Gebroken nek, blijvend letsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilaya
Berichten: 51
Geregistreerd: 25-09-13

Gebroken nek, blijvend letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-14 22:37

Omdat ik nog geen 25 nuttige berichten heb mag ik mijn topic niet openen bij mensenwelzijn, misschien dat het bij ruiter ook goed staat.

In maart begin dit jaar heb ik door een val van een paard mijn nek gebroken. Ik viel er schuin achterover vanaf en voelde meteen een schok door mijn lijf gaan. In eerste instantie zei ik tegen de persoon die erbij was dat het mijn longen waren, ondanks dat ik merkte dat het niet mijn longen waren kon ik de schok niet anders verklaren. Na de val ben ik opgestaan, heb even gezeten en heb vervolgens mijn cap en laarzen af/uit gedaan. Mijn nek kon ik nauwelijks bewegen, ik dacht nog dat het flink wat spierpijn was door de klap en ben met de auto naar huis gereden. Dit is ongeveer 15 minuten rijden, tijdens het rijden heb ik nog geprobeerd of ik mijn nek al wat beter kon bewegen.

Eenmaal thuis heeft mijn moeder me mee naar de dokter gesleept omdat ik tintelingen in mijn linkerarm had, zij was bang dat ik mijn nek gebroken zou hebben. Naar de dokter gaan leek me onzin, het waren gewoon wat stijve spieren en een warme douche zou wonderen doen. Eenmaal bij de dokter heeft mijn huisarts mijn hoofd nog alle kanten opgedraaid, helemaal omhoog en omlaag en zo ver mogelijk naar links en naar rechts. Conclusie, waarschijnlijk niet gebroken maar voor jullie gemoedsrust laat toch maar even foto's maken in het ziekenhuis. Aldus de huisarts.

In het ziekenhuis werden we vrij snel geholpen, ook daar gingen ze er vanuit dat het niet gebroken was. Ik kwam immers lopend het ziekenhuis binnen. Voor de zekerheid toch op het bed gaan liggen, opstaan voor de foto's en weer terug gaan liggen. Foto's waren niet goed dus toch weer opgestaan en vervolgens weer gaan liggen. Op een gegeven moment kwam er een dokter met een halskraag, ze dachten iets te zien op de foto's maar dat kon ook een oude fractuur zijn. Voor de zekerheid toch maar even een MRI scan. En toen kwam de man met de hamer... nekwervel C7 (de laatste nekwervel, het uitstekende botje wat je voelt in je nek) was op 3 plaatsen gebroken. Ze konden me niet vertellen of de breuk stabiel was, ik mocht dus niet meer opstaan en moest volkomen plat en stil blijven liggen. Ook moest ik nuchter blijven voor een eventuele operatie.
Na ruim 24 uur platgelegen te hebben met vreselijke pijn in mijn rug en een helse nacht kwam het verlossende woord dat de breuk stabiel was en ik mocht gaan zitten. Er werd een speciale brace aangemeten welke ik gedurende 8 weken dag en nacht heb moeten dragen.

Na 8 weken mocht ik de brace elke dag een uurtje lager af, dit is allemaal goed gegaan en op een stijve nek na had ik nergens meer last van. Ik ben er vanuit gegaan dat de spieren wel weer los zouden worden gedurende de tijd. Helaas valt dit echter vies tegen. Nu een half jaar later kan ik nog steeds niet goed achterom kijken. Lang in één houding zitten gaat niet en mijn nek is snel verzuurd/stijf. Fysio werkt maar voor een paar dagen en de artsen zeggen dat ik volledig genezen ben. Ik ben pas net 21 en moet nog zo lang met mijn nek vooruit.

Zijn er meer mensen die een gebroken nek gehad hebben en zich in mijn klachten herkennen. Of zijn er mensen met verstand van stijve spieren?
Eind mei reed ik overigens al weer paard, ik ben een stuk voorzichtiger geworden maar gelukkig ben ik niet van mijn eigen paard gevallen en heb ik daarom nog wel vertrouwen in haar.

Respect als je het hele verhaal gelezen hebt en ik hoop dat er bruikbare tips zullen volgen


riskatc
Berichten: 77
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Deventer

Re: Gebroken nek, blijvend letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:21

Hoi,
geen nekwervel, wel een gebroken rugwervel. Daarvan zijn er ook al meerdere op bokt voorbij gekomen (zowel qua letsel als topics). Denk dat je in die topics wel wat kunt lezen over het revalidatieverloop en mate van herstel, mogelijk staan er ook nog tips in (heb je nog oefeningen van de fysio voor thuis?).
Een van de dingen die mij vooral is bij gebleven dat het herstel, en dan vooral hoe het gaat na langere tijd, voor iedereen verschillend is; zelf heb ik na 5 jaar nog steeds pijnklachten en belemmeringen in wat ik kan doen. Bedenk dat het spierherstel erg lang duurt, het gaat niet alleen om kracht en souplesse maar ook om de fijne aansturing en de manier waarop spieren en zenuwen samen werken. Het duurde bij mij al bijna een half jaar voor ik terug ging van 3 naar 2 bezoeken aan de fysio en deze bezoeken bestonden uit 1. loswerken van de rugwervels en weefsel door massage en kraken en 2. oefeningen ter bevordering van spieropbouw en coördinatie en het opnieuw opbouwen van uithoudingsvermogen.
Weet niet of je nog studeert of werkt, maar denk ook aan juist meubilair: bureaustoel die je goed ondersteuning biedt, stevige bank en anders een extra kussen etc.
Hopelijk heb ik je van wat informatie kunnen voorzien!

