heupdysplasie en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannej1990
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-11-13

heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 20:13

hoi allemaal,

ik vroeg mij af of er meer mensen hier zijn die heupdysplasie hebben en paardrijden.. of mensen die vroeger heupdysplasie hebben gehad en daar nu nog 'restverschijnselen' van hebben?
hebben jullie er veel last van met rijden? Hebben jullie tips om je heup zo min mogelijk te belasten?
Lijkt me erg fijn om te weten of er meer mensen dit hebben zodat we tips enzovoort kunnen delen..

groetjes Sanne

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:14

Een vriendin van mij heeft heupdysplasie en kreeg juist het advies om paard te gaan rijden. Blijkbaar is "wijdbeens" zitten juist goed er voor. Als ze een tijd niet rijd heeft ze veel meer last van haar heup.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:22

Ik heb ook heupdysplasie (en hypermobiel en ccd), en ik heb weinig last mits ik een zadel gebruik wat perfect past voor mij en dat is soms best lastig. Ook moet ik paarden hebben die goed los zijn in de rug.

Marlies1995

Berichten: 99
Geregistreerd: 03-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:25

Ik heb onder andere heupdysplasie en dat gaat prima. ik ben er verschillende keren aan geopereerd en paard rijden werd mij juist aan geraden!
misschien kan je verende stijgbeugels proberen? ik heb ze niet maar het schijnt goed te werken ;)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:07

Heb ik ook inderdaad. Bevallen erg goed.
Afbeelding

sannej1990
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-11-13

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 22:48

Das nog is een goede tip inderdaad! Maar wat voor operatie heb je gehad dan? Mij willen ze nog niet opereren ivm dat k nog maar 23 ben.. en mijn fysiotherapeut zegt inderdaad dat paardrijden goed is en de orthopeed wist t allemaal niet zo goed....

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:54

Ik heb ook heupdysplasie icm wat problemen in m'n onderrug en benen. Ik rijd al vanaf m'n achtste dus heb geleerd hoe ik m'n lichaam wel wat kan ontzien, maar na zware inspanning met rijden toch eigenlijk altijd wel last.

Marlies1995

Berichten: 99
Geregistreerd: 03-06-12

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:07

ik heb meer dan alleen heupdysplasie. ik ben geboren zonder kom aan de ene kant en een slechte kom aan de andere kant. daarbij groeit mijn heupkop aan beide kanten verkeerd. aan het laatste ben ik verschillende keren geopereerd. ( ook te vroeg eigenlijk maar we konden echt niet wachten ).

smiley91
Berichten: 97
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:13

Ik heb er ook meer last van als ik een poos niet gereden heb. Maar anderzijds als ik erg veel rij merk ik dat ook wel weer (meerdere paarden per dag intensief dressuren)

sannej1990
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 23:46

Thanks voor jullie reacties en sorry voor de late reactie van mij.

ik merk idd ook als ik even niet gereden heb dat het me meer last geeft inderdaad. Gisteren weer een foto laten maken ivm weer erge klachten en daardoor ook met sport weer pijn. Geen slijtage in ieder geval maar wel geïrriteerde aanhechtingen van mn pezen... met rijden veel last en aangezien ik op de manege rijdt, elk week een ander paard...
Hebben jullie ook met andere dingen last? Hardlopen, fietsen, wandelen, etc?

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:06

ik heb meeste last als ik juist weinig rijd...laatste tijd niet veel tijd gehad om mijn paarden te rijden en dat merk ik dan toch wel, voornamelijk links, wat lastig is met opstappen, gelukkig heb ik ponymaatjes :) al stap ik liefst op vanaf een krukje.

Annekee89
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-12-13

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:37

Ook Ik ben geboren met een heupdysplasie en een heupluxatie, hier als baby al aan geholpen.
Mijn toenmalig behandelend arts en sportarts dachten dat ik weinig/minder klachten heb gehad door het paardrijden.

swaps
Berichten: 69
Geregistreerd: 29-09-08

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:53

Ja * schud handjes * ik heb-had laattijdig ontdekte heupdysplasie en luxatie . Ben hier als kind aan geopereerd Kan er prima mee leven maar heb wel 2 cm beenlengte verschil. Daar sukkel ik dan weer mee qua beugelafstelling. Ook zie ik toch wel op rijfoto´s dat ik scheef zit en mijn benen verschillend hou.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: heupdysplasie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 19:55

Ik heb een vrij ernstige vorm van heupdysplasie.
Ik rijd al sinds mijn 10e jaar paard (nu 32) en heb eigenlijk weinig last.
Ik merk zelfs dat als ik minder rijd ik meer last heb.
De spieren in en om je heupen zijn door het paardrijden erg sterk en dat ondersteund je gewricht.

Pas op mijn 17e zijn we er achter gekomen dat ik heupdysplasie heb.
Er vielen toen voor mij wel veel stukjes op hun plek.

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:55

Gezellig! Ik heb aangeboren heupdysplasie. Sprijtbroek,beugels,tractiebehandeling en meerdere operaties gehad. Mijn laatste grote operatie was toen ik 7 was waarbij ze een komhebben gemaakt. Hierna heb ik leren lopen en paardrijden :) de orthopeet had er niks op tegen, was alleen verrast dat ik dat kon. wel heb ik regelmatig spierpijn en veel fysio en mensendieck gehad. geen slijtage en het rijden gaat nog altijd goed!

Oh ik stap wel rechts af, mn rechterheup is de " slechte" en na een uur intensief rijden krijg ik dat been niet meer over mijn zadel geslingerd. Links opstappen, rechtsafstappen. Geen probleem!!