chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 15:53

Bestaan ze ? Chaps die net zoveel steun geven met rijden als leren rijlaarzen ? Ik krijg altijd van die zwabberbenen als ik rijd met chaps. Maar eigenlijk zijn ze 10 keer zo handig als rijlaarzen, dus nu de vraag of er ook chaps zijn die wel veel steun geven ?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:58

Lijkt me onmogelijk. Ik neem aan dat je meer enkelstabiliteit wil, en dat ga je met chaps niet redden.
Misschien elastiche brace of zoiets gebruiken?

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 16:05

Ja, ik denk dat je idd met chaps de enkelstabiliteit wat mist die je bij laarzen wel hebt. Of zijn er chaps die die wel geven ? Misschien hard leren chaps ???

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:11

Ik heb zelf leren rijlaarzen als lederen chaps. Mijn chaps zijn van Dyon en heel erg nauwsluitend om mijn enkels waardoor ik met mijn chaps net zoveel steun ervaar als met met petrie olympic. Voordeel van de chaps vind ik dat ik daar voor met een buitenrit of een sprongetje makkelijker een gaatje korter kan gaan zitten wat met de petrie niet gaat.

Dyon is wel van een duurdere prijsklasse (€199,95) maar dat geld ook zeker waard.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:12

Ook ik vind chaps heerlijk om mee te rijden en ze zijn zoveel fijner en handiger als rijlaarzen.

En ik heb er nergens last van, dus ik denk dat je gewoon moet gaan werken aan jouw benen, misschien raak je na verloop van tijd eraan gewend om je benen stil te houden doordat ze sterker worden.

Rijlaarzen bieden veel te veel steun en worden je pezen en spieren zwakker/ lui en ga je teveel leunen op de steun van die stugge harde laarzen en dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Maar dat is mijn eigen mening.

Als je gewoon zwakke enkelbanden hebt ofzo, dan kun je er niet veel aan doen dan het gewoon te gaan proberen of het beter gaat na verloop van tijd door training en gewenning, dat ze erdoor sterker worden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-12-17 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nizzie

Berichten: 399
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:13

Ik ben heel blij met m'n ariat chaps. Die sluiten heel mooi aan en dat heb ik niet bij laarzen.. in ieder geval m'n paar leren zitten niet aangesloten en ben bang dat ik dat ook nooit ga vinden met m'n benen.. Maar met mijn ariat jodhpurs en chaps kom ik een heel eind in de buurt van hoe laarzen zouden moeten zitten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:13

Whoa, 200 euro voor chaps? Dat zou mij teveel zijn, hoe goed ze ook zijn..

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:38


_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 16:43

Wat bij mij helpt is om goede veter jodhpurs tot ruim boven de enkel aan te schaffen
Dan maken de chaps voor mij niet zoveel meer uit. Hoop dat je er wat aan hebt, succes

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Re: chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:38

Denk niet dat, zoals meerdere al zeiden, er chaps bestaan die even veel steun geven. Chaps zijn toch iets anders dan echt lederen laarzen, alleen zou je wel kunnen kijken voor wat hogere jodhpurs (zoals hierboven mij al is gezegd).

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:43

Ik heb dezelfde chaps als sterrenpony die van dyon. Zijn echt top dingen. Ik heb geen last van instabiele enkels dus weten niet of ze daarbij helpen maar zitten erg strak en bieden ook stevigheid.

Edit; voor meer stabiliteit voor je enkels moet je denk ik eerder naar stevige wat hogere jodphurs kijken.
Laatst bijgewerkt door Aslien op 28-12-17 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:44

Als ik met chaps rij rij ik met bergschoenen (en veiligheidsbeugels)
Deze geven mij steun aan de enkel en dan maakt voor mij de chap niet veel meer uit.
Wel even goed gaan passen voor chaps, want niet allemaal vallen ze mooi over en bergschoen heen.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:50

Maris schreef:
Bestaan ze ? Chaps die net zoveel steun geven met rijden als leren rijlaarzen ? Ik krijg altijd van die zwabberbenen als ik rijd met chaps. Maar eigenlijk zijn ze 10 keer zo handig als rijlaarzen, dus nu de vraag of er ook chaps zijn die wel veel steun geven ?


Ik rijd liever met schoenen plus chaps, juist omdat ik mijn enkel wil kunnen bewegen.

Zwabberende benen is doorgaans een gebrek aan rompstabiliteit en/of stijve, vastgezette heupen of knieën.

Ik zou zeggen: houd je geld in je zak en werk aan je spieren (rompstabiliteit, core stability, psoas en transversus abdominis)
en aan je ontspanning (core is stevig, heupen en knieën 'veren').

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 15:55

Ik ben al bezig met core stability en oefeningen voor een soepeler bekken. heupen etc......

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:14

Wanneer je chaps wilt die vergelijkbaar aanvoelen met leren rijlaarzen dan kijk je toch al snel naar leren chaps met goede jodphurs denk ik.

Sanne_92
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-05-17

Re: chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:20


anoukk1993
Berichten: 12
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: Arnhem

Re: chaps die net zoveel steun geven als laarzen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:35

Ik ben een tijd geleden ook geswitcht van laarzen naar chaps, wel in een goedkopere prijsklasse en merkte toen ook dat ik veel meer "zwabberbenen" had. Mijn laarzen pasten niet meer, dus ik moest wel doorrijden met m'n chaps en ik merkte dat het ook een kwestie van even wennen is. Je moet je spieren meer gebruiken, dus spierpijn gegarandeerd in het begin, maar na een tijdje had ik met chaps geen zwabberbenen meer. Misschien moet je er gewoon even aan wennen?

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:42

Hardlederen chaps heten trouwens Gaithers ;)
Sommige merken sluiten mooi aan bij de enkels. In combinatie met wat hogere veterjodphurs heb je dan voldoende enkelsteun is mijn ervaring.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 13:49

Lous schreef:
Hardlederen chaps heten trouwens Gaithers ;)
Sommige merken sluiten mooi aan bij de enkels. In combinatie met wat hogere veterjodphurs heb je dan voldoende enkelsteun is mijn ervaring.


Welke merken zijn dat ?

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:52

Ik heb de Ariat classics half chap. Ze zijn vrij duur, maar geven super veel steun, ook rondom de enkel. Ik verneem nauwelijks verschil tussen die chaps en laarzen. Heb zelf mijn enkel gebroken gehad en heb die steun om mijn enkels echt wel nodig en met deze chaps gaat dat heel prima.
En betreft de prijs... Mijn oudste paar gaat al 16 jaar mee en heb alleen een keer het elastiek laten vervangen en het tweede paar ondertussen alweer 7 jaar. Dus het geld zijn ze wel waard (en nee, ik poets ze bijna nooit en draag je tussen de 2 en 7 paarden per dag)
Ik zou nooit meer anders willen!

En hoge jodhpurs met veters ipv ritsen scheelt al meer als de helft in stabiliteit! En een stevige wat stugge zool onder je schoenen.