Leren rijlaarzen breder maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleinester

Berichten: 708
Geregistreerd: 07-01-08

Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-15 14:24

Hoihoi,

Het volgende probleem; 4/5 jaar geleden heb ik een paar leren laarzen van divoza zelf (mondoni heet het volgens mij?) aangeschaft. Nou super blij mee, maar kort daarna ben ik helaas gestopt met paardrijden.
Nu zijn we dus een aantal jaar verder en begint het wel weer te kriebelen en wil ik weer beginnen. Alleen deze laarzen die dus nog in perfecte staat zijn, zijn te smal voor mijn kuiten nu.

De schoen past nog goed, maar het is echt de kuitmaat. Het gaat zeker om een paar cm, maar om nou hele nieuwe laarzen te kopen terwijl deze verder nog goed zijn vind ik ook zo zonde!
Nu heb ik wel wat topics gevonden met dezelfde vraag, maar dan kwam het al snel uit op een rits plaatsen. Maar in mijn laarzen zit al een rits...

Iemand die weet of ik ze toch kan laten verbreden? En zo ja waar? En hoe duur dat grapje dan is?

Let me be the best I can be



xmarliez

Berichten: 4094
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:59

Ik heb mijn leren rijlaarzen onlangs laten oprekken bij de schoenmaker. Bij Divoza zou het aardig duur worden (rond de 20 euro dacht ik) maar hier was ik voor 7 euro klaar. Omdat ik er maar 1 wilde oprekken hoefde ik maar 3,50 te betalen. Hij is ongeveer 1 cm opgerekt binnen een dag.
Paardrijlaarzen zijn wel moeilijker op te rekken omdat ze vaak van stugger/steviger leer zijn. Ik heb zelf de Petrie Athene (met rits aan voorzijde) dus die kwaliteit is wat moeilijker op te rekken maar die van Mondoni zijn over het algemeen slapper dus lijkt mij dat ze ook gemakkelijker rekken.
Kortom, even naar de schoenmaker ;) :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

CoronaLime

Berichten: 5631
Geregistreerd: 13-10-07

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:16

Ik geloof dat mondoni laarzen van gecoat leer zijn, dan zou ik ze niet laten oprekken, denk dat de coating dan scheurt. Om hoeveel cm gaat het? Mijn leren laarzen heb ik 3 cm laten oprekken en dat was zo'n beetje de max volgens de schoenmaker. Omdat ik ze niet zo vaak draag rekken ze ook weer terug, dus om ze goed te houden na het oprekken is het dus verstandig om ze lekker vaak aan te doen! :)

Sterre <3

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:28

Ik had ook een paar oude leren laarzen van mijn tante gekregen. De schachten waren ook te smal. De schoenmaker heeft er toen een rits in gemaakt (dit waren ouderwetse laarzen ze hadden geen rits) die rits gaf mij toen voldoende extra ruimte.

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:37

Ligt er aan hoeveel cm je extra nodig hebt
Is t maar weinig dan kun je oprekken
Ietsje meer (1-2 cm)kun je d'r Een rits in laten zetten
En als je paar cm meer nodig hebt kun je er een stuk tussen zetten
Dat laatste heb ik ook een keer gedaan, heb nog jaren mer die laarzen kunnen rijden. Ideaal

o0loveFly0o

Berichten: 103
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Brabant

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:41

Ik heb ook ook super stugge laarzen van petrie, ik ben daarmee naar de schoenmaker gegaan en gevraagd wat hij ermee kon doen. Hij heeft ze toen heel langzaam opgerekt en nu passen ze perfect! Als dat niet genoeg is zou je er ook voor kunnen kiezen om je gewone rits te laten vervangen door een rits met elastische zijkanten zodat dat wat kan rekken als je ze aandoet.

Where there is desire, there's gonna be a flame. Where there is a flame someone's bound to get burned. But just because it burns, doen't mean you're gonna die.

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:06

Ik heb mijn laarzen bij de zadelmaker gebracht en die heeft er een stuk tussen gezet. Waren ook mondoni laarzen.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

cent

Berichten: 259
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:14

hoi hoi,

sorry dit is een oud topic dat had ik inderdaad gezien, maar mijn vraag heeft hier iemand een foto van een laars waar een stuk leer tussen gezet is om de laars breder te krijgen?

Groetjes

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:17

cent schreef:
hoi hoi,

sorry dit is een oud topic dat had ik inderdaad gezien, maar mijn vraag heeft hier iemand een foto van een laars waar een stuk leer tussen gezet is om de laars breder te krijgen?

Groetjes

Toevallig kwamen deze foto's laatst langs op facebook: https://www.facebook.com/33491913329069 ... 308048242/

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:21

Kunnen ze makkelijk een stuk er tussen zetten met laarzen met rits?

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:52

Briiet schreef:
Kunnen ze makkelijk een stuk er tussen zetten met laarzen met rits?

Een goede schoenmaker kan dat inderdaad.
Dus echt zo’n ouderwetse vakman(vrouw).

Nadat ik enorm was aangekomen had hij mijn laarzen ook opgerekt, mocht het kosteloos nog een 2e keer doen. Uiteindelijk een stuk (elastiek) in de schacht tussen gezet.

Hij kan ook ritsen vervangen.
Als een schacht echt te krap is, zal alleen het plaatsen van een rits niet (genoeg) helpen.

DemiSisa

Berichten: 1013
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:09

Briiet schreef:
Kunnen ze makkelijk een stuk er tussen zetten met laarzen met rits?


Ja hoor! Bij mijn rijlaarzen is dat ook gedaan, aan de binnenkant zodat je er niets van ziet. Met de rits heb ik nergens last van :)

Chiko <3

B + 19 | L1 + 13

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:39

Briiet schreef:
Kunnen ze makkelijk een stuk er tussen zetten met laarzen met rits?

In de link die ik hierboven geplaatst heb hebben ze het ook met een rits gedaan

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:05

Ik heb ooit supergoedkoop petries (ik geloof de Anky? Die zonder enige rits) kunnen kopen en dit heb ik toen gedaan omdat ik Petries wilde proberen voor ik ze op maat liet maken.
Anyway, kon er niet in, maar verder klopte alle maten. Ben naar schoenmaker gegaan en die heeft een rits en een stuk elastiek (heel netjes!!) er tussen gezet. Is elastiek ertussen laten zetten niet wat? Kostte imo ook de hoofdprijs niet.

Wave after wave


germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Leren rijlaarzen breder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:00

Ik heb juist geen rits laten plaatsen, maar een stukje open gesneden en er een sierveter in gezet. Dat lijkt echt heel netjes. Ik had er een topic over op bokt. Mensen vonden het soms zonde, maar ik heb ook heel veel positieve reacties gehad. En nog steeds blij mee.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers