Comfortabel rijden met pijn. Welke hulpmiddelen helpen jou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Comfortabel rijden met pijn. Welke hulpmiddelen helpen jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 07:21

Ik herken het. Bij mij kunnen ze niet echt de vinger erop leggen wat het is, maar ik heb extreem gespannen spieren, welke niet ontspannen. Ik sta dus altijd vast en strak en heb continue pijn.

Bij mij maken de Winderen beugels veel verschil, en een close-contact zadel. Hoe meer dwang in een zadel, hoe meer pijn.

En wat ook ontzettend scheelt is het type paard. Alleen is die wat minder makkelijk ingeruild. Maar een groot, groot bewegend paard zorgt voor veel meer last dan een compacter paard met vlakkere bewegingen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 07:43

Wat een nare klachten heb je Utixo.

Ik heb nu de bow balance beugels via marktplaats gekocht. Heel benieuwd als die binnen zijn en ik heb zo’n acavallo gel pad gekocht voor op het zadel.

Denk dat die 2 dingen al fijn kunnen ondersteunen.

Jaaaaa over het paard zelf. Die gaat niet zomaar weg natuurlijk :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 19:46

Melzazu schreef:
prugelpiet schreef:
Laten we voorop stellen dat ik persoonlijk nergens ervaring mee heb. Ja, ik heb dezelfde pad maar daar is vooral mijn paard erg gelukkig mee.
Ik ken iemand die ivm haar eigen rugklachten, altijd rijd met een Winderen pad. Bij gebruik van die pad kon ze met veel minder klachten rijden, ongeacht op welk paard ze zat.

Welke pad bedoel je die jij hebt prugelpiet?

https://www.winderen.com/nl/page/285/za ... egger.html deze.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 20:04

Dankjewel prugelpiet.

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 22:34

Melzazu schreef:
Hallo allemaal.
Ik weet dat er meerdere bokkers zijn met veel meer lichamelijke beperkingen dan ik heb en hoop op fijne tips.

Ik krijg lichamelijk steeds meer pijn aan spieren en gewrichten. Ook heb ik in het verleden een korset gedragen ivm een scoliose. Die scoliose is verminderd maar natuurlijk niet weg.

Ik denk dat ik goed voor mezelf zorg in die zin dat ik gemiddeld iedere 3 tot 4 weken een goede massage krijg en naar een acupuncturist ga.

Ook weet ik dat een groot deel van mijn klachten komt door oestrogeendaling en daarvoor gebruik ik medicatie.

Dit zijn ook niet de tips die ik zoek.

Wat ik graag wil weten van jullie is wat voor hulpmiddelen ik eventueel zou kunnen gebruiken tijdens het paardrijden om mijn lichaam te ondersteunen.

Er zijn inmiddels zoveel seatsavers, verende stijgbeugels en weet ik wat te koop dat ik daar eens serieus naar kijken wil. Maar waar dan te beginnen. Er is zoveel en nu dacht ik dat jullie vast al ervaringen hebben met het 1 of ander waar ik wat aan heb.

Dus brand maar los: welke beugels bijvoorbeeld zweer je bij of welke seatsaver heeft jou geholpen? Ook hoor ik graag over dingen waar ik misschien nog nooit van heb gehoord.

Heb gezocht maar vond vooral oudere topics en ik denk dat er inmiddels veel meer op de markt is vandaar dat ik een nieuw topic heb geopend.

Alvast veel dank voor jullie hulp!

Even een tip voor je klachten : probeer eens een osteopaat. Ik begrijp nog steeds niet wat die precies doen maar t is wonderbaarlijk.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 01:34

Ik lees hier even mee. Ik herken veel klachten.
Zelf heb ik ook bow balance beugels, en Sprenger beugels die veren. Dat helpt zeker! Qua zadel kan ik absoluut niet rijden met een met een gedwongen zit, ik moet dus vrij kunnen zitten. Helaas is 1 paard vrij breed en ook dat speelt enorm parten. 1 van mijn klachten is bekkenpijn en breed zitten helpt niet bepaald. Ik heb dan wel een zadel met een smallere twist maar ik kan er niet echt een smal paard van maken.

Wat is HST als ik mag vragen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 09:01

Akimbootje. Dankjewel. Deze bezocht ik al in het verleden. Kunnen inderdaad veel.

Lukasje. Dat is een afkorting van Hormoon Suppletie Therapie.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 09:05

Update 1: ik heb nu 2x gereden met de sprenger bow balance beugels en wauw!! Die zijn geweldig. Of het gaat helpen met de klachten kan ik nu nog niet zeggen maar ze blijven sowieso want jeee wat voelt dat fijn met rijden.

Verder heb ik net een acavallo seatsaver binnen dus die ga ik ook testen nog.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:19

Oh fijn dat je meteen verschilt merkt ! Dat was bij mij ook zo, soort van dat de schokken gedempt werden en het zachter aanvoelde in mijn lijf.

(Ik stuur je ook even een pb.)

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 10:13

Melzazu schreef:
Update 1: ik heb nu 2x gereden met de sprenger bow balance beugels en wauw!! Die zijn geweldig. Of het gaat helpen met de klachten kan ik nu nog niet zeggen maar ze blijven sowieso want jeee wat voelt dat fijn met rijden.

Verder heb ik net een acavallo seatsaver binnen dus die ga ik ook testen nog.

Wat fijn! Ik ben er ook heel erg blij mee, zonder die beugels zou ik niet meer pijnvrij kunnen rijden.
Veel fijne (pijnvrije) ritjes gewenst!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 10:28

De eerste keer vond ik het net alsof je wolkjes onder je voeten hebt of zo hahaha. Echt heel “zacht” voelde het. Tweede keer ook heel fijn hoor maar was ik al meer gewend aan het gevoel. Ik las ook ergens dat je been mooier aanligt door deze beugels en dat gevoel had ik eigenlijk ook wel. Hulpen leken nog wat fijner door te komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:35

Wat fijn dat dat helpt!

En wat fijn om hier de herkenning te vinden dat rug/bekkenproblemen en breed paard met grote bewegingen ook voor anderen geen goede combinatie is. Voel me stuk minder "alleen" nu

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 17:27

Wat fijn joyce dat je dit topic zo ervaart.

Update 2: de pad gaat terug. Mijn zit werd juist slechter wat ook goed kan door de scoliose. Hoe meer je dan je paard kan voelen hoe beter het eigenlijk is (bij mij dan) en ik vond de “afstand” die zo’n pad geeft tot je paard ook niet prettig. Ik voel hem liever beter.

Maar ik ben blij dat ik dit wel getest heb dan weet ik het ook maar.

Beugels ben ik heel blij mee.
Eventueel kan ik nog eens kijken voor een winderen pad. Die heb ik gehad maar met zijn huidige zadel vond ik het eerst niet veel verschil maken dus toen verkocht. En nu twijfel ik dus het toch nog eens opnieuw te testen maar daar denk ik nog even over :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 17:28

Wat fijn joyce dat je dit topic zo ervaart.

Update 2: de pad gaat terug. Mijn zit werd juist slechter wat ook goed kan door de scoliose. Hoe meer je dan je paard kan voelen hoe beter het eigenlijk is (bij mij dan) en ik vond de “afstand” die zo’n pad geeft tot je paard ook niet prettig. Ik voel hem liever beter.

Maar ik ben blij dat ik dit wel getest heb dan weet ik het ook maar.

Beugels ben ik heel blij mee.
Eventueel kan ik nog eens kijken voor een winderen pad. Die heb ik gehad maar met zijn huidige zadel vond ik het niet veel verschil meer maken (met zijn vorige zadel wel) dus toen verkocht. Maar dat verschil zat toen vooral in hoe hij zelf liep en heb ik minder gelet op wat het voor mij deed. En nu twijfel ik dus het toch nog eens opnieuw te testen maar daar denk ik nog even over :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:00

Jammer dat die pad niet werkt voor je, maar heel fijn dat de beugels al zo'n verschil maken! Die Winderen pad ken ik niet, het zou misschien wel fijn zijn als je die kon lenen voordat je hem aanschaft.
Even gekeken, die leg je toch onder het zadel?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 18:26

Ja klopt. Die leg je onder het zadel maar prugelpiet hier had het er ook over.

Ik ken een webshop die een testpad aanbiedt. Dat heb ik destijds ook gedaan en met mijn vorige zadel is die toen gebleven maar dit huidige zadel is voor mijn paard verder prima dus ik twijfel. Als ik er dan al 1 wil zou ik kiezen voor de hele dunne want je wil dan niet dat het qua pasvorm verandert voor hem of zo.

Dit zadel is zo fijn zacht voor hem dat ik dus twijfel en ik denk ook dat ik vooral gewoon heel goed moet gaan aanvoelen hoe het doorzitten voor mij wel kan want mijn bekken kan best bewegen alleen door mijn scoliose zal het misschien net iets anders zijn maar dat is denk ik toch een kwestie van oefenen en aanvoelen hoe de beweging van het paard is en hoe ik daar op mee kan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:49

Van die pasvorm voor je paard vroeg ik me ook al af toen ik zag dat het voor onder het zadel was. Ik zou denk ik als je echt wil gaan doorzitten op dit paard, dit gaan oefenen met steeds een paar pasjes en dan weer lichtrijden en dat langzaam uitbouwen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 08:11

Ja Jet mijn gevoel zegt ook:
Oefenen, oefenen, oefenen.

Dankjewel allemaal voor het meedenken. Waardeer ik echt +:)+