Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

TNIE2021 schreef:De vorige eigenaar is inderdaad langs gekomen. Hebben we een fijn contact mee opgebouwd. Die gaf aan dat ze dit eerder niet deed en dat het waarschijnlijk uittesten was. Bezoek was waardevol en heeft ook een lesje gegeven aan dochter. Fijn om even te leren waar de knopjes zitten.
Dorine92 schreef:mnkortleve schreef:Voor het steigeren zou ik een leadrope nemen, niet te kort vasthouden, steiger het paard dan laat je los en hou je de leadrope enkel bij het uiterste puntje vast.
Niks zeggen, enkel loslaten, meer niet.
Paard komt naar beneden, je pakt je leadrope weer op maat en loopt verder.
Dit vind ik niet logisch. Dan wordt het paard beloond voor het steigeren met ontspanning, en gestraft voor het stoppen met steigeren door door te gaan met hetgene hij niet wil. Ik zou juist andersom doen, weerstand bieden als hij steigert en meteen loslaten zodra hij dat niet doet. Daarna proberen te lopen en zodra hij een intentie laat zien om daarin mee te gaan, juist de lijn los.
Esther schreef:Een pony mag zich dan wat ontheemd voelen na een verhuizing en met nieuwe eigenaar en zal wat uitproberen. Maar ik vind steigeren toch echt een grove uiting van ongemak. Heb het ook weinig meegemaakt en gezien. Helemaal voor een kinderpony vind ik het eigenlijk niet kunnen, je weet zeker dat de pony gezond is qua rug en benen?
Koper schreef:Dorine92 schreef:
[ quote start
Voor het steigeren zou ik een leadrope nemen, niet te kort vasthouden, steiger het paard dan laat je los en hou je de leadrope enkel bij het uiterste puntje vast.
Niks zeggen, enkel loslaten, meer niet.
Paard komt naar beneden, je pakt je leadrope weer op maat en loopt verder.
/ quote einde
Dit vind ik niet logisch. Dan wordt het paard beloond voor het steigeren met ontspanning, en gestraft voor het stoppen met steigeren door door te gaan met hetgene hij niet wil. Ik zou juist andersom doen, weerstand bieden als hij steigert en meteen loslaten zodra hij dat niet doet. Daarna proberen te lopen en zodra hij een intentie laat zien om daarin mee te gaan, juist de lijn los.
Wat vind jij niet logisch aan: paard heeft spanning, mens merkt dat, biedt ontspanning (in het touw, in lichaamshouding, in ademhaling), paard ontspant (briesen, kauwen, zuchten, het verschilt per paard), mens loopt weer verder, paard merkt dat mens hem begrijpt en helpt om spanning af te vloeien en heeft nu redenen om mee te lopen.
En wat vind je wel logisch aan: paard heeft spanning, mens biedt weerstand, paard nog meer spanning en koppelt die aan de mens
Gewoon even voor mijn begrip en beeldvorming?
TS, wat fijn dat het nu goed gaat. Als de vorige eigenaar is komen kijken zal die de pony ook niet verkocht hebben met het idee "daar ben ik mooi vanaf". Hopelijk hebben jij en je dochter nu een trainer of instructeur die goed is voor jullie beiden en voor de pony. Heel veel succes en plezier met haar