Leuke en voordelige ruitersportartikelen én heerlijk puur natuur paardensnoep http://www.phruitersport.nl

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Gebroken nek, blijvend letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:29

Ik heb in het verleden mijn nek zwaar gekneusd/ verstuikt, ook immobilisatie gehad en daarna heeft het lang geduurd eer mijn nekspieren terug de oude waren (Ca een jaar). Ik merkte het vooral in kracht-en coördinatie-verlies. Uiteindelijk is dit weggegaan door krachttraining (nek en schouders) en veel geduld.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:39

Ik heb wel eens waar geen gebroken nek gehad, maar wel jaren heel erg last gehad van mijn nek en rug, en hardnekkig ook. Ik kon/kan rechts over mijn schouder dus zonder draaien ook niet achterom kijken, maar het gaat wel steeds beter en ik heb er geen last van.
Als je wil heb ik wel tips voor je die je kunt proberen om de boel weer soepeler te krijgen, zonder dingen te doen als manipuleren ofzo. :)

Zo bestaat er bijvoorbeeld vloeibaar magnesium wat je op je nek kunt smeren, maar ook in bad kan.
Of natriumbicarbonaat wat de verzuring oplost in je spieren, dat kan ook in bad.
Op mijn nek heb ik het ook wel eens gebruikt, dan deed ik een lepel natriumbicarbonaat in groene klei en smeerde dat op de pijnlijke plek.
Daar gewoon keukenfolie om tot je het er af haalt, dan blijft de kledderbende vrij beperkt. :)

En heb je je wel eens verdiept in triggerpoint therapie? Is een heel simpel boek van te koop waar je als leek echt snel handig in kunt worden, om zelf de boel los te houden. :)
Echt wel een aanrader, qua stijfheid zou APS therapie ook iets voor je kunnen zijn.
Haal die termen maar eens door google en kijk wat je er van vindt..

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:56

Waar kun je die natriumbicarbonaat halen? Wordt ik meen ook gebruikt om de spieren van buitenaf te ontzuren is het niet?

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Gebroken nek, blijvend letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:10

Ik heb c6 en c7 gebroken. Ik raad je aan om naar sickesz in Scheveningen te gaan. Het is geen chiro, maar heeft mij van al mijn klachten verlost. Vraag naar Dr H.olan. Ik moest tijdelijk terug naar Nl voor visa en nek, en vindt hetdoodzonde dat ze alleen in Nl zijn, had graag voor een check up terug gewild.

Mongol Derby 2023

                  The sky is the limit*

Ilaya
Berichten: 51
Geregistreerd: 25-09-13

Re: Gebroken nek, blijvend letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-14 14:56

Bedankt voor de antwoorden, zal alles eens gaan Google.

Wat heeft die dr Holan gedaan Waikiki waardoor je van je klachten af bent?

JFDG
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:24

Ik heb afgelopen september mijn 2e nekwervel compleet doormidden gebroken (instabiel). 3 maanden gevangen gezeten in een halo-frame en nu alweer 7 weken vrij van dat gewei-ding. Voor het ongeluk al erg fit en sterk wat mij nu bijna klachten vrij maakt. Volgende week nieuwe foto en hoop dat ik dan eindelijk mag opbouwen qua belasting. Ik hoop dat ik pijnvrij blijf en niet stijf wordt....

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Gebroken nek, blijvend letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:54

Mijn nek is zo slecht dat mijn zenuwen doorgebrand zijn bij de pijnpoli. De pijn is er nog wel, maar ik voel niet alles meer. Wel is alles nog erg stug en stijf. Daarvoor heb ik nu body stress release, en dat doet echt wonderen. Ik raadt je aan om daar even op te googlen en gewoon een keer uit te proberen wat het doet.

De eerste keer vroeg ik me tijdens de behandeling af waarom ik weer ergens ingetrapt was, maar het had zo veel resultaat dat ik als een blad aan een boom ben omgedraaid.

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:06

Ik heb een aantal jaren terug door een val mijn atlas gebroken, staat in 2 delen en groeit niet meer vast. Wel voldoende tegen elkaar nu daarbij ook mijn 5de wervel iets verschoven.
De dokter die mij destijds behandelde had 2 keuzes
1: halo aanmeten
2: experiment met een harde kraag en tractie.

Ik heb gekozen voor de tweede. De tractie heeft veel pijn weg gehaald. Enige nadeel is dat bij het heel moe zijn mijn hoofd een tikkeltje scheef staat. Bij lang stijf rechtop zitten haak ik af en moet ik even verzitten. Daarnaast heb ik nu een ander kussen om te slapen zodat ik geen last heb van hoofdpijn.
Verder doe ik alles weer.

http://www.jrhorsesupport.nl of fb: JR Horse Support / JR Healthy Support

Ikke89

Berichten: 556
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Landgraaf

Re: Gebroken nek, blijvend letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 08:56

Ik heb mijn nek gelukkig nooit gebroken, maar na een val een paar jaar geleden(met paard en al over de kop geslagen), ook ongunstig terecht gekomen en daar heb ik helaas tot op de dag van vandaag chronische nek en rugklachten aan over gehouden. Ik heb ook zeker 1,5 jaar helemaal niet kunnen rijden. Nu is het afhankelijk van mijn dag en het gangwerk van paard/pony.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.

Fabriciano
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 20:55

Hallo
Ik ben Ronald van Wijngaarden
Dit is heeel moeilijk voor mij om te typen want mijn handen willen niet doen wat ik wil.
Ik heb op 19-08-2017 een motorongeluk gehad in Brazilië.
Waarbij ik mijn C1 en C2 heb gebrokken.
Ze zeggen 9 van de 10 overleven ter plaatsen omdat het middenrif op houd te bewegen Ik dus niet :-)
Klinkt een beetje bekend.
Ben Geopereerd door een fantastisch dokter hier in Belo Horizont MG.
Ik zit nu in de fase baby 1 1/2 jaar oud
Ik kan nu heel voorzichtig aan de hand lopen.
Heb veel pijn.

Maar nu komt het.
Ik heb hier nog niemand over horen praten.

We keren terug Voor controle en tomografie 19-02-2018.
De tomografie was goed moet over 6 maanden terug komen.
Met niets nieuws van de assistent van mijn dokter.
Hij had geen oplossing voor mijn ernstigste probleem met mijn fantoomen.
(D.w.z.)
De niet-echte dingen die me dag en nacht achtervolgen
Vertaling Portugees naar Nederlands uitleg van Giovana Ataíde Mijn vrouw

Ronald bedoelde dat een van de artsen (de assistent van Dr. Eric) geen antwoord had op wat hij 'fantomen' noemt, die niet echt zijn, maar het is alsof het is. Hij zei dat hij niet kan zeggen of het zal verdwijnen en wanneer het zal gebeuren. Zelfs psycholoog of psychiatrische hulp zou niet helpen.
Om een idee te krijgen: hij voel dat er tussen de vingers van de handen altijd veel zand en stenen uitkomt.
Hij voelt een plastic laag om zijn buik er
midden rif super strak.
Om zijn nek zit super strak nylon draad.
In bed voelt hij dat er regenwormen rond zijn voeten zijn ..... enzovoort. Dit zijn dingen waarvan hij weet dat ze niet echt zijn, maar toch houdt hij niet op met ze te voelen.
We weten alleen dat deze 'fantasieën' kort na het ongeluk opkwamen en dat ze zelfs na de operatie niet ophouden hem te storen. We keken zelfs op Internet en we hebben niet ontdekt wat die fantoomsensaties zijn.
En de vraag of de nek zijwaarts draaide, vroeg ik of zijn nek ooit weer normaal zal worden ... en hij zei dat met dit soort operaties de nek minder naar de zijkanten draait en daarmee erg moeilijk om te auto te rijden. Dat raakte een beetje Ronald ..... maar hij denkt dat hij in de toekomst kan rijden Ik denk dat ook hij is een doorzetter.
De röntgenfoto en de tomografie beschuldigden niets abnormaals, niets mis mee. Hij mag gewoon niet vallen.
Hoe dan ook, bedankt voor de aandacht en de affectie met ons. Goedenavond

Maar ik slik 3 neurologisch capsules per dag om dit fantoom te onder drukken.
Maar helpt niet echt

Kan iemand mij hiermee helpen.

P.s. Ik woon in Bazilië
Coronel fabriciano, MG, Brasil
e-mail: informacao@ronneke.info


Maar ik moet niet mauwe want er zijn in een jaar 2 vrienden van mij uit mijn motor groep 4 Cilinderos overleden.

✝️DEMÉTRUIS SIMÕES ( R1 ) 22-01-2017
✝️João Henrique Gomes da Silva ( CBR 1000 ) 11-02-2018


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Gebroken nek, blijvend letsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:19

Jeetje, wat een verhaal!

Je omschrijft iets wat niet per se door een paar behandelingen over zou moeten gaan, je omschrijft een gebied wat te weinig kracht en conditie heeft. Dan is het niet zo gek dat de behandelingen niet helpen, conditie kun je er niet bij masseren... Ik denk dat je gerichte moet gaan oefenen om je bovenrug, schouders en nek weer sterk en conditioneel optimaal te krijgen. Dan is dat gebied weer belastbaarder en zul je er minder snel last van hebben.

Is je beweeglijkheid normaal?

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers