Wanneer cap niet meer goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joycieee
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-08-12

Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 13:14

Hallo, ik heb afgelopen week een nieuwe cap gekocht. Ik heb hem een beetje tegen de deur aan laten klappen en nu vraag ik me af of dat erg is. Want ze zeggen altijd dat je je cap moet beschermen tegen klappen omdat die dan aan de binnenkant kan beschadigen. Maar aan de andere kant denk ik dat een cap tegen zo'n stootje moet kunnen en dat het ook niet te voorkomen is en het was volgens mij ook niet echt een harde klap. Hoe denken jullie hierover?

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:17

Ik heb mn cap duizenden keren laten vallen en hij doet het nog steeds, en ik ben zelf ook al vaak genoeg gevallen en mijn hoofd doet het ook nog steeds (;
Het zal niet zo'n groot probleem zijn tenzij je echt bewust keihard tegen beton gaat slaan ofzo :)

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:19

Cap moet je vervangen na 5 jaar of een val. Als je hem leeg ergens tegen aan stoot of perongeluk laat vallen is dat niet erg daar moeten ze wel tegen kunnen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:20

Beetje tegen de deur aan komen is niet erg, vervangen moet wel echt als je na een val op je hoofd (en dus cap) landt.
Maar wees wel voorzichtig met een cap :)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:21

Nooor_ schreef:
Ik heb mn cap duizenden keren laten vallen en hij doet het nog steeds, en ik ben zelf ook al vaak genoeg gevallen en mijn hoofd doet het ook nog steeds (;
Het zal niet zo'n groot probleem zijn tenzij je echt bewust keihard tegen beton gaat slaan ofzo :)


En toch moet je daarmee oppassen. Het kan maar zo zijn dat je cap in de harde laag wat scheurtjes heeft die bij een volgende val barsten. Zou er toch eens goed naar (laten) kijken.

TS, controleer even de plek waar je de cap geraakt hebt, ik denk dat het wel mee zal vallen als het niet hard gegaan is.

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:22

Nu nog niet,na een val van je paard kun je hembeter wel vervangen.

Lissel

Berichten: 63
Geregistreerd: 28-06-10
Woonplaats: Jirnsum (Friesland)

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:48

Ik heb eigenlijk ook even een vraagje hierover, ik ben vorige week van mijn paard gevallen met een cap die ik net 2 weken daarvoor had gekocht. Ik heb aan de val wel een zware hersenschudding aan overgehouden, zou je je cap kunnen laten controleren op scheurtjes?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:15

Ik denk dat je het een beetje moet relativeren en kijken naar de val op zich. Als ik na iedere val die ik maak een nieuwe tok moet kopen, dan is mijn rekening geplunderd aangezien ik het laatste jaar al bijna 10 keer van mijn pony ben gevallen.

Noa12
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Noord-Holland ♥

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:28

Caps kunnen wel tegen een stootje :D

XNienke_
Berichten: 1125
Geregistreerd: 03-04-11

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:31

na een val op je cap denk ik dan toch?
anders kon ik wel 100 caps kopen :=

senna1234

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-08-12

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 15:33

Het kan nog echt wel hoor! Moet je nagaan hoe harde klap de cap krijgt als je valt. Dat is niet te vergelijken met een klapje tegen de deur.
Je moet wel een nieuwe kopen als je erop valt, anders kan er iets in het systeem kapot zijn.

Aureliee
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-08-12

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:02

wel, ik denk dat een cap moet daar sowieso tegen kunnen...
ook als je is valt, kijk altijd naar de veiligheidschecks van europa, heb dat ooit is gelezen op een site..
dat zijn bepaalde nummers, heeft je cap een schrammetje geen zorgen maken dat is normaal.. :o
als je cap niet meer verder kan zie je dat wel :D

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:07

Het is natuurlijk leuk bedacht maar het is geen doen om elke keer een nieuwe te kopen.(dat zouden de fabrikanten wel willen!)
Je kunt heus wel zien of hij nog goed is, als er een scheur inzit is het niet goed natuurlijk.
Gelukkig val ik altijd op mijn kont.. O:)

crazyy_caro
Berichten: 100
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: noord brabant

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:10

cap hoeft echt niet na iedere val vervangen te worden, dan word paardrijden wel een hele dure hobby :)
als het nodig is om je cap te vervangen zie je het wel

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:16

Als ik mijn cap na iedere val moest vervangen had ik er al wel een heleboel kunnen kopen.

Maar ik denk ook dat je het wel vanzelf merkt als je je cap moet vervangen!

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:06

Thats_Me schreef:
Cap moet je vervangen na 5 jaar of een val. Als je hem leeg ergens tegen aan stoot of perongeluk laat vallen is dat niet erg daar moeten ze wel tegen kunnen.

Dan heb ik een nieuwe nodig. :j Heb de mijne nu al 5 jaar en ben hem werkelijk zat. Ik krijg altijd hoofdpijn door die cap... -O-

crazyy_caro
Berichten: 100
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:17

Jackytje schreef:
Thats_Me schreef:
Cap moet je vervangen na 5 jaar of een val. Als je hem leeg ergens tegen aan stoot of perongeluk laat vallen is dat niet erg daar moeten ze wel tegen kunnen.

Dan heb ik een nieuwe nodig. :j Heb de mijne nu al 5 jaar en ben hem werkelijk zat. Ik krijg altijd hoofdpijn door die cap... -O-



hoeft niet altijd, heb de mijne al 8 jaar

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:48

cutecaro schreef:
Jackytje schreef:

Dan heb ik een nieuwe nodig. :j Heb de mijne nu al 5 jaar en ben hem werkelijk zat. Ik krijg altijd hoofdpijn door die cap... -O-



hoeft niet altijd, heb de mijne al 8 jaar


Na 5 jaar gebruik is je cap 'op'. Het materiaal is dan niet meer 100% betrouwbaar waardoor geadviseerd wordt een nieuwe aan te schaffen.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:22

Jeutje, ik had tot maart nog steeds de verstelbare cap van de manege welke ik een jaar of 10 dus heb gehad :=
Gelukkig op de eerste 3 jaar (op de manege) na dan, nauwelijks mee gevallen(verzorgpaarden konden naar bokken maar ik wist meestal goed genoeg te verwachten en kon dan blijven zitten).

Trouwens best gek, omdat je een cap toch koopt om veilig te vallen, maar tegen echt vallen is ie dan niet bestendigd?

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:32

Laraax schreef:
Trouwens best gek, omdat je een cap toch koopt om veilig te vallen, maar tegen echt vallen is ie dan niet bestendigd?


Tuurlijk wel, daar is hij voor. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet beschadigd raakt. De cap is er om de harde klap op te vangen die je anders op je hoofd krijgt (joh...). Als die cap dan scheurt, en niet je schedel, dan heeft hij duidelijk goed gewerkt, maar moet je hem natuurlijk wel vervangen. Bij een gewone huis- tuin- en keukenval zie je die schade niet, maar dan is het ding wel verzwakt. Volgende keer breekt hij misschien in stukken, en dan ben je als ruiter een beetje meer de pineut.

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:39

Ik vind het toch raar, je zou toch denken imo dat je dat voor wilt zijn door een cap van sterker materiaal te maken..

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:54

In een cap zit hetzelfde materiaal als in een helm, bij een klap erop ( dus wanneer je valt, of wanneer je je cap hard laat vallen ) breekt dit materiaal je val, echter kan dit maar 1 x en dit zie je niet vanuit de buitenkant van je cap. Bij kleine stootjes heb je ook kans dat er kleine scheurtjes in komen, dat zal de reden zijn waarom ze adviseren om een nieuwe cap te kopen na 5 jaar.

Wanneer je niet op de je hoofd valt hoef je niet direct een nieuwe cap te kopen maar houd er wel rekening mee dat de cap zwakker wordt. Bij de vraag hierboven bij een hersenschudding zou ik zeker wel een nieuwe kopen, je kunt er dan wel vanuit gaan dat je cap van binnen kapot is.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:03

Het is de bedoeling dat de cap de klap absorbeerd die eigenlijk je schedel zou absorberen. Dat doen ze ook, waardoor de cap stuk gaat in plaats van je hoofd ;) Overigens heb ik laatst een gloednieuwe gekocht voor 15,- op internet, dus een nieuwe cap is niet duur als je een beetje zoekt. Voordeel is dat je de maat van je oude cap (die ik dus heb gepast in de winkel) kan nemen en op internet kan bestellen.

joycieee
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-08-12

Re: Wanneer cap niet meer goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 22:20

Oké, dank jullie wel voor de reacties! Het komt er dus op neer dat de cap er tegen zou moeten kunnen?

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:33

Laraax schreef:
Ik vind het toch raar, je zou toch denken imo dat je dat voor wilt zijn door een cap van sterker materiaal te maken..


ja, maar met harde materiaal wordt het materiaal ook stugger en is daardoor minder in staat om de klap op te vangen. je kan wel een stalen helm maken bijvoorbeeld, maar die zal amper een klap op vangen ;)

Millanka schreef:
Het is de bedoeling dat de cap de klap absorbeerd die eigenlijk je schedel zou absorberen. Dat doen ze ook, waardoor de cap stuk gaat in plaats van je hoofd ;) Overigens heb ik laatst een gloednieuwe gekocht voor 15,- op internet, dus een nieuwe cap is niet duur als je een beetje zoekt. Voordeel is dat je de maat van je oude cap (die ik dus heb gepast in de winkel) kan nemen en op internet kan bestellen.


als je een 'standaard' hoofd hebt wel ja, als ik dat doe schiet dat niet op aangezien ik bij 9/10 caps aan beide zijkanten dan mijn vingers er bij in kan stelen terwijl die bij m'n voor/achterhoofd wel goed zit }:0 ik (en met mij nog een heleboel mensen) moet de cap echt passen voordat ik weet of die past