitgeven. En een samshield of kep moet je ook maar net staan vind ik!

Bij mij (ik heb weleens gepast, voor de fun) vind ik het niet staan. Net zo'n paddestoelen idee.

Ik heb een Rider pro ultra Leather uitvoering( kostte €140 terwijl np € 200 was. Heb ik al dik 5/6 jaar. En vind ik nog steeds gaaf. Was eerder mijn concours cap. Nu mijn thuis cap. Ik heb dus twee caps. Ik heb nu de Harry's horse Concorde bruin/zwart voor concours. Heerlijke lichte cap! Past goed bij mijn laarzen dus prima! En heeft de zo gehete VG1 norm

Jetskie15
Berichten: 59
Geregistreerd: 01-05-17

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:16

De enigste eis die ik aan mijn cap stelde was dat hij veilig, niet al te duur en bruin moest zijn. Ik heb een hekel aan glimmertjes en diamantjes op mijn rij outfit 8)7

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:17

eigenlijk ben ik door dit item eens oude foto's gaan kijken en ik heb eens bij de plaatselijke manages gekeken... ja er is best wat veranderd maar er zijn meer normale gangbare dingen dan die extremen.
Ja je ziet het vaker op concours maar ach dat is toch ook gewoon voor de show!.
Maar heerlijk toch als je met je gewone ragebol van slechte afstamming die shiny blinkers voorbij gaat in de punten, ik genoot er altijd van als de grote monden verstilden bij de prijsuitreikingen!
ik ben zelf ook no-nonsens en dat straal ik ook uit in de dingen die ik koop funktionalitijd is bij mij het 1e en dan hoe ziet het er uit, maar goed dat moet iedereen ook zelf weten toch!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 12:28

Jildau schreef:
Kaula schreef:
Ben juist blij met de ontwikkelingen op ruitersport gebied, volgens mij wordt er veel meer nagedacht over comfort in plaats van traditie. Mensen hardlopen bijvoorbeeld al jaren in goed ademde kleding en dempende schoenen, waarom moeten wij dan als ruiter wegkwijnen in dikke rijbroeken en bloedhete caps.


Daar ben ik het zeker mee eens maar niet met de prijzen die erbij horen. Goede fatsoenlijke kleding hoeft niet honderden tot zelfs duizenden euro's te kosten.


Ja en een paard moet het wel doen met middeleeuws schoeisel...

cursebreaker

Berichten: 11388
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:29

xDarkness schreef:
Ik heb een cap van tien jaar oud. Geen idee welk merk joh. Ik ben eraan gehecht. Er zit tien jaar bloed, zweet en tranen in :+. Het wordt wel tijd voor een nieuwe maar zo'n achterlijk dure cap van 1000 euro? Nooit. Daarvoor val ik te vaak :Y).


Maar als je dus regelmatig valt.. waarom gebruik je dan al 10 jaar dezelfde cap?
Die is dan ondertussen z'n functie wel kwijt toch? Of laat je 'm controleren op scheuren vanbinnen?
Is even compleet off-topic, maar dat vroeg ik me af haha.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 12:32

c_alsemgeest schreef:
Festeropre schreef:
Dat uiterlijk vertoon en imago een steeds grotere rol spelen in vooral de Westerse cultuur.

Beetje OT, maar dat klopt niet.
Uiterlijk vertoon en overdaad in ogenschijnlijke rijkdom is van alle tijden... alle culturen en alle rassen.
Het uiterlijke vertoon en het aanzien wat daarbij hoort is niet nieuw en niet ongewoon. Het zit in onze aard. Net als bij veel andere diersoorten trouwens :+
Alleen het oude boeddhisme is er een uitzondering op eigenlijk.


[ [url=m/Ljpok9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6QlfdI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Moordlust zit ook in onze aard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Witje2 en 41 bezoekers

cron