welk zadel is dan aan te raden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

welk zadel is dan aan te raden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:03

op advies van mijn zadelmaker,heb ik een zadel nodig omdat mijn paard een gevoelige rug heeft,waarmee je meer voorin zit,en niet achterin het zadel,een kn had dat
welk type heeft dat nog meer? ben benieuwd gr emaartje

Noukie

Re: welk zadel is dan aan te raden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:08

kan je zadelmaker dan niet gewoon ook een passend type zadel aanraden? Clown

maar het ligt net aan hoe een zadel op jouw paard ligt, hoe ie opgevuld is enz, of je voor of achterin je zadel terecht komt. Over het algemeen zijn de plattere zadels voor jouw paard meer geschikt dan de zadels met hele diepe zit. Maar een hulsebos met diepe zit, die correct ligt en jou dus in evenwicht recht op je paard zet, zal fijner zijn dan een platte passier psl die te ver achterover ligt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:14

Noukie schreef:
kan je zadelmaker dan niet gewoon ook een passend type zadel aanraden? Clown

maar het ligt net aan hoe een zadel op jouw paard ligt, hoe ie opgevuld is enz, of je voor of achterin je zadel terecht komt. Over het algemeen zijn de plattere zadels voor jouw paard meer geschikt dan de zadels met hele diepe zit. Maar een hulsebos met diepe zit, die correct ligt en jou dus in evenwicht recht op je paard zet, zal fijner zijn dan een platte passier psl die te ver achterover ligt.

hij had over een Kn of stubben enz

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:21

qua pasvorm zit daar nog wel verschil tussen.
Ik vind het een beetje half advies eigenlijk. Ik ken zat paarden waarbij een Stubben echt gruwelijk achterover ligt (met dank aan eigenaren die zelf denken te kunnen zadels passen/nooit laten opvullen enz), mijn eigen paard ligt Stubben juist op de schoft en te ver naar voor.
Op mn pony lag Euroriding super, mooi in evenwicht enz, op mn paard ook op zn schoft.
Juist je zadelmaker is er toch om specifiek advies te geven welk zadel echt op je paard past?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 00:30

Noukie schreef:
qua pasvorm zit daar nog wel verschil tussen.
Ik vind het een beetje half advies eigenlijk. Ik ken zat paarden waarbij een Stubben echt gruwelijk achterover ligt (met dank aan eigenaren die zelf denken te kunnen zadels passen/nooit laten opvullen enz), mijn eigen paard ligt Stubben juist op de schoft en te ver naar voor.
Op mn pony lag Euroriding super, mooi in evenwicht enz, op mn paard ook op zn schoft.
Juist je zadelmaker is er toch om specifiek advies te geven welk zadel echt op je paard past?

het is een super goede zadelmaker,en heeft beide zadels geprobeerd,ga ook via hem een zadel aanschaffen,niet via marktplaats ofzo..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:34

maar van waar je vraag hier dan nog? Ik bedoel, ik neem aan dat hij je laat passen waarvan hij denkt dat het zal werken voor jou en je paard. Dan is het aan jou te beslissen wat daarvan het lekkerst zit en ligt enz.
Ik snap opzich wel dat je benieuwd bent wat er nog meer voor opties zijn hoor. Lachen
Maar ik merk dat je vaak heel veel kan tegenkomen dat een goede optie lijkt, maar waarvan je zadelmaker dan al bewust de keus heeft gemaakt dat niet te proberen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:50

Dan kun je toch het beste samen met je zadelpasser kijken. Die kan echt het beste beoordelen welk zadel goed ligt.

galisarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:25

Samen met je zadelpasser bekijken dit. Elk paard is anders!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:46

Begrijp ik nu goed, dat je op zoek bent naar een zadel, waar je voor in zit?
De reden waarom mensen achterin hun zadel zitten, is vaak een (veel) te kleine boom
Het zadel ligt dan achterover en de ruiter kan daardoor niet in het diepste punt (midden) zitten.
Als de boom-maat, de juiste maat is voor je paard ligt het zadel in balans, en zit je automatisch in het diepste punt.
Je zadelmaker komt daarom op mij niet vakkundig over Bloos

