Geen ruiterkleding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:48

Hoi
Ik zou graag het paardrijden weer op willen pakken met af en toe een lesje, ik heb alleen geen speciale paardenkleren en vind deze ook erg duur voor een paar keer een lesje.
Is het heel erg gevaarlijk om zonder juiste kleding het paard op te gaan?
Ik zit te denken aan een spijkerbroek en sneakers.

Vjestagirl

Berichten: 26646
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:50

De sneakers zijn erg gevaarlijk, als je valt heb je grote kans dat je voet door de beugel heen schiet en dat je blijf houden.

Een basispaar jophurs hoeft helemaal niet zo veel te kosten. Hetzelfde voor een rijbroek van marktplaats, voor 2 tientjes kun je al iets hebben

Laura1982

Berichten: 4071
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:50

Nee dit is niet verantwoord o. Met deze kleding te gaan rijden. Kijk even op marktplaats of fb voor tweedehandskleding. Of decathlon heeft ook goede kleding voor de kleine beurs.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:51

2e hands is er ook van alles te koop.
Spijkerbroek oké, sneakers niet doen dan liever hoge schoenen met een klein hakje

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:52

Een spijkerbroek kan wel ( kijk anders eens bij een website naar westernkleding / spijkerbroeken.
Maar sneakers zijn absoluut niet geschikt om mee te rijden. Erg onveilig.
Je hebt op zijn minst jophurs nodig met chaps.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:55

Decathlon heeft jophurs voor een tientje en chaps weet ik niet hoeveel

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:57

je kunt gewoon een spijkerbroek aan hoor, maar toen ik ben begonnen heb ik een legging aan gedaan. Ik vond dat toen wat prettiger :) Maar dat moet je natuurlijk zelf weten
Rijden met sneakers is niet zo verstandig, je kunt beter stevige schoenen met een klein hakje aan, of inderdaad even naar de Decathlon wat goedkope plastic laarzen of jophurs kopen met daar chaps over heen

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:20

2e hands en anders bij de Decathlon. Had daar laatst een rijbroek (soort joggingsstof) voor 11/12 euro.

Ten eerste is het veiliger en het zit hoogstwaarschijnlijk ook lekkerder dan andere kleding die er niet voor geschikt is.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:23

Spijkerbroek kan, al lijkt het me zelf wel prettiger om er een met een soort stretchstof of eentje die gewoon niet te strak zit aan te trekken, maar idd schoenen met hakje of jodphurs, sneakers is gevaarlijk.

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:26

Spijkerbroek is niet zo comfortabel maar wel veilig. Al is een legging/broek zonder naden een stuk fijner. Schoenen met een laag hakje zijn echt voor je eigen veiligheid, zodat je niet in de beugels kan blijven haken.

Ga je echt op les of neem je een proefles? Vaak hebben maneges wel rubberen rijlaarzen liggen die te leen zijn voor een proefles.

Of wat ook kan, maar op een manege wat minder handig, korfjes aan de beugel. Dan kan je niet doorschieten.

Vind je het rijden leuk en wil je het vaker doen dan kan je op marktplaats of bij de Decathlon kijken voor betaalbare rijkleding. Broek, cap, schoenen met chaps of laarzen heb je echt nodig. Rijsokken, handschoenen, t-shirts en truien is meer voor de luxe, maar niet echt nodig. Gewone kleding die vies mag worden voldoet ook.

Anoniem

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:37

Ik ga nog even kijken of een van mn sneakers niet een soort van hakje heeft ... kan me herinneren dat die schoenen vroeger best prijzig waren is dat veranderd nu?

De spijkerbroek die ik voor ogen had is een soort tregging, er zitten geen knopjes aan de achterkant in ieder geval.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:46

Ik denk dat op een manege een “soort laarzen” of jodphurs wel verplicht zijn ivm veiligheid.

Af en toe rijden beginners bij ons met regenlaarzen.

Maar zoals eerder genoemd, decathlon heeft goedkope spullen!

Aantal linkjes

https://www.decathlon.nl/p/paardrijbroe ... /R-p-15624

https://www.decathlon.nl/p/jodhpurs-sch ... _/R-p-1301

https://www.decathlon.nl/p/minichaps-ru ... R-p-159685

Edit;

Tuurlijk zijn er veel duurdere kleding etc. maar voor een enkele keer een les, volstaat bovenstaande vaak prima!

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:49


laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:49

Nee simpele rubberen kan je hartstikke goedkoop krijgen, oa bij decathlon en anders tweede hands wel.
En even los van dat het een stuk veiliger is met schoenen die ervoor bedoeld zijn, die paardengeur krijg je je sneakers niet meer uit dus dan is een nieuw paar sneakers duurder.
Spijkerbroek zou ik zelf niet doen ivm schuren, dan liever een rijbroek van 20 euro. Maar goed dat is eigen voorkeur.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:53

Emptyy: je kunt ook even bij de manege vragen of ze wat te leen hebben en wat ze je aanraden. Zelf rij ik trouwens met wandelschoenen en chaps, en eigenlijk zie ik het grote probleem met sneakers ook niet, maar goed, chaps en de goedkoopste jodhpurschoenen zijn samen voor 35 euro te vinden, dus dat is te overzien als je inderdaad van plan bent om eens in de zoveel tijd een lesje op te pakken. (Als je echt moet uitproberen of je het uberhaupt leuk vindt, dan is lenen misschien makkelijker, maar als je van plan bent om de komende jaren weer eens te rijden dan blijven die dingen gewoon goed bruikbaar en heb je ze maar vast.)

Tregging lijkt me echt prima - zelf rij ik overigens gewoon in spijkerbroeken die een beetje soepel vallen, sommige stretch maar sommige niet eens. En je merkt vanzelf wat niet goed zit :)
Overweeg wel genoeg thermolaagjes als je in de winter wilt rijden en je het snel koud hebt. Thermo-ondergoed is namelijk wel echt essentieel voor mijn paardrijplezier :brr:

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:56

Heb je wel een cap? Die zijn op de meeste maneges tegenwoordig verplicht, vaak kan je er eventueel wel een lenen van de manege maar ik zou dat even uitzoeken van tevoren.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:00

Spijkerbroek is niet direct een probleem. Al is een rijbroek/legging wel een stuk comfortabeler ivm bewegingsvrijheid en de naden die kunnen knellen of schuren.

Qua schoenen echt geen sneakers pakken. Een paar regenlaarzen kunnen ook prima. Daar zit vaak gewoon een hakje onder.

Rest is al gezegd. Succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:38

Telpeva schreef:
Heb je wel een cap? Die zijn op de meeste maneges tegenwoordig verplicht, vaak kan je er eventueel wel een lenen van de manege maar ik zou dat even uitzoeken van tevoren.


Caps hebben ze te leen op de manege, moet alleen nog voor zon beschermhoes zorgen tegen luizen enzo.

Ik ga straks even de linkjes bekijken misschien toch wat gaan aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:41

Ik heb gisteren de linkjes bekeken maar wat goedkoop
Met de paardrijbroek wacht ik toch liever even :o

Vroeger had ik wel rubberen laarzen als schoeisel maar vond dat zulke ondingen, ik heb de jodphurs en chaps gekocht. Ik vond ze er vroeger altijd heerlijk uitzien dus ben benieuwd of ze zo lekker zitten :D

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:14

Bij ons op de manege kun je caps en laarzen of jodphurs lenen. Gewoon voor je eigen veiligheid en het feit dat de verzekeraars steeds moeilijker doen als er onverhoopt toch wat gebeurt.
Alle kleine pony's hebben inmiddels ook korfjes aan de beugels, ik weet nog niet hoever ze dit gaan doorvoeren.

TO, goed van je dat je zelf dingen hebt aangeschaft, veel rijplezier weer!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:15

Als de spijkerbroek goed meerekt met jou kan dat prima. Sneakers zou ik niet doen, daar heb je weinig grip mee en doordat er geen hak op zit kan dit gevaarlijk zijn ivm de stijgbeugels. Je hebt schoenen/laarzen nodig met een goed profiel eronder en een kleine hak ;)

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:28

Jodhpurs en chaps hoeven echt niet duur te zijn. Lees net dat je ze hebt gekocht, super! En zou daarnaast bijv gewoon voor een joggingsbroek gaan. Zit ook nog eens lekker :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:31

Calanddra schreef:
Jodhpurs en chaps hoeven echt niet duur te zijn. Lees net dat je ze hebt gekocht, super! En zou daarnaast bijv gewoon voor een joggingsbroek gaan. Zit ook nog eens lekker :D


Daar had ik nog niet aan gedacht dat is ook een goed idee :P

ze_horse
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 04:40

:j
emptyy schreef:
Hoi
Ik zou graag het paardrijden weer op willen pakken met af en toe een lesje, ik heb alleen geen speciale paardenkleren en vind deze ook erg duur voor een paar keer een lesje.
Is het heel erg gevaarlijk om zonder juiste kleding het paard op te gaan?
Ik zit te denken aan een spijkerbroek en sneakers.


Nee zeker geen spijkerbroek,doe maar een legging en laarze met een hak zodat je niet vastblijft haken in de stijgbeugels,
Nee gevaarlijk met spijkerbroek is het niet maar het is niet zo evident,
Daarbij zou ik je een legging aanraden,dat zit comfortabelder,LET WEL OP DAT JE EEN HELM ALTIJD AANHEBT

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Geen ruiterkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 08:37

Een cap voor de kids gekocht bij decatlon 10 euro voor mezelf een rijbroek om in de zomer ook mee te zwemmen 15 euro joppers ook 10 euro allemaal bij decatlon! Heeel erg veel plezier weer met rijden