Sporen glad wiel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27958
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:43

okdoei schreef:
mijn vriend heeft de sprengers en hij is er zeer tevreden over, werden alleen wat stroef na een keer zand gehapt te hebben, maar WD-40 deed toen wonderen.

Ik gebruik zelf de sporen met bolletjes erin, die bevallen mij heel goed, maken alleen geluid met lopen.
ik heb geloof ik deze: https://www.agradi.nl/harrys-horse-spor ... cBEALw_wcB


Zijn deze er ook in verticale vorm? Want ik beweeg mijn kuit niet horizontaal, maar verticaal.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!


olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:55

Rije schreef:
okdoei schreef:
mijn vriend heeft de sprengers en hij is er zeer tevreden over, werden alleen wat stroef na een keer zand gehapt te hebben, maar WD-40 deed toen wonderen.

Ik gebruik zelf de sporen met bolletjes erin, die bevallen mij heel goed, maken alleen geluid met lopen.
ik heb geloof ik deze: https://www.agradi.nl/harrys-horse-spor ... cBEALw_wcB


Zijn deze er ook in verticale vorm? Want ik beweeg mijn kuit niet horizontaal, maar verticaal.


Staat bij dat ze 3d bewegen, dus volgens mij beweegt hij alle kanten mee op dat bolletje... of je nou van boven naar onder of opzij of schuin zou bewegen.

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:03

olijf schreef:
Rije schreef:
Zijn deze er ook in verticale vorm? Want ik beweeg mijn kuit niet horizontaal, maar verticaal.


Staat bij dat ze 3d bewegen, dus volgens mij beweegt hij alle kanten mee op dat bolletje... of je nou van boven naar onder of opzij of schuin zou bewegen.


Bij de reviews lees ik volgende:

Fijn en vriendelijk spoortje. Makkelijk schoonste houden wanneer ze vuil zijn. let op: bolletjes draaien horizontaal

[o]

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:07

Nickietje schreef:
Bij de reviews lees ik volgende:

Fijn en vriendelijk spoortje. Makkelijk schoonste houden wanneer ze vuil zijn. let op: bolletjes draaien horizontaal



-O- O jammer, vond het al een knappe uitvinding :')

Dan heet maken en omdraaien Reije! :D

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:09

mijn vriend heeft de sprengers en hij is er zeer tevreden over, werden alleen wat stroef na een keer zand gehapt te hebben, maar WD-40 deed toen wonderen.

Ik gebruik zelf de sporen met bolletjes erin, die bevallen mij heel goed, maken alleen geluid met lopen.
ik heb geloof ik deze: https://www.agradi.nl/harrys-horse-spor ... cBEALw_wcB

Die bolletjes, glijdt dat ook echt mooi over de huid? Ziet er wel interessant uit.


Sorry beetje onduidelijk bovenstaande, maar bokt deed een beetje vreemd over quotes

ik vindt ze zelf heel fijn, ik had hiervoor gewone simpele knopspoortjes, maar elke keer als hier een beetje huidvet op bleef zitten, kreeg mijn paard snel spoorplekjes. toen deze geprobeerd en nergens meer last van.

Ik was in het begin wel huiverig voor dat er misschien vel tussen zou komen, maar ik rij er nu denk ik een jaar mee en het bevalt mij super.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:29

Je hebt die met bolletje in horizontaal en verticaal. Ik heb verticaal, die heten soft touch. Opzich fijn, maar ik merk bij mn zz licht paard dat ik daar net niet precies genoeg mee in kan werken, omdat het boloppervlak best groot is. Met een glad wieltje kan ik veel precieser mn hulp geven.


bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 22:04


Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:08

Ik heb ze van HH maar als loop voel ik me
net als in die oude reclame van big americans of een cowboy. Inmiddels ben ik er al aan gewend :j

rien10
Berichten: 14560
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:21

jansje73 schreef:
Waarom wil jij sporen met wieltjes ?

Omdat TS
A) ze verkiest boven sporen zonder wieltjes.
B) ze op enig moment nodig heeft
C) haar instructeur ze heeft aangeraden

En zo voort en zo voort :+


On topic: dochter heeft ze ook. Ik kan me niet voorstellen dat zij er € 50,— voor heeft betaald. Ze zijn er wel voor wat minder.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:45

Ik volg even mee! Dit topic is echt een openbaring voor me.

Wave after wave

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 00:07

rien10 schreef:
jansje73 schreef:
Waarom wil jij sporen met wieltjes ?

Omdat TS
A) ze verkiest boven sporen zonder wieltjes.
B) ze op enig moment nodig heeft
C) haar instructeur ze heeft aangeraden

En zo voort en zo voort :+


On topic: dochter heeft ze ook. Ik kan me niet voorstellen dat zij er € 50,— voor heeft betaald. Ze zijn er wel voor wat minder.


Klopt, ik vind rollen fijner en vriendelijker dan prikken, en alles gaat in overleg en onder begeleiding van instructeur (en ook aangeraden).

De goedkoopste van Sprenger die ik heb gevonden zijn €47,95 bij Ooteman. Jammer dat ze bij de EJ geen 20mm of 25mm hebben, want anders had ik bij een -25% korting actie ze voor €40 kunnen krijgen...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27958
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:27

Wat zou eigenlijk het verschil in effect zijn tussen een groot en een klein wiel? (Allebei glad)

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:32

Rije schreef:
Wat zou eigenlijk het verschil in effect zijn tussen een groot en een klein wiel? (Allebei glad)


Mij lijkt dat een kleiner wiel een preciezere druk geeft = kleiner oppervlak raakt de huid. Een groter wiel raakt een groter huidoppervlak.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:30

Dayanara schreef:
Ik heb ze van HH maar als loop voel ik me
net als in die oude reclame van big americans of een cowboy. Inmiddels ben ik er al aan gewend :j

Hahahahahahaha same!

Magnifique M2*
Crucero JM M2*

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:10

Wat een openbaring dit topic! Zouden die sporen met een bolletje wat sterker inwerken dan een klein knopspoortje? Paard wordt oprecht boos van stompe sporen (2 cm) en een knopspoor (1 cm, van plastic) voegt dan weer net iets te weinig toe... Zocht dus iets wat heel vriendelijk is maar wel net iets sterker dan een knopspoortje.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:43


Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:04

Skippy01 schreef:
Rije schreef:
Wat zou eigenlijk het verschil in effect zijn tussen een groot en een klein wiel? (Allebei glad)


Mij lijkt dat een kleiner wiel een preciezere druk geeft = kleiner oppervlak raakt de huid. Een groter wiel raakt een groter huidoppervlak.

Zou een grotere dan "vriendelijker" zijn in vergelijking met de kleinere? Aangezien je hakoppervlak ook gewoon breder is dan een spoortje

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:41

Al een aantal jaar gebruik ik de sporen van Silk steel met glad wiel. Ze hebben echt al heel wat modder gezien, maar in tegenstelling tot mijn sprenger sporen, hoor ik deze niet.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 07:35

xjanabananax schreef:
Wat een openbaring dit topic! Zouden die sporen met een bolletje wat sterker inwerken dan een klein knopspoortje? Paard wordt oprecht boos van stompe sporen (2 cm) en een knopspoor (1 cm, van plastic) voegt dan weer net iets te weinig toe... Zocht dus iets wat heel vriendelijk is maar wel net iets sterker dan een knopspoortje.


Nee de bolletjes werken niet scherper in. Deze draaien mee dus zelfs nog vriendelijker dan een knopspoortje. Je kan dus wel eens een glad wieltje proberen, daar reageren veel paarden wel fijner op

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Sporen glad wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:05

Ik heb de stubben al een aantal jaar. Ze maken geen geluid en werken goed!

Bismarck - Endurance klasse II + 6 winstpunten - klasse III startgerechtigd

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:31

laraxXxemma schreef:
Zou een grotere dan "vriendelijker" zijn in vergelijking met de kleinere? Aangezien je hakoppervlak ook gewoon breder is dan een spoortje


Voor ik weer klassiek ging rijden heb ik tien jaar western gereden: ik had sporen met een enorm groot wiel, met afgeronde "punten" - brede punten, niet het pizzasnijder idee. En zelfs hele jonge paarden waren niet bang van die sporen (iets met vergeten af te doen soms...)

Er is zelfs ergens een filmpje van Carson James die uitlegt hoe die grote wielen werken en dat je die pizzasnijders (dus heel veel tandjes, maar heel dicht bij elkaar) best hard op je handpalm - of het bovenbeen van je mensen-maatje - kunt gebruiken zonder pijn of schade. Hoe kleiner het oppervlak, hoe scherper, want meer puntdruk. Als je wieltjes hebt met scherpe tandjes met véél ruimte ertussen, dan kan dat natuurlijk juist wél pijn geven. Alsof je een scherp spoortje hebt dat bij iedere rotatie wéér scherp is.

Zelf had ik zo'n soort wieltje
Afbeelding

Veel Amerikaanse ruiters hebben zo'n wieltje, wat vanwege het feit dat de tandjes zo dicht bij elkaar staan op je huid echt nog aanvoelt als kriebeltjes.
Afbeelding

Je kunt je wel voorstellen dat zoiets vanwege de afstand tussen de tandjes wél puntdruk geeft en dus scherp is.
Afbeelding

Je kunt het in de winkel natuurlijk proberen op je handpalm of bovenbeen... een stomp spoortje, een knopspoortje en een wieltje. Ik vermoed dat je zelf een wieltje of bewegend bolletje prettiger zult vinden :)

En dat bekent waarschijnlijk dat zoiets als dit:
Afbeelding

je nog wel eens zachter kan bevallen dan zoiets als dit:
Afbeelding

Echt waar, gewoon proberen, op je huid. :j

dieseltje09

Berichten: 1854
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:09

Ik heb zowel de sprengers met glad wiel als die met "puntjes". Daarnaast ook de stubben softtouch.

Ze zijn alle 3 hun geld echt waard! Als ze een euro of 40 zijn. :+ nee geintje maar net als veel vind ik ze best prijzig zo nieuw uit de winkel, ik wil namelijk ook nog eens perce de variant met spoorbeschermer er omheen :o
Mijn tip zoek op Marktplaats, facebook etc. Ze worden toch zeer regelmatig aangeboden!

Op naar nieuwe avonturen ❤️

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:01

SuperZodiaX schreef:
xjanabananax schreef:
Wat een openbaring dit topic! Zouden die sporen met een bolletje wat sterker inwerken dan een klein knopspoortje? Paard wordt oprecht boos van stompe sporen (2 cm) en een knopspoor (1 cm, van plastic) voegt dan weer net iets te weinig toe... Zocht dus iets wat heel vriendelijk is maar wel net iets sterker dan een knopspoortje.


Nee de bolletjes werken niet scherper in. Deze draaien mee dus zelfs nog vriendelijker dan een knopspoortje. Je kan dus wel eens een glad wieltje proberen, daar reageren veel paarden wel fijner op


Ga ik ook kijken naar een glad wieltje, we hebben er ook een met een puntig wieltje maar die is alleen voor buiten als meneer zijn lolbroek aan heeft. Spoor met het bolletje kan ik een keer lenen van een stalgenootje dus ook die gaan we gewoon een keer proberen. :j

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:00

xjanabananax schreef:
Wat een openbaring dit topic! Zouden die sporen met een bolletje wat sterker inwerken dan een klein knopspoortje? Paard wordt oprecht boos van stompe sporen (2 cm) en een knopspoor (1 cm, van plastic) voegt dan weer net iets te weinig toe... Zocht dus iets wat heel vriendelijk is maar wel net iets sterker dan een knopspoortje.

Met een bolletje niet, maar je hebt sporen van stubben en ook van sprenger die een wat dikker glad wiel hebben en dat is misschien wel wat je zoekt. Bij stubben zou je bij de dynamic sporen kunnen kijken https://www.stuebben.com/de-de/en_GB/cat/Spurs-234/Spurs-STEELtec-1014/. Sprenger heeft de comofrt roller horizontaal en verticaal: https://pferdesport.sprenger.de/spurs/ultra-fit-spurs/ultra-fit-46181.html

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 12:14

Pipodipo schreef:
xjanabananax schreef:
Wat een openbaring dit topic! Zouden die sporen met een bolletje wat sterker inwerken dan een klein knopspoortje? Paard wordt oprecht boos van stompe sporen (2 cm) en een knopspoor (1 cm, van plastic) voegt dan weer net iets te weinig toe... Zocht dus iets wat heel vriendelijk is maar wel net iets sterker dan een knopspoortje.

Met een bolletje niet, maar je hebt sporen van stubben en ook van sprenger die een wat dikker glad wiel hebben en dat is misschien wel wat je zoekt. Bij stubben zou je bij de dynamic sporen kunnen kijken https://www.stuebben.com/de-de/en_GB/cat/Spurs-234/Spurs-STEELtec-1014/. Sprenger heeft de comofrt roller horizontaal en verticaal: https://pferdesport.sprenger.de/spurs/ultra-fit-spurs/ultra-fit-46181.html


En mocht je deze eerst goedkoper willen proberen, de epplejeck heeft dezelfde: epplejeck sporen soft verticaal. Ze zijn er ook in horizontaal!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers