Springen of dressuur, waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:55

Wat doe jij, springen of dressuur en waarom? Weet echt niet wat ik wil gaan doen met m'n nieuwe paard...

Grtjs!

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:56

Eventing, dan heb je het alle 3 :')

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:59

Maar ik durf geen xcountry te rijden :') Lijkt me zo eng :D

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:00

Met dressuur beginnen sowieso.
Als jullie de basis goed onder de knie hebben,
kijken of je het naar je zin hebt hiermee...zoja dressuur lekker verder. Anders, begin je dan met springen

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:01

Moet je daar helemaal over na gaan denken wat je met je paard gaat doen?
Er is toch wel iets wat je leuk vind en anders doe je toch meerdere dingen en zie je het later wel..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:01

Is een jong paard dus zal het eerste en mss ook tweede jaar erg aan de basis moeten werken...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:02

NeverGiveUp schreef:
Moet je daar helemaal over na gaan denken wat je met je paard gaat doen?
Er is toch wel iets wat je leuk vind en anders doe je toch meerdere dingen en zie je het later wel..

Er is toch niets mis met nadenken :?

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:04

Heleennn schreef:
NeverGiveUp schreef:
Moet je daar helemaal over na gaan denken wat je met je paard gaat doen?
Er is toch wel iets wat je leuk vind en anders doe je toch meerdere dingen en zie je het later wel..

Er is toch niets mis met nadenken :?

Beter nadenken en dan echt iets DOEN ipv wat rondwaggelen en zomaar wat uitsteken, toch?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:05

Wat is je doel? Heb je al een paard of moet je die nog kopen?
Waar is hij goed in? Gaan willen springen met je paard en het ZZ willen bereiken terwijl je al een tinker hebt.. :D Dat valt dan bijv. al af!

Zelf ben ik van het springen, maar wegens blessure paard nu recreatief..

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:05

Beide.
Dressuur omdat dit altijd verstandig is. Zowel voor jou als je paard.
Springen, omdat mijn paard dit gewoon geweldig vindt.

Trouwens, als je gaat springen, kom je er pas goed achter aan welke dingen je nog hard moet werken in de dressuur omdat ze blijkbaar toch niet goed bevestigd zijn.
Kortom, ook voor springen heb je dressuur nodig.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:06

Geen van beide: ga lekker western rijden! :D

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:07

Dressuur is de basis voor alles, dus dat heb je sowieso nodig (ook als je in de toekomst voornamelijk springwedstrijden wilt rijden).

Ik heb zelf regelmatig dressuurles.
Maar verder rijd ik gewoon recreatief: dus ik zet een hindernisje neer wanneer ik daar zin in heb, of ik ga zelf een beetje dressurmatig aan de slag in de bak. En een andere keer ga ik weer naar buiten. Ik heb helemaal geen ambitie om wedstrijden te rijden in welke discipline dan ook.
Misschien maak ik ooit nog eens een uitzondering voor een Endurance wedstijd: dat trekt mij wel.

Hannepan

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:09

zippora schreef:
Beide.
Dressuur omdat dit altijd verstandig is. Zowel voor jou als je paard.
Springen, omdat mijn paard dit gewoon geweldig vindt.

Trouwens, als je gaat springen, kom je er pas goed achter aan welke dingen je nog hard moet werken in de dressuur omdat ze blijkbaar toch niet goed bevestigd zijn.
Kortom, ook voor springen heb je dressuur nodig.

Dit bedoelde ik dus ook...
En je zal ook wel merken wat je paard het best ligt.

Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:12

Ik doe springen en eventing wedstrijden. Krijg hierin geen les maar wel 1keer per week zeer goede dressuurles. Ikzelf heb een gruwelijke hekel aan dressuur. Vind ik gewoon niet interessant, maar het hoort erbij..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:15

Ik heb al maanden constant gedressuurd en les gehad dus basis is er zeker, wil wel gaan springen maar ik kijk er altijd tegenop omdat ik vroeger vaak gevallen ben... Paard rijdt ik al maar heb ik nog niet gekocht omdat morgen mijn paardje ingeslapen wordt ivm een tumor...

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:53

Nja ik kan me niet echt voorstellen dat je niet al een soort doel hebt..

Als je denkt 'eigen paard' dan zie je jezelf toch al wel voor je ergens, in het bos, dressuurwedstrijden, western of cross..?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:55

Dan zie ik mezelf eigenlijk vooral gewoon goed rijden... Maar of dat ooit gaat gebeuren :')

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:58

Ik zo gewoon beide doen, dat is voor het paard ook veel leuker, lekker een beetje afwisseling. Lekker dressuur rijden, keertje parcoursje bouwen, lekker naar buiten toe. Als je springen eng vind kun je ook lage parcoursjes springen, voor het paard maakt het niet zoveel uit of ie 40 springt of 60.

GelbrichDDH
Berichten: 181
Geregistreerd: 02-01-11
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:59

Ik zou als ik jou was gewoon wat afwisselen, blijft het leuk voor jou en je paard!

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:59

Geryon schreef:
Wat is je doel? Heb je al een paard of moet je die nog kopen?
Waar is hij goed in? Gaan willen springen met je paard en het ZZ willen bereiken terwijl je al een tinker hebt.. :D Dat valt dan bijv. al af!

Zelf ben ik van het springen, maar wegens blessure paard nu recreatief..

HEY, het kan best :))
van mijn tinker wordt gezegd dat hij dat makkelijk gaat halen :D
(maar dan wel zonder mij want ik ga er niet aan beginnen... met een tinker :') :+)

in ieder geval, ik heb voor de SGW gekozen :)
omdat zowel de pony als ik dit heel erg leuk vinden :))
daarnaast springen we ook erg graag...
alleen dressuur doen we op concours minder. dit omdat ik heb gemerkt dat de pony het gewoon niet leuk vind...
en waarom zou ik hem dwingen om iets te doen wat hij niet leuk vind?
ik heb er ook geen lol aan als ik hem iets laat doen wat hij niet leuk vind (vooral niet omdat hij het zo overduidelijk laat blijken dat hij er geen plezier in heeft :') _O-)
als je eerst nog aan de basis moet werken dan heb je nog alle tijd om een keuze te maken :)
sterker nog, vaak laat een paard zijn persoonlijke voorkeur al blijken :)
en dan nog, zelfs al maak je een keuze voor springen, hoort dressuur er nog bij en ook dressuurpaarden doe je vaak een plezier met een sprongetje :))

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:59

Maar is het dan niet slecht om allebei te doen? Want bij mij op stal zijn er meiden die met hun paard veel dressuur rijden regen dat als ze 1 keer springen al hun werk. Voor niets is omdat het paard dan zogezegd niet meer luisterde...

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:00

ik heb 1 keer in de week dressuurles en 1 keer springles. In het weekend ga ik wel eens op springwedstrijd, want dat vind ik toch wel leuker dan dressuur. Ook heb ik af en toe een crosslesje en ga ik binnenkort mijn eerste SGW rijden. Verder rij ik thuis vaak buiten, dressuren of springen we wat in de bak of doen we een potje voetbal of ander spel. En ik moet zeggen dat ik het best leuk vind om alles te doen :D :D
Als ik moet kiezen tussen dressuur en springen zou ik trouwens zeker springen kiezen, maar alleen maar springen lijkt me nu niet bepaald goed voor een paard :P En dressuur kan ook best leuk zijn

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:01

Jouw tinker kan inderdaad best springen! Heeft een nettere techniek dan de meeste paarden!
Maar heeft ie ook het vermogen? Is op de 1.20m niet te zien.
Maar het gaat ook om de afstanden. Een tinker heeft toch niet de beste galop voor een ZZ-parcours. Die galopeerd vaak teveel omhoog.

Het is niet slecht om het beide te doen hoor..

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Springen of dressuur, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:04

Ik vind springen leuker, maar ik ben nu meer bezig met dressuur met mijn verzorgpony omdat hij het lastig vind om bijvoorbeeld te buigen en ik vind het belangrijk dat de basis er goed in zit :) Pak wel af en toe een klein huppeltje mee om het leuk te houden voor hem, want hij vindt bakwerk maar niets :=

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:16

Heleennn schreef:
Maar is het dan niet slecht om allebei te doen? Want bij mij op stal zijn er meiden die met hun paard veel dressuur rijden regen dat als ze 1 keer springen al hun werk. Voor niets is omdat het paard dan zogezegd niet meer luisterde...


Als je paard gewoon goed gereden wordt is echt niet alles weg. Sommige paarden worden wel heet van springen omdat ze het leuk vinden, maar als je les neemt dan leer je hoe je daar mee om moet gaan. Paarden vinden afwisseling vaak leuk, als je enkel maar dressuur rijd in de bak gaan ze zich snel vervelen. Die van mij hebben er iig nooit iets van geleden van het springen. De keer daarna reed ik zo weer met ze weg.