tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lousanne1984

Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-17

tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:53

Hoi allemaal,

Heeft er iemand tips voor buitenritten met me schatje....heb raynaud dus rijden is in winter een ramp en gaat niet |( .....in zomer worden ze ook weleens dood maar in winter valt er eigenlijk niks te rijden. Handschoenen werken niet....hoopte dat iemand hier een tip heeft om te zorgen dat ik ook kan gaan rijden :j . Nou lopen we veel aan het touwtje dus ze staat gelukkig niet stil :)

Anoniem

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:53

Verwarmde handschoenen op batterij of accu
Of van die opwarmzakjes

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:55

Hier hetzelfde. Na 20 minuten fanatiek rijden komt de boel wat op gang, maar daarvoor is het pijn lijden. Voor mij werkt tot nu toe alleen verwarmde handschoenen, verder ben ik nog niets tegengekomen helaas.

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:15

2 paar lagen handschoenen, dunne thermo daarover heen extra dikke, of inderdaad de handverwarmers die je in je handschoen kan doen.

lousanne1984

Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-17

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:24

Het is heel vervelend....fiets al 20 minuten voordat ik er ben. Tegen de tijd dak stal heb gedaan is het al zo vervelend dat ik er gewoon nie meer op durf te gaan zitten want gevoel is dan gewoon weg. Dubbel paar handschoenen al geprobeerd maar veel te weinig grip dan en rij op straat en ze is beetje eigenwijs haha laten we het daar ophouden. Wil geen ongelukken natuurlijk. Maar zal zeker is gaan zoeken naar die verwarmde handschoenen , zelfs met accu nog nooit van gehoord dank je

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:27

Ik heb hetzelfde probleem en die verwarmde handschoenen met accu werken echt voor geen meter := Ik had een enorm dure variant dus hoopte dat ik van het gedoe af was, maar helaas :\
Nu slik ik medicatie voor een ander euvel en dat heeft als fijne bijwerking dat de doorbloeding in je vingertoppen beter is. En voila, geen klachten meer! *\o/*

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:29

Met 1 hand rijden. Dan kun je afwisselend de andere hand in je zak houden.
Als je denkt dat je dan te kort komt, rijdt je niet correct. Bovendien kun je dan ook nog gaan denken aan bv met een pelham rijden en niet hoeven trekken...

Voor betere doorbloeding kun je ginkgo proberen als je geen medicijnen krijgt.

lousanne1984

Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:35

ik heb medicatie die Raynaud erger maakt!! Wat een gedoe zeg....en we hebben ze nog wel voor de ontspanning. Heb idd ook geen zin om geld uit te gaan geven als iets niet werkt, uhm ja dan word het warmzakjes proberen dus en die in hele goede verwarmde handschoenen doen waar ik nog wel grip mee heb. Maar rij standaard met 1 hand net een cowboy dus dat is het probleem niet

lousanne1984

Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-17

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:36

Maar hand in zak heeft geen effect als het aan 2 handen is met 3 vingers aan elke hand die tot onder de helft dood zijn

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:42

Kijk eens naar de back on track handschoenen. Vriendin heeft nooit meer koude of dode vingers met die dingen

lousanne1984

Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-17

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:55

Oke thanx merel heb ze gegoogeld ... gaat ook enkel om de vingers vraag me af of die warmtekussen helpen want kan da wel erin leggen maar vingers blijven denk ik gewoon wit. Op fiets namelijk ook al veel geprobeerd. Maar thanx heb ze zoiezo ff bij favorieten gezet ga ik straks alle tips goed uitzoeken

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:01

Dooie vingers worden veroorzaakt door het samentrekken van de bloedvaten door de kou en het hart wat daar niet tegenop kan pompen. Er is weinig aan te doen.
Heel erg kloterig, ik kom met dit weer van mijn paard met dooie vingers die in een soort klauw blijven staan waardoor ik nog zeker een half uur niks kan met de riempjes van het hoofdstel.
Op de koets is het nog erger, ik duw mijn handen tussen de rug van de koetsier en de rugleuning maar niks helpt echt. Het duurt alleen wat langer voor de dood zijn.
Mijn voeten worden soms ook geheel of gedeeltelijk dood. Dat loopt nog eens lekker NOT

Ik heb maar één ding er op gevonden: kaken op elkaar en verdragen. Ik laat het niet mijn plezier in de weg staan. Niet klagen maar dragen en bidden om kracht (niet dat ik gelovig ben, maar dit zei mijn moeder altijd.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:09

Wat ik wel heel fijn vind, is een Hot Rox. Dat is geen handschoen, maar een 'plastic steen' die erg warm word en je in je hand kunt houden. Met rijden is dat misschien wel moeilijk, maar dat was voordat ik mijn huidige medicatie slikte echt het enige dat hielp. Ik heb hem nog steeds in m'n zak. Ook in het openbaar vervoer was het heerlijk om dat ding mee te nemen.

http://www.thehotrox.co.uk/

Heb je het trouwens ook met je voeten?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:15

Een glas sterke drank voor het rijden :D

Wat ik wel merk is dat mijn handen minder koud zijn zodra mijn voeten warm zijn, dus misschien een idee om naast de (evt verwarmde) handschoenen ook verwarmde zooltjes in de schoenen te doen?

cabochon1
Berichten: 59
Geregistreerd: 07-07-11

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:27

Heel stom misschien ,maar ik heb de handschoenen van het Kruitvat,van gebreide wol met een leer.
Kosten rond een tientje . Ik heb net zoveel grip als met mijn Roeckl handschoenen en mijn handen blijven goed warm.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101731
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:31

Ik heb hetzelfde...zeker 4 van de vijf vingers aan elke hand gaan dood. Idd pijn lijden tot je er een tijdje op zit en ze warm worden. Maar fijn is het zeker niet nee...heb er ook veel pijn aan.

Iemand kwam met de tip om zilver handschoentjes te kopen...heb ze nog niet gekocht maar denk er wel over.

https://www.skafit.nl/zilvergaren/hands ... -paar.html

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:36

Het enige dat bij mij helpt zijn handschoenen met batterij van No-Cold Equestrian Wear. Ik zou niet weten hoe ik anders zou kunnen mennen of überhaupt iets zou kunnen doen. Wel erg duur maar het helpt tenminste.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:43

Ik verplaats dit topic naar [MWS] Mensenwelzijn en Sport, omdat het hier om een medische vraag gaat.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:45

Ik heb pas verwarmde handschoenen (met accu) gekocht bij de ANWB. Heb er nog niet mee paard gereden en denk dat ze daar wel te grof voor zijn (lijken op dikke skihandschoenen). Maar ze werken wel goed. Je kunt de warmte zelfs nog instellen op drie standen. Lastige is dat je tijdens het opzadelen en rijden zelf eigenlijk dunne handschoenen nodig hebt, maar misschien helpt het toch iets als je al de tijd eromheen verwarmde handschoenen draagt. Helaas niet goedkoop, maar waren laatst wel een stuk afgeprijsd.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:48

De handschoenen van No-Cold Equestrian Wear die Salome noemt, zien er goed uit!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:34

Oh ik herken dit zo goed en ik mankeer niks maar heb het zo gauw koud en dan dooie vingers en tenen.

Ik merk wel dat ik het langer volhou als ik een thermo broek en dikke jas aan heb omdat dat dan tenminste warm blijft.
Verder heb ik het opgegeven, het is hobby hoor.
Ik heb de paarden aan huis maar ik ben met flinke kou al bij het poetsen zo koud dat ik de riempjes niet meer vast kan maken.

Karma_k

Berichten: 62
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:35

Ik slik sinds een jaar een hoge dosis vitamine D en merk dat het minder erg is sindsdien. Op stal heb ik altijd een waterkoker die ik niet helemaal door laat koken zodat het water lauw/warm is. Niet dat je daar op een buitenrit wat aan hebt, maar als ik m'n handen er voor het rijden in doe en daarna goed afdroog houd ik het wel langer vol. En bij terugkomst kunnen m'n ijsklompen er meteen in ontdooien:brr:

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 15:40

Vraag je huisarts eens of je bij je huidige medicatie ook vaatverwijders mag gebruiken. Ik heb voor de herfst/winter nefedipine retard en dat scheelt al de helft. Ik krijg nog steeds koude vingers, ook als ik dubbele handschoenen draag, maar geen enorme pijn of doofheid meer.

Ik rijdt geen paard, maar gewoon naar buiten gaan met de kou, is al niet heel fijn, met ijsvingers de rolstoel voortbewegen eigenlijk niet te doen. Met de nifedipine gaat het een stuk beter.

En verder geldt warm aankleden; zorgen dat je romp een hoofd warm blijven, want je organen en hersenen krijgen voorrang op de lekkere warme bloedtoevoer, omdat ze dat hard nodig hebben. Hou je je romp en hoofd warm, dan blijft er mee over voor je ledematen.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:10

lousanne, ik heb er ook last van door medicatiegebruik.

Vaatverwijders hielpen helaas niet, en ik kreeg er last van slaapproblemen door :')

Aan mijn handen draag ik toch 2 paar handschoenen, ondanks dat het niet heel handig is. Ik heb speciale teugels met extra grip, vreselijke ondingen die ik enkel in de winter gebruik := Ik heb in het begin een tijdje met lussen aan mijn teugels gereden, maar het rijden met handschoenen went wel en daardoor ben ik uiteindelijk overgestapt op antislip :)
Ik heb handschoenen met accu, het werkt op zich wel prima maar het grootste probleem is dat de accu in de weg zit (die zit rond de pols) Twee paar handschoenen werkt op de meeste dagen voldoende.

Aan mijn voeten heb ik er ook heel erg last van, en daar heb ik wel verwarming op accu zitten :D Heerlijke dingen, waar ik echt al enorm veel plezier aan gehad heb :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: tips voor buitenritten met dooie vingers "raynaud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:03

Vaatverwijders??? Jemig nee da's niks voor mij. Ik ga toch niet mijn lijf ontregelen. Als de vaten verwijden dan heeft dat ook invloed op de bloeddruk. En dus ook het hart en de nieren en wat al niet meer. Nee dan maar koude dooie handen hoor.