Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:54

Sinds ik een keer heel naar met springen (niet mijn en het paard z'n schuld, de instructrice was gewoon slecht) ben gevallen spring ik niet meer. En op de een of andere manier heb ik ook een angst of geen vertrouwen net hoe je het ziet. Op gebouwd voor onbekende paarden, ik stap er niet zomaar op en de spanning blijft vaak weken lang hangen.

Nu heb ik een eigen paard gekocht, en vooral nu het weer wat minder word heb ik gwn een angst/spanning om straks het rijden op te pakken. Niet dat het nodig is, want hij doet niet snel een stap verkeerd (althans de vorige eigenaar zei dat, en die was wel oprecht)



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:40

SusanH schreef:
Marije_1997: krijg je ook begeleiding? Ik zou gewoon een fijn iemand zoeken die je kan helpen hiermee.

Gekke is dat ik wel zo op onbekende paarden stap. Maar op die van mezelf het nog best spannend vind af en toe. We hebben pas proef gereden op een pony (willen een pony voor onze dochter waar ik ook op pas) en die was heel groen. Schoot ook zomaar weg. Maar gek genoeg vond ik dat dus niet eng. Wat ik weer heel raar vind. Want ons paard is ooit heel in het begin 1 keer heel erg geschrokken met mij er op. En daarna dus niet meer. Bedacht me dat dit dus eigenlijk wel heel raar is. Misschien toch de maat en het idee dat ik van minder hoog val?


Ik krijg echt top begeleiding. Mijn instructrice en tevens mijn 2de thuis, waar ik al 10 jaar kom helpt me super met deze spanning/angst. Altijd als ik begeleiding van haar krijg is alles na een tijdje weg en word ik supe brutaal met rijden (wat ook moet heb nooit de makkelijkste paarden gereden, geen voorgeprogrammeerde beestjes zeg maar.) Ik heb op ieder formaat paard helaas die spanning. Geen idee, maar de laatste jaren is het wel zo dat wanneer ik val ik wel echt ergens last van heb. Misschien komt het daardoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:58

Em_ schreef:
SusanH schreef:
Marije_1997: krijg je ook begeleiding? Ik zou gewoon een fijn iemand zoeken die je kan helpen hiermee.

Gekke is dat ik wel zo op onbekende paarden stap. Maar op die van mezelf het nog best spannend vind af en toe. We hebben pas proef gereden op een pony (willen een pony voor onze dochter waar ik ook op pas) en die was heel groen. Schoot ook zomaar weg. Maar gek genoeg vond ik dat dus niet eng. Wat ik weer heel raar vind. Want ons paard is ooit heel in het begin 1 keer heel erg geschrokken met mij er op. En daarna dus niet meer. Bedacht me dat dit dus eigenlijk wel heel raar is. Misschien toch de maat en het idee dat ik van minder hoog val?


Ik herken dit zo erg! Ik stap op bijna elk paard zomaar op en dan voel ik me helemaal prima, maar zodra ik op m'n eigen paard zit dan komt opeens die spanning. In de bak is het gelukkig al een stuk minder maar nu ik ook naar buiten met hem wil gaan, komt die spanning weer enorm opzetten. Paard is hartstikke braaf en ik zie alleen maar spoken en beren op de weg!


Vaak zien wij ruiters meer spoken dan het paard zelf hahaha. Ik heb zelf denk ik alleen moeite met vertrouwen. Ik vertrouw mensen al niet snel meer, dus dat zal dat ook wel onbewust bij de paarden gebeuren. Wel handig dat ik een aard heb die mij super goed spiegelt en me dus wel verteld of ik spanning heb ja of nee.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:34

Ik ben vandaag toch wel weer een stap verder gekomen. Ik heb enorm veel spanning als het gaat om een "onbekend" paard. Vandaag toch weer gewoon (nadat een hele lieve vriendin hem even heeft gereden) met weinig spanning op m'n paard gestapt. Gewoon even uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:05

san4nie schreef:
Een hele poos terug had ik hier gepost, maar het ging best heel goed met m’n angst. Nu is vorige week m’n paard enorm geschrokken van iets in de bosjes, rende weg en gaf een bokje. Andere kant van de bak was hij al weer rustig en ik ben gewoon blijven zitten. Maar ik vond het daarna weer zo enorm spannend, en dat merkte hij natuurlijk wel. Ben nog wel even doorgereden en heb de enge plek even vermeden. Daarna afgestapt en aan de hand met uitstappen er steeds langs gegaan. Niks meer aan de hand na een paar rondjes. Dag erna was die een ijzer kwijt en hebben we een paar keer gelongeerd en wat grondwerk gedaan. Ijzer zit er weer onder en ik wil er graag weer op. Maar dat vind ik toch ook wel weer erg spannend. Ik merk het al aan m’n hartslag als ik er aan denk.

