Rijbroek met leren zitvlak gladder maken?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Rijbroek met leren zitvlak gladder maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 18:47

Ik rijd het liefst met een simpele rijbroek zonder leren zitvlak, siliconen of andere ellende. Dan kan ik het beste zitten en het makkelijkst meebewegen. Alleen zijn deze tegenwoordig dus amper te krijgen. Daar komt ook nog eens bij dat ik helaas ben aangewezen op grote maten. Daardoor pas ik veel broeken niet.

Momenteel heb ik een type rijbroek gevonden dat als gegoten zit! De epplejeck yucatan leer. Echte heeft deze zoals de naam het zegt een leren zitvlak. Ik merk dat dit te veel grip geeft. Er ontstaan een soort van slijtplekken/wrijvingsvlakken op m’n zadel en het zitten voelt gewoon niet gemakkelijk. Nu vroeg ik mij af, heeft er iemand een tip om het leren zitvlak van mijn broek, of het zitvlak van mijn zadel glad te krijgen zodat de grip afneemt?

Heb gezocht op het forum maar iedereen wil juist meer grip in plaats van minder Haha.

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Rijbroek met leren zitvlak gladder maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:04

O ik heb daar zo'n hekel aan.
Heb er nu 1 met siliconen maar wat een verschrikking. Wat ik heb gedaan en wat redelijk helpt is mijn broek wassen met wasverzachter, daardoor is de siliconen redelijk weg gegaan. Misschien helpt het voor leer ook. Succes.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:05

Misschien een dikke sportlegging een idee?

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Rijbroek met leren zitvlak gladder maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 19:29


pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Rijbroek met leren zitvlak gladder maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 19:35

Op het kaartje stond dat je geen wasverzachter op het zitvlak mag gebruiken. Misschien moet ik dat inderdaad juist maar eens wel doen dan :)

Thanks voor de tip van de legging. Gezien mijn omvang/gewicht vind ik persoonlijk een sportbroek niet echt een optie. Wel een goed idee overigens!

Broek van hierboven houd ik in gedachten! Heb net 3 nieuwe broeken gekocht dus daar moet ik het eerst even mee doen. Eigenlijk had ik besloten dat ik geen silliconen op mijn zadel wil ivm de levensduur van m’n zadel maar alleen knie is misschien nog wel een optie. En die dan in de wasverzachter ;)

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:08

Helaas geen tips mbt het leren zitvlak.

Wel hetzelfde probleem met grotere maten, daarom koop ik mn rijjbroeken bij decathlon want deze zijn en groot en zonder leren zitvlak (en 15€).

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 20:42

snoetie schreef:
Helaas geen tips mbt het leren zitvlak.

Wel hetzelfde probleem met grotere maten, daarom koop ik mn rijjbroeken bij decathlon want deze zijn en groot en zonder leren zitvlak (en 15€).


Welke koop je dan? Ik heb een broek van 25,- gekocht daar maar die was echt waardeloos :o

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Rijbroek met leren zitvlak gladder maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 18:22

Wassen met wasverzachter inderdaad, maakt het niet zo glad als 'normale' stof maar scheelt wel :j

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 18:39

Je zadelzitting even invetten voor het rijden ? :P
Dat maakte mijn broek met leren zitvlak in elk geval gladder. Ik had er een hekel aan :D

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 20:30

Pandora2 schreef:
Je zadelzitting even invetten voor het rijden ? :P
Dat maakte mijn broek met leren zitvlak in elk geval gladder. Ik had er een hekel aan :D



Hahaha geloof me! Alles geprobeerd! Olie, vet, lederbalsem,zadelzeep en de hele mikmak. Hielp allemaal niet ;)

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:57

pluisje88 schreef:
Op het kaartje stond dat je geen wasverzachter op het zitvlak mag gebruiken. Misschien moet ik dat inderdaad juist maar eens wel doen dan :)

Thanks voor de tip van de legging. Gezien mijn omvang/gewicht vind ik persoonlijk een sportbroek niet echt een optie. Wel een goed idee overigens!


Even op deze terug te komen, Black Heart Equestrian heeft ook leggings zonder 'poespas'. Als je deze gewoon in het zwart/navy neemt, zie je bijna geen verschil met een gewone rijbroek!