Sporen glad wiel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:36

Ja ik zal dan eerst kijken naar een wat goedkoper alternatief, ik snap dat die van sprenger bijvoorbeeld, kwalitatief een stuk beter zullen zijn maar vind het zonde een dure spoor aan te schaffen als het niet zeker is dat mijn paard er gelukkig van wordt. Horze heeft ook mooi betaalbare met een glad wieltje al heb ik het idee dat die wat smaller zijn dan de epplejeck variant, nou zit de epplejeck redelijk dichtbij dus kan ik die binnenkort ook even in het echt gaan beoordelen. Bedankt voor de tips!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:00


StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:04

Skippy01 schreef:
jansje73 schreef:
Waarom wil jij sporen met wieltjes ?


Een spoor met een wieltje is vaak het zachtste spoortje. Juist omdat het weg kan rollen en niet 'prikt' ;)


Noooooit geweten in al die 20 jaar!!!!
Maar rijd er dan ook nooit mee maar wel goed om te weten. Weer wat geleerd!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:18

xjanabananax schreef:
Ja ik zal dan eerst kijken naar een wat goedkoper alternatief, ik snap dat die van sprenger bijvoorbeeld, kwalitatief een stuk beter zullen zijn maar vind het zonde een dure spoor aan te schaffen als het niet zeker is dat mijn paard er gelukkig van wordt. Horze heeft ook mooi betaalbare met een glad wieltje al heb ik het idee dat die wat smaller zijn dan de epplejeck variant, nou zit de epplejeck redelijk dichtbij dus kan ik die binnenkort ook even in het echt gaan beoordelen. Bedankt voor de tips!

Je hebt gladde wielen die vrij dun zijn en daardoor dus een randje hebben; maar er zijn ook wielen die wat dikker en afgerond zijn en dus geen randje hebben. De laatste zijn echt aanmerkelijk zachter dan de eerste, maar ook vaak wel wat duurder.

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:53

Pipodipo schreef:
xjanabananax schreef:
Ja ik zal dan eerst kijken naar een wat goedkoper alternatief, ik snap dat die van sprenger bijvoorbeeld, kwalitatief een stuk beter zullen zijn maar vind het zonde een dure spoor aan te schaffen als het niet zeker is dat mijn paard er gelukkig van wordt. Horze heeft ook mooi betaalbare met een glad wieltje al heb ik het idee dat die wat smaller zijn dan de epplejeck variant, nou zit de epplejeck redelijk dichtbij dus kan ik die binnenkort ook even in het echt gaan beoordelen. Bedankt voor de tips!

Je hebt gladde wielen die vrij dun zijn en daardoor dus een randje hebben; maar er zijn ook wielen die wat dikker en afgerond zijn en dus geen randje hebben. De laatste zijn echt aanmerkelijk zachter dan de eerste, maar ook vaak wel wat duurder.


Ja snap ik, bij epplejeck staat er sowieso duidelijk bij dat dit wieltje afgerond is en bij horze niet dus die van EJ spreekt me eigenlijk al meer aan. Ga ook nog even marktplaats in de gaten houden voor de sprengers, mochten ze daar voorbij komen voor een leuk prijsje is dat natuurlijk ook mooi meegenomen.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 20:01

Ik heb die HH gekocht, en deze van de Epplejeck: https://www.ej.nl/ruiter/sporen-zwepen/ ... ck%20soft&

Die HH ga ik gelijk retouneren. Wieltjes draaien niet goed en wieltje is vrij dun dus zo echt pizzasnijders. Die van de epplejeck draaien goed mee en wieltjes zijn goed afgerond! Dus die van de epplejeck zijn een goed goedkoper alternatief voor die van stubben!

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:30

Die van ej zien er best goed uit! Wil je eens een foto maken van het wieltje van de achterkant of bovenkant zodat je kunt zien hoe breed/scherp hij is?

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 22:22

pluisje88 schreef:
Die van ej zien er best goed uit! Wil je eens een foto maken van het wieltje van de achterkant of bovenkant zodat je kunt zien hoe breed/scherp hij is?


Ik hoop dat de foto’s een beetje duidelijk zijn:
Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Berichten: 8070
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:09

Dat ziet er idd echt goed uit! Zeker voor dat bedrag. Ik heb die sprengers met goudkleurig dwarswieltje. Die waren een rib uit mijn lijf. Top sporen alleen ik had de lange moeten hebben. Ik heb de 25
Maar had de 35 moeten kopen. Jammer!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:54

Sprengersporen zijn wel gewoon goed. Ik heb de Balkenhol sporen van Sprenger (en gewoon de 45mm stompe sporen en sporen met scherp wiel). Ik vind ze echt beter dan van HH, hoewel ik daar ook wat kortere stompe sporen van heb die ook niet kapot gegaan zijn.
Voor mij is 35mm de ideale lengte bij mijn lange stelten. Lengte is ook persoonlijk. Tegenwoordig rij ik zonder spoor. Toen ik nog wedstrijden reed had ik ze in de kleur goud/koper.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:48

bosox schreef:
pluisje88 schreef:
Die van ej zien er best goed uit! Wil je eens een foto maken van het wieltje van de achterkant of bovenkant zodat je kunt zien hoe breed/scherp hij is?


Ik hoop dat de foto’s een beetje duidelijk zijn:
[ [url=m/PWOrIs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lxopU7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die zien er echt goed uit. Deze kende ik nog niet!

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:10

Die van epplejeck zien er zeker goed uit om te proberen! Helemaal voor dat geld, ze hebben nu ook nog eens korting plakken dus misschien ook een tip voor andere die willen proberen :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:20


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:45


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:55


germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:00

Rena100 schreef:
germie schreef:
als je ze goedkoop wilt proberen: https://nl.aliexpress.com/item/Rvs-Paar ... 507f5cf-10

Ali



Die zijn wel mega dun hoor, niet zo soft als die van EJ.

Maar dat hoeft toch ook niet? Het is een glad wiel en het is dan aan de ruiter om een keuze te maken.
Ik vond zelf de dunne kleine scherpe karteltjes altijd erg goede sporen voor sommige paarden of momenten, absoluut niet scherp. Nu rij ik zonder. En probeer alleen mee te denken. Ik zie goed afgewerkte sporen op de foto en niks te smal.

Maar ik mis de bolletjes/ verbrede wielen die nu inzijn in de koperkleur.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 12:22

Die van HH (of die van de link) zou ik idd niet kopen. Zijn erg scherp en het wieltje draait niet goed. Als ze nou soepel zouden draaien zou het gewoon een scherpe spoor zijn, maar zo is het echt niet oke om te gebruiken.

tessavelzen
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:10

Volgens mij heb ik die van HH. Glad en niet dun en draaien goed. Ik vind ze ook vriendelijker dan een “zogenaamde” stompe spoor. Eerst inlezen en ervaren en dan oordelen is altijd mijn mening.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:23

En wieltjes draaien prima, ook bij die van ali. Dit zijn tenminste wielsporen. Die van EJ zijn gewoon knopsporen in mijn ogen, daar zit geen wielfunctie meer aan, te breed. Bij een wielspoor wil ik juist een wat smaller wieltje, liefst dus ook met kartels, die werken toch het best en zijn het zachtst is mijn ervaring (hoewel ik nu al enige jaren zonder sporen rij). De balkenhol sporen waren altijd het fijnst. Ik heb ze nog. Volgens mij zijn ze uit de gratie geraakt, maar ze waren zacht, robuust, mooi en ook in koperkleurig te krijgen. Ik heb echt zo ongeveer alles op spoorgebied in huis liggen, ooit 20 paar overgekocht van een stal die er mee ophield, was een dressuurstal. Nooit iets verkocht en ook niet alles gebruikt overigens. Maar zo had ik de kans om goedkoop wat te proberen.

Je moet kiezen wat je fijn vindt, maar zeggen te scherp en draaien niet, dat is dus niet waar.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 16:17

germie schreef:
En wieltjes draaien prima, ook bij die van ali. Dit zijn tenminste wielsporen. Die van EJ zijn gewoon knopsporen in mijn ogen, daar zit geen wielfunctie meer aan, te breed. Bij een wielspoor wil ik juist een wat smaller wieltje, liefst dus ook met kartels, die werken toch het best en zijn het zachtst is mijn ervaring (hoewel ik nu al enige jaren zonder sporen rij). De balkenhol sporen waren altijd het fijnst. Ik heb ze nog. Volgens mij zijn ze uit de gratie geraakt, maar ze waren zacht, robuust, mooi en ook in koperkleurig te krijgen. Ik heb echt zo ongeveer alles op spoorgebied in huis liggen, ooit 20 paar overgekocht van een stal die er mee ophield, was een dressuurstal. Nooit iets verkocht en ook niet alles gebruikt overigens. Maar zo had ik de kans om goedkoop wat te proberen.

Je moet kiezen wat je fijn vindt, maar zeggen te scherp en draaien niet, dat is dus niet waar.


Dat is zeker wel waar. Ik heb de wielsporen van HH besteld bij Agradi. 1 spoor draaide wel, maar niet goed. De andere spoor draaide helemaal niet. Zat geen vuil oid tussen, hij draaide gewoon niet. En dan neem je het hele ‘vriendelijke’ idee achter de wielspoor weg. Ze zijn namelijk zo zacht, omdat het wieltje wegdraait zodra jij spoor geeft. Als hij niet meer wegrolt, prik je dus met een klein oppervlak, wat de spoor dus een stuk scherper maakt. Voor mij té scherp.

Aan die van de Epplejeck zit zeker nog wel een wielfunctie. Alleen het wieltje is breder, dus een groter oppervlak, dus zachter.

Dat jij liever een smal wieltje met kartels wilt, is helemaal prima, dat is jouw mening en je hebt die mening gevormd uit jouw eigen ervaringen. Maar deze sporen zijn zeker niet zachter. Dat is gewoon een feit. Smaller wieltje en kartels = kleiner oppervlak = scherpere spoor. Hoe zacht en lief je er ook mee omgaat.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:32

Ik heb ook HH en die draaien prima. Dus dan zou ik er mee teruggaan. Lijkt mij niet goed dat ze niet draaien.
Die balkenhol dingen zijn van Sprenger, zijn ook vrij breed met een groot grof wiel, dus echt wel zacht zeg maar. Ik weet eigenlijk niet waarom die nu uit de gratie zijn, een jaar of 10 geleden reden velen er mee. Ze zijn ook nog eens heel mooi (bijkomend voordeel). Ik vind die van EJ ook mooi hoor (al hadden ze ze ook in goud moeten hebben ;) )
Als je het ook om mooi te doen is, dan zijn die van Ej mooier dan die van HH vind ik. En ja, groter oppervlakte. Maar dan zou ik weer voor gewoon knop kiezen denk ik. Zo zie je dat ook dat weer van ruiter tot ruiter verschilt. Is niets mis mee natuurlijk.
En wat werkt is ook uitproberen. Soms merk je helemaal niets en soms schrikt het dier gewoon. Dat is uiteraard ook niet wat je wilt.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:37

bosox schreef:
Ik heb die HH gekocht, en deze van de Epplejeck: https://www.ej.nl/ruiter/sporen-zwepen/ ... ck%20soft&

Die HH ga ik gelijk retouneren. Wieltjes draaien niet goed en wieltje is vrij dun dus zo echt pizzasnijders. Die van de epplejeck draaien goed mee en wieltjes zijn goed afgerond! Dus die van de epplejeck zijn een goed goedkoper alternatief voor die van stubben!

ZIjn erch tgeen pizzasnijders... Heb je het wel gevoeld? Net zo zacht als die van EJ en ik heb ze beide. Dat wieltjes niet fijn draaiden had ik inderdaad ook. Even bijgeslepen in de spoor en toen was het goed.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 17:03

Yvank_ schreef:
bosox schreef:
Ik heb die HH gekocht, en deze van de Epplejeck: https://www.ej.nl/ruiter/sporen-zwepen/ ... ck%20soft&

Die HH ga ik gelijk retouneren. Wieltjes draaien niet goed en wieltje is vrij dun dus zo echt pizzasnijders. Die van de epplejeck draaien goed mee en wieltjes zijn goed afgerond! Dus die van de epplejeck zijn een goed goedkoper alternatief voor die van stubben!

ZIjn erch tgeen pizzasnijders... Heb je het wel gevoeld? Net zo zacht als die van EJ en ik heb ze beide. Dat wieltjes niet fijn draaiden had ik inderdaad ook. Even bijgeslepen in de spoor en toen was het goed.


Die van HH zijn een stuk smaller dan die van de EJ. De HH is het wieltje ongeveer 1mm breed, die van de EJ 4mm. Ik zeg niet dat het pizzasnijders zijn. Als ze gewoon draaien, zijn ze prima, gewoon een wielspoor. Maar die van mij draaien niet, dus dan zijn ze wel heel scherp. Ik zeg niet dat het slechte sporen zijn, maar ik wil mensen erop attenderen dat als je deze sporen besteld, je eerst even voelt of de wieltjes goed draaien. Als dit niet het geval is, zou ik ze omruilen voor een goed paar. Ik had dat ook gedaan als ik de sporen van de EJ niet had gevonden, nu ik die heb heb ik de HH gewoon teruggestuurd, want die van de EJ vind ik een stuk vriendelijker. Maar dat is mijn mening.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:14

Die van EJ gaat wel vaak huidvet tussen dan draaien ze niet meer (heb ze al heel lang) zou daar wel op letten...

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 17:19

Yvank_ schreef:
Die van EJ gaat wel vaak huidvet tussen dan draaien ze niet meer (heb ze al heel lang) zou daar wel op letten...


Ja klopt, komt ook zand tussen. Ik doe altijd na het rijden even schoonmaken, dan zijn ze weer klaar voor de volgende rit. Maar moet zeggen dat ik nu weer ‘normale’ rechte sporen van sprenger gebruik, vind die wielsporen van de EJ aan de korte kant voor mijn lange benen.