De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:37

Niet alles gelezen.

Ik heb zelf een basic Samshield Shadowmat zwart. De basismodellen beginnen bij €275 dus dat je gelijk €600 of meer moet neertellen is toch echt omdat je wat extraatjes wil.
De keuze voor Samshield was inderdaad omdat ze alle keurmerken hebben + de herstelservice. Ik wil wel even wat nuanceren.
Als je valt kan je de cap laten testen/herstellen. Dit is echter wel beperkt. Stel dat de cap 5 jaar oud is en er zitten net nieuwe keurmerken aan te komen, dan is de kans groot dat je cap niet meer hersteld zal worden (of dat je een nieuwe krijgt) maar dat je wel de restwaarde van je cap door hen krijgt uitbetaald.

Ik heb hier namelijk naar gevraagd bij Samshield zelf en dat heb ik zo als antwoord mogen ontvangen. Het stond toen ook zo op hun website.

Uvex heeft goedkopere capjes in het assortiment maar evengoed exemplaren van +250...


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:51

Ik heb mijn samshield vooral om dat ie goed zit, hij is eenvoudig (matzwart) en de herstelmogelijkheden bij een val.

Ik heb onlangs een dure "bling" frontriem gekocht. Een zwarte met zwarte steentjes, dun, in een wave-vorm. Mijn hoofdstel is goedkoper, zwart, gecombineerde neusriem met dunne neusriem waar subtiel laklaagje overheen zit.

Mij witte dekje is ofwel van onze rijvereniging ofwel mijn Lemieux die ik gewonnen heb :D En mijn laarzen gewone basic ariats.

Mijn jasje heb ik in de uitverkoop gescoord bij Horsea en is eigenlijk het enige "opvallende" door het crème kraagje en de subtiele krijtstreep.

Heb ik duur spul? Ja. Heb ik bling? Ja. Heb ik lak? Ja.
Ben ik een flikkerende kerstboom? Hell no.

Duur spul hoeft niet noodzakelijk gelijk te staan aan een hobbelende discobal tussen wat lettertjes...


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:26

Voor zover ik weet gaat verzorging helemaal van het protocol af of is dat zelfs al van toepassing. Ik vind als jury al die bling net veel minder stijlvol dan iemand die het sober maar netjes houdt. Netjes gevlochten, paard proper, je kledij en tuig proper. Meer moet dat niet zijn.

Fijn dat je het kan betalen. Maar an sich mag de prijs en het discobal-gehalte van je outfit geen verschil maken in het punt op verzorging. En al helemaal niet op je proef.

Als je die punten dan nog es nodig hebt om winst te rijden, dan hoor je niet eens thuis in die klasse. Of in de ring in het algemeen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:48

Omdat het best vaak voorkomt. Pas op, ik ben ook heel strikt dat op wedstrijd alles netjes moet. Laarzen gepoetst, tuig gepoetst, outfit netjes, knotten netjes gelijk, staart netjes gevlochten. Maar de rest hou ik bewust rustig. Nu zijn wij sowieso verplicht tot witte broek, zwart jasje en bij zomer uniform enkel wit hemd of shirt toegestaan. Dan zit je al veel beperkter dan met vb vrije kleurkeuze.

Maar ik verkies eenvoudige lak/blingaccenten in zwart ipv allerhande tierlantijntjes. Soms is net de eenvoud die magical touch die alles perfect laat passen.

Je kan ook netjes zijn en juist bijzonder opvallen omdat je alles subtiel en to the point houdt :)


Ik heb niks tegen lak en bling. Wel tegen halve kerstbomen en discoballen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:00

Mij maakt het niet uit of dat nu een peperduur deken is wat ik win of een goedkoper deken van de ruitershop om de hoek. Het feit dat mijn inspanning beloond wordt met een overwinning én een aandenken, DAT is wat voor mij telt.
Mijn paard heeft een relatief kleine dekenmaat. De kans dat ik dus een deken krijg als winnaar wat te groot, en bijgevolg onbruikbaar is, is zeker wel bestaande. Dan doet het minder pijn om dat goedkope dekentje door te geven of door te verkopen dan dat duurdere kwaliteitsvollere deken.

Ik rij bij een federatie in België (LRV) waar het geven van geldprijzen niet toegestaan is, enkel naturaprijzen. Alle clubs draaien op basis van vrijwilligers en het wederkerigheidsprincipe. De prijzen die wij schenken/krijgen, zijn vaak aangekocht met het budget van de club en nog veel vaker via sponsoring. En die sponsoring is echt niet makkelijk om te verkrijgen. De meeste ruitershops geven hooguit een lading hoevenkrabbers, potjes ledervet of hoefvet, een hoop touwen, halster en nog het liefst van al gewoon een gigantische lading zakjes paardensnoepjes.

Wie bij deze federatie rijdt, die doet het dus al zeker niet om er rijk aan te worden... Punt is wel dat een proefje bij ons hooguit €5 inschrijvingsgeld kost, of je nou B1 start of ZZ-L 8-)

Maar goed. De cap. Er zijn er met peperdure, er zijn er met goedkope en zelfs helemaal grijsbruin gekleurde fluwelen exemplaren uit de oertijd :+ Je hebt mensen met Pikeur-jasjes van €400 die naast ruiters strijden in dezelfde proef die rondhobbelen in een HH-jasje van €70. Datgene wat telt, dat is de proef. Niet de tierlantijnen die er omheen hangen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers