beginner, hulp nodig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
voggel
Berichten: 1
Geregistreerd: 31-05-17

beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 09:46

Ik wil graag beginnen met paardrijden maar wat heb je daar eigenlijk voor nodig, wat moet je er allemaal doen en heb je enige ervaring nodig om te beginnen?

alvast bedankt


AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:48

Tuurlijk heb je geen ervaring nodig om te beginnen, anders zou niemand ooit kunnen beginnen!

Ten eerste is het belangrijk dat je de basis leert, is er een geschikte manege of stal in de buurt waar je lessen kan volgen voor beginners? Of misschien in je persoonlijke kringen die een geschikt paardje heeft staan?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:53

Nee je hebt geen ervaring nodig, alleen interesse in paarden en in het rijden :+
Zoek een goede manege uit in de buurt en meld je aan voor een beginnersgroep, soms is het ook handig om eerst even wat privé lesjes te volgen wanneer er geen startgroep is en de anderen net ietsjes verder zijn. Veel maneges hebben een FNRS keurmerk en bepaalde hoeveelheid sterren, waaraan je een beetje kan aflezen hoe een stal is, welke faciliteiten er zijn en hoe er met veiligheid wordt omgegaan. Je hebt ook keurmerk veilig paardrijden voor maneges.
Verder vooral veel ervaringen zoeken op internet en op de sites en facebook kijken wat je aan spreekt.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

xPabloBokt

Berichten: 9305
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:55

Zoals AlwaysH al zegt heb je geen ervaring nodig om te beginnen!

Ik zou eerst gaan zoeken naar maneges in je buurt. Vaak bieden maneges proeflessen aan. Ik raadt je aan een paar proeflessen te volgen bij verschillende maneges om te kijken welke het beste bevalt.

Nu hoef je voor zo'n proefles natuurlijk niet al meteen een heel paardrijtenue te kopen. Het belangrijkste is dat je een comfortabele maar goed aansluitende broek hebt en schoenen/laarzen met hak. Die hak is belangrijk, zonder zou je namelijk makkelijk vast kunnen komen te zitten in de stijbeugel. Informeer even bij de manege waar je komt proefrijden of ze een cap te leen hebben. Zo niet moet je er zelf een lenen/kopen.

Als je een manege hebt gevonden die je leuk vind en hebt besloten verder te gaan met paardrijden kun je daarvoor spullen aanschaffen. Toen ik begon met rijden schafte ik het volgende aan:

Een cap
Een rijbroek
Twee paar paardrijsokken
Een paar rijhandschoenen
Een paar rijlaarzen (later overgegaan op jodphurs met chaps, kan ik aanraden)
Een zweepje
Een poetskist met harde borstel, rosborstel, zachte borstel, hoevenkrabber en paardenelastiekjes (niet nodig als de manege zelf borstels voor de paarden heeft)

En dan kan het avontuur beginnen!

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:59

Paardrij sokken heb ik nog nooit gebruikt in 40 jaar.
En handschoenen ook pas toen ik wedstrijden ging rijden.

Cap, goed passende laarzen en broek is voldoende.

Zoek een manege uit ook op welzijn van de paarden.
Fnrs sterren zeggen daar bijna niets over helaas.
Vraag of de paarden ook lekker buiten komen.
Een gelukkig paard betekend ook een minder afgestompt paard en dus fijner om te leren.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:04

Nee klopt, voor het paardenwelzijn, moet je wel echt zelf langs en de paarden en de faciliteiten bekijken :j

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:08

Veel plezier!

bij Decathlon en agradi.nl kan je de meeste dingen vinden aan een mooi prijsje.

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:16

xPabloBokt schreef:
Zoals AlwaysH al zegt heb je geen ervaring nodig om te beginnen!

Ik zou eerst gaan zoeken naar maneges in je buurt. Vaak bieden maneges proeflessen aan. Ik raadt je aan een paar proeflessen te volgen bij verschillende maneges om te kijken welke het beste bevalt.

Nu hoef je voor zo'n proefles natuurlijk niet al meteen een heel paardrijtenue te kopen. Het belangrijkste is dat je een comfortabele maar goed aansluitende broek hebt en schoenen/laarzen met hak. Die hak is belangrijk, zonder zou je namelijk makkelijk vast kunnen komen te zitten in de stijbeugel. Informeer even bij de manege waar je komt proefrijden of ze een cap te leen hebben. Zo niet moet je er zelf een lenen/kopen.

Als je een manege hebt gevonden die je leuk vind en hebt besloten verder te gaan met paardrijden kun je daarvoor spullen aanschaffen. Toen ik begon met rijden schafte ik het volgende aan:

Een cap
Een rijbroek
Twee paar paardrijsokken
Een paar rijhandschoenen
Een paar rijlaarzen (later overgegaan op jodphurs met chaps, kan ik aanraden)
Een zweepje
Een poetskist met harde borstel, rosborstel, zachte borstel, hoevenkrabber en paardenelastiekjes (niet nodig als de manege zelf borstels voor de paarden heeft)


En dan kan het avontuur beginnen!


Dat is echt niet nodig. Een cap, broek, laarzen en een paar handschoentjes zijn genoeg en voor een eerste kennismaking is een schoen met hakje, een comfortabele broek zonder overdreven naden voldoende, caps kun je 9 van de 10 keer lenen. Ik heb in mijn hele leven nog nooit paardrijsokken gebruikt. Een poetskist is ook overbodig, vrijwel alle maneges hebben eigen borstels. Op de maneges die ik ken mag je niet eens je eigen borstels meenemen.

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:18

Hoi ik heb in het begin een cap van de manege geleend aangezien die best een uitgave kunnen zijn en het zou zonde zijn als je uiteindelijk bedenkt dat je paardrijden toch niet leuk vind. Een zweepje kan je meestal ook lenen op de manege. Het belangrijkste is volgens mij een goed zittende rijbroek, paardrijsokken en rijlaarzen of jodphurs met chaps.

Sammy 19-05-1984 27-09-2016
Panda 1995 06-04-2023

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:19

Goed idee van je om te gaan beginnen! Een cap is het enige wat je echt nodig hebt. Regenlaarsjes kun je ook mee rijden.Zoek een manege waar je een goed gevoel bij krijgt en neem eerst een of enkele proeflessen voor je je vastlegt. +:)+

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:27

Zoek een manege bij jou in de buurt, daar zullen ze je alle info geven over hoe je kan beginnen.
Normaal heeft de manege zelf een aantal caps liggen die je kan gebruiken, later kan je zelf een aanschaffen (Decathlon is daarin heel goedkoop en best wel degelijk voor die prijs)
Verder volstaat een aansluitende broek (training oid, moet wel beetje stevig zijn) en een paar regen/rubber laarzen om je eerste lessen te overleven.
Als je het leuk vind, kan je alsnog een keer langs decathlon om je helemaal in te spannen, die hebben zat leuke beginnerspullen voor een leuk prijsje. ;)
Borstels, zweepjes, ... heb je allemaal niet nodig, een goede manege heeft dit zelf.
Het enige wat ik wel kan aanraden om meteen in te investeren zijn rij handschoenen, die heb je al vanaf een tientje, dat is het ongemak van een week blaren of schuurplekken op je handen niet waard :+
Veel succes!

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:30

Bij decathlon heb je degelijke caps voor een heel zacht prijsje. Caps kan je vaak ook lenen, maar daar heb ik een schurfthekel aan :=

Verder ben je een rijbroek nodig en een paar laarzen/ chaps met jodphurs. Alles kan je bij de decathlon halen voor weinig geld, en dan kan je daar echt wel mee vooruit een poos!

I am because you were

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:38

Euh.... check het profiel.
Welke Fok!ker is hier bezig?

Ontopic. Cap, zweepje, rijbroek en laarzen bij voorkeur in het roze. Zeker als je een man bent.
O en glitters heel veel glitters

Winterbuitenrit in de sneeuw. Daarna warme chocolademelk met slagroom.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:35

leestmee schreef:
Euh.... check het profiel.
Welke Fok!ker is hier bezig?

Ontopic. Cap, zweepje, rijbroek en laarzen bij voorkeur in het roze. Zeker als je een man bent.
O en glitters heel veel glitters

Nou,ts is in elk geval 20 jaar.Wat voor mode we hem\haar moeten aanraden is me niet duidelijk.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:52

De eerste lessen heb je niets nodig. Een manege zal een cap lenen en schoenen met profiel heb je wel staan neem ik aan. Daarna zijn cap, broek, laarzen en zweepje nodig. De rest heeft de manege.
En dan is het maar net hoe leuk ga je het vinden. Komt er ooit een eigen paard, bereid je dan maar voor op VEEEEEEEL spullen kopen. LOL

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:12

Beetje apart van dat profiel idd >;)

Maar toen ik bij een manege begon had ik inderdaad het volgende:
- Cap (casco of harryshorse :)) )
- Simpele rijbroek
- Paardrijsokken (Had 1 paar, is genoeg om 1x per week mee te rijden)
- Handschoentjes
- Paar borstels
alles hiervan was uiterst goedkoop, en prima! Het ligt er aan op welke manege je rijd, sommige hebben zwepen en borstels en caps en andere niet. :)

JM :#

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:20

Mag ik weten wat het verschil is tussen paardrijsokken en gewone sokken?

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 17:35

anjali schreef:
Mag ik weten wat het verschil is tussen paardrijsokken en gewone sokken?


Paardrijsokken zijn langer. Die komen tot net onder de knie

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:33

maj0 schreef:
anjali schreef:
Mag ik weten wat het verschil is tussen paardrijsokken en gewone sokken?


Paardrijsokken zijn langer. Die komen tot net onder de knie


Dus skisokken of kniekousen voldoen ook prima :D

Paardrijsokken is alleen maar geldklopperij, want stel je voor dat je in je gympen/jodphurs op stal loopt en je hebt geen Kingsland sokken aan. Kan niet hoor :roll:

I am because you were

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 08:10

Ik heb gewoon korte sokjes aan. Nooit paardrijsokken gehad. Vraag me af of mijn laarzen dan nog wel passen. Het is in ieder geval iets zonder nut dus .

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

carlijn_b

Berichten: 7
Geregistreerd: 04-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:32

ik zie hier allerlei verschillenden meningen, maar ik denk er zo over:

je hebt als je echt voor het aller aller eerst een proefles wilt doen, heb je niks nodig.
op een manege hebben ze borstels,zweepje heb je dan ws niet nodig, en anders leen je die. cap kun je lenen, en ga gewoon lekker met regenlaarzen en een legging.

als je lessen wilt gaan rijden op een manege, raad ik je aan op rubberen rijlaarzen te kopen, een eigen cap en simpele rijbroek.

zweep, paardrijsokken, handschoentjes: niet per se nodig. als je merkt dat je blaren krijgt na je les, zou ik misschien wel handschoenen aanraden voor de eerste tijd. maar als je beter leert rijden leer je je handen te ontspannen en niet non-stop met die teugels bezig te zijn, te trekken, hangen, schuiven klemmen en dat soort dingen. als je dat niet doet, zijn handschoenen alleen nodig op wedstrijd.

borstels hebben ze meestal op maneges, maar soms ook neit. dan is een eigen harde borstel, zachte borstel, hoevenkrabber en rosborstel genoeg. elastiekjes, staartborstels en al die dingen heb je nog niet nodig

verder vind ik paardrijsokken ook niet echt nodig.ik heb ze wel, maar ik vind ze gewoon leuk, bovendien rij ik ook al 6 jaar en ik vind het gwn leuk om spulletjes te kopen 8-) 8-) maar verder rij ik ook vaak met gewone sokken hoor, paardrijsokken zijn puur omdat ze er leuk uitzien, verder hebben ze geen toegevoegde waarde tijden het rijden

rip saffier :( i'll never forget you...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:00

xPabloBokt schreef:
Zoals AlwaysH al zegt heb je geen ervaring nodig om te beginnen!

Ik zou eerst gaan zoeken naar maneges in je buurt. Vaak bieden maneges proeflessen aan. Ik raadt je aan een paar proeflessen te volgen bij verschillende maneges om te kijken welke het beste bevalt.

Nu hoef je voor zo'n proefles natuurlijk niet al meteen een heel paardrijtenue te kopen. Het belangrijkste is dat je een comfortabele maar goed aansluitende broek hebt en schoenen/laarzen met hak. Die hak is belangrijk, zonder zou je namelijk makkelijk vast kunnen komen te zitten in de stijbeugel. Informeer even bij de manege waar je komt proefrijden of ze een cap te leen hebben. Zo niet moet je er zelf een lenen/kopen.

Als je een manege hebt gevonden die je leuk vind en hebt besloten verder te gaan met paardrijden kun je daarvoor spullen aanschaffen. Toen ik begon met rijden schafte ik het volgende aan:

Een cap
Een rijbroek
Twee paar paardrijsokken
Een paar rijhandschoenen
Een paar rijlaarzen (later overgegaan op jodphurs met chaps, kan ik aanraden)
Een zweepje
Een poetskist met harde borstel, rosborstel, zachte borstel, hoevenkrabber en paardenelastiekjes (niet nodig als de manege zelf borstels voor de paarden heeft)

En dan kan het avontuur beginnen!

Goh, rijd jij topless?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: beginner, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 13:30

Kuggur, ze beschrijft wat ze aan schafte, niet was ze op dat moment droeg. En het laatste wat je hoeft aan te schaffen als je bij een manege gaat rijden is een duur Kingsland jack :+ (Om maar even een voorbeeld te noemen)

JM :#

xPabloBokt

Berichten: 9305
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:23

Kuggur schreef:
xPabloBokt schreef:
Zoals AlwaysH al zegt heb je geen ervaring nodig om te beginnen!

Ik zou eerst gaan zoeken naar maneges in je buurt. Vaak bieden maneges proeflessen aan. Ik raadt je aan een paar proeflessen te volgen bij verschillende maneges om te kijken welke het beste bevalt.

Nu hoef je voor zo'n proefles natuurlijk niet al meteen een heel paardrijtenue te kopen. Het belangrijkste is dat je een comfortabele maar goed aansluitende broek hebt en schoenen/laarzen met hak. Die hak is belangrijk, zonder zou je namelijk makkelijk vast kunnen komen te zitten in de stijbeugel. Informeer even bij de manege waar je komt proefrijden of ze een cap te leen hebben. Zo niet moet je er zelf een lenen/kopen.

Als je een manege hebt gevonden die je leuk vind en hebt besloten verder te gaan met paardrijden kun je daarvoor spullen aanschaffen. Toen ik begon met rijden schafte ik het volgende aan:

Een cap
Een rijbroek
Twee paar paardrijsokken
Een paar rijhandschoenen
Een paar rijlaarzen (later overgegaan op jodphurs met chaps, kan ik aanraden)
Een zweepje
Een poetskist met harde borstel, rosborstel, zachte borstel, hoevenkrabber en paardenelastiekjes (niet nodig als de manege zelf borstels voor de paarden heeft)

En dan kan het avontuur beginnen!

Goh, rijd jij topless?


Wat een opmerking :') crisis. Nee, maar ik had zat t-shirts thuis die ik aantrok bij het paardrijden.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 14:24

Oh, bedankt dat je het even uitlegt, ik maakte me serieus zorgen.
Een koutje is tenslotte zó gevat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: simoneeee en 28 bezoekers