Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 09:03

Ik zie namelijk hele mooie voorbijkomen van Casco.
De paardrijcaps zijn toch niet zo verschillend van deze?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:04

Hoe bedoel je verschillend van deze?

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Re: Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:06

Je hebt toch ook gewoon paardrijd caps van casco, dus snap het probleem niet helemaal?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:08

Casco heeft een heleboel modellen helmen, waaronder paardrijcaps. Welke bedoel je precies?

Grootste verschil tussen het ene of het andere type helm, zijn de eisen waar ze aan voldoen - beschermt de helm bij stoten, vallen of pletten, en met welke impact. Als je je daar in inleest, kun je vast een verstandige keuze maken.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:09

Nee, ik gebruik altijd dezelfde.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:09


Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 09:17

Inderdaad, Casco heeft heel veel keuze en ook hele mooie modellen voor andere sporten.

Waarom zou bij paardrijden een andere veiligheidsnorm worden aangehouden eigenlijk?
Van je fiets afgereden worden en op straat terecht komen zal vergelijkbaar zijn toch?

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:20

Volgens mij heeft het verschil in veiligheidsnormen er mee te maken dat je van een paard met een heel andere kracht gelanceerd wordt als bijvoorbeeld met de fiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:46

De casco-cap van mijn dochtertje is ook geschikt om mee te fietsen (staat zowel een ruiter als een fiets-logo op), maar dat wilt niet zeggen dat een fietshelm ook altijd geschikt is om mee paard te rijden. Zo ken ik ook iemand die paard reed met een ski-helm.
Ik denk zelf dat caps inderdaad hogere veiligheidseisen hebben dan bijvoorbeeld fiets-helmen. Hoe het zit met professionele ski-helmen zou ik niet durven zeggen omdat met wintersporten er ook behoorlijke krachten kunnen spelen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:53

Ik vind het buiten of het kan of niet ook gewoon erg lelijk om met een ander soort helm te paardrijden. :+

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:55

Ik heb ook een skihelm, maar het model daarvan is totaal anders dan van een paardrijcap. Ik denk dat het niet aan te raden is om een helm voor een andere sport te gebruiken dan waarvoor hij bedoelt is.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:58

ja ik heb tijden een casco fiets helm op de sulky gebruikt,die werd dus gejat en toen heb ik tijden een skihelm van de aldi gebruikt, die dus volgens de normen nog beter was dan een cap ;)

nadat ik het niet meer gebruikte en moeder muis haar kindjes juist daar heeft opgevoed is deze weggegooid en heb ik al jaren mijn ongebruikte cap wel 3x in 5 jaar!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:11

Best goede vraag! De skihelmen moeten voldoen aan en1077 en depaardrijcaps aan vg1 01.040. Helaas staan de eisen voor die keurmerken niet online. Ik gok dat de vg ook beschadigd tegen een trap tegen het hoofd en als een paard op je hoofd gaat staan. Dat zijn enorme krachten waar een skier natuurlijk niet tegenaan loopt. Bij een val tijdens het skien neem je natuurlijk alleen je eigen gewicht mee.

Plus een ski-helm zal warmer zijn en minder ventileren gok ik.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 13:25

troi schreef:
Best goede vraag! De skihelmen moeten voldoen aan en1077 en depaardrijcaps aan vg1 01.040. Helaas staan de eisen voor die keurmerken niet online. Ik gok dat de vg ook beschadigd tegen een trap tegen het hoofd en als een paard op je hoofd gaat staan. Dat zijn enorme krachten waar een skier natuurlijk niet tegenaan loopt. Bij een val tijdens het skien neem je natuurlijk alleen je eigen gewicht mee.

Plus een ski-helm zal warmer zijn en minder ventileren gok ik.


Maar als je door een auto wordt aangereden, is dat vaak een grotere klap (gezien het aantal pk's).
Ergens moet er toch meer info te vinden zijn over de normen van bescherming... ik ga eens zoeken en/of mailen.
De warmte van een skihelm leek me gisteren een groot voordeel.... brrrr.....
De fietshelmen ventileren waarschijnlijk weer meer, dat is weer handig in de zomer.
Qua uiterlijk; smaken verschillen. Ik vind heel veel caps bloedlelijk.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:52

Ik verplaats het even naar RUI (ruiter), Har (harnachement) is meer voor paarden :-)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:05

Motorhelm is ook lekker warm :D

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 14:07

antje_vip schreef:
Motorhelm is ook lekker warm :D


met zo'n vizier!!!

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:20

Margee schreef:
antje_vip schreef:
Motorhelm is ook lekker warm :D


met zo'n vizier!!!



Moet je alleen bij een trap op je hersenpan wel oppassen voor de stukjes plastic die her en der in je oogbollen kunnen belanden. Detail

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:33

Margee schreef:
troi schreef:
Best goede vraag! De skihelmen moeten voldoen aan en1077 en depaardrijcaps aan vg1 01.040. Helaas staan de eisen voor die keurmerken niet online. Ik gok dat de vg ook beschadigd tegen een trap tegen het hoofd en als een paard op je hoofd gaat staan. Dat zijn enorme krachten waar een skier natuurlijk niet tegenaan loopt. Bij een val tijdens het skien neem je natuurlijk alleen je eigen gewicht mee.

Plus een ski-helm zal warmer zijn en minder ventileren gok ik.


Maar als je door een auto wordt aangereden, is dat vaak een grotere klap (gezien het aantal pk's).
Ergens moet er toch meer info te vinden zijn over de normen van bescherming... ik ga eens zoeken en/of mailen.
De warmte van een skihelm leek me gisteren een groot voordeel.... brrrr.....
De fietshelmen ventileren waarschijnlijk weer meer, dat is weer handig in de zomer.
Qua uiterlijk; smaken verschillen. Ik vind heel veel caps bloedlelijk.


Ik denk niet dat een fietshelm over het algemeen beschermt tegen een aanrijding. Maar je hoofd tegen het asfalt. Volgens mij is de ''kreukelzone'' van een Cap groter dan andere helmen, omdat je over het algemeen van een grotere hoogte valt

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 23:50

Nou ik denk dat skiƫrs en snowboarders soms van een hogere hoogte af donderen :+

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:55

Een skihelm kan niet, die zijn veel te lomp. Met paardrijden is zo'n helm alleen al te zwaar om de bewegingen van je paard mee op te vangen. ZE zijn ook niet gemaakt om je hoofd telkens mee te draaien en dat kan met een cap wel. En ze zijn ook nog eens VEEL te warm, als mensen nu al klagen over de cap, dan moet je zeker geen skihelm kopen. :+

Een fietshelm zit niet echt anders dan een cap, ook zelfde manier van vastgespen, mijn fietshelm voelt ongeveer hetzelfde aan. Dus dat kan wel. Vroeger mochten kinderen in Duitsland ook een fietshelm op met paardrijden (daar hadden kinderen altijd al een helm op met fietsen).

Een klimhelm zou ook kunnen. Maar die zijn vaak weer gedeeltelijk van ander materiaal gemaakt, dus mogelijk andere eigenschappen bij een val.

Waar een helm voor elke sport aan moet voldoen verschil weer per sport. Ik denk zelfs dat geen cap opzetten vaak veiliger is dan een motorhelm of skihelm. Een fietshelm is ongeveer gelijk schat ik zo. Je ziet de fietshelm ook bij schaatsen en skeeleren. Mij zie je in ieder geval niet met een dikke integraalhelm op een paard :D

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:02

Een fietshelm heeft doorgaans grote openingen, waarop destijds de eerste Uvex Exxential is afgekeurd:
Afbeelding

De roosters hadden te grote openingen, waar iets eenvoudig doorheen kon prikken bij een ongelukkige val. Alle Exxentials zijn uit de schappen gehaald en vervangen voor de nieuwe uitvoering:
Afbeelding

Denk dat het daarom niet voor de paardensport geschikt is. Maar goed, dat verklaart de grote openingen in een mountainbike helm niet echt :+

Ik zou in ieder geval geen helm opzetten die bedoeld is voor een andere sport.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Gebruikt iemand van jullie wel eens een andere helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:11

Tegenwoordig zit er vaak gaas bij een fietshelm, heeft de mijne ook, kan dus niets meer doorheen prikken.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:16

germie schreef:
Tegenwoordig zit er vaak gaas bij een fietshelm, heeft de mijne ook, kan dus niets meer doorheen prikken.


Ook niet als je op een puntig paaltje landt?

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:19

troi schreef:
germie schreef:
Tegenwoordig zit er vaak gaas bij een fietshelm, heeft de mijne ook, kan dus niets meer doorheen prikken.


Ook niet als je op een puntig paaltje landt?

Nee, is van metaal. En de openingen zijn erg klein tegenwoordig, past geen vinger meer door.
Dus ik zou mijn fietshelm rustig op een paard durven gebruiken. Is in ieder geval luchtig genoeg, dat is een skihelm absoluut niet. }:0