Ranch/ruiter vakantie Argentinie/Amerika/Europa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:44

Ik ben afgelopen zomer bij Núpshestar in IJsland geweest waar ik de Sprengisandur route heb gereden (https://nupshestar.is/riding-tours/sprengisandur/). Echt super gaaf! Zo'n 300 km dwars door IJsland met een kudde losse paarden. De tour is aan de prijs maar dat is het wat mij betreft dubbel en dwars waard :o. Je trekt van berghut naar berghut. Mocht je specifiek deze tocht willen boeken dan zou ik de tour van Noord naar Zuid aanraden. Deze richting op is een klein beetje bergaf, waardoor de uitzichten mooier en wijdser zijn :D. Daarbij helpt het ook dat de berghutten dan steeds een beetje groter en luxer worden ;) Het eten tijdens de trip was overigens ook top geregeld en echt heerlijk! Er gaan zo'n 80 paarden mee dus er is voor ieder wat wils. Het is wel een tour waar je echt fit voor moet zijn, want er zijn dagen waar je 50-60 km op je paard zit.

Wij zijn tijdens deze tour bijna geen mensen tegen gekomen, afgezien van wat auto's. Dat maakt het dat het af en toe echt voelt alsof je aan het einde van de wereld bent.

IJsland is ook echt een prachtig land <3 dus je zou aansluitend nog het land kunnen verkennen

Þella, mijn grote liefde †

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:16

ElSea schreef:
Bedankt voor alle antwoorden!
Mijn bedenkingen: hoelang is het leuk om een trektocht te maken? Zou 7 dagen in het zadel niet dusdanig veel zijn dat je het zat bent op het einde?

Op mijn lijstje tot dusver:
IJsland: https://nupshestar.is/riding-tours/sprengisandur/ Ik ga deze organisatie aanschrijven hoe ze met lange Nederlanders omgaan. […]

Toen ik bij Núpshestar op tour was waren er ook een aantal lange personen (mannen) mee dus ze hebben zeker wel wat hogere paarden voor langere mensen. Ik denk alleen dat het ook heel erg van jezelf af hangt en waar je je zelf fijn bij voelt of wat je zelf vindt kunnen. Ik vond zelf namelijk dat er in IJsland (zal niet overal zo zijn) iets makkelijker denken over lengte en stokmaat van een paard. Al vond ik wel echt dat ze bij Núpshestar hebben gelet op de lengte of gewicht van mensen en de match met een paard. Ze vragen ook als je je aanmeldt om je gewicht en je lengte. Ze hanteren een gewichtslimiet van 100 kg, wat ik zelf best wel hoog vind zelf…

Ik heb overigens ook goede verhalen gehoord over Hekluhestar. Zij zijn wel wat duurder en zitten vaak heel snel volgeboekt.

Wat betreft of 7 dagen te veel is hangt echt van je fitheid af en hoe lang je elke dag op de tour rijdt. Ik vond zelf 40 km per dag heel goed te doen. 50 km is ook prima. Maar wij hadden ook één dag van 60 km en daar waren de laatste 5 km niet zo leuk meer… Dat was best een zware dag.
Dus ik denk dat ik echt naar de afstand per dag zou kijken, en wat minder naar het aantal dagen. Op de tour die ik deed was het tempo niet uitzonderlijk hoog. Wel veel tölt, maar bijvoorbeeld geen galop. Wij reden elke keer ongeveer 10-15 km, waarna we een pauze hadden van ruim een uur (of langer). Dan wisselden we ook van paard. Op de dagen dat we 50-60 km reden hebben we vier verschillende paarden gereden.

Ik denk dat als (wanneer :D :o ) ik terugga naar IJsland, ik bij Núpshestar de Fjallabak tour zou willen doen. Volgens de guides daar is dat de mooiste rit wbt variatie in landschap. Al is de Sprengisandur tour ook super gaaf omdat het echt een beroemde route is.

Þella, mijn grote liefde †

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie