Moeite met luisteren op het paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaadow

Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-13

Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 16:53

Sinds kort heb ik weer les en ik merk dat ik dan erg veel moeite heb om de instructies op te volgen. Het lijkt wel of ik het niet hoor. Als ik het wel hoor dan is het vaak te laat en dan ben ik dus te laat om bijv. bij de juiste letter af te wenden. Met wedstrijden rijden had ik het vroeger ook regelmatig (ook binnen).

Nu heb ik wel buiten les dus er is wel omgevingsgeluid aanwezig, maar mijn zus heeft geen moeite om de instructeur te verstaan. Zelf denk ik dat ik zo gefocust ben dat ik me afsluit van de omgeving waardoor ik pas te laat door krijg dat er wat gezegd wordt. Alleen begin ik ook langzamerhand een beetje te twijfelen aan m'n gehoor.. Ik hoor op het paard de articulatie gewoon niet echt goed.. Ik ga nu van alles verzinnen om het te verklaren, maar misschien is het ook niet zo gek als je op een paard zit dat je dan de articulatie niet hoort. Maar waarom hoort mijn zus het dan weer wel :+ !

Is er iemand die het herkend? En wat voor verklaring geven jullie hier dan aan voor jezelf? Andere ideeen en tips ook altijd welkom!

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:55

Als ik aan het rijden ben sluit ik me ook af van de wereld (als ik in de bak rijd), op buitenrit hoor ik daarintegen wel weer alles.

Dus nee, ik kan het niet verklaren :P

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:57

Yep heel herkenbaar. Je kunt je gewoon verschrikkelijk goed concentreren! Ik heb mijn instructrice verteld dat ik hier last van heb en zij houd er rekening mee. Geen probleem toch als je eenstukje doorrijdt voor je een oefening doet? De oefening blijft hetzelfde ook al doe je hem 20 meter verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:57

Zeker herkenbaar, vroeger hoorde ik mijn moeder soms niet eens als ze m'n proef stond voor te lezen, best lastig :+
Was bij mij gewoon overconcentratie :j

Erwtje95
Berichten: 114
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:57

Ik heb hetzelfde probleem maar dit licht aan dat ik me dan inderdaad te veel afsluit/concentreer. Ik zelf moet mezelf dus aanleren om me op meerdere dingen tegelijkertijd te concentreren. Als je niet zeker bent van je gehoor zou ik even een testje laten doen bij beter horen oid als ik jou was.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:01

Ik heb dat wel eens op wedstrijd, dan wil ik het goed voorbereiden maar dan vergeet ik wat ik ook al weer moest doen en dan roep ik WAAAAT?? :+

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:02

Ik herken het. Toen ik 7 jaar geleden weer begon met lessen na 20 jaar niet gereden te hebben merkte ik dat ik het enorm lastig en zelfs vervelend vond om te rijden en me daarbij op mijn paard te concentreren en ook nog de figuren te maken bij de letters die mijn instructrice aangaf. Ik heb toen met mijn instructrice (ik had privéles) afgesproken dat ik vooral zelf zou rijden en figuren meenemen en dat zij daarop aanwijzingen zou geven, die ik dan weer kon gebruiken om het beter te doen. Dat werkte toen prima en zo werken we nu nog. Achteraf heb ik begrepen dat anderen op stal dat wel heel apart vonden maar tja, ik betaalde voor de lessen en het werkte, dus geen probleem.

Kan zijn dat het voor jou ook zo werkt, dat jij meer bezig bent met je paard en naar je paard luisteren dan naar je instructrice. Kan natuurlijk ook zijn dat je gehoor niet meer is wat het geweest is maar daar kom je met een simpele hoortest zo achter...

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:12

Heb ik ook, ik hoor zelfs in mijn prive-lessen gewoon de helft niet terwijl er integendeel iets aan m'n gehoor mankeert, of ik hoor het wel, maar het komt niet meteen door, zeg maar.
Er wordt dan iets gezegd dat dan bij mij binnenkomt en dat ik in een daadwerkelijke reactie moet omzetten, dat kan ik ter plekke vaak niet.
Als het even in kan werken (zei spuit 11) dan lukt het wel.

Heb ook vaak, dat ik een dag na de les de gegeven informatie wel in de praktijk toe kan passen.

Maar te paard heb ik op het moment ook zelf iets van "Watte...?WAT? Eh... offe... wat zei je nou?"
Heel storend vind ik zelf, te meer daar ik dat nooit heb als ik zelf zonder iemand er om heen het meegegeven instructiemateriaal probeer te verwerken ("na te rijden), ik ben dan niet afgeleid, wat ik wel ben als er een instructeur om de haverklap iets tegen mij roept.

Toch is dat geen ramp, want de gegeven info komt bij mij altijd naderhand weer terug naar boven.
Ik kan blijkbaar geen twee dingen tegelijk, bezig zijn met gevoel te paard en luisteren naar input van buitenaf.

Jaadow

Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 19:59

Als ik de reacties zo lees denk ik dat het komt omdat ik zo geconcentreerd met m'n paard bezig ben. Ik ging gewoon twijfelen aan mezelf, ook omdat m'n instructeur zei: hoor je me wel? hahaha Het is heel veel informatie tijdens zo'n les en het rijden gaat nog niet echt vanzelfsprekend dus ik moet op zoveel tegelijk letten. Ook de basis dingetjes nog. @terpentijn ik heb hetzelfde. Op dat moment dat hij een overload aan info geeft wordt ik heel chaotisch en lukt het niet en als ik het alleen doe dan weet ik het allemaal nog wel en kan ik het herhalen.

verwijderd13

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-01-13
Woonplaats: Belgie

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:03

H-E-R-K-E-N-B-A-A-R :)) ik had het ook bij men eerste lessen 8)7 Kleine volte bij E ?
naah, ik deed het lekker bij B :+ van galop terug naar draf ? waarom niet noch een rondje ? doet men poon toch zo graag *\%/* Haha.. tja typisch wij mensen denk ik :)) special editions !!

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:14

Ja, heel herkenbaar! En dan idd heel hard WHAAAT roepen of aan diegene die voor je rijdt vragen, he wat wat zei ze?
De laatste tijd heb ik er trouwens geen last meer van, misschien dat ik me onbewust meer concentreer op andere dingen? :o?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:24

Kan je niet met 'oortjes' les vragen?

Dan hoor je het iig en stuk duidelijker en komt het miss ook beter door je concentratie heen.


Ik heb er zelf geen last van, maar ken wel mensen die het wel hebben ;-)

Farno

Berichten: 28
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Garderen

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:50

Ik rijd zelf ook altijd met oortjes tijdens mn les. Helpt enorm in de concentratie. Alleen dan hoor ik duidelijk wat er gezegt wordt; anders mis ik ook de helft:p

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:58

Is het niet mogelijk om meer te gaan trainen op multitasken? Ik kan me niet voorstellen dat als je met zó veel concentratie rijdt, je ook nog ontspannen rijdt. Daarbij is paardrijden zelf voor een heel groot deel multitasken, dus het lijkt me zeker niet overbodig :)

Nalatje
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-06-13
Woonplaats: België

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:02

Hier heb ik er ook regelmatig last van. Ik merk wel dat het vaker voorkomt wanneer ik me sterk op iets concentreer en dan even vergeet dat mijn lesgever er nog staat. Meestal is dit wanneer er een oefening is die niet goed lukt, dan focus ik me nog net iets sterker op mijn hulpen en hoe mijn paard precies op alles reageert. Op die moment hoor ik niet altijd wat mijn lesgever zegt, of hoor ik het wel maar klinkt het wat vanuit de verte en heb ik het niet verstaan ;)

Zoefferd

Berichten: 415
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:06

Dat herken ik heel erg ! Ik ben dan zo geconcentreerd op mijn paard dat ik mijn instructeur niet meer hoor maar toch probeer ik daar ook op gefocust te blijven want anders kom je er nooit haha als je hier telkens beter op let komt het van zelf goed en als je twijfelt aan je gehoor zal ik een gehoor test laten doen dat is wel wat makkelijker en dan zie je ook meteen of het hier aan ligt

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:37

O dit is zo herkenbaar. Fijn dat meerderen dit hebben haha. Ik heb regelmatig dat ik zo geconcentreerd ben dat ik klanken hoor en denk, o chips ze zei wat haha. Als ik het echt niet hoor (bij veel wind ofzo) rijd ik naar haar toe of een volte om haar heen(scheelt haar weer lopen)en vraag ik nogmaals of ze het wilt uitleggen. Soms vind ik het wel irritant van mezelf vooral als ze wat uitlegt en paardlief werkt niet mee. Ze zeggen wel dat vrouwen meerdere dingen tegelijk kunnen, ik behoor niet tot die groep geloof ik _O-
Heb ook weleens zitten denken aan die oortjes, maar voor die 2x per maand vind ik zonde.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:13

Ik rij ook geconcentreerd en kijk daarbij ontzettend kwaad :')
Als ik zelf aan het rijden ben merkt mijn paard vaak eerder dan ik dat er iets aankomt of dat er iemand staat. :P
Tijdens de les concentreer ik mij wel op de instructrice maar verder hoor ik niemand.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:45

Ik heb dat ook, en hetzelfde als Terpentijn beschrijft. Gelukkig had mijn instructeur dit eerder door dan ik zelf, en paste daar de les op aan (privéles). Het ging steeds beter, en ik vertelde hem toen mijn 'probleem' (omdat ik het ook ergens anders merk, zoals met autorijden: het overzicht houden) Mijn instructeur vertelde toen dus dat hij dit allang had gezien en gemerkt, en zijn lessen daarop had aangepast.

Maar nu heb ik een andere instructrice (ivm afstand), en dan is het weer even afstemmen. Nu ik het zelf weet, gaat het ook al een stuk beter. Maar als er dan wat anders gaat, zoals een ander paard in de bak, dan ben ik meteen een stuk meer afgeleid. Dan let ik op de instructie, op het andere paard, en dan op mijn paard... Ook niet heel handig, want dan komt het niet tot echt rijden.. Vervolgens was ik bezig met mijn paard en de instructie: 'vergeet' ik dat andere paard en was het bijna een botsing. Want ja, dan kom je elkaar 'ineens' tegen, en als je dan ook nog een vage manoeuvre doet... (pony ineens op binnenhoefslag zetten omdat ik rechtsom ging...)

Heb je er alleen last van met les? Of dus ook met andere ruiters die tegelijk rijden?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:09

Ik ben ook altijd zo gefocused dat ik weinig tot niks hoor :)
Ik men dan wel met les maar dan hoor ik ook niks,
veel te druk met communiceren met je pony :)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:50

Ja het is een hinderlijk iets, want betaal je een kostbare prive-les, krijg je een deel in feite "te laat" mee. Waarmee ik bedoel dat je "op dat ogenblik" niet handelt of reageert op de aanwijzingen van de instructeur. En dat is uiteraard ook niet leuk voor de instructeur....! Of dat over-concentratie is weet ik zo net nog niet.... want ik ben zelf een type dat zich juist doorgaans vrij slecht kan concentreren, aan de andere kant ben ik weer een enorme perfectionist die nogal eens last heeft van faalangst: ik wil alles meteen kunnen en goed kunnen anders ben ik een "niks".
Dat zou verklaren waarom ik het best "perform" als ik helemaal alleen en 1-op-1 bezig ben, dan ben ik op mijn best. Het nadeel daaraan is dan weer: er is niemand die dat dan weer kan bevestigen(of ontkennen).

Zeker is waar dat als je er open over bent t.o.v. je instructie, die je wat minder snel opeenvolgende info zal verstrekken, dat werkt sowieso bij mij wat beter. Dan kom je maar over als een "slow learner", maar neem je wel meer mee van de instructie.
Is althans mijn ervaring.

VanessaSH
Berichten: 675
Geregistreerd: 12-12-13

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:32

Je ziet ook wel eens mensen die oortjes in hebben en de instructeur heeft dan zo'n klein micorfoontje,, misschien is dat wat??

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:34

Ik heb het ook, maar ik ben ook echt wat doof. Ik leste de laatste jaren bij een instructeur die met een microfoon en oortjes les gaf. Voor mij echt een uitkomst, hoorde ineens alles wat hij zei.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:37

Toydoll schreef:
Kan je niet met 'oortjes' les vragen?

Dan hoor je het iig en stuk duidelijker en komt het miss ook beter door je concentratie heen.


Ik heb er zelf geen last van, maar ken wel mensen die het wel hebben ;-)


Dit dus. Ik ben dan misschien wel bevooroordeeld omdat ik slechthorend ben, maar oortjes in tijdens de les is ideaal! Je hoeft niet meer zoveel naar je instructeur/instructrice te kijken waardoor je je veel beter op je paard kunt focussen en je zit (in mijn geval) ook beter wordt. Onbewust draait je lijf namelijkook mee als jij naar de instructeur/instructrice kijkt waardoor je paard ookweer prikkels binnenkrijgt.

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Moeite met luisteren op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:44

Ik heb laatst privé les gehad met een oortje (ben zelf slechthorend) en wat een verademing was dat. Ik ben nu op zoek naar een eigen setje zodat ik de instructie altijd kan verstaan. Precies wat hiervoor al gezegd is, je kan rechtop je paard blijven zitten en het luisteren kost veel minder inspanning.