Besloten dat ik zo gewoon naar stal ga, opzadelen en mezelf aankleden om te gaan rijden. Maar ga wel eerst longeren en kijk dan hoe ik me voel.

Wil er echt overheen stappen. Dit paard heeft nog nooit iets geks gedaan. Tuurlijk schrikt ie wel eens. Maar hij verdient het niet dat ik daarvan de bibbers krijg.

Zo, even mijn hart gelucht. En wil dus ook komen mee kletsen hier. :o



Ik heb/had hetzelfde hoor! Ik longeer mijn paard altijd even voordat ik er zelf opga. En het liefst heb ik er iemand bij waarmee ik kan praten, dan gaat het al zoveel beter!! Bij mij is het alleen heel onlogisch dat ik spanning heb haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:22

maitestar23 schreef:
Ik ben de laatste tijd alleen maar achteruit gegaan... Was nu alleen nog maar aan het stappen, verder ging ik niet meer.
Dus was daarom hier stilletjes.

Heb dinsdag soort van op mijn donder gehad van mijn emdr therapeut -O- Omdat ik nu de angst vermijd blijft het dus in stand.
Dus het idee is nu om te gaan rijden totdat ik angst ervaar en dan door blijven rijden totdat het zakt en dan pas afstappen.
Pfff kan niet zeggen dat ik blij wordt van dat idee.
Maar om mezelf een boost en inspiratie te geven heb ik me aangemeld bij de lessen van team by jill *\o/*
Vanmiddag gaan we aan de slag!


Zou je mij kunnen vertellen wat nou de toevoeging is van team by Jill op je trainingen en dus ook de angst? Ik twijfel om me aan te melden bij team by jill, maar weet dus niet of dit wat toevoegt aan het trainen en rijden met angst etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:54

SusanH schreef:
Ik denk dat je meer hebt aan wat jetm zegt dan teambijJill eerlijk gezegd. Eerst werken aan vertrouwen en comfortzone vergroten. Zo ben ik ook aan de slag gegaan met mijn juf.

Ik ben echt trots, vanmorgen mijn grootste angst paard schrok en schoot weg in galop. Ik bleef zelf rustig, kreeg hem vrij vlot terug. Na een rondje stappen weer aan gegalloppeerd en lekker verder kunnen rijden. Dat had ik een aantal maanden terug echt niet gekund. Dan was ik verstijfd en daardoor waarschijnlijk juist gevallen.


Dat die ik vanuit mezelf al. Ik ben nu gewoon aan het stappen draven galopperen, maar merk dat als ie even een stapje opzij zet op dat ie schrikt ik super veel spanning creër.

Dus vraag me echt af wat team by Jill Kan toevoegen. Aangezien ik nu op het punt sta door te pakken en vooruitgang te boeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:17

Maitestar23 ja dat moet ik ook hebben. Maar vraag me af of het ook toevoeging geeft aan een training. Dat je er ondanks je niveau ook wat aan hebt. Team by Jill vind ik namelijk een soort gelijk idee als dat van dressage pro, alleen prijsverschil is nogal behoorlijk (en ja bij Jill heb je maar 1 persoon en bij dressagepro veel meer)

Kort eigenlijk, heb ik wat aan team by Jill met de trainingen. Is het het waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:26

maitestar23 schreef:
Marije_1997 schreef:
Maitestar23 ja dat moet ik ook hebben. Maar vraag me af of het ook toevoeging geeft aan een training. Dat je er ondanks je niveau ook wat aan hebt. Team by Jill vind ik namelijk een soort gelijk idee als dat van dressage pro, alleen prijsverschil is nogal behoorlijk (en ja bij Jill heb je maar 1 persoon en bij dressagepro veel meer)

Kort eigenlijk, heb ik wat aan team by Jill met de trainingen. Is het het waard?


