Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moi22
Berichten: 901
Geregistreerd: 16-06-06

Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:49

Sinds 2 jaar rijd ik met petrie olympic laarzen. Ze zitten heerlijk en ben er ook erg blij mee al begin ik 1 ding nu goed zat te worden. De ritsen slijten heel snel. Moet nu al voor de zoveelste keer dit jaar een nieuwe rits in m'n laars laten zetten. Ben bij meerdere schoenmakers geweest die allemaal ykk ritsen erin zetten en ook petrie gebruikt deze ritsen dus daar ligt t niet aan.

Inmiddels ben ik t zo zat dat ik denk dat ik goedkoper uit ben als ik deze laarzen voor de wedstrijden blijf gebruiken en voor dagelijks gebruik een niet te dure andere laars koop.

Omdat een laars met rits strakker om de enkel zit, zit ik te denken aan een laars met de rits op een andere plaats dan schuin voor. Mijn schoenmakers hebben ook al aangegeven dat die plek het meest belastend voor n rits is.

Bij een andere laars denk ik aan de Athene of een laars waar bij de rits aan de achterkant geplaatst is.

Mijn vraag is nu wat zijn jullie ervaringen met dergelijke laarzen en vooral. Hoe lang gaat de rits mee en waar zit deze bij jullie?? Ook ervaringen met andere merken dan petrie zijn welkom. Ik ben nu vooral benieuwd naar de rits niet zozeer de rest van de laars.

Dank jullie wel voor de reacties.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:53

Ik heb met mijn goedkope mondoni laarzen echt nog nooit een kapotte rits gehad (3 jaar), rits zit gewoon achter...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:55

Mijn op maat gemaakte Cavallo's hebben de rits ook achter en in de vijf jaar dat ik de rits gebruik, heb ik er nog nooit problemen mee gehad :).

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:59

Mijn trainingslaarzen heb ik nu 5 jaar denk ik, en de eerste 4 jaar ook voor wedstrijden gebruikt. De rits zit schuinvoor. Mijn linkerlaars heb ik 3x de rist moeten laten vervangen in 5 jaar, de rechterlaars nog nooit.
Mijn wedstrijdlaarzen heb ik nu een jaar en nog nooit de rits moeten laten vervangen, bij deze zit de rits achter. Allebei de laarzen zijn van Lipica en dus op maat gemaakt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:59

Mijn Petrie laarzen zijn al ehhhhh 30 jaar oud :o :D Heb direct in het begin ritsen achterin laten zetten, die doen het nog steeds. Gebruik ze nu alleen nog heel af en toe voor wedstrijden, maar vroeger liep ik er altijd op en nooit geen last gehad dat de ritsen kapot gingen.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:03

Bij mijn Petries (model coventry) zit de rits aan de achterkant..

Ze zijn NOG niet kapot maar ze gaan wel wat stroef dicht momenteel, ik denk dat ik nodig weer eens ritsenspray of kaarsvet moet gaan gebruiken voor de rits soepel te houden..

Rits aan de voorkant vind ik heel erg mooi maar ik denk dat aan de achterkant het beste is!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:03

rina schreef:
Mijn Petrie laarzen zijn al ehhhhh 30 jaar oud :o :D

:oo

ellen12345
Berichten: 220
Geregistreerd: 14-09-13

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:21

achter

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:35

Goldie schreef:
rina schreef:
Mijn Petrie laarzen zijn al ehhhhh 30 jaar oud :o :D

:oo


Grinnik ja je bent zuinig op de spullen, of je bent zuinig op de spullen :+
Maar Petrie maakte dus 30 jaar geleden echt super laarzen :D

Anoniem

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:39

ik heb goedkope leren van hkm met de rits achter. Nog nooit kappot geweest :)

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:58

BabiiVeeraa schreef:
Mijn trainingslaarzen heb ik nu 5 jaar denk ik, en de eerste 4 jaar ook voor wedstrijden gebruikt. De rits zit schuinvoor. Mijn linkerlaars heb ik 3x de rist moeten laten vervangen in 5 jaar, de rechterlaars nog nooit.
Mijn wedstrijdlaarzen heb ik nu een jaar en nog nooit de rits moeten laten vervangen, bij deze zit de rits achter. Allebei de laarzen zijn van Lipica en dus op maat gemaakt.


Hmm, mijn laarzen nemen wraak op dit bericht. Gisteren ging de rits in mijn rechterlaars kapot :+

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:02

Mocht je in de buurt van Apeldoorn wonen, breng ze dan naar de schoenmaker op de Eglantier. Deze heeft in mijn Olympics nieuwe ritsen gezet. Doe met de ene rits al 2 jaar, en de andere 3 jaar. De ritsen van Petrie staan erom bekend snel te crashen. Mensen rondom Apeldoorn zullen je ook die schoenmaker adviseren!

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:31

Ik ken dat fenomeen, ik kan ondertussen mijn ritsen zelf repareren, want mijn Petrie's zaten meer bij de schoenmaker dan op mijn paard.
Ritsen zitten aan de binnenkant.

Ik heb voor erbij een paar pioneers gekocht. Waren toch nog 250,- omdat ik een 'speciale' standaardmaat nodig had.
Ik heb specifiek voor een achterinstap gekozen, die laarsjes worden misbruikt dat het geen naam heeft en doen het prima.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:13

M_hartje_M schreef:
Bij mijn Petries (model coventry) zit de rits aan de achterkant..

Ze zijn NOG niet kapot maar ze gaan wel wat stroef dicht momenteel, ik denk dat ik nodig weer eens ritsenspray of kaarsvet moet gaan gebruiken voor de rits soepel te houden..

Rits aan de voorkant vind ik heel erg mooi maar ik denk dat aan de achterkant het beste is!

dat ritsenspray gebruik ik ook, maar hoezo kaarsenvet goed voor de rits van een rijlaars.

heb daar werkelijk nog nooit van gehoord, dat dat goed is.

:)

overigens heb ik de petrie athene, heb wel problemen met de rits, maar met aan en uit doen van de laarzen, gebruik ik de spray zodat het wel wat soepeler gaat :)

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 07:45

Ik zou ook voor achter gaan, ik gebruik met rits aan de binnenkant en rits aan de voorkant van Petrie maar slijten allebei vrij snel, gelukkig goede schoenmaker in de buurt.

Anoniem

Re: Waar beste plaats ritsen in laarzen? Voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:52

ik heb mijn Petrie Coventry's nu zo'n 2 jaar en nog geen rits stuk gehad. Wel zit er in de binnenkant een lapje stof zodat (ik geloof) je sokken niet tussen de rits kunnen komen, maar als ik ze te gehaast aantrek komt dat lapje dus steeds tussen de rits te zitten.