Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uppojono

Berichten: 3628
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 22:09

Mijn dochter van 3,5jaar is al helemaal gek van paarden/pony's en zit er dan al geregeld op. Op dit moment heeft ze een cap en zit ze er altijd op terwijl ze vastgehouden wordt. Als ze straks wat meer wil gaan rijden, wil ik geen risico's nemen.

Hoe doen jullie dit en wat adviseren jullie? Ik wil bijvoorbeeld eigenlijk dat ze met veiligheidsbeugels gaat rijden, ook op manegepony's. Doen jullie dit? En ik twijfel ook tussen een bodyprotector en airprotector.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:40

Onze zoon doet af en toe een rondje op onze brave oudere merrie. Hij moet wel een cap op. Maar geen bp. Die droeg ik zelf ook niet.

Binnenkort gaat hij echt op rijles. Ook dan alleen met cap.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:45

Onze kinderen waren wel net wat ouder toen ze begonnen. Maar ze hebben de eerste jaren natuurlijk met cap gereden, maar ook met bp. Ze wisten gewoon niet beter. Veiligheidsbeugels zijn bij ons ook standaard. Vind het een risico dat je niet hoeft te lopen. Er zijn genoeg goede en leuke veiligheidsbeugels, dus kan me eigenlijk niet voorstellen waarom je ze er niet aan zou hangen. Veel plezier met en voor je kleine ruitertje.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:48

Ter aanvulling.. Ik laat mijn kleine man zonder beugels rijden. Om een betere zit te ontwikkelen. En qua veiligheid.

Op de manege hebben ze die standaard.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:53

Als ik kinderen zou hebben zou ik ze naast een cap eigenlijk best wel eigen veiligheidsbeugeltjes willen laten gebruiken. Een bodyprotector ben ik geen fan van en zal dat mijn kinderen niet aan doen. Tenzij ze gaan springen oid zou ik het misschien overwegen. Verder zou ik ze nooit te vroeg op les zetten, gewoon spelen met op het paardje zitten/rijden maar niet naar manege lessen sturen ofzo.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:04

Hoe zit het dan met het fysiek van kindjes? Ik begreep dat je niet te vroeg moet beginnen omdat je een risico hebt op heupproblemen (en dat dit dan weer meer geldt voor meisjes dan jongetjes)...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:14

Mijn zoon van 10 rijd op een gewone manege maar dan iedere keer privéles. Hoort 15 minuten poets en opzadelen bij. Gaat sneller qua leercurve. Wil dat hij eerst goed los kan galopperen en goed kan sturen voordat hij een groepsles ingaat.

Hij rijdt ook zo nu en dan op een pony bij ons op stal waar mijn paard staat.

Op mijn paard mag hij nog niet. Eerst meer ervaring.

Bodyprotector moeten ze om tijdens de springmes. Koop ik tot wel.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:23

Ik ben vroeger ongeveer opgegroeit op het paard/pony. Wij reden zonder zadel omdat we die simpelweg niet hadden, met alleen cap. Was wel een brave oudere pony. Heb ook regelmatig op paarden van mn moeder/oom gezeten. Toen ik 3 was nog van die van mn moeder gevallen, omdat ik zn draf niet kon uitzitten. Nooit BP omgehad. Qua manege zou ik niet weten, heb daar geen ervaring mee.

juval

Berichten: 13189
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:26

bij ons op de vereniging is er een keer in de maand bixieles, dat is voor de kleintjes vanaf 4 jaar, half uurtje, beetje stappen, beetje draven, spelletjes, heel leuk allemaal. er loopt altijd iemand naast en ze hebben uiteraard een cap op. Ik heb veiligheidsbeugels (met korfjes) gekocht. Nog geen bodyprotector, volgens mij zijn die er niet zo klein.

robbie88

Berichten: 2086
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:27

Hier ook alleen cap, een bp beperkt zeker in het begin alleen maar. Kinderen moeten eerst balans ontwikkelen... geef zelf les en maar daarbij veel gebruik van de voltigesingel, en veel gym op het paard. Bodyprotector komt eventueel in beeld bij het springen.. voor d3 stapritjes nu hij 4 is heb ik korfjes aan de beugels, maar hij zit er liever zonder zadel op

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:38

Hier de jongste alleen cap omdat in haar maat nog geen bp is. Ze is 2 jaar. Hebben nu 1 mnd een a pony waar ze op rijden. De oudste van 4 cap en bp. Zijn te krijgen vanaf 4 jaar.

Nu is het nog lekker er op zitten. Leer ze hoe recht te zitten en laat ze lekker mee bewegen met de beweging van de pony. Alleen nog stap en hou de pony vast. Ook omdat de pony nog maar 3 jaar is. Wel super mak.

Wel ben ik nog op zoek naar veiligeidsbeugels maar kan alleen die kortfjes vinden en mijn kinderen hebben kleine voeten en heb het idee dat ze er dan alsnog in blijven hangen. Maar echt kindermaat veilighedsbeugels nog niet kunnen vinden. Ook heeft de oudste paardrijlaarzen. Dit vind ik er toch veiliger uit zien.

juval

Berichten: 13189
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:53

Conejo, ik heb de beugeltjes gevonden bij Horseshopinternational.nl van Horka 10 cm, klein maatje dus.

ik heb toen ook van die gekleurde teugels gekocht, dat lijkt me wel handig om de teugels op maat te leren houden. zijn van Ekkia

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:56

Mijn dochter rijdt met cap en veiliggeidsbeugels, of zonder zadel. Ze rijdt met een halster met teugels eraan en ik houd de pony vast. Ze mag pas met bit als ze d'r handen netjes stil houdt.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:00

De veiligheidsbeugeltjes zou ik echt doen! Ik heb ze ook gekocht voor mijn destijds 3,5 jarige dochtertje. Gaf me toch een veilig gevoel. Verder een cap en aan een korte longe

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34601
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:02

Onze dochter heeft korfjes aan haar beugels. En draagt altijd een BP sinds ze toen ze de pony net had er 1 keer heel hard afgevallen is.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:03

Waar vinden jullie veiligheidsbeugeltjes op kindermaat?

Mijn dochter van 4 gaat af en toe mee en begint het steeds leuker te vinden om te rijden op mijn betrouwbare oude e-pony. Tot nu toe loop ik altijd naast.
Ze heeft een cap en eigen zadeltje, alleen heb ik daar nog geen goede veiligheidsbeugeltjes bij gevonden, dus nu rijdt ze zonder beugels. Ik heb ook al een body Protector liggen voor als ze echt een beetje zelf gaat rijden.
Mijn zoontje van 2 zit er alleen soms even op tijdens het borstelen als ze vast staat.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:07

Divoza en epplejeck hebben ze wel

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:09

swartbeessie schreef:
Hoe zit het dan met het fysiek van kindjes? Ik begreep dat je niet te vroeg moet beginnen omdat je een risico hebt op heupproblemen (en dat dit dan weer meer geldt voor meisjes dan jongetjes)...


Zoiets begreep ik ook, ivm nog groei/ontwikkeling van de heupen dat dit scheefstand oid kan veroorzaken?

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:13

Esirene schreef:
swartbeessie schreef:
Hoe zit het dan met het fysiek van kindjes? Ik begreep dat je niet te vroeg moet beginnen omdat je een risico hebt op heupproblemen (en dat dit dan weer meer geldt voor meisjes dan jongetjes)...


Zoiets begreep ik ook, ivm nog groei/ontwikkeling van de heupen dat dit scheefstand oid kan veroorzaken?

Klopt, rijden op jonge leeftijd kan lichaamsproblemen veroorzaken. Helaas!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34601
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:13

Gewoon losse korfjes kopen en op de normale beugels doen. Daar kunnen kleine voetjes ook echt niet doorheen schieten.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:05

Meteen maar besteld. Eindelijk haha.

Erg jonge kinderen zou ik idd niet te vaak en te lang laten rijden.
Maar af en toe even lijkt me niet anders dan dat ze met een skippybal of hobbeldier spelen.
Vroeger zeiden ze tegen mij: '6 moet je zijn voor paardrijles'. Uiteindelijk was ik 7 toen ik daadwerkelijk begon met 1 x per week een uur rijden.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:11

Mijn kinderen rijden 1 a 2 keer per week. Nou ja rijden is beetje er op zitten oudste stuurt een beetje (teugels zitten aan de neusriem vast daar zitten ringen waar ze aan kunnen).

Ze rijden denk ik max 10 min per keer. Ik heb nooit gehoord dat het heup problemen kan geven. Wel kan ik mij voorstellen dat als er al een heupafwijking zit dat deze verergerd kan worden.

Maar juist bij hd werd mij en mijn zusje (wel op volwassen leeftijd)aangeraden om te paardrijden omdat dit er voor zorgt dat de spieren beter ontwikkelen.

Nu weet ik dat mijn dochters geen hd hebben. Zijn ze als baby op getest door een echo te maken.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:11

Toen ik begon te rijden op mijn 5e kreeg ik een cap op mijn hoofd (met zo'n elastiek ipv klikbandje) en daar mocht ik het mee doen, toen hadden ze volgens mij nog geen bodyprotectors, en ben blij dat ik die nooit een heb gehad, ik vind het zeer onprettig en het doet je houding niet veel goed (maar daar zijn de meningen over verdeeld ;) ).

Voor nu zou een cap en er langs lopen voldoende moeten zijn, zou ook een kind van 3.5 niet zelfstandig los op een paard/pony zetten hoe braaf ze dan ook zijn.

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:14

mijn dochter word in nov 4.
Ze zit al jaren op 'haar' shetje.

Sinds een half jaar kan ze lichtrijden en we rijden gemiddeld 1x per week een kwartiertje... soms 4 weken niet soms 3x per week..
heel verschillend.

Ze is er 1x afgevallen omdat ze dr pony zo hard aanspoorde dat ze meteen in galop zat... ja dat ging ff niet.
Val viel mee ;-) vooral t zand was viiieees!
Ze rijd dus wel alleen in de bak. (uiteraard ben ik wel in de bak)

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe laat jij jouw kind paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:27

Leuk dat je dochter zo van paardrijden houdt!
Toen ik vroeger ging rijden reed ik met een cap en een bodyprotector. Ik droeg paardrijlaarzen met een goede hak, dus ik heb veiligheidsbeugels nooit echt nodig gevonden, ik ben in ieder geval nooit met mijn voet door de beugel geslipt.

Veel mensen zullen een bodyprotector afraden omdat het niet goed is voor je houding, maar zeker bij een jong kind zou ik er wel eentje om doen. Een beginnende ruiter heeft vaak sowieso geen 'perfecte' houding, maar een bodyprotector kan wel enorme klappen opvangen. Ik ben toen ik jong was een aantal keer heel naar gevallen en ik was toen echt wel blij dat ik een bodyprotector aan had.