Toevallig voor mijn vriendin 2 screenshots gemaakt, buiten dit is er uiteraard nog veel meer. Maar bij deze 2 series hadden wij meeste belangstelling voor nu.
Zo is er bijv. ook nog een deel voor de ruiter qua zit en houding, dat pak ik op zodra ik lekker ontspannen kan zitten *\o/*

[ [url=m/PWz5Yh.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/io34Bz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ohh dit is wel ideaal ja. En als je dus die 45 euro per jaar betaald, kun je dan ook meer bekijken als basis? En blijf je dan ook gewoon overal bij kunnen ofzo? Ik heb nooit zoiets gedaan, dus ben benieuwd hoe het exact gaat, wat je er mee kunt etc. Sorry voor de vragen hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:32

maitestar23 schreef:
Marije_1997 schreef:
Ohh dit is wel ideaal ja. En als je dus die 45 euro per jaar betaald, kun je dan ook meer bekijken als basis? En blijf je dan ook gewoon overal bij kunnen ofzo? Ik heb nooit zoiets gedaan, dus ben benieuwd hoe het exact gaat, wat je er mee kunt etc. Sorry voor de vragen hahahaha


Ik heb nu eerst voor een maand betaald, kijken of het in de praktijk echt zo werkt als dat ik nu in gedachten heb :+
Maar van wat ik begreep is dat als je voor een jaar betaald je ook daadwerkelijk een jaar toegang hebt, daarna niet meer.
Maar voor wat je ook kiest maandelijks of per jaar, je hebt toegang tot alles :D


Ohh dat is top. Ja ik ga dan denk ik gelijk voor een jaar. Aangezien ik niet altijd tijd heb om even voor de theorie te gaan zitten zeg maar. En vind opzich 45 euro wel mee vallen als je echt alles kan bekijken van basis tot grand prix zeg maar.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:03

Ik ben mezelf door mijn eigen paard waar m'n angst dus vandaan komt. En dat is dat ik best heftig ben gevallen met springen (een Fries over 1.10 sturen in een binnenbak van 15 bij 25 ofzo en dam voorover klappen en er bijna onder komen). Springen doe ik ook gewoon niet meer, maar toch blijf ik angst hebben. Misschien is het toch het voorover klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:01

maitestar23 schreef:
Hoe gaat het met iedereen hier?

Ik zelf durf het haast niet te zeggen, maar de angst voor het rijden lijkt weg te zijn *\o/*
Het voelt nog kwetsbaar,bang dat het weer omslaat.
Maar van elke goede rit geniet ik gewoon en probeer zonder verwachtingen te blijven.
Ik heb een nieuw geheim wapen gevonden ter ondersteuning en dat lijkt een schot in de roos.
Of het de kracht van suggestie is maakt mij niks uit :+
Maar ik rij dus nu met 4 edelstenen in mijn broekzak :j

Op de grond werken vind ik nog wel spannend maar dat komt vast ook goed.


Wat super dat het zo goed gaat!!!

Bij mij staat rijden nu stil, het ging eigenlijk best goed. Er naast heb ik nog wel veel spanning helaas. Ik ben bang dat m'n paard me gaat bijten of over me heen rent ofzo als ie achter me loopt. En dan met longeren het stil gaan staan recht tegen over me. Brrr krijg er meteen de kriebels van, dat blijft echt een dingetje. En meneer weet het. Want hij doet het dus echt steeds vaker. Momenteel loopt ie niet helemaal goed, is behandeld nu bezig met "revalideren". Dus veel aan de hand stappen. Hopelijk word ik dan op de grond ook wat zekerder. Scheelt dat ik wel moet, maar vind het wel spannend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:05

Ik longeer ook zoveel mogelijk recht uit hoor! Alleen blijkbaar wil hij niet grondwerken momenteel ofzo. Ik loop het liefst ook aan de buitenkant als ik naast hem loop. En dan probeer ik met stem en aanwijz commando hem naast me te krijgen. Alleen heeft hij vaak nogal een eigen zin die hij door dramt. Gelukkig zijn er ook momenten dat ik kan genieten maar zodra hij door heeft dat ik spanning of frustratie heb door iets anders maakt hij er gelijk gebruik van. Moet even uitvogelen wat nou het beste is. Voor nu gwn aan halstertje en longeerlijn wandelen door de bak. Over twee weken pak ik denk ik de dubbele lijnen weer, dan kan ik er schuin achter meelopen en hoop dat het dan beter gaat.

Wel heel naar dat andermans paarden je gevoel en angst zo kunnen beïnvloeden. Bah. Terwijl ik vroeger met alles wegliep hahaha, hengst merrie ruin veulen maakte me niet uit. Ging ook zo tussen 4 semi wilde pre hengsten staan. Maar nu nee, ben zeer voorzichtig. Terwijl ik helemaal geen trauma bij de paarden heb opgelopen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:40

Pallatin schreef:
Bedoel je aan de binnenkant ipv buitenkant, want anders moet jij harder lopen dan hij (buitenbocht) en loop jij tussen je paard en de omheining? Het kan natuurlijk zijn dat hij last heeft van z’n blessure en daarom niet graag loopt, maar het kan ook zijn dat jouw onzekerheid hem onzeker maakt en dat hij daarom zo drammerig doet. Als je met het rechtuit lopen aan de longeerlijn een driehoek kunt aanhouden met de binnenschouder van je paard en de zweep gericht op z’n achterhand zou je hem iets voor je uit moeten kunnen ‘drijven’...Is er iemand die je hier mee op weg kan helpen? Dit zijn zulke lastige dingen, angst...


Nee ik loop momenteel echt tussen de omheining en het paard. Voelt veiliger. Wil hem straks wel weer zo oppakken dat ik in het midden sta hoor. Helaas momenteel niemand die mij hier mee kan helpen. Ook vanwege corona hou ik alles op een laag pitje. Hoop dat het straks allemaal weer wat soepeler gaat. Normaal helpt een vriendin van me me altijd super goed, maar die komt nu ook amper buiten haha. Angst is zo'n lastig ding, maar denk dat het toch vanuit m'n verleden komt ipv de paarden.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:15

Grondwerk ging bij mij weer redelijk. Tot gister. Denk dat meneer geen zin had. Steeds al happen naar m'n jas, touw of zweep. Maar wel speels, dus dat negeer ik dan. Tot dat ik een cirkel vroeg. Meneer wou niet meer na 2 cirkels ofzo en ging recht tegen over me staan. (waar ik al heel slecht tegen kan) en vervolgens begon hij gericht te dreigen met bijten. Nou ja ik weer helemaal in spanning. Zweep weggedaan. Toen kwam er nog een 2 span langs gereden, meneer werd een halve hengst en was bijna niet te houden, dus ik naar binnen. Ging hij gewoon lekker in een draf je naar binnen (hij mag nog niet draven ivm 6weken gecontroleerd stapwerk). Nah ja eenmaal binnen even wasplaats meegenomen em weer naar buiten toen ik iets rustiger was, maar zoveel spanning kan wel janken. Gaat laatste tijd echt alleen maar slechter. Ga vandaag maar de dubbele lijnen er aan knopen. En dan hopen dat ie wat rustig blijft en mee wil werken. Woensdag krijg ik hulp, maar ik weet even niet zo goed wat ik met die angst aan moet. Als ik kon rijden had ik gewoon alleen gereden, maar dat kan nu niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:56

Pallatin schreef:
Wat vervelend [***], en misschien zeg ik nu ik iets wat niet iedereen in me dank af zal nemen maar....mijn paard haalt t niet in z’n hoofd om te happen/bijten. Hij krijgt dan echt een pets... :o
Het lijkt alsof jouw paard erg onzeker wordt van je angst en terughoudendheid, goed dat je hulp krijgt....verder zou ik toch echt proberen zelf op de binnenhand te blijven en je paard met je longeerzweep uit jouw ruimte te houden, dan kan het bijna niet dat je paard zich naar je toe kan draaien, je lichaamshouding en zweep kunnen je paard ‘voortdrijven’...Doet je paard dat beloon dan meteen met je stem...heel veel succes en in de hele training een stapje terug doen is echt geen schande, :(:) maar wees wel duidelijk naar je paard toe wat gewenst gedrag is en wat niet...


Wat je zegt probeer ik dus ook. Maar er gaat dus iets niet helemaal goed. Of het is zijn gedrag of mijn indruk die ik geef. Als hij me hapt krijgt ie wel gelijk een touw tegen z'n hoofd of een tik op z'n neus. Dat tolereer ik namelijk echt niet ondanks m'n angst. En hij weet het ook dondersgoed. Dus denk dat mijn angst wel mee speelt. Ga vandaag even terug naar simpel dubbele lijnen. En desnoods als dat niet wil maak ik er een enkele lijn van en ga ik wel rondjes stappen. Vandaag toch niet zo lang want slecht weer hahaha we zien het wel hoe het komt. Meestal gaat het met hulp wel beter. Is ook al een hele tijd geleden dat ik grondwerk les heb gehad ivm corona toestand enzo.

Anoniem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:32

Ik was het topic even uit het oog verloren, omdat ik zelf helaas niet meer op m'n eigen kan rijden. Laat heb ik wel een ander onbekend paard gereden en ben er opgestapt! Zonder angst. Stukje gedraafd en voor m'n vertrouwen was het goed, helaas was paard teveel werk om tijdelijk bij te rijden (geen stelling en buiging, kost mij teveel tijd om soepel te krijgen, als ik er vanuit ga dat zij de waarheid spreken en er dus geen mankementen zijn)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers