[VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Floortje_NL

[VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-25 00:39

Een paar jaar geleden kocht ik bij de zuiderburen een mooie Fautras trailer.

Deze had toen al een aantal schadeplekjes in de toplaag en die worden er met buiten wonen door de jaren heen natuurlijk niet beter op :=

Dus het wordt tijd voor groot onderhoud. En toen had ik het geweldige idee om hem dan ook meteen een andere kleur te geven :') .

Dat betekend alles demonteren, kitranden verwijderen en tot in alle hoekjes en kiertjes opschuren.

Gekozen voor een nieuwe 2 componenten polyester topcoat ipv polyester lak. Met die topcoat kan ik namelijk ook de huidige schades in de toplaag herstellen.

Misschien voor jullie leuk om mee te kijken met de werkzaamheden :)

Het slachtoffer
Afbeelding

Begonnen met de demontage
Afbeelding

Alle onderdelen gelabeld en per zijde verpakt.
Afbeelding

Heel erg fijn om een grote werkplaats te hebben :o
Afbeelding

Een paar van de schadeplekjes
Afbeelding

Afbeelding

Naar buiten om te wassen en te schuren
Afbeelding

Afbeelding

Deze bouten komen uit de achterdeuren :\ . Dus naast een nieuwe topcoat gaan ook bijna alle bouten en moeren vervangen worden.
Afbeelding

Morgen moet ik nog wat schuren, de wielen en restjes kit verwijderen. Daarna ga ik met een dremel de beschadigingen uitslijpen en die plekken opvullen met de nieuwe topcoat.

Staat het je niet aan? Adem in, adem uit en scroll gewoon verder ;-)

miezelke

Re: [VOLG] Ook polyester trailers hebben wel eens onderhoud nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:27

Wauw wat een project :wow:
Ik volg!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:33

Vervang de bouten (en schroeven, en hang- en sluitwerk) dan meteen door RVS. Kost je de kop niet, is tegenwoordig best betaalbaar. En zet wat je niet kunt of wilt vervangen door RVS voor montage even goed in de heldere Tectyl en smeer het schroefdraad in met vet. Dan kun je ze er ook weer makkelijk uitkrijgen als het eens nodig is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:34

Ik kijk ook mee, vind dit wel interessant. :j

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
"Down, down, down The Road...down The Witches Road" ~`Agatha Harkness ~

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:42

Ik volg ook. Wij hebben ook pas onze trailer opgeknapt. Maar ik ben vergeten om overal foto's van te maken.

Welke kleur ga je hem maken?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:12

Hier een polyester trailer staan die een upgrade nodig heeft, dus ik volg. Plaats je ook even de linkjes van de materialen die je gebruikt / _/-\o_

- Mellow (Haflinger 1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+13, L2+11, M1+5/ Endurance klasse 1/ Springen 0.50m+2/ W0
- Fred (Fjord 1.37m) In training voor endurance klasse impuls kort

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:35

Ibbel schreef:
Vervang de bouten (en schroeven, en hang- en sluitwerk) dan meteen door RVS. Kost je de kop niet, is tegenwoordig best betaalbaar. En zet wat je niet kunt of wilt vervangen door RVS voor montage even goed in de heldere Tectyl en smeer het schroefdraad in met vet. Dan kun je ze er ook weer makkelijk uitkrijgen als het eens nodig is.

Maar let er wel op dat RVS A2 70 (de standaard bouten) ongeveer 25% minder sterkte hebben.
Op die delen waar serieuze krachten op komen staan, zoals assen en chassis, zou ik bouten met gelijke sterkte gebruiken. Meestal zijn dat gewone stalen 8.8 bouten.

Lees je even hoe het werkt met sterktes van bouten en hoe je dat kunt herkennen.
Dan kun je terug vinden dat RVS A4 80 ongeveer dezelfde sterkte heeft als stalen 8.8 bouten, maar houdt er rekening mee dat die 2 a 3 keer zo duur zijn als stalen bouten.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-25 11:27

Bedankt voor alle leuke reacties :D

@Ibbel; in deze maten en benodigde sterkte wordt rvs een heeeeeel duur grapje := . Gaat in totaal om meer dan 100 M8 bouten en moeren. Dan tel ik het verschil in benodigde lengtes en bulk verpakkingsformaten niet mee. We gaan ze inderdaad wel in het vet monteren en van de rvs scharieren isoleren d.m.v. nylon sluitringen.

@TinkerTreas; hij wordt legergroen :+

@SandraWierda; als hij klaar is zal ik een opsomming maken van alle gebruikte materialen.

@Ikke; dat inderdaad. Rvs is leuk maar met dit soort 'speciale' bolkopbouten op de juiste sterkte praat je over een paar 100 euro aan boutjes en moertjes. De raamkozijnen zijn alu en de schuiframen achter rvs. Die doe ik wel met rvs boutjes terug zetten (zaten nu rvs gepopt). Maar dat zijn geen zware constructie dragers. De wanden en deuren krijgen weer gegalvaniseerde bouten in combi met nylon sluitringen en vet om contactcorrosie zoveel mogelijk tegen te gaan :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:22

Floortje_NL schreef:
@Ikke; dat inderdaad. Rvs is leuk maar met dit soort 'speciale' bolkopbouten op de juiste sterkte praat je over een paar 100 euro aan boutjes en moertjes. De raamkozijnen zijn alu en de schuiframen achter rvs. Die doe ik wel met rvs boutjes terug zetten (zaten nu rvs gepopt). Maar dat zijn geen zware constructie dragers. De wanden en deuren krijgen weer gegalvaniseerde bouten in combi met nylon sluitringen en vet om contactcorrosie zoveel mogelijk tegen te gaan :j

Je kunt bouten ook per stuk inkopen, bijvoorbeeld bij Faborij. Die zeggen dat ze alleen zakelijk verkopen, maar ik heb daar nooit vragen over gehad. Bestellen, betalen, meenemen :j

Daarnaast zijn de meeste bouten in de opbouw helemaal niet aan krachten onderhevig. Indertijd mijn Westfalia ook helemaal in RVS opgebouwd, behalve het chassis.
Die is vorig jaar vakkundig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Heeft 20 jaar geen krimp gegeven.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-25 18:59

ikke schreef:
Floortje_NL schreef:

Je kunt bouten ook per stuk inkopen, bijvoorbeeld bij Faborij. Die zeggen dat ze alleen zakelijk verkopen, maar ik heb daar nooit vragen over gehad. Bestellen, betalen, meenemen :j

Daarnaast zijn de meeste bouten in de opbouw helemaal niet aan krachten onderhevig. Indertijd mijn Westfalia ook helemaal in RVS opgebouwd, behalve het chassis.
Die is vorig jaar vakkundig uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Heeft 20 jaar geen krimp gegeven.

Voor mij is gegalvaniseerd prima. Er zit ook een beetje tijddruk op het project en zo'n beetje alle lengtes tussen de 20 en 60mm zitten erin. Sommige waren net te lang, anderen te kort en te strak gedraaid in de fabriek waardoor het polyester bij de scharnieren van de deuren hier en daar gescheurd is.

De deuren zijn niet overal even dik, de sluitslangen hebben hier en daar opvulplaatjes en aan de binnenkant zitten beschermingspanelen. In 1 deur zitten al 5 verschillende lengtes en links en rechts zijn niet hetzelfde. Als er ook nog nylon sluitringen bijkomen dan is het echt ramzalig om nu al te weten welke lengte er straks bij welk gat moet komen.

Dus ik heb lekker ruim geteld bouten besteld en dan zien we straks bij montage wel welke lengtes er mooi uitkomen in welke gaatjes :o?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-25 23:29

Vandaag was het schuren, schuren en nog meer schuren.....wat heb ik toch een hekel aan dat klusje |o

De schades uitgeslepen met een dremel.
Afbeelding

Afbeelding

De 2componenten topcoat heel dik erop aanbrengen.
Afbeelding

Hellende delen afplakken met tape om de vulling op de plek te houden.
Afbeelding

Afbeelding

Dit moet nu 24 uur uitharden. Daarna alles vlak afschuren en verder prepareren voor de uiteindelijke nieuwe topcoat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:16

Wat super interessant!

Ook de discussie over de bouten.

Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
En ook de (deel)kosten als je daar iets over wil delen?

Ik heb in mijn polyester kap ook een ster beschadiging zitten. Interessant om te zien hoe jij dat hier oplost.
Heb je enig idee hoe die beschadigingen er bij jouw trailer in gekomen zijn? Ik heb me altijd afgevraagd hoe die van mij daar is gekomen :o?

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-25 22:59

pol013 schreef:
Wat super interessant!

Ook de discussie over de bouten.

Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
En ook de (deel)kosten als je daar iets over wil delen?

Ik heb in mijn polyester kap ook een ster beschadiging zitten. Interessant om te zien hoe jij dat hier oplost.
Heb je enig idee hoe die beschadigingen er bij jouw trailer in gekomen zijn? Ik heb me altijd afgevraagd hoe die van mij daar is gekomen :o?

Ik zal de kosten ook delen. Al is dit natuurlijk wel een groot project en geen kleine reparatie :')

De grote diepe scheuren kocht ik hem al mee. Ik denk dat er ooit een keer een paard helemaal uit zn stekker is gegaan tegen de achterdeuren.

Poly is minder stijf dan hout. Het beweegt en daar komen meestal de kraaienpoten vandaan.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-25 23:12

Vandaag voor de verandering nog meer geschuurd :+

Al is dit wel een leukere schuurwerk, omdat je de schades steeds verder ziet verdwijnen.

De dikke topcoat filler weg gaan schuren. Hier en daar toch net niet dik genoeg geweest helaas.
Afbeelding

Ervoor gekozen om deze kleine schoonheidsplekjes op te vullen met polyester putty. Deze gebruiken we ook regelmatig bij auto's maar ik vind hem qua houvast te onbetrouwbaar om grote plekken mee te vullen. Voor deze kleine resterende gaatjes durfde ik het wel aan.
Afbeelding

Afbeelding

Na uitharden, opnieuw schuren, ontstoffen en ontvetten was het dan eindelijk tijd voor de nieuwe topcoat.
Afbeelding

De kleur vind ik super gaaf maar helaas gaf de voorgeschreven vachtroller veeeeeel meer structuur dan verwacht -O-
Afbeelding

Dit vind ik niet mooi en het hardt nu ook heel raar uit. Zie het niet zitten om zoveel oppervlak glad te gaan polijsten.

Morgen ga ik kijken of de verfzaak speciale schuimrollers voor 2componenten lak heeft. Dat zou een gladder resultaat moeten geven. Dan zit er helaas niets anders op dan de achterdeur weer helemaal op te schuren en nog een poging te doen. Deze topcoat is namelijk niet geschikt om meerdere lagen te maken tenzij je tussen de lagen door heel grof opschuurt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:16

Waarom kies je er dan niet voor om 'm te spuiten?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-25 23:24

ikke schreef:
Waarom kies je er dan niet voor om 'm te spuiten?

Omdat ik hier geen spuitcabine heb :')

Auto onderdelen spuit ik wel, maar dan met bussen. Als ik de topcoat wilde spuiten dan moet ik daarvoor gereedschap aanschaffen waar ik geen enkele ervaring mee heb. Heb er wel naar gekeken maar vond de gok te groot.

Ga dit jaar nog wel werken met raptorliner in combi met een spuitpistool. Eens kijken hoe dat bevalt.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-25 19:20

Misschien had ik dit moeten doen voordat ik deuren ging lakken |o :=

Diverse types rollers getest en met het verdunnen van de topcoat.
Afbeelding

De lakvilt roller had het mooiste resultaat dus daar heb ik een hele berg van besteld in de 2K uitvoering samen met de juiste verdunner. De topcoat is van zichzelf vrij stroperig en door iets te verdunnen vloeit hij mooier uit.

Naast de ongewenste structuur ook erachter gekomen dat die 20 minuten verwerkingstijd echt niet veel is. Dat resulteert in strepen en verschil tussen mat of zijdeglans uitharden. Met een beetje verdunnen kan je dat effect iets ondervangen maar het blijft een race tegen de klok.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik het nu in kan schatten wordt het onmogelijk om de grote wanden strak en steepvrij erop te krijgen binnen die tijd. Er komt nog striping op en die ga ik gebruiken om de wand in 2en te delen. Dan kan ik in 2 etappes werken en de overgang tussen boven en onder komt onder de striping en zie je achteraf dus niets meer van.
Afbeelding

Vandaag alle kitrandjes verwijderd. Is een priegel klusje maar enorm belangrijk! Op siliconen kit hecht helemaal niets. Dus topcoat zal er vanaf bladderen en je kan er ook geen nieuwe kitnaad erop zetten. Ik haal het weg met kleine krabbertjes, een stanleymes en een smalle koperborstel. Als ik klaar met met pulken dan haal ik de laatste restjes weg met thinner. Dat lost de kit op. Wat je mist met weg wrijven, droogt door de thinner in en pak je mee met het schuren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie