wat te doen tegen kou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardXXX

wat te doen tegen kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:29

Hoi,

Ik rij bij een buitenmanege en daar ben ik 1 dag in de week van ongeveer 8:15 tot 13:30.
Met dit weer is het ontzettend koud en ik vroeg me af wat ik daar tegen kan doen.
Ik draag al veel lagen met kleding, handschoenen en 2 paar sokken.
Wat kan ik tegen die kou doen?

alvast bedankt
gr
paardXXX

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:32

Betere kleding aanschaffen. Thermokleding bijvoorbeeld. Meerdere laagjes van synthetisch spul houd bijvoorbeeld minder goed warm dan een thermoshirt of een goede wollen trui. Meerdere sokken zal het alleen maar kouder maken omdat de voet dichter op de schoen zit. Daarbij zweer ik bij winterschoenen met bont erin.

paardXXX

Re: wat te doen tegen kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:33

ik heb net nieuwe laarzen :(

Mauzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:35

Hoi PaardXXX,
Een goede tip is inderdaad om laagjes aan te doen. (hemd, t-shirt, t-shirt met lange mouwen, trui, jas)
Onder je paardrijbroek zou je een legging of een maillot kunnen doen.
Er is ook thermokleding te koop, bijvoorbeeld op de markt, bij de hema, bij sportwinkels en soms zijn ze ook te koop bij de aldi/lidl. Het is even een investering maar het helpt om jezelf warm te houden.
Zoals Lara_silver al zegt is het niet handig om veel sokken aan te doen. Kies dan voor een goede dikke sok bijvoorbeeld dikke wandelsokken van Falke.
Groetjes

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:37

bedankt

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:39

Same here, loop 2 dagen per dag stage op een manege van 8 tot 5, ze hebben gelukkig wel een kantine, binnen bak en ze hebben zowel binnen als buiten stallen.

Maar ik loop natuurlijk de hele dag buiten, en heb het net zoals jij hartstikke koud in deze tijd.
Trek inderdaad laagjes aan, hempje, shirt, trui en een winter jas, rij sokken en warme schoenen of winter laarzen.

Gelukkig heb ik zelf nog winter laarzen en thermo kleding, wat ik heel erg aan raad :)

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:40

oke ik loop geen stage maar ik help voor en na mijn les

Mauzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:40

Oh en ik vind het ook altijd fijn om een thermoskan met thee/warm water bij me te hebben.
Daar warm je tussentijds ook lekker van op.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:42

Ga even naar de Lidl deze week, daar verkopen ze skikleding en meer thermospul, morgen even uitproberen. :)

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:43

dat gaat voor morgen niet meer lukken maar ik ga zeker even kijken

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:45

Teveel lagen kleding kan ook juist averechts werken.
Beter inderdaad een thermoshirt en daaroverheen een trui.
En over je schoenen, daar heb ik geen tips over want ik heb ook altijd koude voeten wat ik ook aan doe :')

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 16:47

@MonteKarlo

same

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:50

Pedaalemmerzakken om je voeten... warme (zweet)voeten gegarandeerd :D

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:59

Loop vooral niet de hele dag op je laarzen :) Het beste kan je ruim zittende schoenen aantrekken. Ik heb helaas zelf wintertenen opgelopen door te koude voeten. Ik moest van de dokter vaseline op mijn voeten smeren...oké dat heb ik niet gedaan want dat voelt enorm vies, maar ik moest vooral warme schoenen dragen waarbij mijn tenen nergens de zijkant raken. Hierdoor blijven je voeten al een stuk warmer :) Verder zou ik thermokleding aantrekken en trok ik vaak een maillot onder mijn broek.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:11

Bij de Welkoop verkopen ze van die dikke werksokken, ik heb dan daarbij mijn kisten of wandelschoenen aan (alleen tijdens het rijden mijn rijschoenen) sinds dien geen koude voeten meer. :)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:15

Ik heb inderdaad ook een vriendin die altijd boterhamzakjes/pedaalemmerzakken aan dr voet deed en daaroverheen een sok. Nooit last van koude voetjes.

Ik zou zeker voor thermokleding gaan, dit helpt je al een stuk beter met warm blijven.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:21

Je moet erg voorzichtig zijn met dikke sokken in schoenen. Waar je goed op moet letten is dat je schoenen hebt met dikke zolen daarbij bestaan er ook inleg zolen speciaal voor in de winter (al weet ik niet of deze makkelijk te vinden zijn in nl). Zorg dat je sokken hebt waar je niet in gaat zweten want daardoor word het alleen maar kouder. Dit geld trouwens voor alle kleren! En laagjes zijn ook goed maar beginnen met een thermolaag is wel een aanrader.

Ik he laarzen waarvan ze zeggen dat ze tot -70 kunnen en ik geloof het want ik moet dunne sokjes aan als ik in -30 werk anders is het te warm. Ook mijn rijlaarzen (mountain horse, leer) blijven lekker warm in -30. Maar ik woon dan ook in een iets ander land :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:25

Action heeft op het moment ook weer thermo spul liggen. Fijne leggings,maillots, shirts etc.
Ik sla altijd weer wat in voor met name de kinderen. Ze vinden het heerlijk!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:27

Lees even mee hebben jullie ook tips voor warme waterdichte goedlopende schoenen/laarzen?

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:31

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:40

__Elizabeth schreef:
Je moet erg voorzichtig zijn met dikke sokken in schoenen. Waar je goed op moet letten is dat je schoenen hebt met dikke zolen daarbij bestaan er ook inleg zolen speciaal voor in de winter (al weet ik niet of deze makkelijk te vinden zijn in nl). Zorg dat je sokken hebt waar je niet in gaat zweten want daardoor word het alleen maar kouder. Dit geld trouwens voor alle kleren! En laagjes zijn ook goed maar beginnen met een thermolaag is wel een aanrader.

Ik he laarzen waarvan ze zeggen dat ze tot -70 kunnen en ik geloof het want ik moet dunne sokjes aan als ik in -30 werk anders is het te warm. Ook mijn rijlaarzen (mountain horse, leer) blijven lekker warm in -30. Maar ik woon dan ook in een iets ander land :)

Heb je een linkje naar een site waar je zulk soort laarzen kan bekijken toevallig ? :)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:01

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:09

Ik heb een softshell broek, laarzen met een dikke zool en 3 jassen aan als het echt koud is. Een dunne softshell, een dunne winterjas en een ski jas. Als onderkleding een hemd, thermoshirt en vest of trui. En handschoenen.

Sproetje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:05

Ik gebruik sinds afgelopen week andere sokken dan Stapp Horse. Een soort Thermo sokken, maar dan minder dik. Echt heel lekker! En ze hebben ook fijne thermoleggings voor onder je rijbroek.

http://www.livonsox.nl/stapp-stapp-sokk ... -lite.html

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:26