Rug problemen ontstaan o.a. door een te krappe boom (knelt de schoft af)
Of te weinig ruimte in het kussen kanaal (zadel ligt dan bovenop de wervels)
Merken, als Euroriding, Albion, Harry Dabbs, WOW, Excel hebben een (zeer) breed kussenkanaal, en laten daardoor de wervelcolom vrij

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door unamie op 20-03-08 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 23:56

unamie schreef:
Begrijp ik nu goed, dat je op zoek bent naar een zadel, waar je voor in zit?
De reden waarom mensen achterin hun zadel zitten, is vaak een (veel) te kleine boom
Het zadel ligt dan achterover em de ruiten kan daardoor niet in het diepste punt (midden) zitten.
Als de boom-maat, de juiste maat is voor je paard ligt het zadel in balans, en zit je automatisch in het diepste punt.
Je zadelmaker komt daarom op mij niet vakkundig over Bloos

Rug problemen ontstaan o.a. door een te krappe boom (knelt de schoft af)
Of te weinig ruimte in het kussen kanaal (zadel ligt dan bovenop de wervels)
Merken, als Euroriding, Albion, Harry Dabbs, WOW, Excel hebben een (zeer) breed kussenkanaal, en laten daardoor de wervelcolom vrij

wat jij hierboven omschrijft is juist het probleem met het zadel wat ik had heb kieffer lech profi en inderdaad te weinig ruimte in het kussen kanaal..dus vandaar de vraag welke heb bredere,dus die zadels als hierboven bedankt ervoor.gr emaartje

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:11

Je heb bestfit toch laten komen?
Die weten wel welk zadel goed is als je het allemaal uitlegt.
Of zijn ze nog niet gekomen anders gewoon even afwachten want wij zijn geen zadelmakers Knipoog

disneygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:10

Ik heb net een nieuw zadel van KN, de Symphonie, Wk 45. Dat is dus ook een breed zadel, want ik heb een KWPN tuiger.
Erg veel schik mee!
Probeer anders een andere zadelmaker als je twijfelt aan deze.

Shellovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:46

Sowieso hoor je niet achterin een zadel te zitten, als jij dat wel doet heb je denk ik geen goed passend zadel voor jouzelf. Misschien past hij voor je paard wel, maar in ieder geval niet voor jou.
Ben het met de rest eens, je zadelmaker zou deze expertise moeten bieden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:58

de zadelmaker die je erbij gehad hebt is wel goed hoor.
Omdat je paard nu wat last van z'n rug heeft, heeft hij je aangeraden eerst een paar weken te longeren om de juiste spieren aan te spreken. Ik vind het juist netjes dat hij je geen zadel aansmeert.

Ik zou gewoon doen wat hij gezegd heeft. Dus eerst 2 weken longeren en dan 2 weken longeren in combinatie met een JC zadel dat hij gecheckt heeft voor je paard. De zadelmaker gaf aan dat als je paard dan beter loopt, hij langs komt met zadels die zowel jou als je paard pasen. Hij gaf ook aan dat als het probleem niet minder wordt hij denkt dat er medisch iets niet goed zit.

Ik zou het gewoon even afwachten. Hij heeft altijd genoeg gebruikte zadels liggen. Dus tegen die tijd kan je toch proberen en kijken wat goed ligt en fijn zit? Een zadel is iets heel persoonlijks. Wat de een fijn vindt, kan een ander verschrikkelijk vinden.
Ik zat zelf in mijn Passier meer naar achteren als in de KN. Misschien is dat bij iemand met een andere bouw juist weer anders.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:03

County heeft ook een mooi breed tussenkanaal (even als aanvulling), en als het om een gevoelige rug gaat zou je kunnen kiezen voor een zadel met flair vulling...