Geschikt als jodhpurs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Geschikt als jodhpurs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 09:22

Zou ik deze leren enkellaarsjes als jodphurs kunnen gebruiken?

Ik kan me voorstellen dat er misschien belangrijke verschillen tussen jodphurs en gewone schoenen?

Afbeelding

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Geschikt als jodhpurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:24

Belangrijk verschil hier is je prijs voor de timberlands ;)

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:36

kitlover schreef:
Belangrijk verschil hier is je prijs voor de timberlands ;)


Dit dus. Zou toch op zoek gaan naar iets goedkopers :+

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 17:13

Ik zou ze er ook niet speciaal voor kopen :), maar heb ze al een tijd en ze zijn nog prima, maar niet meer in nieuwstaat.
Het zou me goed uitkomen als ik ze nu als jodhpurs kan gebruiken, dus fijn dat dat in principe kan +:)+

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Geschikt als jodhpurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:34

Hoe is de zool? Lijkt me dat je toch wat grip nodig hebt zodat je voet niet te ver in/uit de beugels gaat schuiven? En verder misschien ook handig om te kijken of ze tegen wat vocht en modder kunnen.
Als dat ok is, lijkt het me wel te kunnen hoor :) of het echt daadwerkelijk comfortabel is voor jou, kom je maar op 1 manier achter, testen! :)

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:34

Ik zie niet waarom je ze niet zou kunnen gebruiken. Misschien wat minder stevig? Maar dan nog lijkt me dat geen groot probleem. Zou het gewoon een keer proberen met rijden. Als ze fijn zitten met rijden, waarom niet? :D
Scheelt je nog geld ook!

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 18:02

Poekkie schreef:
Hoe is de zool? Lijkt me dat je toch wat grip nodig hebt zodat je voet niet te ver in/uit de beugels gaat schuiven? En verder misschien ook handig om te kijken of ze tegen wat vocht en modder kunnen.
Als dat ok is, lijkt het me wel te kunnen hoor :) of het echt daadwerkelijk comfortabel is voor jou, kom je maar op 1 manier achter, testen! :)


Goed punt! Grip lijkt me prima, goede rubberen zolen :) Vocht zal niet ideaal zijn gezien het leer is, maar ook dat is even uitproberen denk ik. Heb daarin wel positieve evaring met Timberland zolang je het onderhoudt.

Calixae schreef:
Scheelt je nog geld ook!


Dat is voor mij de voornaamste reden eigenlijk :j
Ik was als beginner op zoek naar een niet al te dure cap, maar heb een smal, ovaal hoofd en vrees dat ik toch wat duurder uit ben als ik een fijne cap wil. Dit compenseert dan weer wat!

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:08

Je kunt in feite iedere schoen gebruiken mits:
- een lage hak (tegen doorschieten)
- genoeg ruimte naast je voet (mag niet kunnen vastklemmen)
- geen grof profiel waar je beugel achter kan klemmen
- de wreef niet dusdanig hoog is dat het aan de beugel klemt.

Ik rij al 20 jaar met simpele outdoorschoenen :)

Deze hierboven zijn absoluut geschikt.

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:52

Indien je ze al bezit zullen ze prima voldoen. Zou wel een setje chaps aanraden i.v.m. de ruime instap, daar zouden echte jodphurs toch van zichzelf al meer aansluiten op je enkel denk ik. Vermindert toch het risico dat je ergens aan blijft hangen.

Meeste paardrijlaarzen van kwaliteit zijn ook van leer, is gewoon een kwestie van goed onderhouden d.m.v. invetten en dergelijke.

Bellaroy

Berichten: 37
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: In het mooie Nuenen

Re: Geschikt als jodhpurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:15

Mij lijkt dit zeker voldoende, ik heb ruim 8 jaar gereden met simpele leren stalschoenen van leer. Belangrijkste is dat de kwaliteit goed is en de chaps erop aansluiten. Er mag idd zoals hierboven al vernoemd geen grof profiel op zitten en een lage hak is aan te raden.

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 12:22

Dan moet het goedkomen. Er zit een laag hakje op en geen profiel waar je achter kunt haken of iets dergelijks.
Nu nog een beetje bijpassende chaps vinden :) (de mijne zijn roodbruin, niet zwart zoals de foto.)

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Geschikt als jodhpurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:45

Lijken me prima schoenen! Op de meeste jodhpers zit nog een steuntje voor de spoortjes. Al geef je aan nog beginnend te zijn, dus het lijkt me niet dat je die al snel nodig gaat hebben :)