Pijn na het rijden aan staartbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Pijn na het rijden aan staartbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 17:44

Hoi Bokkers!
Sinds zeker wel een jaar ben ik weer een paar dagen in de week aan het rijden. Mijn paard heeft een zware peesblessure waardoor wij al lang uit de running zijn. Mijn lieftallige collega bood haar paard aan om bij te rijden een paar dagen in de week.

Zodoende, rijd ik nu ongeveer 3 dagen in de week. Na een keer of 4 rijden heb ik telkens na het rijden als ik thuis ben last van mijn stuitje/staartbeentje. Ik zit mij constant af te vragen 'wat doe ik dan fout?'. Het is niet dat ik plof op het zadel, ik probeer mijzelf altijd netjes op te vangen en mee te bewegen met het ritme van het paard...

Ik rijd op een springzadel en heb daardoor kortere beugels. Misschien dat dit hierbij een rol speelt? Zijn er meerdere mensen die er last van hebben? Ik heb zitten googlen maar kan niks vinden. :')

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Pijn na het rijden aan staartbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:57

ik volg even, ik heb er nl. ook last van. helaas nog geen oplossing voor gevonden...

D_eem

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-04-15
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 19:50

Zonder beeldmateriaal is het natuurlijk moeilijk te beoordelen waar het probleem zou kunnen zitten.

Het zou kunnen dat je je bekken naar achteren kantelt, dus je rug bol maakt, waardoor je te veel op je stuitje gaat zitten in plaats van op je zitbeenknobbels.

Heb je er ook last van als je niet in een springzadel zit/beugels langer zijn?

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 09:31

D_eem schreef:
Zonder beeldmateriaal is het natuurlijk moeilijk te beoordelen waar het probleem zou kunnen zitten.

Het zou kunnen dat je je bekken naar achteren kantelt, dus je rug bol maakt, waardoor je te veel op je stuitje gaat zitten in plaats van op je zitbeenknobbels.

Heb je er ook last van als je niet in een springzadel zit/beugels langer zijn?


Andersom toch? :+ Als je je bekken naar achteren kantelt heb je toch een juist een holle rug?
Maar ik heb al gevraagd of ze een ander zadel heeft, maar die heeft ze helaas niet.. Dus kan het niet uitproberen..

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Pijn na het rijden aan staartbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:34

Nee hoor, als je bekken naar achter kantelt wordt je rug boller :)

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:47

Op een dressuurzadel had ik er nooit last van.
Bij mij is het gekomen nadat ik op vakantie 2 dagen op een westernzadel heb doorgebracht.

Nu elke keer (wat bijna niet meer voorkomt) rijdt, heb ik er weer last van ongeacht op wat voor zadel ik zit.
Misschien dat zoiets kan voortkomen uit overbelasting door een verkeerde houding?

Wat ik trouwens nog niet geprobeerd heb is een seatsaver van gel of bont, misschien dat dat nog verschil kan uitmaken?

Indent
Berichten: 16
Geregistreerd: 21-02-17

Re: Pijn na het rijden aan staartbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:18

Mijn zusje had dit een paar jaar geleden ook en dat bleek een ontsteking te zijn door een paardenhaar (dachten de artsen). Je kan denk ik het beste langs de HA gaan als het blijft aanhouden.