Hoe benoem ik mijn eisen voor een eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 21:57

Twee belangrijke punten m.i die gemaakt zijn

siskeh schreef:
Hoe beschrijf je braaf?

Sowieso belangrijke noot: een paard kan bij een huidige plek enorm braaf zijn maar in 90% van de gevallen hakt een verhuizing er best wel in, en is de eerste periode toch een zoektocht, om weer die rust te vinden en ook om als ruiter en paard op elkaar ingesteld te raken.

En laat keuren door een dierenarts van jouw keuze ook rontgen

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 22:00

ikke schreef:
fleurtjeuh schreef:
Mogelijk opzetje als je ergens een gezocht advertentie plaatst:
Braaf, werkwillig paard gezocht
Minimaal 8 jaar
Geschikt voor basissport
Kleine bemerking (afhankelijk van de soort) geen groot bezwaar
Minimaal (stokmaat) groot
(Aanvullende eisen, zoals alleen trailerladen, braaf op externe locatie, blootvoets, minimale wedstrijdklasse, etc benoemen)
(Prijsklasse)

Maar wat is dan braaf?

mijn tegenvraag als verkoper zou meteen zijn: welke skills heb JIJ te bieden aan het paard?

Ik ken intussen toch een aardig bosje paarden dat best heel betrouwbaar is maar dat toch vooral ook omdat de ruiter(s) en eigenaren de juiste toon aanslaan tegen het paard.

Ga ik er nog even aan voorbij dat het de wereld uit maakt of een paard het voor je wil doen, of juist helemaal niet.

Dus nog los van alle eerdere tips; TS, kun jij een paard lezen?

Aan de hand zou t betekenen, op z'n minst mee lopen zonder trekken, niet bijten, netjes hoeven geven, geen gedoe bij t poetsen, niet trekken de stal in of uit, zelfde bij de weide.
oftewel, geen gedrag waar je continu met haviksogen naar moet kijken en geen gedrag wat gevaarlijk is.

Onder t zadel eigenlijk hetzelfde. T hoeft geen paard te zijn dat geschikt is voor een beginner, maar niet bokken, niet sprinten, niet plotseling stilstaan, aandacht bij je houden.

Uiteraard zijn uitzonderingen toegelaten, paarden kunnen nou eenmaal schrikken of dit soort gedrag laten zien als een uiting van ongemak of pijn.

Maar in de basis moeten ze zich 'gewoon' gedragen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 22:22

fleurtjeuh schreef:
ikke schreef:
Maar wat is dan braaf?

mijn tegenvraag als verkoper zou meteen zijn: welke skills heb JIJ te bieden aan het paard?

Ik ken intussen toch een aardig bosje paarden dat best heel betrouwbaar is maar dat toch vooral ook omdat de ruiter(s) en eigenaren de juiste toon aanslaan tegen het paard.

Ga ik er nog even aan voorbij dat het de wereld uit maakt of een paard het voor je wil doen, of juist helemaal niet.

Dus nog los van alle eerdere tips; TS, kun jij een paard lezen?

Aan de hand zou t betekenen, op z'n minst mee lopen zonder trekken, niet bijten, netjes hoeven geven, geen gedoe bij t poetsen, niet trekken de stal in of uit, zelfde bij de weide.
oftewel, geen gedrag waar je continu met haviksogen naar moet kijken en geen gedrag wat gevaarlijk is.

Onder t zadel eigenlijk hetzelfde. T hoeft geen paard te zijn dat geschikt is voor een beginner, maar niet bokken, niet sprinten, niet plotseling stilstaan, aandacht bij je houden.

Uiteraard zijn uitzonderingen toegelaten, paarden kunnen nou eenmaal schrikken of dit soort gedrag laten zien als een uiting van ongemak of pijn.

Maar in de basis moeten ze zich 'gewoon' gedragen

Maar dan nog steeds: ben JIJ (de koper dus) in staat om dat te onderhouden waar nodig?
Ik moet het eerste paard nog mee maken die je niet op enig moment moet vertellen dat de regels nog steeds gelden.

En dan nog: zoals al aangehaald kan verhuizen een flinke impact hebben.
Ik heb er eentje gehad die reed ik de volgende dag zonder zadel op een halster met touwtje door het bos maar Stippeltje heeft er driekwart jaar over gedaan om te landen en weer dat leuke, betrouwbare paard te worden wat ik gekocht dacht te hebben.

Beide paarden wilden echt met alle geweld met mij mee; Stippeltje was daar zo duidelijk in dat ze naar mij kwam en niet naar de eigenaar toen ze de keuze had! Maar dat ze dan ook moest verhuizen, had ze even niet ingeschat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 08:26

Ik dacht er later nog even over, wij hebben met tot nu toe alle paarden die we gekocht hebben in het begin dingen gehad waarvan we dachten, huh? Wegdraven als je op wil stappen en en net pas 1 been in de beugel hebt, lostrekken met trailer laden etc. Ook met de meest brave kun je in het begin tegen dingen aanlopen die je samen moet zien op te lossen. Komt uiteindelijk allemaal wel goed als je dit op de juiste manier aanpakt en er hulp bij zoekt als je er zelf even niet meer uit komt, maar dit soort dingen heb je dus ook als je een echt brave koopt. Paarden zijn gewoonte dieren en moeten erg wennen aan een nieuwe plek en een nieuwe eigenaar. Eigenlijk wat ikke ook al zegt. Grappig is dat de manier hoe je daar zelf mee om gaat ook verandert. Eerst waren wij team doorpakken, en nu nemen we veel meer de tijd en werken we ook vanaf de grond om een band op te bouwen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 08:42

Mee eens, het gaat echt nooit vanzelf vanaf het begin...en eigenlijk sowieso nooit haha. Maar als het goed is wordt je wel steeds meer een team naarmate het samenwerken langer duurt. :D

Wat is braaf ligt denk ik ook heel erg aan je eigen referentiekader, ik vind het vooral belangrijk dat ze eerlijk zijn. Daarnaast zijn er paarden die bijv. absoluut niet met onzekere mensen gaan, dus het is inderdaad wel wijs om te kijken wat je zelf kunt bieden en wat daarbij past.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 08:45

SusanH schreef:
Ik dacht er later nog even over, wij hebben met tot nu toe alle paarden die we gekocht hebben in het begin dingen gehad waarvan we dachten, huh? Wegdraven als je op wil stappen en en net pas 1 been in de beugel hebt, lostrekken met trailer laden etc. Ook met de meest brave kun je in het begin tegen dingen aanlopen die je samen moet zien op te lossen. Komt uiteindelijk allemaal wel goed als je dit op de juiste manier aanpakt en er hulp bij zoekt als je er zelf even niet meer uit komt, maar dit soort dingen heb je dus ook als je een echt brave koopt. Paarden zijn gewoonte dieren en moeten erg wennen aan een nieuwe plek en een nieuwe eigenaar. Eigenlijk wat ikke ook al zegt. Grappig is dat de manier hoe je daar zelf mee om gaat ook verandert. Eerst waren wij team doorpakken, en nu nemen we veel meer de tijd en werken we ook vanaf de grond om een band op te bouwen.

Ik ben van team doorpakken maar wel met respect.
Vanaf dag één maak ik duidelijk wat de regels zijn, maar het paard moet wel de kans/tijd krijgen om die regels te leren en zich de nieuwe omgeving eigen maken.

Stippeltje had met name voor dat laatste dus driekwart jaar nodig. De omgangsregels was in een paar dagen geregeld want niet echt anders dan ze gewend was.
In tegenstelling tot Tante Taart heeft ze nauwelijks iets gesloopt, maar waar Tante Taart drie halsters en een paar touwen sloopte, kon ik wel vanaf dag één alleen met d'r het bos in.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 08:53

@ikke moeilijk te zeggen wat ik te bieden hebt voor een paard. Ik denk dat mijn sterke kant zou kunnen zijn dat ik veel geduld heb als iets niet meteen gesnapt wordt. Goeie bak zelfkritiek heb ik ook en ik probeer altijd na te gaan of ik zelf consequent genoeg ben zodat ik begrepen kan worden. En als ik het niet weet/kan loop ik naar de lesgever om het te leren. Maakt niet uit of het over grondwerk of rijden gaat. Is dat een antwoord?

Fleurtjeuh heeft de basis wel beschreven van 'braaf'. Maar inderdaad de basis moet ook onderhouden worden.

Moeilijk in te schatten hoeveel effect een verhuizing gaat hebben... Ik zie stalgenoten wel met struggles daarrond en het lijkt mij dat medische gevoeligheden dan vaak de kop op steken. Zeker als een paard van een heel ander soort stal komt en bijvoorbeeld opeens het grootste deel van de dag op de weide mag staan. Lijkt leuk, maar het is een aanpassing. Medische problemen leiden vaak tot gedragsproblemen als ik mijn omgeving bekijk & ik vind een plotse verandering bijna altijd redelijk verdacht... Dus ik zie me in het begin wel vaak de dierenarts bellen :) Maar ja daarnaast snap ik ook dat het belangrijk is voor een paard om de tijd te krijgen om een nieuwe mens te leren begrijpen.

troi

Re: Hoe benoem ik mijn eisen voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:12

Ik heb mijn eisenpakket overlegd ook met instructeur. Die had echt wel nuttige dingen toe te voegen omdat zij helderder zag waar mijn krachten lagen en zwakheden.

Sky_As

Re: Hoe benoem ik mijn eisen voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 09:21

Gezien je hele omschrijving van hoe je over paarden denkt en praat, Denk ik dat je al een heel eind komt als je gewoon je hart volgt en denkt: wordt ik blij van dit paard

Het kan op papier helemaal kloppen, maar als je het niet " voelt"
Zul je misschien best fijn kunnen rijden, maar mis je echt het maatje voor het leven gevoel....
Ik ben met beide versies bekend, en eerlijk, mocht ik ooit nog op zoek gaan naar iets anders, wordt het echt alleen weer een paard waar ik een bepaald gevoel bij krijg.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 11:04

Elisa2 schreef:
Mee eens, het gaat echt nooit vanzelf vanaf het begin...en eigenlijk sowieso nooit haha. Maar als het goed is wordt je wel steeds meer een team naarmate het samenwerken langer duurt. :D

Wat is braaf ligt denk ik ook heel erg aan je eigen referentiekader, ik vind het vooral belangrijk dat ze eerlijk zijn. Daarnaast zijn er paarden die bijv. absoluut niet met onzekere mensen gaan, dus het is inderdaad wel wijs om te kijken wat je zelf kunt bieden en wat daarbij past.
Dat was ook mijn belangrijkste criterium inderdaad: eerlijk, en met voldoende werklust. Natuurlijk kun je een discussie houden over dat een paard altijd eerlijk is, maar voor mij betekent eerlijk met name dat het dier ook erg in jou heeft en in verhouding communiceert, dus niet meteen explodeert als ze het ergens niet mee eens zijn, ergens ongemak van hebben, iets spannend vinden, schrikken of iets niet snappen. Je mag altijd aangeven dat iets er niet in zit en schrikken doet ieder paard weleens, maar dat kan ook zonder dat je meteen uithaalt, bovenop me springt of me in het schot mikt. :D

De dingen die fleurtjeuh bijvoorbeeld aanhaalt, zijn voor het grootste deel een kwestie van opvoeding, en ikke merkt heel terecht op dat je dat als nieuwe eigenaar zelf moet onderhouden nadat je jouw spelregels aan je paard hebt uitgelegd.