Leren rijlaarzen onderhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dwergje123

Berichten: 30
Geregistreerd: 26-05-13

Leren rijlaarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:19

Lieve bokkers,
De 8 jaar dat ik paard rij heb ik dat altijd op rubberen rijlaarzen of chaps gedaan. Nu dacht ik dat het wel eens tijd werd voor mooie leren rijlaarzen. Vanmiddag ben ik een stel gaan kopen, maar net bedacht ik me dat ik helemaal niet weet hoe ik ze het beste kan onderhouden? :P
Dus hierbij mijn vraag:
Hoe hou ik mijn leren rijlaarzen schoon? Hoe maak ik ze schoon na het rijden? Waar moet ik ze bewaren? Wat zijn de beste spullen daarvoor? enzovoort..
Alvast bedankt voor jullie tips!
Liefs xx

Juul_Oxford

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:47

Hoii!
Ik maak mijn rijlaarzen eigenlijk niet schoon na het rijden, haha. Maar je kan ze even schoonmaken met een doekje?
Verder vet ik ze gewoon in. En bij mij is de binnenkant van mijn laars versleten, door tegen het zadel aan schuren, dus doe ik er ook meestal nog wat zwarte schoenpoets over heen! Waar ik ze bewaar? Gewoon in de garage, aangezien ze niet echt heel schoon zijn :'). Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel plezier met je laarzen! :)

mnnkhfsgh
Berichten: 226
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Leren rijlaarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:51

in ieder geval geen zadelvet gebruiken dit droogt je schoenleer uit. Dus vet gebruiken voor schoenen en laarzen.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:53

Na het rijden maak ik ze schoon met een vochtig doekje. Ik vet ze 1x per week in. Ook de kunstleren van mijn zoon.

Ik heb onlangs nieuwe Petries gekocht in verband met mn kuitmaat:-) Maar het vorige paar ziet er na jaren nog als nieuw uit. Ik heb ze in een laarzentas en daarvan de rits iets open voor het ademenen. Liggend, met laarzenspanners. Ik bewaar ze in de gang, maar ze moeten eigenlijk naar de schuur:-)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:53

Ik maak ze ook niet heel veel schoon. Ja, als ik in een natte bak heb gereden haal ik er even een borstel of spons overheen. Zo nu en dan poets ik ze met Kiwi schoencreme. De binnenkant poets ik niet met gekleurde creme, alleen met kleurloos spul.

Maar ik moet zeggen dat ik het wel kwaliteitsafhankelijk vindt. Mijn Petrie's en Derby's onderhoud ik beter dan de Mondoni's die ik ooit heb gehad. Terwijl die wellicht meer onderhoud nodig hebben.
De Petrie's die ik heb zijn voor training, die verslons ik behoorlijk, maar die heb ik nu ook vier jaar en zien er ondanks dat nog steeds erg goed uit!!
De Derby's zijn voor wedstrijd en die poets ik gewoon voor en soms na elke wedstrijd met speciale lak creme.

Marizi

Berichten: 451
Geregistreerd: 08-06-15
Woonplaats: Santa Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:42

Ik vet ze af en toe (zo'n twee, drie keer per maand) in met blanke ledervet van sectolin. Bevalt op zich wel goed. Als er wat stof en huidvet (talg?) aan de laars zit, je weet wel zo'n mooie wittige waas :') , dan doe ik even gauw een lederdoekje erover. Ik bewaar ze in mijn zadelkast op stal. Als ze mee gaan (wedstrijd of andere locatie) dan is een laarzentas wel fijn :j Ik heb er altijd laarzenspanners in. Bij mijn Mountain Horse laarzen heb ik van die opblaasbare spanners erbij, van die beenvormige :+ luchtkussentjes.

Tamaraaa
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 17:06

Ik ga er na het rijden even met een doekje overheen. Ik doe er laarzenspanners in en hang ze daar aan op. Zo zakken ze wat minder en blijven ze langer mooi is mij verteld. :)

Marizi

Berichten: 451
Geregistreerd: 08-06-15
Woonplaats: Santa Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:18

Tamaraaa schreef:
Ik ga er na het rijden even met een doekje overheen. Ik doe er laarzenspanners in en hang ze daar aan op. Zo zakken ze wat minder en blijven ze langer mooi is mij verteld. :)


Je hangt ze op? Is dat beter tegen het inzakken?? Ik heb al meerdere maken ritsen moeten vervangen omdat het leer te soepel werd op een gegeven moment en dat trok de ritsen een beetje kapot...

Tamaraaa
Berichten: 15
Geregistreerd: 07-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:39

Dat is mij verteld bij de ruitersportzaak. Heb ze nog geen jaar, maar de ritsen zijn nog mooi recht en de laarzen zien er netjes uit en zitten nog erg goed!

cashewnoot
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-06-15

Re: Leren rijlaarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:28

zadelzeep doe er alles mee

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Re: Leren rijlaarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:35

Ik haal meestal een leerdoekje over mijn laarzen heen en als ik er zin in heb maak ik ze schoon met leerzeep en vet ik ze in, maar dat is niet heel vaak. Maar slijten ze bij jullie ook zo erg? Ik heb mijn Petries nu een jaar of 3,5 en aan de kant die je ziet als je rijdt zien ze er prima uit. Maar aan de binnenkant (dus de kant die tegen het paard aan ligt) bij de rits slijt mijn linkerlaars echt best erg en bij de rechter een beetje. Het leer is daar gewoon steeds verder in aan het scheuren. Is dit normaal na 3,5 of gaan ze normaal langer dan een jaar of 4-5 mee?

MonetteFoto

Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Leren rijlaarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:18

Hoe je ze moet onderhouden ligt erg aan het type leer. Ik heb 2 soorten, waarvan ik de een juist goed moet vetten en de ander juist niet te veel...

MonetteFoto

Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:25

Hoe je ze moet onderhouden ligt erg aan het type leer. Ik heb 2 soorten, waarvan ik de een juist goed moet vetten en de ander juist niet te veel...

_bokworst

Berichten: 1608
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:26

Het beste voor je laarzen (wat mij is verteld) is na het rijden het vuil er even afvegen, en niet invetten, maar met schoenpoets er over. Zelf gebruik ik ook nog reinigingscrème van petrie, maar dat is optioneel :)
Ik zelf poets ze elk weekend ivm wedstrijden, maar maandelijks is ook genoeg.

Absoluut geen vet gebruiken, dat laat uiteindelijk de stiksels loslaten! Dit komt omdat het leer van een laats veel dunner is dan dat van bijv een zadel of hoofdstel.
Schoenpoets verzorgd het leer en zorgt er voor dat het niet uitdroogt, maar je stiksels blijven mooi zitten :j

Edit; mijn laarzen heb ik nu een dikke twee jaar, en de binnenkant is wel iets versleten (natuurlijk, met minimaal twee paarden per dag) maar scheuren oid zie ik nergens :n
En af en toe zadelzeep is overigens niks mis mee.

charlotteehx
Berichten: 282
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:49

Ik heb petrie laarzen, al een jaartje nu en zien er gewoon nog netjes uit. Rij 1x per week en iedere keer na rijden doe ik de spanners erin en maak ik ze schoon; droge doek stof en vuil verwijderen, vochtige doek, doek met petrie clean spul, drogen met doek, doek met petrie crème iets ofzo om laarzen niet uit te laten drogen, dat paar uurtjes laten intrekken en dan uitwrijven, petrie zipp spray voor soepele rits en dan met panty nog even over laars wrijven voor de glans. 1x in de 2 weken doe ik na het invetten met de crème ook nog een laagje petrie colour vet ofzo er overheen zodat hij mooi zwart blijft :j ben best zuinig op m’n laarzen :P

riskatc
Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 17:15

charlotteehx schreef:
Ik heb petrie laarzen, al een jaartje nu en zien er gewoon nog netjes uit. Rij 1x per week en iedere keer na rijden doe ik de spanners erin en maak ik ze schoon; droge doek stof en vuil verwijderen, vochtige doek, doek met petrie clean spul, drogen met doek, doek met petrie crème iets ofzo om laarzen niet uit te laten drogen, dat paar uurtjes laten intrekken en dan uitwrijven, petrie zipp spray voor soepele rits en dan met panty nog even over laars wrijven voor de glans. 1x in de 2 weken doe ik na het invetten met de crème ook nog een laagje petrie colour vet ofzo er overheen zodat hij mooi zwart blijft :j ben best zuinig op m’n laarzen :P


Charlotte het is al eerder aangegeven, blijkbaar wil je graag in je enthousiasme overal over mee praten maar het is niet nodig om oude topics van jaren oud omhoog te halen.....
Inmiddels heb je nu al meer dan 5 reacties geplaatst bij topics die al 3 tot 7 jaar oud zijn (en dus al die tijd niet meer op gereageerd was), daarmee is er in de regel geen nuttige toevoeging meer voor ts.
Graag even op letten, je kunt bij elk bericht zien wanneer de laatste reactie geplaatst is en daarmee dus ook of het een actuele vraag/onderwerp is of niet ;)