Aansprakelijkheid verkoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Liannetje86

Re: Aansprakelijkheid verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:02

Puur juridisch gezien.... best duidelijk ;)

Maar gevoelsmatig gezien? Ze raakten in paniek in nood, jij hebt het kunnen oplossen, vervolgens willen ze "het speeltje" wat ze zelf gesloopt hebben, weer teruggeven of mag jij nog kosten gaan maken voor het beestje... Ik zou me vooral druk maken om het feit dat ik daar een paardje achterlaat.. (Aan de andere kant, snap ik ook heel goed dat je er niet jouw verantwoordelijkheid van wilt maken...) (Ik ben zo'n softie die dan zou denken "breng maar terug, jullie verdienen dat beestje niet eens" ;))

Hierboven genoemd, stel ze gaan moeilijk doen over een "verborgen gebrek"... Tjah.. Er was een dierenarts bij vlak na het ongeluk, dus dat het door een trauma komt en recent is, is denk ik ook aan te tonen lijkt me? Hopelijk komt het iig weer goed en weten ze snel meer, want als het makkelijk weer aangroeit en het heeft geen invloed op de toekomst... Tjah..(Ook weer een ander verhaal natuurlijk als het dat wel heeft... Ook al is het dan nog steeds gevoelsmatig een ander verhaal ;))

Weg hier - Pas hier niet tussen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:15

Liannetje86 schreef:

Maar gevoelsmatig gezien? Ze raakten in paniek in nood, jij hebt het kunnen oplossen, vervolgens willen ze "het speeltje" wat ze zelf gesloopt hebben, weer teruggeven of mag jij nog kosten gaan maken voor het beestje... Ik zou me vooral druk maken om het feit dat ik daar een paardje achterlaat.. (Aan de andere kant, snap ik ook heel goed dat je er niet jouw verantwoordelijkheid van wilt maken...) (Ik ben zo'n softie die dan zou denken "breng maar terug, jullie verdienen dat beestje niet eens" ;))

Hierboven genoemd, stel ze gaan moeilijk doen over een "verborgen gebrek"... Tjah.. Er was een dierenarts bij vlak na het ongeluk, dus dat het door een trauma komt en recent is, is denk ik ook aan te tonen lijkt me? Hopelijk komt het iig weer goed en weten ze snel meer, want als het makkelijk weer aangroeit en het heeft geen invloed op de toekomst... Tjah..(Ook weer een ander verhaal natuurlijk als het dat wel heeft... Ook al is het dan nog steeds gevoelsmatig een ander verhaal ;))

wat een aanname zeg :')

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:20

Gulpje schreef:
Liannetje86 schreef:

wat een aanname zeg :')

Dat wel.. maar ik zou het echt niet relax vinden als ze zo met mijn dier omgaan. (wat dan niet meer van mij is...) Ik zou me daar echt druk over kunnen maken. Dus dat vroeg ik me vooral af...

(En ja, I know... te veel ingekleurd.. maar zo zou het dan in mijn hoofd gaan... Dat juridische is belangrijk, maar gevoelsmatig... )

Weg hier - Pas hier niet tussen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:22

Ik zag laatst een reel over een man die met zijn gloednieuwe motor de garage verliet. Hij reed het terrein af en viel toen hij de weg op reed. Dikke schade. Super sneu. Maar niet het probleem van de garagist.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:47

Dat is balen voor ze, maar niet jouw probleem of zorg.
Raar dat ze hiermee nog bij jou komen, echt heel vreemd.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:16

Liannetje86 schreef:

Dat was ook mijn eerste gedachte hoor.

Je koopt een paard en het is echt heel logisch dat dit je eigen probleem is. Hiermee naar de verkoper stappen en zelfs het beestje terug willen brengen, zou me echt een heel naar gevoel geven over deze mensen als nieuwe eigenaren.

Ik snap echt hun schrik en teleurstelling, maar hoe kom je erop? echt......... Zou me eerder schamen om te moeten vertellen dat zoiets is gebeurt. Ook als het niet je eigen schuld is, je voelt je toch mega rot en schuldig?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:18

Ik heb wat soortgelijks meegemaakt, jong paard gekocht en aan het eind van de weg lag ze ondersteboven in de trailer met flinke gaten in haar hoofd.
Dierenarts gekomen om te hechten maar die rekening heb ik (zonder ook maar te denken dat het voor de vorige eigenaar zou zijn) betaald.

Poot stijf houden hoor, ook al zou het scheurtje een gevolg zijn van een ander probleem in de knie die er al zat.
De koper heeft onderzoeksplicht en heeft (neem ik aan) geen röntgenfoto's of keuringen uit laten voeren voor de koop, ze heeft geen poot om op te staan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:20

Oeh, wat ontzettend erg! Voor het dier, voor de nieuwe eigenaars, en voor jou want dit wil jij natuurlijk ook niet.

Maar zoals iedereen hier zegt, lijkt mij het overduidelijk dat het op het moment van het ongeval hun paard en hun fout was.

Don't take anything for granted

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:38

Weinig toe te voegen maar wel benieuwd naar het vervolg. Ik hoop dat je het een beetje goed op kan lossen zonder dat het jou energie, frustratie of geld kost.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:44

Ze spelen in op je gevoel. Wat een nare situatie |(

hartelijke groeten,
anca

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:54

Supertje schreef:
Maar nog even een vraagje aan TS, is de vraag waarop de dierenartsen nog niet met zekerheid een antwoord kunnen geven of er door de val een breukje is ontstaan of dat er al een breukje/chip aanwezig was? Maw is de vraag of wat ze zien op de foto is ontstaan door de val of al aanwezig was? Ik heb namelijk het vermoeden dat de kopers het daarop proberen te gooien, een ‘verborgen gebrek’ wat al aanwezig was als ik een beetje tussen de regels door probeer te lezen.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Hebben de dierenartsen een vermoeden tot "verborgen gebrek" aangewakkerd?

Verder met de overige reacties eens natuurlijk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:19

En ben je particulier?
Ben het met iedereen eens maar als je richting verborgen gebrek gaat dan ben ik er niet meer heel erg zeker van

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:37

Cioccolato schreef:
En ben je particulier?
Ben het met iedereen eens maar als je richting verborgen gebrek gaat dan ben ik er niet meer heel erg zeker van

Kom op zeg, het paardje krijgt een ongeluk in de trailer van de koper en de verwonding die hij daardoor oploopt is een"verborgen gebrek "?? Nee, zij hadden het paard al gekocht ,het was afgehandeld, en al wat daarna gebeurt is hun probleem want zij zijn dan de eigenaren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:39

Zoals ik het lees is er ook nog kans dat het op iets wordt gegooid dat er al zat.
Of dat ze dat gaan proberen.

Of je her daar nou mee eens bent of niet, ze kunnen het gaan proberen en best in gelijk gesteld kunnen worden. Gok ik. Mensen proberen de vreemdste dingen hoor :D

De verwonding an sich niet.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:50

anjali schreef:
Cioccolato schreef:
En ben je particulier?

Kom op zeg, het paardje krijgt een ongeluk in de trailer van de koper en de verwonding die hij daardoor oploopt is een"verborgen gebrek "?? Nee, zij hadden het paard al gekocht ,het was afgehandeld, en al wat daarna gebeurt is hun probleem want zij zijn dan de eigenaren.

Ik denk dat cioccolato bedoelt, en dat is ook wat ik me afvraag, is het zo dat er iets gevonden is op foto’s die na het ongeval gemaakt zijn waarvan de veeartsen twijfelen of dat door het ongeluk is veroorzaakt of al aanwezig was voor het ongeluk? Want dat haal ik namelijk een beetje uit de openingspost.

Als het chipje al aanwezig was kunnen de kopers het proberen op een verborgen gebrek te gooien om het paard terug te brengen. Of dat helemaal eerlijk is, waarschijnlijk niet, maar dat ligt aan de omstandigheden. En bovendien heb je dan nog het issue of het eerlijk is om van TS te verwachten dat ze een paard terugneemt wat door de kopers behoorlijke extra schade heeft.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:35

Om een verborgen gebrek aan te tonen moet je ook zelf onderzoeksplicht gedaan hebben... Heb je geen foto's laten maken voor de aankoop kan je het niet als verborgen gebrek vermelden.
Je hebt niet voldaan aan je onderzoeksplicht.
Als verkoper particulier is is het nog ingewikkelder.

Tevens vind ik het barslechte kopers om zo de schuld in dr verkoper haar schoenen te schuiven. Zo mensen zouden bij mij geen dier meekrijgen, maar helaas weet je dat op voorhand vaak niet.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:40

Verborgen gebrek gaat niet op, ook niet wanneer een chipje er al zat.
Dan hadden ze dat beest op de foto moeten zetten voor aankoop.

En wat breft het feit dat je je dier niet aan zulke mensen moet verkopen..... verkocht is verkocht, emoties geen rol laten spelen ! Dat willen ze juist.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 15:54

Volgens mij klopt dat niet dat je bij een verborgen gebrek als koper het dier op de foto moet zetten om je gelijk te krijgen.

Als kort daarna blijkt dat het gebrek voor aankoop aanwezig was is dat voldoende.

Althans dit is wat ik weet, van iemand met een pensionstal en voor de hobby paarden fokte en zo als beroepsmatig werd bestempeld.

Van ts weten we niet wat ze is.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:02

Je hoeft hier inderdaad niets mee te doen.
Heel sneu voor de kopers en hopelijk komt het veulen er vlot weer bovenop.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:06

Art_Ificious schreef:
Om een verborgen gebrek aan te tonen moet je ook zelf onderzoeksplicht gedaan hebben... Heb je geen foto's laten maken voor de aankoop kan je het niet als verborgen gebrek vermelden.

Tevens vind ik het barslechte kopers om zo de schuld in dr verkoper haar schoenen te schuiven. Zo mensen zouden bij mij geen dier meekrijgen, maar helaas weet je dat op voorhand vaak niet.

Niet helemaal waar dat je het niet als verborgen gebrek kan melden als je als koper geen foto’s hebt laten maken. Er is inderdaad onderzoeksplicht bij de koper, maar ook mededelingsplicht bij de verkoper. En die mededelingsplicht weegt zelfs zwaarder. Maw als jij weet of redelijkerwijs had kunnen weten dat er iets mis is, dan moet je dat mededelen.

Of dat voor een jaarling met een chipje opgaat is de vraag. Als het dier nooit een pas kreupel heeft gezet en je ook geen idee kunt hebben hoe het is bij belasting dan kun je het inderdaad redelijkerwijs niet weten. Heeft het als veulen vaker ineens met een dikker been gestaan of wel kreupelheid vertoont dan had je dat iig moeten melden, ook al heb je het nooit laten onderzoeken. Heb je dat gemeld én laat de koper vervolgens geen foto’s maken dan is het eigen schuld dikke bult.
En dit is voor particulieren, voor zakelijke verkopers is het nog veel lastiger.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:18

Art_Ificious schreef:

En dat klopt meteen al niet. Echt stop met juridisch advies geven als je geen juridische achtergrond hebt. Om aan de onderzoeksplicht te voldoen hoef je helemaal niet verplicht foto's te maken. Daar kan in gevallen al aan voldaan zijn als je alleen maar vraagt of het paard geen gebreken heeft.

Wel van belang of de verkoper particulier of professional is. De professional heeft een grotere verantwoordelijkheid en bij die verkoop veranderd de bewijsplicht ook, dan moet de prof aan gaan tonen dat het er nog niet zat/aanwezig was.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:21

Supertje schreef:
Ik denk dat cioccolato bedoelt, en dat is ook wat ik me afvraag, is het zo dat er iets gevonden is op foto’s die na het ongeval gemaakt zijn waarvan de veeartsen twijfelen of dat door het ongeluk is veroorzaakt of al aanwezig was voor het ongeluk? Want dat haal ik namelijk een beetje uit de openingspost.

Als het chipje al aanwezig was kunnen de kopers het proberen op een verborgen gebrek te gooien om het paard terug te brengen. Of dat helemaal eerlijk is, waarschijnlijk niet, maar dat ligt aan de omstandigheden. En bovendien heb je dan nog het issue of het eerlijk is om van TS te verwachten dat ze een paard terugneemt wat door de kopers behoorlijke extra schade heeft.

Jaa dit bedoel ik inderdaad.

Ik ruik namelijk een beetje dat spel. En ik zou niet weten hoe het dan juridisch gaat zijn. En vandaar ook m'n vraag of het particulier of bedrijfsmatig is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:32

Dan ligt het verhaal toch wat ingewikkelder. :D
Dan is het de vraag of het ongeluk in de trailer datgene wat er is geconstateerd kan hebben veroorzaakt of dat die bijvangst is, dus een verborgen gebrek.

Jillzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-25 16:35

Supertje schreef:
Zo, iedereen is het eens hier :D

Maar nog even een vraagje aan TS, is de vraag waarop de dierenartsen nog niet met zekerheid een antwoord kunnen geven of er door de val een breukje is ontstaan of dat er al een breukje/chip aanwezig was? Maw is de vraag of wat ze zien op de foto is ontstaan door de val of al aanwezig was? Ik heb namelijk het vermoeden dat de kopers het daarop proberen te gooien, een ‘verborgen gebrek’ wat al aanwezig was als ik een beetje tussen de regels door probeer te lezen.

In dat geval, daar is nog geen zekerheid over en tot dat er is zou ik helemaal nergens op in gaan. Maar zelfs als wat op de foto te zien is een chipje/ocd is die al aanwezig was, dan nog hoef je zeker niet aansprakelijk te zijn.
Wist jij of had je redelijkerwijs kunnen weten dat er een chip zat dan is het anders, maar als het een jaarling is die nooit op de foto gezet is dan hebben ze niet echt een poot om op te staan, zeker niet als je de jaarling als particulier hebt verkocht.

Nee komt met zekerheid door de val gelukkig. De twijfel is anders. Bij jonge paarden zitten de botten natuurlijk nog niet overal mooi aangesloten zoals bij een volwassen paard. Ze vragen zich dus af of dit 1 van de botjes is die zich sws nog moet sluiten of dat het toch een breukje is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:37

Jillzie schreef:
Nee komt met zekerheid door de val gelukkig. De twijfel is anders. Bij jonge paarden zitten de botten natuurlijk nog niet overal mooi aangesloten zoals bij een volwassen paard. Ze vragen zich dus af of dit 1 van de botjes is die zich sws nog moet sluiten of dat het toch een breukje is.

Ik denk dat je bedoelt dat het de vraag is of er een OC of OCD zit of een breukje?
Botjes sluiten zich niet, maar in het groeiproces kan het zijn dat kraakbeenfragmenten loskomen in het gewricht en dan bot vormen. Dat doet zich meestal dan voor in knieen, sprongen en kogelgewrichten.
Op het moment van het loskomen (OC is nog deels vast en OCD is een los stukje) kan het eruit zien als een breukje of scheurtje.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 15-04-25 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt