Leren laarzen nat (geworden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 15:01

Beeetje onduidelijke titel..
Maar ik heb sinds zaterdag mijn eigen leren rijlaarzen.
Vandaag ga ik naar de manege en wil ze graag aan.

Alleen zoals jullie zien.. is het niet echt bepaald droog weer..
Nu moet ik even een stukje naar de bus lopen, en moet nog even
gauw het centrum in.. is het heel erg als mijn laarzen nat worden?

Wie heeft hier wat 'ervaring' mee?

Alvast bedankt!

Stephaniiee_

Berichten: 2198
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Moordrecht

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:02

Nee hoor. Ik rijd zovaak in de regen met mn leren laarzen, als je ze gewoon goed verzorgd, moet er niks aan de hand zijn

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 15:04

Stephaniiee_ schreef:
Nee hoor. Ik rijd zovaak in de regen met mn leren laarzen, als je ze gewoon goed verzorgd, moet er niks aan de hand zijn


Oke. Lachen
En daarna laat je ze gewoon opdrogen en als ze droog zijn
weer even goed invetten?

Ben beetje bang dat ik mijn laarzen erdoor verpest.. Bloos

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:05

knappe prestatie als jij op stal je laarzen altijd droog kunt houden Haha!

Als jeje laarzen goed hebt verzorgt en goed onderhoud is er niets aan de hand!

dolor
Berichten: 2063
Geregistreerd: 24-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:06

je laarzen idd gewoon laten drogen en eventueel met een doekje even droog wrijven. en niet laten drogen bij de verwarming. de hitte van de verwarming droogt het leer uit.
en eventueel als ze droog zijn even invetten.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:41

Kan gewoon hoor Ja
Als je hoofdstel/zadel nat wordt is dat toch ook niet erg ?

In iedergeval niet laten drogen bij de verwarming/kachel. En niet te veel vetten hoor, daar kunnen de stiksels van gaan rotten. Beter kun doe je na het rijden gewoon wat zadelzeep erover heen en maar 1 á 2 keer in de week (afhankelijk van hoe vaak je rijdt) een beetje vet erop.

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:43

Je loopt toch ook met leren schoenen op straat?
Dus kan het ook met leren laarzen Haha!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:44

Ik heb mijn laarzen alleen aan met rijden, lopen voor geen meter Clown
Heb altijd gewoon gympen aan met mn laarzen in een tas, kan je ze ook makkelijk meenemen en schoonhouden!

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:46

Ik vet mijn laarzen nooit? Mij is verteld dat dat juist heel slecht is voor je laarzen! ik rijd altijd in een buitenbak dus die van mij hebben het heel zwaar.. Ik heb zo`n schoonmaaksetje van petrie, een cleaner en een creamer. Geweldig spul. Verder na het rijden altijd ff droog en schoonmaken en ik doe ze 1x per maand met schoensmeer.

Maar vetten kan dus wel gewoon? Denk dat ze daar wel van op zouden knappen

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:46

Ik spuit ze altijd schoon als ze heel modderig zijn. Gewoon slang erop, met mijn vorig paar laarzen heb ik toch zo'n 5 jaar gedaan (toen werden mijn kuiten te dik).

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:47

nee joh, ik spuit ze ook altijd gewoon af met de spuit! als je ze maar bijhoud, elke maand even poetsen (of vaker, ik doe het 1x per maand)

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:48

Teveel vetten is heel slecht voor je laarzen, maar té is altijd slecht. Hierdoor raak het leer te verzadigd waardoor het niet meer goed kan functioneren.
Wat mij is aangeraden toen ik laatst in een leerlooierij was is gewoon regelmatig een vochtige doek er overheen te halen om het te verzorgen en een keer in de zoveel tijd wat vet of olie of het liefst leerdressing oid. Maar een vochtige doek is vaak voldoende om het vuil weg te halen en het leer weer wat voeding te geven.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:50

De zadelmaker heeft mij aangeraden om leer wat veel direct met zweet in aanraking komt altijd na het rijden schoon te maken omdat het zweet je leer heel erg uitdroogt. Zoals je hoofdstel. Deze maak ik dan ookaltijd na het rijden schoon met water en wat lederdressing. Mijn laarzen doe ik 1 á 2 keer in de week met lederdressing en mijn zadel 1x per week.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:56

Ik heb ook net nieuwe laarzen aangeschaft, moet ik ze voordat ik ga rijden ze invetten? Heb het spul nog niet binnen en is regenachtig weer nu, wil ze toch heel graag gebruiken

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:04

Mb123x schreef:
Ik heb ook net nieuwe laarzen aangeschaft, moet ik ze voordat ik ga rijden ze invetten? Heb het spul nog niet binnen en is regenachtig weer nu, wil ze toch heel graag gebruiken


Ik zou dat niet vlak voor het rijden doen, dan blijft het zand eraan plakken en hou je nog viezere laarzen over. Zou dat een dag van tevoren doen, dan heeft het tijd om in te trekken :)

Maar je kan er gewoon mee rijden nu hoor, ik had mijne pas een maand later in kunnen vetten omdat ik steeds vergat vet te kopen :+

xxmiss
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-12-17

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:27

Dat moet gewoon kunnen. :j Maar je kunt ze natuurlijk ook een laarzentas doen en ze pas op stal aantrekken. Nog minder kans dat ze vies of beschadigd raken :D

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:49

Maak ze vaak schoon (als ze heel vies zijn van vet of zweetbad paard) na het rijden met de leerdoekjes van de Action Afbeelding
Staan ook in topic “wat koop jij bij de Action” en denk wel vaker hier op bokt
Gebruik ze ook voor hoofdstel om snel schoon te maken

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:46

Slim!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:47

Focussed schreef:
De zadelmaker heeft mij aangeraden om leer wat veel direct met zweet in aanraking komt altijd na het rijden schoon te maken omdat het zweet je leer heel erg uitdroogt. Zoals je hoofdstel. Deze maak ik dan ookaltijd na het rijden schoon met water en wat lederdressing. Mijn laarzen doe ik 1 á 2 keer in de week met lederdressing en mijn zadel 1x per week.


Schoonmaken met lederdressing? >;)

Dat doe ik met zadelzeep... Leer schoonmaken in het algemeen... Eerst zadelzeep, dan pas de dressing.
Of je neemt zo'n tack cleaner van Carr & Day & Martin ofzo. Die zit in een sprayflacon.
Aangezien leer de dressing dient op te nemen, is het natuurlijk niet handig om daarmee schoon te maken, je wrijft het vuil namelijk verder het leer in.

Zelf heb ik oude laarzen die wel erg smerig zijn geweest in het verleden. (echt in het extreme)
Als ze smerig waren spoelde ik ze wel altijd af en zette ze redelijk droog weer weg (geen vochtige omgeving oid), maar dit leer werd wel erg lelijk hoor.
Maar van een beetje regen of een plas in de verder droge bak wordt geen laars minder. :n

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:17

Ik spoel ze af onder de lauwe kraan, laat ze dan dr ogen en daarna gaat er letterlijk ledervet op. Wat denk je dat een dure 'creamer' is? ook gewoon een duurdere vorm van VET. Schoensmeer doe ik niet, want ik zit wel met m'n benen over elkaar en dat krijg je niet meer uit je rijbroek.
Mijn oudste laarzen zijn al 22 jaar oud. Tig keer verzoold en worden nu pas minder.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:58

germie schreef:
Ik spoel ze af onder de lauwe kraan, laat ze dan dr ogen en daarna gaat er letterlijk ledervet op. Wat denk je dat een dure 'creamer' is? ook gewoon een duurdere vorm van VET. Schoensmeer doe ik niet, want ik zit wel met m'n benen over elkaar en dat krijg je niet meer uit je rijbroek.
Mijn oudste laarzen zijn al 22 jaar oud. Tig keer verzoold en worden nu pas minder.


Vet maakt waterafstotend, terwijl je het leer juist wilt verzorgen. Vet trekt er nauwelijks in.
Daarom gebruik ik liever dressing. En ach.... een potje vet of een potje dressing, beide even duur hoor. Of creamer... Goedkoopste is volgens mij nog zo'n set van Petrie... En die werkt fijn!!!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Leren laarzen nat (geworden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:04

Laarzen in een laarzentas meenemen. Ik loop er sowieso zo min mogelijk op, zo blijven ze langer goed/mooi. Maar ik sleep ook met 1 been waardoor slijtage door het lopen ook nog scheef wordt.. Overigens worden ze met rijden natuurlijk wel ook nat en vies. Die doekjes van de action doen wonderen. En als het écht erg is, vochtige doek, afdrogen en poetsen met een goede schoensmeer.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:46

Janine1990 schreef:
germie schreef:
Ik spoel ze af onder de lauwe kraan, laat ze dan dr ogen en daarna gaat er letterlijk ledervet op. Wat denk je dat een dure 'creamer' is? ook gewoon een duurdere vorm van VET. Schoensmeer doe ik niet, want ik zit wel met m'n benen over elkaar en dat krijg je niet meer uit je rijbroek.
Mijn oudste laarzen zijn al 22 jaar oud. Tig keer verzoold en worden nu pas minder.


Vet maakt waterafstotend, terwijl je het leer juist wilt verzorgen. Vet trekt er nauwelijks in.
Daarom gebruik ik liever dressing. En ach.... een potje vet of een potje dressing, beide even duur hoor. Of creamer... Goedkoopste is volgens mij nog zo'n set van Petrie... En die werkt fijn!!!

volgens mij is vet en dressing hetzelfde. Ik merk qua verzorging geen verschil, ze trekken beiden in. Ik weet welke vet jij bedoelt wat niet intrekt, maar dat heb ik dan niet. Ik heb 'weke' vet, maar op het potje staat echt 'ledervet'. Maar het is in de woonkamer gewoon vloeibaar zo ongeveer.
500 gram voor 8 euro. Ik vind dat fijn. Die creamer van Petrie ken ik niet. De dressing van Rapide wel (en lijkt wel op mijn vet, maar mijn vet ruikt fijner vind ik). Het is denk ik ook wat voor kwaliteit koop je.
Zo staat er hier ook nog een pot van HaRa. Dat is volgens mij alleen bijenwas. Dat trekt echt niet in en vind ik dus niet fijn. Die pot staat er minstens 10 jaar.
Maar ik denk niet dat mijn laarzen het slecht hebben met mijn vet. Ik ben er zuinig op en ze gaan gewoon jaren mee, ondanks dat ik er ook wel eens mee uitmest.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:26

Zijn die doekjes van de Action? Wij hadden ze laatst van iemand gekregen, zouden van de Lidl zijn. Nu doekjes op dus wij hup naar de Lidl. Nergens die doekjes te vinden. Die doekjes zijn echt super idd :)) ik ga gelijk naar de Action straks.

Ik doe mijn laarzen altijd pas aan vlak voor ik er op stap. Voor in de stal heb ik jodhpurs die makkelijk aan en uit gaan, en ook vies mogen worden.

Voor snel schoon maken: spoelen met water, droog wrijven met een schone zachte doek. Eventueel nog napoetsen met een vochtig lederdoekje. Grote schoonmaak is poetsen met zadelzeep en daarna invetten met vet wat speciaal voor rijlaarzen bedoeld is. Maar dat doe ik niet te vaak. Hooguit eens per maand denk ik.