Nieuwe laarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sollair310
Berichten: 70
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: Nederland

Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 20:21

Hallo allemaal,

Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met paardrijden en heb er door een blessure en tijdje uitgelegen. Nu ik weer mag rijden wil ik wel met goede spullen rijden. Hiervoor reed ik met jodphurs die ik gratis van iemand heb gekregen, maar niet 100% goed zitten :+

Daarom wil ik nieuwe rijlaarzen kopen. Nu zijn mijn vragen:
-Bij aanschaf van nieuwe laarzen, waar moet je op letten?
-Hoe hoort een laars te zitten als hij goed past
-Hebben jullie tips voor laarzen die niet al te duur zijn (mijn budget loopt tot €200, dit omdat ik slechts 1 keer per week rij)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D

Joanne1997Jarig

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:25

Kun je niet beter naar een ruitersportzaak gaan en daar om advies vragen? Kun je verschillende laarzen passen en zo kom je er achter wat voor jou fijn is :)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:26

Ik ben een paar jaar geleden ook overgestapt naar rijlaarzen. Ik ben toen naar Epplejeck gegaan en zij hebben mij daar heel goed geholpen!

Ik koos gewoon een laars uit die mij aanstond en zij hebben mij verschillende maten laten passen. Bij het begin zat het enorm strak maar ik ben blij dat ik naar ze geluisterd heb want nu zitten ze heel fijn!

Dus mijn tip: ga naar een winkel en laat je daar helpen. :)

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:26

Je hebt bij Divoza het merk Mondoni. Ook in junior versie. Die zitten onder jouw budget. De medewerkers helpen je dan met passen :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:28

Leuk dat je weer mag rijden :)
Ik zou sowieso voor leren laarzen gaan, het is fijner qua pasvorm en temperatuur. Ze zijn eleganter en ik kan er beter in bewegen.
Ik zou vooral opletten dat ze goed aansluiten bij de kuit, niet zo strak dat het knelt maar er moet volgensmij niet meer ruimte zijn dan 2 krappe vingertoppen. Let ook op dat je tenen niet te strak tegen de neus aanzitten. Dus vooral een kwestie van de goede maten.
Ik had op het begin qhp rijlaarzen. Die vond ik toen erg mooi, waren 120 euro dacht ik en gingen lang mee.

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 20:29

Divoza verkoopt niet zulke hele dure laarzen. Epplejack heeft ook goede laarzen onder jouw budget.
Raad je wel aan ze te passen
Vraag advies aan iemand in de winkel.

Zelf zou ik voor een laars gaan met rits, ik heb nu zonder en ga overstappen naar met rits.

pas ze met je rijkleding aan, zo weet je dat hij niet te strak om je benen zit met straks een rijbroek aan.
qua voetmaat zou ik een halve maat groter nemen dan je normaal hebt dit omdat je misschien ook wel paardrijsokken aan hebt in de winter en je beter iets meer ruimte kan hebben dan dat ze te krap zitten.
Qua kuit moeten ze goed aansluiten, niet te strak maar wel dat hij mooi met de bolling mee loopt.
Neem ze ook niet te hoog. Sommige laarzen zakken nog wat in en sommige niet en dan hang je want met rijden wil je echt wel dat je knieholtes vrij zijn. Zie vaak genoeg bijna nieuwe laarzen te koop staan die niet genoeg zijn ingezakt en dus niet goed passen.

Laat je adviseren door iemand van de winkel die er verstand van heeft, zij kunnen precies je maten opmeten

sollair310
Berichten: 70
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: Nederland

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 21:19

Bedankt voor de tips! Ik woon zelf best ver van een Epplejack en Divoza vandaan, dus als ik er naartoe ga wil ik graag goed weten waar ik op moet letten zodat ik niet nog onnodig een keer de lange afstand moet afleggen.
Ik zal ik de winkel als ik er ben even vragen. Zelf heb ik de Mondoni Kingston op het oog, maar heb daar verschillende meningen over gehoord...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:22

Je kan ook gerust naar een andere ruitersportzaak gaan. Ik ben destijds naar ruiterstad geweest en hier gaven ze prima advies plus het was uitverkoop :P

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:07

ik heb vandaag toevallig de Petrie melbourne laarzen gekocht bij een epplejack vestiging.

Werd vriendelijk te woord gestaan en geholpen, heel spontaan en niet opdringerig, netjes alles opgemeten en ze hebben tot 5 sept nu btw vrije dagen dus 21% korting.
scheelde bij mij best een hoop :P van €208 naar €165

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:30

Ik heb mondoni leren rijlaarzen, waren vm 130 euro ofzo. Belangrijk dat ze niet in je knieholte prikken want dat zit echt heeeel vervelend hahaha

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:07

Goed de aanbiedingen in de gaten houden! Ik heb 130 betaald voor mijn petrie laarzen die eerst 280 kostte!

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:16

bentefoto schreef:
Ik heb mondoni leren rijlaarzen, waren vm 130 euro ofzo. Belangrijk dat ze niet in je knieholte prikken want dat zit echt heeeel vervelend hahaha


volgens de verkoopster mochten de mijne nog wel hoger maar dat ik me been buigde voelde ik de laars al en aangezien ik tegenwoordig altijd met springzadel rijd wil ik ze niet in mijn knieholtes hebben prikken

Anna_98

Berichten: 454
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:25

Ik zou naar een ruitersportzaak gaan met een ruim aanbod binnen je budget, en daar (met hulp van een verkoper) gaan passen. Let er vooral op dat de laars overal mooi aansluit, maar absoluut niet knelt, en dat hij niet te hoog is in de knieholte

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:36

Ik heb mijn jodphurs en chaps gewoon bij de Welkoop gekocht, al is dat niet enorm goede kwaliteit. Mijn voeten groeien nog, vandaar dat mijn moeder alleen goedkope laarzen wil kopen. Hiervoor reed ik altijd in 2ehandslaarzen, wat overigens prima te doen was. Maar als je echt goede kwaliteit wil raad ik je toch aan om naar een goede ruitersportzaak te gaan waar ze je goed advies kunnen geven.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:09

Ik kan je de divoza absoluut niet aanraden qua laarzen. Bij mij zijn ze tot 3x toe verkeerd aangemeten waardoor ik kapotte knieholtes en een beschadigd zadel had. Ik ben veel meer tevreden over de eppeljeck :)

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:22

sollair310 schreef:
Bedankt voor de tips! Ik woon zelf best ver van een Epplejack en Divoza vandaan, dus als ik er naartoe ga wil ik graag goed weten waar ik op moet letten zodat ik niet nog onnodig een keer de lange afstand moet afleggen.
Ik zal ik de winkel als ik er ben even vragen. Zelf heb ik de Mondoni Kingston op het oog, maar heb daar verschillende meningen over gehoord...


Ik heb zelf de Mondoni Kingston en voor 1x per week rijden zijn die meer dan prima. Verwacht er niet te veel van, het is geen geweldige kwaliteit. Opzich wel een fijne laars als je voor het eerst overstapt naar leren rijlaarzen, het leer is namelijk heel soepel dus dan kan je er toch nog een beetje fijn in bewegen. Wat ik zelf bij de laars mis is een wat stevigere voet. Verder vooral zelf passen en proberen inderdaad. Achteraf gezien had ik een andere maat willen nemen. De vrouw in de winkel raadde mij aan een hogere maat te proberen omdat ik vooral dressuur rij, maar als ik nu mn beugels net een beetje te kort heb zitten prikken ze in mijn knieholtes met alle gevolgen van dien (wondjes, blaren). Ik rijd ook veel jonge paarden en dan vind ik het fijn om net wat korter te zitten, maar dat zit nu dus vrij ongemakkelijk. Ik kan ze dus ook niet gebruiken om een keertje mee te springen.

Dus zelf goed bedenken waar je ze voor wilt gebruiken en op basis daarvan proberen in te schatten hoe je ze wilt hebben zitten. Probeer ook veel verschillende laarzen te passen (ook die boven je budget zitten), puur om te kijken wat je fijn vindt. Ik geef altijd liever wat extra's uit voor laarzen die echt bij mij passen en ik lekker en goed vind zitten, dan dat je met een goedkoper paar thuis komt die achteraf toch niet zo fijn zijn (zoals ik nu dus heb :+ )

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:09

Marit_P schreef:
sollair310 schreef:
Bedankt voor de tips! Ik woon zelf best ver van een Epplejack en Divoza vandaan, dus als ik er naartoe ga wil ik graag goed weten waar ik op moet letten zodat ik niet nog onnodig een keer de lange afstand moet afleggen.
Ik zal ik de winkel als ik er ben even vragen. Zelf heb ik de Mondoni Kingston op het oog, maar heb daar verschillende meningen over gehoord...


Ik heb zelf de Mondoni Kingston en voor 1x per week rijden zijn die meer dan prima. Verwacht er niet te veel van, het is geen geweldige kwaliteit. Opzich wel een fijne laars als je voor het eerst overstapt naar leren rijlaarzen, het leer is namelijk heel soepel dus dan kan je er toch nog een beetje fijn in bewegen. Wat ik zelf bij de laars mis is een wat stevigere voet. Verder vooral zelf passen en proberen inderdaad. Achteraf gezien had ik een andere maat willen nemen. De vrouw in de winkel raadde mij aan een hogere maat te proberen omdat ik vooral dressuur rij, maar als ik nu mn beugels net een beetje te kort heb zitten prikken ze in mijn knieholtes met alle gevolgen van dien (wondjes, blaren). Ik rijd ook veel jonge paarden en dan vind ik het fijn om net wat korter te zitten, maar dat zit nu dus vrij ongemakkelijk. Ik kan ze dus ook niet gebruiken om een keertje mee te springen.

Dus zelf goed bedenken waar je ze voor wilt gebruiken en op basis daarvan proberen in te schatten hoe je ze wilt hebben zitten. Probeer ook veel verschillende laarzen te passen (ook die boven je budget zitten), puur om te kijken wat je fijn vindt. Ik geef altijd liever wat extra's uit voor laarzen die echt bij mij passen en ik lekker en goed vind zitten, dan dat je met een goedkoper paar thuis komt die achteraf toch niet zo fijn zijn (zoals ik nu dus heb :+ )



in een ander topic kreeg ik ook de reactie, vind je ze niet te laag?
maar ook express 2 cm lager genomen dan ze hadden opgemeten aangezien ik op mijn werk altijd met springzadel rijd, en wat jij ook zegt ik bij eerdere laarzen ook wrijving kreeg in mijn knieholtes omdat ze te hoog waren, liever iets te laag dan dat ze gaan irriteren want dan doe je ze niet meer aan.
heb nu ook een hoogte 46 en ook weer genomen, als ik mijn knie erg buig voel ik hem zitten en sluit vooraan mooi aan dus die 2 cm minder vind ik alleen maar fijn

LumosNox
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:18

Als je laarzen zonder rits koopt dan zou ik ook altijd een laarzenknecht/-plank kopen.

sollair310
Berichten: 70
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 20:02

LumosNox schreef:
Als je laarzen zonder rits koopt dan zou ik ook altijd een laarzenknecht/-plank kopen.


1 van mijn eisen is dat er een rits in zit. Anders wordt het een hel met aantrekken :')

sollair310
Berichten: 70
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 20:03

Keell94 schreef:
ik heb vandaag toevallig de Petrie melbourne laarzen gekocht bij een epplejack vestiging.

Werd vriendelijk te woord gestaan en geholpen, heel spontaan en niet opdringerig, netjes alles opgemeten en ze hebben tot 5 sept nu btw vrije dagen dus 21% korting.
scheelde bij mij best een hoop :P van €208 naar €165



Ik werd laats ook al door iemand gewezen op de 'goedkopere' Petries, maar heb gehoord dat die een ramp zijn met inlopen. Hoe heb jij dat ervaren?

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:19

sollair310 schreef:
Keell94 schreef:
ik heb vandaag toevallig de Petrie melbourne laarzen gekocht bij een epplejack vestiging.

Werd vriendelijk te woord gestaan en geholpen, heel spontaan en niet opdringerig, netjes alles opgemeten en ze hebben tot 5 sept nu btw vrije dagen dus 21% korting.
scheelde bij mij best een hoop :P van €208 naar €165



Ik werd laats ook al door iemand gewezen op de 'goedkopere' Petries, maar heb gehoord dat die een ramp zijn met inlopen. Hoe heb jij dat ervaren?


dat ik ze aantrok waren ze meteen al heel soepel en zaten ze zoveel beter dan mijn oudere, heb er nog niet mee gereden maar denk dat dat ook geen probleem word. vond ze eigenlijk wel lekker zitten (voor zover een laars dat kan haha)

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Nieuwe laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:25

Over de soepele laarzen van Epplejack hoor ik goede verhalen. Had ik dat maar eerder geweten! Wij hebben laarzen bij Divoza gekocht en zij geven dus geen garantie op hun spullen eh. Heb er een topic over geopend. We zijn 169,95 lichter in elk geval en hebben ergens anders rijlaarzen gekocht.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:23

Op Facebook zit een groep: marktplaats voor de paardensport heet het geloof ik.

Als je even naar beneden scrollt kom je Derby rijlaarzen tegen. Zou dat wat kunnen zijn?

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:40

huppelz schreef:
Op Facebook zit een groep: marktplaats voor de paardensport heet het geloof ik.

Als je even naar beneden scrollt kom je Derby rijlaarzen tegen. Zou dat wat kunnen zijn?


kom ze wel vaker tegen, ze heeft meerdere modellen en kleuren?
derby is op zich een goed merk voor laarzen, mits te goed aansluiten maar dat geld voor elk merk :P

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:42

huppelz schreef:
Over de soepele laarzen van Epplejack hoor ik goede verhalen. Had ik dat maar eerder geweten! Wij hebben laarzen bij Divoza gekocht en zij geven dus geen garantie op hun spullen eh. Heb er een topic over geopend. We zijn 169,95 lichter in elk geval en hebben ergens anders rijlaarzen gekocht.


ik heb zoveel gezeur gehad met Divoza, niet om rijlaarzen maar om dekjes, klantvriendelijkheid kennen ze niet.
ik ga voortaan wel naar de EJ (ook die zit dichtbij en Divoza niet dus bestel bij Divoza altijd online)
ik heb 1 jaar garantie op mijn laarzen maar verkoopster zei ook mocht er daarna iets gebeuren gewoon langskomen wie weet nemen we ze gewoon terug, erg klantvriendelijk.