Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Noukie schreef:kan je zadelmaker dan niet gewoon ook een passend type zadel aanraden?
maar het ligt net aan hoe een zadel op jouw paard ligt, hoe ie opgevuld is enz, of je voor of achterin je zadel terecht komt. Over het algemeen zijn de plattere zadels voor jouw paard meer geschikt dan de zadels met hele diepe zit. Maar een hulsebos met diepe zit, die correct ligt en jou dus in evenwicht recht op je paard zet, zal fijner zijn dan een platte passier psl die te ver achterover ligt.
Noukie schreef:qua pasvorm zit daar nog wel verschil tussen.
Ik vind het een beetje half advies eigenlijk. Ik ken zat paarden waarbij een Stubben echt gruwelijk achterover ligt (met dank aan eigenaren die zelf denken te kunnen zadels passen/nooit laten opvullen enz), mijn eigen paard ligt Stubben juist op de schoft en te ver naar voor.
Op mn pony lag Euroriding super, mooi in evenwicht enz, op mn paard ook op zn schoft.
Juist je zadelmaker is er toch om specifiek advies te geven welk zadel echt op je paard past?

unamie schreef:Begrijp ik nu goed, dat je op zoek bent naar een zadel, waar je voor in zit?
De reden waarom mensen achterin hun zadel zitten, is vaak een (veel) te kleine boom
Het zadel ligt dan achterover em de ruiten kan daardoor niet in het diepste punt (midden) zitten.
Als de boom-maat, de juiste maat is voor je paard ligt het zadel in balans, en zit je automatisch in het diepste punt.
Je zadelmaker komt daarom op mij niet vakkundig over![]()
Rug problemen ontstaan o.a. door een te krappe boom (knelt de schoft af)
Of te weinig ruimte in het kussen kanaal (zadel ligt dan bovenop de wervels)
Merken, als Euroriding, Albion, Harry Dabbs, WOW, Excel hebben een (zeer) breed kussenkanaal, en laten daardoor de wervelcolom vrij