Franklin Balls

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:18

Ah, je hebt dus geen ervaring met de Franklin ballen. Jammer, want dan had je post iets toe kunnen voegen aan dit topic over Franklin ballen.

Persoonlijk vind ik (zonder ze gebruikt te hebben) geen succes bij boomloze zadels als je ze onder je zitbeenknobbels legt omdat je dan meer puntbelasting geeft op de rug, maar het leuke aan die balletjes is dat ze superflexibel toepasbaar zijn en je ze dus ook op allerlei andere plekken en manieren in het zadel kunt gebruiken, dus zou het voor mij onzin zijn om ze af te wijzen als zinloze modegril, stomweg omdat ik er in mijn zadel niet bovenop wil zitten. Dan gooi je het kind met het badwater weg.

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:45

Ik kwam dit topic tegen en ben ook wel geïnteresseerd. Er zijn diverse manieren om te werken aan houding en zit en deze ballen werken in op de fascia. Daar zijn ze voor gemaakt en het leuke is dat het bijvoorbeeld net als de flexchair een goed hulpmiddel kan zijn om je houdingsgevoel te trainen en hierdoor een betere houding op je paard kan bewerkstelligen waardoor de hulpen beter doorkomen en je paard beter gaat lopen. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je iemand hebt met een paramedische achtergrond die jou daarin begeleidt. Het is niet zo dat je door een oefening van een filmpje/boek/folder nadoen je beter leert rijden...
Laatst bijgewerkt door swatch op 13-06-18 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:46

Is er hier iemand die hierin een cursus gevolgd heeft?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 19:23

Heel erg bedankt dat mijn bijdragen zo gewaardeerd worden :D

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:37

Janine1990 schreef:
En met de knieën; ga je dan niet juist knijpen om te voorkomen dat je ze verliest?


Hier ben ik ook heel benieuwd naar :j
Iemand die dit weet?

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:50

Ik heb er slechts een half uur mee gereden toen mijn instructrice een cursus centered riding volgde. Ik vond het wel interessant eigenlijk. Omdat je op die ballen wat hoger zit moest ik mijn beugels een gaatje korter doen. Verder heb ik eigenlijk niks geks gedaan om te blijven zitten. De ballen deuken ook best wat in, het is niet zo dat je echt op 2 punten zit. Wat ik me het meest herinner is dat mijn heupen qua stand iets veranderden. Ik vond het een grappig experiment en heb gewoon normaal gereden verder, geen moeite hoeven doen om die ballen niet kwijt te raken ofzo :o

_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:26

interessant topic.

Ik denk dat het zeker voor bepaalde doelen heel goed kan werken.

Voor het organiseren van een clinic staat mijn locatie zeker open.

Dus ik stuur je even een pb.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:57

Even een "Franklin-balletje" :) opgooien om te checken.

Wie zou er mee willen doen met een clinic "Rijden met Franklin ballen" in Ommeren ?
Maximaal 6 deelnemers met paard (1 plekje al bezet) en toeschouwers (max 18) welkom.

Clinic is incl stalling paard, koffie/thee, lunch en uur theorie Centered Riding en rijden met Franklinballen. Verder krijgt iedere praktijkdeelnemer 1 uur privé les waarbij er uiteraard met de ballen gereden wordt.
Kosten praktijk deelnemer €75, kosten theorie deelnemer € 30 per dag.

Als datum hebben we zaterdag 21 of zaterdag 28 juli in gedachten.

Ik hoor het graag, bij voldoende interesse in praktijkdeelname gaan we de clinic organiseren

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:29

Jetm heb jij hierin een opleiding gevolgd?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:56

swatch schreef:
Jetm heb jij hierin een opleiding gevolgd?

Nee, er zullen vast instructeurs zijn die de opleiding "Franklin methode" hebben gevolgd maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niemand weet die dat gedaan heeft.
De Franklin methode is niet voor paardrijden gebruikt.

Ik ben Centered Riding instructeur (level 2) en tijdens mijn updates heb ik met de Franklin ballen gereden. Het effect vond ik zelf zo groot dat ik de complete set ballen (met kleine handleiding) gekocht heb incl. de DVD. Weet wel meer CR instructeurs die ze ook gebruiken in hun lessen.

Centered Riding is echt gericht op lichaamsbewustzijn en daar kunnen de ballen heel goed een bijdrage aan leveren. Als de clinic er komt ga ik voor die tijd het boek ook nog aanschaffen en mijn Duits een beetje oefenen.

Maar, heel kort gezegd, NEE dus ....

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:41

Wat is voor jou dan het grote effect geweest dat het een meerwaarde heeft gekregen naast de centered riding?
Want als je CR goed toe kan passen zou het niet nodig hoeven zijn toch?
Op dit moment is fascia en fasciatechnieken wel populair in het paramedisch circuit, vandaar ook wel mijn interesse.
Ik ben meer geïnteresseerd in de toegepaste principes en dat je hiermee ook effecten kan verklaren vanuit een biomechanisch model.
En geeft die dvd daar dan wel genoeg basis voor? Dat kan ik me niet voorstellen.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:08

swatch schreef:
Wat is voor jou dan het grote effect geweest dat het een meerwaarde heeft gekregen naast de centered riding?
Want als je CR goed toe kan passen zou het niet nodig hoeven zijn toch?
Op dit moment is fascia en fasciatechnieken wel populair in het paramedisch circuit, vandaar ook wel mijn interesse.
Ik ben meer geïnteresseerd in de toegepaste principes en dat je hiermee ook effecten kan verklaren vanuit een biomechanisch model.
En geeft die dvd daar dan wel genoeg basis voor? Dat kan ik me niet voorstellen.


Het grootste effect was voor mij persoonlijk het beter kunnen openen van mijn heupen na het rijden met de ballen. En dat hoor ik ook vaak in de lessen terug.
Als je heel getalenteerd bent met rijden zul je het misschien niet nodig hebben maar helaas ben ik minder gezegend met talent en kan ik (net als sommige anderen) daar hulpmiddelen bij best gebruiken.

De DVD laat voornamelijk verschillen zien in rijden met en zonder ballen.
De korte handleiding (Meyners'Riding and Movement Concept using the Franklin-Method) geeft wat meer uitleg over de werking van het concept en het gebruik van de verschillende ballen. Die is ook los aan te schaffen trouwens.

Als de clinics er gaan komen ga ik het Duitse boek nog aanschaffen om te kijken of dat nog extra informatie geeft maar ik ben meer van het (laten) ervaren.

Het doel van de clinic is voornamelijk om mensen de gelegenheid te geven om zelf te ervaren wat het rijden met Franklin-ballen voor hun doet. En dat wordt dus in CR vaker gebruikt, zal niet voor niets zijn.

Dit weekend ben ik verder weinig in de gelegenheid om te reageren want ik heb een weekend clinic bij Noora Ehnqvist :D

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 09:58

Als ik het zo lees kan dit voor mij ook wel een uitkomst zijn, inderdaad het openen van je heup, door yoga, Haptotherapie en oefeningen in het zadel is het al 10x beter geworden, maar het gaat niet vanzelf.
Ik ken vanuit de Hapto oefeningen die er op lijken, heb ook al bedacht dit onder zadel te doen(bijvoorbeeld op je handen zitten, die er weer rustig onderuit te halen), maar dit is toch erg onpraktisch als je op je paard zit.
Ik ben alleen bang dat deze locatie voor mij wel wat te ver is, het is dik 180 km, mochten er bokkers vanuit Drenthe/Groningen interesse hebben wordt het al weer een ander verhaal!

swatch
Berichten: 1384
Geregistreerd: 08-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:23

Bedankt voor je uitleg jetm en fijn weekend!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 10:41

Ik snap niet dat mensen denken dat die ballen een deuk in je zadel zouden maken. Dan krijg je toch ook een deuk in je billen als je op de ballen moet zitten?
Ze zijn zo zacht en flexibel, zeker de oranje.

_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:17

jetm schreef:
Even een "Franklin-balletje" :) opgooien om te checken.

Wie zou er mee willen doen met een clinic "Rijden met Franklin ballen" in Ommeren ?
Maximaal 6 deelnemers met paard (1 plekje al bezet) en toeschouwers (max 18) welkom.

Clinic is incl stalling paard, koffie/thee, lunch en uur theorie Centered Riding en rijden met Franklinballen. Verder krijgt iedere praktijkdeelnemer 1 uur privé les waarbij er uiteraard met de ballen gereden wordt.
Kosten praktijk deelnemer €75, kosten theorie deelnemer € 30 per dag.

Als datum hebben we zaterdag 21 of zaterdag 28 juli in gedachten.

Ik hoor het graag, bij voldoende interesse in praktijkdeelname gaan we de clinic organiseren


28 juli zou voor mij eventueel kunnen.
Even afhankelijk van het vakantie rooster van m’n collega die moet invallen.
Of het start tijdstip.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 06:26

Ik kan ze eventueel ook regelen. Evt. Met optie op een leenpaard met passend vzh zadel ( hopfner of stubben siegfried) of dressuur (lemetex). Prijs zal dan rond de 35 -40 euro liggen voor een uur schat ik zo.

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:10

siskeh schreef:
Als ik het zo lees kan dit voor mij ook wel een uitkomst zijn, inderdaad het openen van je heup, door yoga, Haptotherapie en oefeningen in het zadel is het al 10x beter geworden, maar het gaat niet vanzelf.
Ik ken vanuit de Hapto oefeningen die er op lijken, heb ook al bedacht dit onder zadel te doen(bijvoorbeeld op je handen zitten, die er weer rustig onderuit te halen), maar dit is toch erg onpraktisch als je op je paard zit.
Ik ben alleen bang dat deze locatie voor mij wel wat te ver is, het is dik 180 km, mochten er bokkers vanuit Drenthe/Groningen interesse hebben wordt het al weer een ander verhaal!

Ik zit in Groningen en ben geïnteresseerd!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:45

Hier ook Grunn en geinteresseerd!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:47

Ik zal de details navragen. Wordt dan ook in Groningen of kop van Drenthe.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:48

Uhh wie laat je het geven dan?

ynid1
Berichten: 130
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:26

Ik heb vandaag gereden met de dubbele blauwe franklin ball. Het was even wennen maar ik merkte dat ik betere balans had. Mijn paard stuwt mij altijd naar links maar nu kon ik beter mijn druk op beide beugels houden. Ook was mijn zit stukken beter en bleven mijn benen rustiger. Ik heb ongeveer een kwartier er mee gereden. Daarna haalde mijn instructrice de bal weg en kreeg ik een heel gek gevoel in mijn zit. Ik zat duidelijk beter en rechter. Ik moest wennen maar ben nu wel erg enthousiast en wil dus zo'n bal kopen om mee te oefenen. Mijn paard liep ook lekker ontspannen doordat mijn zit beter was. Voor de liefhebbers die eens willen proberen, mijn instructrice houdt binnenkort een clinic in het land van maas en waal voor een zeer schappelijke prijs. Ze verloot nu ook een gratis clinic via facebook. Mocht je interesse hebben en in de buurt wonen zou ik het zeker eens proberen! Je kan haar vinden op facebook onder Ellen Stuart Dressuur. Ik ben in ieder geval super enthousiast en ga zeker aan de slag met deze bal. ik hoop alleen dat ik ergens een goede bal kan bestellen.

Stippie

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Re: Franklin Balls

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:22

Ik vind het een erg interessant idee. Dit lijkt me voor de dames die op onze paarden rijden ook wel eens goed. Welke ballen zijn hier het best voor? Ik las ergens de oranje, maar zag dat Ellen (hier boven ook benoemd) een groene gebruikt. Wat zou het best zijn om voor het eerst mee uit te proberen?

ynid1
Berichten: 130
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:50

Ik denk dat ik de franklin mini roller doorsnede 9 cm lengte 15 cm heb gebruikt. Hij was blauw. Ik zag dat deze bij Bol.com te bestellen is.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:12

Ik heb ze bij een fysio benodigheden zaak vandaan in Houten. Via Bol waren ze duurder.

Leuke ervaring hè als je weer zonder bal gaat rijden. Is een hele verandering in je zit.