Probleem gedrag nieuwe pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Probleem gedrag nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 10:50

Hangt er een beetje van af denk ik, is ze zenuwachtig en staat ze wat te hippen omdat ze bij de groep weg gaat, of ik het maaien en gericht steigeren waarbij het gevaarlijk is. Dat kan ik niet helemaal uit de tekst opmaken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:00

Zou verlatingsangst kunnen zijn. Is vaker zo als ze verhuist zijn en onthecht zijn geraakt. Dan zoeken ze veiligheid in het samenzijn met de nieuwe kudde.

Ik kon ook met mijn ruin niet het erf af de eerste tijd na zijn verhuizing. Hij ging staken en boete me er desnoods af als ik door zette. Heb het opgebouwd door met paarden uit zijn kudde te gaan wandelen en rijden en samen te gaan wandelen en grazen aan de hand. Op zijn oude adres kon ik altijd alleen van huis.

Nieuwe paarden die hier in pension k9men willen vaak ook niet bij de groep weg. Zelfs met een draadje er tussen kunnen sommigen nog te veel stress hebben. Er bij weg halen om op de poetsplaats te poetsen, alleen op stal te zetten, te wandelen of te rijden isdan de eerste tijd erg stressvol. Soms helpt het om met anderen samen dingen te doen. Soms helpt het om buiten de weidetijden om te gaan rijden/poetsen. Dus pas pakken als de re ook op stal staat. En rijden in de bak als er meerdere mensen aan het rijden zijn.

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 13:49

Dank aan de bokkers die de moeite hebben genomen om te reageren, zowel in dm als op deze post.

Een fijne update, na duidelijke communicatie aangevuld met positieve bevestiging (lees appelstukjes), is het probleem nu weg. Hopelijk blijft het ook zo en is de brave kinder pony here to stay.

Het lijkt een combinatie van nieuwe plek stress en uitproberen te zijn geweest. Gevaarlijk maar iets wat op te lossen lijkt. Zoals een wijze bokker hier zei, aan een nieuwe aanwinst zit altijd wel iets waar wat werk in zit.

*\o/*

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:30

Oh, wat fijn dat jullie weer de positieve kant uitgaan ! Heeft de vorige eigenaar kunnen helpen hierbij?

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 15:52

De vorige eigenaar is inderdaad langs gekomen. Hebben we een fijn contact mee opgebouwd. Die gaf aan dat ze dit eerder niet deed en dat het waarschijnlijk uittesten was. Bezoek was waardevol en heeft ook een lesje gegeven aan dochter. Fijn om even te leren waar de knopjes zitten.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:06

Wat een fijne update zeg en nu kunnen ze heerlijk samen verder groeien.
Laatst bijgewerkt door scooby09 op 23-10-25 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:07

Wat fijn om te lezen zeg! Veel plezier verder nog!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:48

Super opgelost zo, wat fijn +:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:05

Fijne update! +:)+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:06

Wat een fijne update. :j

En zo zie je maar dat ook een lieve pony moet wennen aan een nieuw plekje en nieuwe mensen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:09

TNIE2021 schreef:
De vorige eigenaar is inderdaad langs gekomen. Hebben we een fijn contact mee opgebouwd. Die gaf aan dat ze dit eerder niet deed en dat het waarschijnlijk uittesten was. Bezoek was waardevol en heeft ook een lesje gegeven aan dochter. Fijn om even te leren waar de knopjes zitten.

Top !!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 19:22

Kijk dat zijn goede berichten!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 22:09

Wat fijn dat het zo is uitgepakt! Heel veel plezier verder met jullie nieuwe lieveling!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 22:20

Fijn dat het goed gaat!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 06:53

Wat fijn! Hopelijk nu vooral veel plezier met elkaar!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:11

Wat fijn dat de vorige eigenaar is komen helpen en dat het nu weer beter gaat!

Wel wil ik nog wat meegeven; er is een verschil tussen zulke gedragingen weten te managen, of echt begrijpen. Communicatie is twee kanten op. Dus als een paard wat probeert duidelijk te maken met een bepaald gedrag, dan kan je hem leren dat hij dat gedrag niet mag vertonen, of er wat dieper op in gaan en het onderliggende probleem proberen te achterhalen en het paard te leren hoe hij er makkelijker mee om kan gaan. De tweede manier is meer natural horsemanship en heeft niks te maken met het gebruik en de beoefende discipline in bijvoorbeeld de sport, maar meer het verdiepen in, en het begrijpen van de psyche van het dier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:23

Ik ben erg voor beide SA.
Dus wel corrigeren én je afvragen wat het paard er toe bracht om zich zo te gedragen.

Want steigeren is gewoon levensgevaarlijk. Dat mag je van mij echt prima uitleggen aan een paard: die vorm van communicatie is niet gepast bij een mens. Maar dan kun je je tegelijk afvragen of er andere kleinere signalen waren die je gemist had en waar je iets van kunt leren/ optimaliseren voor het paard.

Óf het waren je eigen kleine gedragingen waarbij je zelf onvoldoende duidelijk was naar het paard wat het paard het idee gaf dat dit ook wel prima zou zijn. Óf het paard ervaart op de één of andere manier ongemak (mentaal of fysiek) in zijn situatie en kreeg het op een andere manier niet overgebracht.
Beide kan (of een combi van bovenstaande om het echt lekker makkelijk te houden)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:31

Wat een nette verkoper ook! Zouden er meer zo moeten zijn die achteraf nog zo'n goed contact onderhouden én zelfs bereid zijn even langs te komen en les te geven in de knopjes en hoe de pony gewoon is te communiceren.

Echt super!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 15:19

Dorine92 schreef:
mnkortleve schreef:
Voor het steigeren zou ik een leadrope nemen, niet te kort vasthouden, steiger het paard dan laat je los en hou je de leadrope enkel bij het uiterste puntje vast.
Niks zeggen, enkel loslaten, meer niet.
Paard komt naar beneden, je pakt je leadrope weer op maat en loopt verder.

Dit vind ik niet logisch. Dan wordt het paard beloond voor het steigeren met ontspanning, en gestraft voor het stoppen met steigeren door door te gaan met hetgene hij niet wil. Ik zou juist andersom doen, weerstand bieden als hij steigert en meteen loslaten zodra hij dat niet doet. Daarna proberen te lopen en zodra hij een intentie laat zien om daarin mee te gaan, juist de lijn los.

Wat vind jij niet logisch aan: paard heeft spanning, mens merkt dat, biedt ontspanning (in het touw, in lichaamshouding, in ademhaling), paard ontspant (briesen, kauwen, zuchten, het verschilt per paard), mens loopt weer verder, paard merkt dat mens hem begrijpt en helpt om spanning af te vloeien en heeft nu redenen om mee te lopen.

En wat vind je wel logisch aan: paard heeft spanning, mens biedt weerstand, paard nog meer spanning en koppelt die aan de mens

Gewoon even voor mijn begrip en beeldvorming?

TS, wat fijn dat het nu goed gaat. Als de vorige eigenaar is komen kijken zal die de pony ook niet verkocht hebben met het idee "daar ben ik mooi vanaf". Hopelijk hebben jij en je dochter nu een trainer of instructeur die goed is voor jullie beiden en voor de pony. Heel veel succes en plezier met haar :)

Akimbootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 23:13

Esther schreef:
Een pony mag zich dan wat ontheemd voelen na een verhuizing en met nieuwe eigenaar en zal wat uitproberen. Maar ik vind steigeren toch echt een grove uiting van ongemak. Heb het ook weinig meegemaakt en gezien. Helemaal voor een kinderpony vind ik het eigenlijk niet kunnen, je weet zeker dat de pony gezond is qua rug en benen?

Daar dacht ik ook aan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:23

Koper schreef:
Dorine92 schreef:

[ quote start
Voor het steigeren zou ik een leadrope nemen, niet te kort vasthouden, steiger het paard dan laat je los en hou je de leadrope enkel bij het uiterste puntje vast.
Niks zeggen, enkel loslaten, meer niet.
Paard komt naar beneden, je pakt je leadrope weer op maat en loopt verder.
/ quote einde
Dit vind ik niet logisch. Dan wordt het paard beloond voor het steigeren met ontspanning, en gestraft voor het stoppen met steigeren door door te gaan met hetgene hij niet wil. Ik zou juist andersom doen, weerstand bieden als hij steigert en meteen loslaten zodra hij dat niet doet. Daarna proberen te lopen en zodra hij een intentie laat zien om daarin mee te gaan, juist de lijn los.

Wat vind jij niet logisch aan: paard heeft spanning, mens merkt dat, biedt ontspanning (in het touw, in lichaamshouding, in ademhaling), paard ontspant (briesen, kauwen, zuchten, het verschilt per paard), mens loopt weer verder, paard merkt dat mens hem begrijpt en helpt om spanning af te vloeien en heeft nu redenen om mee te lopen.

En wat vind je wel logisch aan: paard heeft spanning, mens biedt weerstand, paard nog meer spanning en koppelt die aan de mens

Gewoon even voor mijn begrip en beeldvorming?

TS, wat fijn dat het nu goed gaat. Als de vorige eigenaar is komen kijken zal die de pony ook niet verkocht hebben met het idee "daar ben ik mooi vanaf". Hopelijk hebben jij en je dochter nu een trainer of instructeur die goed is voor jullie beiden en voor de pony. Heel veel succes en plezier met haar :)

Alles staat en valt met de reden voor steigeren.

Een gestrest dier dat uit nood omhoog komt wil je ontspanning / begrip en troost bieden. 1 die het gebruikt voor drammerig/ verwend gedrag daar wil je streng en kordaat tegen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:33

Dat is waar, troi. Uit het topic kreeg ik niet de indruk dat de pony zou steigeren om te drammen. Vandaar mijn vorige post.